Sivu 7 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567891011 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/171

Viestiketju: Elielinaukion bussiterminaali

  1. #91
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2035

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Ai nyt pitäisikin kaupunkirakenteessa ottaa huomioon, mikä palvelee mukamas paremmin joukkoliikenteen tarpeita. Ei taida sopia sun muihin "mikään ei saa muuttua" -kaupunkisuunnittelukantoihin.
    Yhtä hyvin minäkin voisin sanoa, että Helsingin rakennusvimmassa jokainen tyhjä tila pitää täyttää. Haluatko leimata meidät kaikki valittajiksi, jotka emme näe massiivista rakentamista tarpeellisena Elielinaukiolle, Marian sairaala-alueelle, Lapinlahden sairaala-alueelle, Nordenskiöldinkatun varteen , Hietalahteen jne ?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Lähes kaikki Elielin busseista tulevat alueilta, joita palvelee myös lähijunat, jotka päättyvät samaan paikkaa. Näiden linjojen tarkoitus on tarjota yhteys Mannerheimintien varteen, eli niiden päätepysäkiksi sopii paremmin Kamppi, vaikka Elielinaukiolle ei tehtäisi mitään.
    Mitä Elielinaukiolle tulevaa linjaa palvelee myös lähijuna yhtä kattavasti, kun otetaan koko reitti ja pysäkit huomioon ? Itse käytän 300-alkuisia linjoja paljon, suora saavutettavuus ydinkeskustaan joukkoliikenteellä on merkityksellinen seikka. Kamppiin vieminen ei ole enää sitten sama asia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Jos jotkin linjat eivät mahdu tai muuten sovi sinne, lopuille voidaan järjestää paikka Kampista maan päältä, kuten 40:lle on ehdotettu nivelbussien takia, Asema-aukiolta ja/tai jättää pysäkkipari Sanomatalon ja Holiday Innin väliin, bussit saadaan kääntymään nykyisen aukion kulmassa, jos pari puulaatikkoa poistetaan.

    muokkaus; ja muutenkin tämä rakentaminen ei sulje pois mahdollisuutta pitää terminaali pohjakerroksessa, jos se nähdään tarpeelliseksi, vaikka minun mielestä se ei sitä ole.
    Jos keskustelu on avointa ja edes alkeellista kunnallista demokratiaa kunnioittava, niin tässä vaiheessa pitää sanoa selvästi ääneen, että rakentamatta jättäminen on yksi oleellinen vaihtoehto.



    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Siellä on positiivisia Hesarinkin kommenteissa. Suhteet on tietenkin eri, kun kaupunkisuunnitteluun tympääntyneet kerääntyvät sinne purkamaan turhautumistaan. Kruuhuhakaan johtavaa Hakaniemensiltaa käsittelevän artikkelinkin kommentit olivat täynnä Kruunusilloista valittavia.
    Arkkitehtien, kaupunkisuunnittelijoiden sekä muiden alan asiantuntijoiden ja lisäksi meidän kaupunkilaisten tuomio on aika selvä. Kannattaako sitä totuutta muuksi lähteä vänkäämään ?

    ---------- Viestit yhdistetty klo 21:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:32 ----------

    HS: Kilpailun ensimmäisen vaiheen jälkeen Helsingin Kerro kantasi -palveluun tuli yli 5 600 kommenttia, joista valtaosa tuomitsi rakennushankkeen liian suureksi. Myös kilpailun tuomaristoon kuuluva Helsingin entinen kaupunkiympäristön toimialajohtaja Mikko Aho on todennut, etteivät ehdotukset olleet hyviä.

    Lue lisää: Elielinaukion suunnitelmiin jätettiin ennätykselliset 5600 kansalais*kommenttia, eivätkä ne ole kehuvia – ”Jokainen kommentti luetaan”, lupaa kaupunki


    Eiköhän tuo valtaosa ole lähempänä 100 kuin 50%
    Viimeisin muokkaaja Salomaa; 12.12.2021 kello 20:13. Syy: Tekstitehosteiden lisääminen

  2. #92
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1148

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Yhtä hyvin minäkin voisin sanoa, että Helsingin rakennusvimmassa jokainen tyhjä tila pitää täyttää. Haluatko leimata meidät kaikki valittajiksi, jotka emme näe massiivista rakentamista tarpeellisena Elielinaukiolle, Marian sairaala-alueelle, Lapinlahden sairaala-alueelle, Nordenskiöldinkatun varteen , Hietalahteen jne ?
    Tässä mainio esimerkki miksi kritisoin sinua kaiken vastustamisesta refleksiivisesti. Aivan kontekstista irrallaan olevia väitteitä. Helsingissä on rakennusvimma, vaikka se kasvaa hitaammin kuin seudun muut isot kaupungit suhteessa kokoonsa ja kasvoi jo ennen koronaa. Kaikki aukeat tilat menevät, vaikka nytkin ilman Elielinaukiota lähin 'tyhjä' tilä on 0 metrin päässä eteläpuolella, seuraavat 100 metrin päässä asemarakennuksen ja Postilalon toisilla puolilla ja kolmannet eli usean hehtaarin puistot 250m päässä koilliseen ja luoteeseen.

