Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

Max

Liittynyt
26 Elokuu 2008
Viestit
1,210
HSL on julkaissut Elmo Allenin laatiman hienon karttakuvaston tulevista raitioliikenteen laajennoksista linjastotyön pohjaksi uudessa blogissa.

https://ratikat2030.blogspot.com/2021/01/tutustu-raitioliikenteen-tulevaisuuteen.html] Blogisivu.

Itse jätin sinne seuraavanlaisen kommentin:

1) Kuvia katsellessa heräsi ajatus, että tuleva Kalasataman raitiotie (kuvissa linja 13) olisi ehkä parempi ehdokas jatkumaan Meilahden sairaalalle kuin nykyinen seiska, joka voisi jäädä Länsi-Pasilan lenkkiin.

2) Nykyään Jätkäsaaren linjat 6T, 7 ja 9 sekä osittain myös 8 palvelevat kaikki keskustan ohitettuaan samaa sektoria kaupungissa. Sen sijaan läntiseen kantakaupunkiin ei ole yhteyksiä Etu-Töölöä kauemmaksi. Erityisen lähellä toisiaan kulkevat linjojen 7 ja 9 reitit. Helpoin "ensiapu" tilanteeseen voisi olla linjojen 6 ja 7 pohjoispäiden vaihto päittäin, jolloin 6 olisi Hernesaari - Pasila ja 7 olisi Jätkäsaari - Arabia. Tämä ei toki tuo vieläkään yhteyttä esimerkiksi Jätkäsaaresta Meilahden sairaaloille, mikä edellyttäisi kasin kääntöä pois itään suuntautuvalta reitiltä tai sitten vaihteiden rakentamista Kamppiin.

3) Tästä menee varmaan paljon herneitä nenään, mutta seudullisen liikennejärjestelmän loogisuuden kannalta tulevien pikaraitioteiden numeroiksi parhaita olisivat:

Vihdintien pikaratikka - linja 3
Tuusulantien pikaratikka - linja 6
Malmin suunnan pikaratikka - linja 7
Laajasalon pikaratikka - linja 9
Raide-Jokeri - linja 5

(Jos joskus päätettäisiin jatkaa jokin linja esimerkiksi Helsingin keskustasta Leppävaaraan, siitä tulisi vastaavasti nro 2, Hämeenlinnantien suuntaisesta linjasta 4 ja Itäväylän suuntaisesta 8.)

Valitettavana seurauksena tuosta toki olisi se, että vanhojen linjojen numerointi jouduttaisiin muuttamaan, esim. 3 -> 13, 5 -> 15, 6 -> 16 jne.
 
3) Tästä menee varmaan paljon herneitä nenään, mutta seudullisen liikennejärjestelmän loogisuuden kannalta tulevien pikaraitioteiden numeroiksi parhaita olisivat:

Vihdintien pikaratikka - linja 3
Tuusulantien pikaratikka - linja 6
Malmin suunnan pikaratikka - linja 7
Laajasalon pikaratikka - linja 9
Raide-Jokeri - linja 5

(Jos joskus päätettäisiin jatkaa jokin linja esimerkiksi Helsingin keskustasta Leppävaaraan, siitä tulisi vastaavasti nro 2, Hämeenlinnantien suuntaisesta linjasta 4 ja Itäväylän suuntaisesta 8.)

Valitettavana seurauksena tuosta toki olisi se, että vanhojen linjojen numerointi jouduttaisiin muuttamaan, esim. 3 -> 13, 5 -> 15, 6 -> 16 jne.

Entä muut Jokerilinjat, eli 570 ja 560? Ensimmäisen näistä raideversio alkaa liikennöimään kuitenkin jo tällä vuosikymmenellä, niin niidenkin kannalta pitäisi numerointia miettiä. Muuten tuo numerointilogiikka on kyllä todella hyvä.
 
1) Kuvia katsellessa heräsi ajatus, että tuleva Kalasataman raitiotie (kuvissa linja 13) olisi ehkä parempi ehdokas jatkumaan Meilahden sairaalalle kuin nykyinen seiska, joka voisi jäädä Länsi-Pasilan lenkkiin.

Samaa mieltä. Ennemmin tai myöhemmin herätään siihen, että seiskassa on ylikuormaa Meilahden ja Pasilan välillä, sekä 13 Hämeentien ja Pasilan välillä. Helpoin tapa ratkaista nämä kummatkin on ajaa linjaa 13 isommilla jokerivaunuilla Kalasataman ja Meilahden välillä ja jättää 7 Pasilaan, kuin perustella jotain lisälinjaa kummalleekkin välille tai tihentää kummankin linjan vuoroväliä. Lisälinjalle kääntöpaikan löytämisestä tulee ongelma, kun Meilahdessa ei ole tilaa kuin yhdelle reiteelle silmukassa. Munkkiniemeen ajamiseen taas taidetaan olla vastahakoisia, kun se lisäisi vuoromäärää Huopalahdentien risteyksessä. Vaikka Kalastaman linja ajetaankin kantakaupunkivaunuilla ainakin aluksi, vuorovälin tihentäminen vaatii joka tapauksessa lisää vaunuja ja sen linjan ajaminen pikaraitiotiekalustolla olisi askel lähemmäksi Yliskylän jatkoa.

