Tässä mainio esimerkki miksi kritisoin sinua kaiken vastustamisesta refleksiivisesti. Aivan kontekstista irrallaan olevia väitteitä. Helsingissä on rakennusvimma, vaikka se kasvaa hitaammin kuin seudun muut isot kaupungit suhteessa kokoonsa ja kasvoi jo ennen koronaa. Kaikki aukeat tilat menevät, vaikka nytkin ilman Elielinaukiota lähin 'tyhjä' tilä on 0 metrin päässä eteläpuolella, seuraavat 100 metrin päässä asemarakennuksen ja Postilalon toisilla puolilla ja kolmannet eli usean hehtaarin puistot 250m päässä koilliseen ja luoteeseen.
Elielinaukio nyt on parhaiten saavutettavalla paikalla koko maassa, eikä siksi että siinä on bussiterminaali. Sen sijaan toimitiloja pitäisi kai tehdä jonnekkin kehä III varteen, jonne pääsee vain autolla ja jos ei pääse niin jää tyhjilleen.
Ja mitä edes tarkoittaa on massiivinen? Saman kokoinen rakennus kuin Sanomatalo, Postitalo, Sokos sen vieressä tai Holiday Inn sen takana. Tule tänne Myyrmäkeen katselemaan kun nousee 16-kerroksisia torneja ja ihmettelemään, miksei niitä ole paljon keskeisimmillä paikoilla seudulla.
Olen käynyt läpi aikaisemmin ketjussa millä linjoilla on sellaisia osuuksia, mistä junayhteys oikeasti jättää palvelematta tai vaihtaminen ei ole ylivoimaisesti nopeampaa. 300-sarjallakin viimeistään Espoon kaupunkiradan liikennöinnin alkaessa ja Valimon aseman parannuksen jälkeen vaihtamalla säästää vähintään 10 minuuttia jos on menossa oikeasti Elielinaukiolle asti, eikä edes jäämässä Kansallismuseon pysäkeille, joille linjat silti kulkisivat, vaikka ne käännettäisiin Kamppiin.
Se että on suora linja tuonne on täysin symbolista palvelutasoa. Jos on menossa kaukojunille, niin seutulinjojen varresta on paljon parempi hakeutua Pasilaa, Leppävaaraan tai Tikkurilaan. Jos on jatkamassa etelämmäs tai itäiseen kantakaupunkiin, niin on ollut parempi vaihtaa ratikkaan tai poikittaiseen linjaan jo aikaisemmin. Mitä hyötyä on olla paljon nopeampi vaihdollinen ja hitaampi suora yhteys samaan paikkaa, kun voi olla nopea vaihdollinen sinne ja hitaampi suora muualle.
Hesarissa on joka asiasta jokin eläköitynyt arkkitehti valittamassa, että nykyään on kaikki huonommin, ja joille kaupunki on jokin taidenäyttely, eikä järjestelmä jonka on toimittava kokonaisuutena.