    Elielinaukio nyt on parhaiten saavutettavalla paikalla koko maassa, eikä siksi että siinä on bussiterminaali. Sen sijaan toimitiloja pitäisi kai tehdä jonnekkin kehä III varteen, jonne pääsee vain autolla ja jos ei pääse niin jää tyhjilleen.

    Ja mitä edes tarkoittaa on massiivinen? Saman kokoinen rakennus kuin Sanomatalo, Postitalo, Sokos sen vieressä tai Holiday Inn sen takana. Tule tänne Myyrmäkeen katselemaan kun nousee 16-kerroksisia torneja ja ihmettelemään, miksei niitä ole paljon keskeisimmillä paikoilla seudulla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Mitä Elielinaukiolle tulevaa linjaa palvelee myös lähijuna yhtä kattavasti, kun otetaan koko reitti ja pysäkit huomioon ? Itse käytän 300-alkuisia linjoja paljon, suora saavutettavuus ydinkeskustaan joukkoliikenteellä on merkityksellinen seikka. Kamppiin vieminen ei ole enää sitten sama asia.
    Olen käynyt läpi aikaisemmin ketjussa millä linjoilla on sellaisia osuuksia, mistä junayhteys oikeasti jättää palvelematta tai vaihtaminen ei ole ylivoimaisesti nopeampaa. 300-sarjallakin viimeistään Espoon kaupunkiradan liikennöinnin alkaessa ja Valimon aseman parannuksen jälkeen vaihtamalla säästää vähintään 10 minuuttia jos on menossa oikeasti Elielinaukiolle asti, eikä edes jäämässä Kansallismuseon pysäkeille, joille linjat silti kulkisivat, vaikka ne käännettäisiin Kamppiin.

    Se että on suora linja tuonne on täysin symbolista palvelutasoa. Jos on menossa kaukojunille, niin seutulinjojen varresta on paljon parempi hakeutua Pasilaa, Leppävaaraan tai Tikkurilaan. Jos on jatkamassa etelämmäs tai itäiseen kantakaupunkiin, niin on ollut parempi vaihtaa ratikkaan tai poikittaiseen linjaan jo aikaisemmin. Mitä hyötyä on olla paljon nopeampi vaihdollinen ja hitaampi suora yhteys samaan paikkaa, kun voi olla nopea vaihdollinen sinne ja hitaampi suora muualle.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Arkkitehtien, kaupunkisuunnittelijoiden sekä muiden alan asiantuntijoiden ja lisäksi meidän kaupunkilaisten tuomio on aika selvä. Kannattaako sitä totuutta muuksi lähteä vänkäämään ?
    Hesarissa on joka asiasta jokin eläköitynyt arkkitehti valittamassa, että nykyään on kaikki huonommin, ja joille kaupunki on jokin taidenäyttely, eikä järjestelmä jonka on toimittava kokonaisuutena.

  3. #93
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2035

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Olemmeko me Helsinkiläiset pyytäneet Elielinaukion rakentamista. Emme ole. Makke - puuttuuko Päärautatieaseman läheisyydestä toimistoja, pizzapaikkoja, pubeja, muita ravintoloita ja hotellihuoneita ?

    Suunnitteluvaraus, tuo yksi sana kertoo kaiken ja sitä on täsmennetty tuossa jutussa:

    https://www.hs.fi/kaupunki/art-20000...XlCc79Y6N5OvyQ

    ---------- Viestit yhdistetty klo 21:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:32 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti

    .....Hesarissa on joka asiasta jokin eläköitynyt arkkitehti valittamassa, että nykyään on kaikki huonommin, ja joille kaupunki on jokin taidenäyttely, eikä järjestelmä jonka on toimittava kokonaisuutena.
    "Jokin eläköitynyt arkkitehti" ? Myönnät itsekin varmaan että jonkin verran , jos perehdymme asiaan, emme saa edes suuruusluokasta väittelyä.
    Redi, Sello, Jumbo, Itäkeskus ja Tripla varsinkin. Sitä samaa olisit nyt puolustamassa Elielinaukiolle.