Tämä ei toki tuo vieläkään yhteyttä esimerkiksi Jätkäsaaresta Meilahden sairaaloille, mikä edellyttäisi kasin kääntöä pois itään suuntautuvalta reitiltä tai sitten vaihteiden rakentamista Kamppiin.

Vaihteet Jätkäsaaresta Frederinkindadulle pohjoiseen kumpaankin suuntaan on ainakin Läntisen kantakaupungin raitioteiden yleissuunnitelmakartoissa.

Pasila-Ruoholahti on ollut linja, jota näkee ehdotettavan aina silloin tällöin. Se tarjoaisi Jätkäsaaresta yhteyden ainakin taka-Töölöön ja samalla tihennetyn yhteyden Pasilan ja Töölön välille kakkosen kanssa linjaparina. Siitä hieman muokaten voisi olla linja Jätkäsaari-Caloniuksenkatu-Topeliuksenkatu-Korppaanmäentie, joka ottaisi puolet uuden nelosen tarjonnasta. Pasilasta tuleva 7 tai 13 jatkettaisiin Meilahdesta Munkkiniemeen korvaamaan puolta linjan 4 tarjonnasta ja Pasilasta Töölöön 2 lisäksi tuleva linja ajaisi Töölöstä Eiraan uuden nelosen kanssa kummatkin kääntyen Pursimiehenkadulla. Tämä vaatisi tosin ohitusraiteiden muokkamista Munkkiniemessä ja Eirassa.

3) Tästä menee varmaan paljon herneitä nenään

Niin meni.

Jos pikaratikat pitää ehdontahtoen numeroida kantakaupunkilinjojen sekaan, niin tuollainen numerointi on kyllä sinänsä hyvä. Se miksi ne pitäisi numeroida kantakaupunkilinjojen sekaan muuten kuin vain perinteestä ei aukea, kun pikaraitiolinjat muodostavat seudullista liikennerunkoa bussirunkolinjojen tapaan eivätkä hoida vain kantakaupungin sisäisiä matkoja.
 
Pikaraitiolinjoilla 11 ja 12 ei tietysti ole kiäntösilmukoita rautatientorilla eikä toisessakaan päässä, mutta ei näy myöskään linjalla 7 ?


Onko HSL tullut järkiinsä ?
 
Pikaraitiolinjoilla 11 ja 12 ei tietysti ole kiäntösilmukoita rautatientorilla eikä toisessakaan päässä, mutta ei näy myöskään linjalla 7 ?

Onko HSL tullut järkiinsä ?

7:lle tehdään silmukka Meilahteen Rosina Hekelin puistoon, ainakin nykyisessä suunnitelmassa on sellainen.

Haakoninlahden linjalla tulee kai olemaan silmukka Kruunuvuorenrannassa, kun sellainen päätettiin tehdä ennen kuin kummatkin Laajasalon linjat päätettiin ajettavaksi jokerikalustolla.

kiäntösilmukoita
 
Pikaraitiolinjoilla 11 ja 12 ei tietysti ole kiäntösilmukoita rautatientorilla eikä toisessakaan päässä, mutta ei näy myöskään linjalla 7 ?


Onko HSL tullut järkiinsä ?

Mitä tarkoitat järkiin tulemisella? Kruunuvuorenrantaan pitäisi tosiaan tulla kääntösilmukka ja linjalle 7 tulee Meilahteen kääntösilmukka.
 
7:lle tehdään silmukka Meilahteen Rosina Hekelin puistoon, ainakin nykyisessä suunnitelmassa on sellainen.

Haakoninlahden linjalla tulee kai olemaan silmukka Kruunuvuorenrannassa, kun sellainen päätettiin tehdä ennen kuin kummatkin Laajasalon linjat päätettiin ajettavaksi jokerikalustolla.

kiäntösilmukoita

on se siellä vielä, mutta kun saadaan allianssi hinta selville, niin voipi olla että silmukka tippuu pois tarpeettomana.

hankkeen sivuilla hel.fi :

"Kaksisuuntaisia raitiovaunuja ei toistaiseksi ole käytössä Helsingissä. Vaunuissa on ohjaamo molemmissa päissä ja ovet molemmilla puolilla. Ajosuunnan vaihtamiseen ei tarvita kääntösilmukkaa. Tämä säästää tilaa päätepysäkeillä sekä helpottaa toimintaa häiriötilanteissa."
 
Viimeksi muokattu:
Suunnitelmassa on yksi puute. Raitsikoiden päättärit tulisi yhsistää Raide-Jokeriin eli Arabian päättäri Viikin kampuksellle, Ykkönen Käpylästä Ogelin asemalle, ysi menee Ilmalaan, mutta Metsälän/Pohjois-Pasilan talot tarvitsevat yhteyden, ehkä Maunulaan. Lännen puoli näyttäisi noudattavan tätä periaatetta.
 
on se siellä vielä, mutta kun saadaan allianssi hinta selville, niin voipi olla että silmukka tippuu pois tarpeettomana.

hankkeen sivuilla hel.fi :

"Kaksisuuntaisia raitiovaunuja ei toistaiseksi ole käytössä Helsingissä. Vaunuissa on ohjaamo molemmissa päissä ja ovet molemmilla puolilla. Ajosuunnan vaihtamiseen ei tarvita kääntösilmukkaa. Tämä säästää tilaa päätepysäkeillä sekä helpottaa toimintaa häiriötilanteissa."
Ei se silmukka ole mitenkään tarpeeton, koska sen puute edellyttäisi uutta kalustoa. Nykyisen yksisuuntakaluston käyttöaste on alhainen ja sillä pärjätään jonnekin 2030-luvun puoleenväliin nykyisten linjojen pidennykset ja linja 13 huomioiden.
 
Ei se silmukka ole mitenkään tarpeeton, koska sen puute edellyttäisi uutta kalustoa. Nykyisen yksisuuntakaluston käyttöaste on alhainen ja sillä pärjätään jonnekin 2030-luvun puoleenväliin nykyisten linjojen pidennykset ja linja 13 huomioiden.

Kruunusilloillehan on tulossa uutta kalustoa, joka on kaksisuunta vaunuja.
 
Kruunusilloillehan on tulossa uutta kalustoa, joka on kaksisuunta vaunuja.

En nyt ihan ymmärrä, että mitä järkeä olisi jättää Meilahden kääntösilmukka rakentamatta. Miten vaunut kääntyisivät siinä ympäri? Keskellä katua ei voisi olla päättäriä, sillä siitä kulkee tiheästi ratikoita jo nykyään, jatkossa enemmänkin. Silmukalla saadaan kääntöpaikka sivuun muun liikenteen tieltä, ja siinä saadaan myös synergiaedut koko muuhun kantakaupunkiverkkoon. Haluan hyvät perustelut siihen, miksi jokin muu ratkaisu pitäisi tehdä.
 
En nyt ihan ymmärrä, että mitä järkeä olisi jättää Meilahden kääntösilmukka rakentamatta. Miten vaunut kääntyisivät siinä ympäri? Keskellä katua ei voisi olla päättäriä, sillä siitä kulkee tiheästi ratikoita jo nykyään, jatkossa enemmänkin. Silmukalla saadaan kääntöpaikka sivuun muun liikenteen tieltä, ja siinä saadaan myös synergiaedut koko muuhun kantakaupunkiverkkoon. Haluan hyvät perustelut siihen, miksi jokin muu ratkaisu pitäisi tehdä.

Ainut etu, mikä tuollaisesta pistopäättäristä tulee mahdollisena mieleen on, että sen voisi vetää yksiraiteisena Rosina Heikellin puiston läpi ja edelleen pienen mutkan kautta perille Kolmiosairaalan pihaan asti. Muuta etua on vaikea nähdä. Silmukkaa taas voi käyttää myös muiden linjojen varakääntöpaikkana erityistilanteissa.
 
Vaunun kääntöaika on silmukassa huomattavasti lyhyempi kuin kääntöraiteella. Se (ja perävaunujen helpompi käyttö) olivat aikanaan syynä siihen, että Helsinki ja monet muut kaupungit siirtyivät kaksisuuntaisesta kalustosta yksisuuntaiseen. Nyt ympyrä (vai silmukka?) on sulkeutumassa, kun palataan taas osin kaksisuuntavaunuihin ja kääntöraiteisiin.

Kaikkein paras hyöty kaksisuuntaisista vaunuista on tilanteessa, jossa rata potentiaalisesti jatkuu. Esimerkiksi Jätkäsaaressa on rakennettu ties kuinka monta tilapäistä silmukkaa, kun taas kaksisuuntakalustolla olisi voitu jatkaa linjaa vaikka pysäkinväli kerrallaan. Siellä nytkin ysi kulkisi Atlantinkadulle sillankorvaan. Hernesaaressakin olisi voitu jättää ERA rakentamatta ja edetä pysäkinväli kerrallaan kohti kärkeä, kun sen aika on.

Toisaalta tilanteessa, jossa rata joka tapauksessa tulee päättymään, eli vaikkapa Haakoninlahdessa, missä tulee meri vastaan, silmukka on luonteva ja liikennöintikustannuksiltaan edullisempi ratkaisu riippumatta siitä, onko vaunussa ohjaamo yhdessä vai molemmissa päissä. Saattaapa olla edullisempi myös rakennuskustannuksiltaan, ratametreistä ja vaihteiden määrästä riippuen. Rusinapuistoonhan ei tule edes sivuraidetta kalliine vaihteineen.

Haakoninlahden kohdalla pelkään hiukan sitä, että jos Kruunusilloista pitää oikeasti merkittävästi säästää, niin jää koko haararata rakentamatta.
 
Entä muut Jokerilinjat, eli 570 ja 560? Ensimmäisen näistä raideversio alkaa liikennöimään kuitenkin jo tällä vuosikymmenellä, niin niidenkin kannalta pitäisi numerointia miettiä. Muuten tuo numerointilogiikka on kyllä todella hyvä.
Totta tuokin. Olisiko noissa sitten käytettävä esim numeroja 560 -> 10 ja 570 -> 15?

Kokonaisuutena linjasto voisi näyttää esimerkiksi tällaiselta:

1: Kirurgi - Töölö - Sörnäinen - Käpylä (eteläpään päätepysäkki siirtynyt pois Eirasta, muuten sama kuin nyt)
2: Kaivopuisto - Töölö - Topeliuksenkatu - Itä-Pasila
3: Erottaja - Mannerheimintie - Munkkivuori - Kannelmäki
4: Katajanokka - Mannerheimintie - Pikku-Huopalahti (jos joskus tehdään pikaraitiotietä tälle suunnalle, niin on helppo jatkaa)
5: Otaniemi - Leppävaara - Pitäjänmäki - Oulunkylä - Viikki - Itäkeskus
6: Hernesaari - Bulevardi (- Kauppatori) - Hakaniemi - Sörnäinen - Mäkelänkatu - Länsi-Pasila (Tuusulantien pikaratikan myötä siirtyy Pasilasta Maunulaan ja Kauppatorilta Kaivokadulle)
7: Jätkäsaari - Kaivokatu - Hakaniemi - Sörnäinen - Kustaa Vaasan tie - Viikki - Malmi
8: Jätkäsaari - Töölö - Sörnäinen - Arabia
9: Jätkäsaari - Kaivokatu - Merihaka - Korkeasaari - Laajasalo - Yliskylä
(10: linjan 560 palvelualueelle rakennettava pikaratikka)
11: Kaivokatu - Merihaka - Korkeasaari - Kruunuvuori
12: Meilahti - Kallio - Hakaniemi - Kaivokatu - Eira - Kaivopuisto (nykyinen linja 3, näin 2/3 vaihtuisi linjaksi 2/12)
13: Linjat - Hakaniemi - Kalasatama - Pasila - Meilahden sairaala
14: Eira - Fredrikinkatu - Töölö - Topeliuksenkatu - Munkkiniemi
15: Mellunmäki - Hakunila - Tikkurila - Jumbo - Lentoasema
(16: Hietalahti - Kauppatori - Hakaniemi - Sörnäinen - Mäkelänkatu - Länsi-Pasila - tämä tarpeen vasta kun Tuusulantien pikaratikka liikennöi)
17:
18:
19: Kolmikulma - Kaivokatu - Hakaniemi - Kallio - Pasila - Ilmala
 
Viimeksi muokattu:
Entä muut Jokerilinjat, eli 570 ja 560? Ensimmäisen näistä raideversio alkaa liikennöimään kuitenkin jo tällä vuosikymmenellä, niin niidenkin kannalta pitäisi numerointia miettiä. Muuten tuo numerointilogiikka on kyllä todella hyvä.

Vantaan ratikasta (570) on olemassa vasta suunnittelupäätös. Varsinainen rakentamispäätös tehdään vasta vuonna 2023. Sen päätöksen aikanaan tekee seuraava kaupunginvaltuusto, joka tänä keväänä vaaleilla valitaan.
Niin kauan kuin rakentamispäätöstä ei ole tehty, ei mielestäni pitäisi käyttää muotoa "alkaa kulkemaan".
Tosin suunnitteluprosessia on koko ajan esitelty ikään kuin ratikan rakentaminen olisi jo varmaa. Suurella todennäköisyydellä uuden valtuuston kokoonpano tulee kuitenkin noudattamaan nykyistä puoluejakoa, jolloin rakentamispäätös viedään läpi Sdp:n, vihreiden ja vasemmistoliiton äänillä.
 
Takaisin
Ylös