    Toivotaan ettet kiistä jutun otsikkoa - se toteaa oleellisen :Arkkitehtuurikilpailun ratkaisu ei sanele Elielinaukion tulevaisuutta Näistä syistä aukion kohtalo on todellisuudessa vielä täysin auki
    Viimeisin muokkaaja Salomaa; 12.12.2021 kello 20:43. Syy: Kieliasun korjaus

  4. #94
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1148

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Ai nyt pitää erikseen pyytää. Ne sehän sopisikin sinulle mainiosti. Lisää ei tulisi minnekkään ennen kuin olisi jo ongelmia.

    Kyse ei ole jonkin asian puuttumisesta, vaan kun kerran seutu kasvaa ja kaikkea tarvitaan enemmän palvelemaan suurempaa asukasmäärää, mitä keskeisemmälle paikalle jonkin saa, sen parempi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    "Jokin eläköitynyt arkkitehti" ? Myönnät itsekin varmaan että jonkin verran , jos perehdymme asiaan, emme saa edes suuruusluokasta väittelyä.
    Redi, Sello, Jumbo, Itäkeskus ja Tripla varsinkin. Sitä samaa olisit nyt puolustamassa Elielinaukiolle.
    Nyt ei aukea mitä tässä lauseessa yritetään sanoa

  5. #95
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2035

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Ai nyt pitää erikseen pyytää. Ne sehän sopisikin sinulle mainiosti. Lisää ei tulisi minnekkään ennen kuin olisi jo ongelmia.

    Kyse ei ole jonkin asian puuttumisesta, vaan kun kerran seutu kasvaa ja kaikkea tarvitaan enemmän palvelemaan suurempaa asukasmäärää, mitä keskeisemmälle paikalle jonkin saa, sen parempi.



    Nyt ei aukea mitä tässä lauseessa yritetään sanoa
    Mitäs siihen Klyygaan sitten tulisi ? Kerro siitä jotain !

  6. #96
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    381

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Metroonkaan ei näemmä enää pääse Asema-aukiolta ja mikä on Asema-aukiolla oleva liukumäki kirsikkapuiden edessä?
    Ymmärtääkseni metroon pääsee tulevaisuudessa Asema-aukiolta juurikin sen "liukumäen" kautta/alta. Jutussa tätä ei mainittu, mutta muistelen jossain muussa jutussa kerrotun, että metron sisäänkäynti siirtyy tuollaiseen uuteen paikkaan.

  7. #97
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    1200

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Kyse ei ole jonkin asian puuttumisesta, vaan kun kerran seutu kasvaa ja kaikkea tarvitaan enemmän palvelemaan suurempaa asukasmäärää, mitä keskeisemmälle paikalle jonkin saa, sen parempi.
    Bussiterminaali palvelee suurempaa asukasmäärää paremmin kuin yksi vaivainen toimistorakennus siitä huolimatta, että suurin osa sen käyttäjistä pääsisi perille hyvin myös junaan vaihtaen.

  8. #98
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1148

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Bussiterminaali palvelee suurempaa asukasmäärää paremmin kuin yksi vaivainen toimistorakennus siitä huolimatta, että suurin osa sen käyttäjistä pääsisi perille hyvin myös junaan vaihtaen.
    Mutta kun suurin osa pääsee perille -paremmin- suoraan tai vaihtamalla junaan. Ja kun ruvetaan käymään läpi linjoja, joiden palvelualueille on hyötyä tuosta päätepysäkistä, ja ei tarvita enää kokonaista terminaalia, niin palveleeko se enää suurempaa asiakasmäärää? Tietenkin kun päätepysäkki on nyt tuolla, niin pidemmälle jatkavat matkustajat ajavat perille ja sitten vasta hakeutuvat jatkoyhteyksiin, vaikka vaihto esimerkiksi ratikkaan olisi kannattanut tehdä Mannerheimintien varressa, jolloin ei olisi tarvinnut kävellä 150m Kaivokadulle tai 200m Lasipalatsille.

  9. #99
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2035

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Bussiterminaali palvelee suurempaa asukasmäärää paremmin kuin yksi vaivainen toimistorakennus siitä huolimatta, että suurin osa sen käyttäjistä pääsisi perille hyvin myös junaan vaihtaen.
    Bussiterminaali tosiaan palvelee suurta käyttäjämäärää , mm minua. En tiedä päivittäistä käyttäjämäärää, mutta joku sen täällä tietää varmasti. Arkkitehti Juhani Pallasmaan suunnittelemat terminaalikatokset sopivat arvokkaaseen ympäristöön hienosti.

    Lähde itse usein Ruosilankujan pysäkiltä 300-alkuisilla busseilla Elielinaukiolle, bussi tulee 10 minuutin sisällä pysäkille. Matka parhaimmillaan kestää noin 22 minuuttia.

    Kuinka tämä korvataan junaa käyttämällä kun A-juna kulkee päivällä 20 minuutin välein ?

  10. #100
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1148

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Kuinka tämä korvataan junaa käyttämällä kun A-juna kulkee päivällä 20 minuutin välein ?
    Sillä tavalla, että A-juna jatkuu Kauklahteen E-junaksi lisäraiteiden valmistuessa ja alkaa kulkemaan päivälläkin 10min välein.

  11. #101
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2035

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Sillä tavalla, että A-juna jatkuu Kauklahteen E-junaksi lisäraiteiden valmistuessa ja alkaa kulkemaan päivälläkin 10min välein.
    Hyvä uudistus, mutta siihen menee ilmeisesti vuosikausia. Olen kokeillut tätä Elielinaukiolta lähtiessä eli jos A-juna on lähdössä ja jatkanut pitäjänmäen asemalta. Keskimäärin kokonaismatka-aika on sama. Eli silloin tulee esille tuo vaihdottomuuden mukavuus.

  12. #102

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    509

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Hyvä uudistus, mutta siihen menee ilmeisesti vuosikausia. Olen kokeillut tätä Elielinaukiolta lähtiessä eli jos A-juna on lähdössä ja jatkanut pitäjänmäen asemalta. Keskimäärin kokonaismatka-aika on sama. Eli silloin tulee esille tuo vaihdottomuuden mukavuus.
    Muistaakseni Espoon kaupunkiradan pitäisi valmistua vuonna 2027. Elielinaukion rakentaminen on ajankohtainen noin 2024-2025. Ero ei siis ole kovinkaan suuri.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 13:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:39 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Matka parhaimmillaan kestää noin 22 minuuttia.
    Parhaimmillaan se kestää lähemmäs vartin, jos matkustaa keskellä yötä. Ruuhkassa, eli silloin kun suurin osa ihmisistä matkustaa, se kuitenkin kestää 28-29 minuuttia. Jos Valimon aseman vaihtoyhteydet toteutetaan kunnolla Vihdintien ratikan yhteydessä, vaihdollinen yhteys voi helpostikin olla nopeampi kuin suora yhteys. Matka-aika olisi silloin 10min (juna) + 5-6min (bussi) + vaihto. Viiden minuutin vaihtoajalla tuo olisi 20-21 minuuttia eli päiväsaikaan vähintään yhtä nopea kuin suora yhteys. Toistaiseksi esteenä vaihdollisen yhteyden toteuttamiseen on juurikin tuo itse vaihto, mutta vuonna 2027 uskoisin, että Elielinaukion voisi poistaa käytöstä paljon helpommin.

  13. #103

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    232

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ettäjaa Näytä viesti
    Muistaakseni Espoon kaupunkiradan pitäisi valmistua vuonna 2027.
    https://vayla.fi/-/espoon-kaupunkirata-hanke-kaynnistyy Tämän linkin mukaan sen arvioitu valmistumisajankohta on vuonna 2028.

  14. #104
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2035

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Elielinaukiosta on suunnitteluvaraus, mutta ei rakennuspäätöstä. Itse veikkaan että jaa rakentamatta vastustuksen vuoksi. Tässäkään ketjussa kukaan ei tiedä mitä rakennukseen tulee.

  15. #105

    Liittynyt
    17.06.2020
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    509

    oletus Vs: Elielinaukion bussiterminaali

    Lainaus Alunperin kirjoittanut huusmik Näytä viesti
    https://vayla.fi/-/espoon-kaupunkirata-hanke-kaynnistyy Tämän linkin mukaan sen arvioitu valmistumisajankohta on vuonna 2028.
    Niinhän se olikin. No, vuosi sinne tai tänne.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 16.06.2016, 21:10
  2. HSL: Elielinaukion bussit poikkeusreitillä, metrossa epäsäännölliset vuorovälit
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 16.06.2016, 20:10
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 01.12.2015, 08:10
  4. HSL: Elielinaukion lähtölaitureita jää pois käytöstä 10.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 03.08.2015, 20:07
  5. HKL: Kaivutyö voi viivästyttää Elielinaukion busseja
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.12.2009, 09:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •