Sivu 2 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/143

Viestiketju: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

  1. #16

    Liittynyt
    30.09.2020
    Viestejä
    416

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhotyyppi Näytä viesti
    En nyt ihan ymmärrä, että mitä järkeä olisi jättää Meilahden kääntösilmukka rakentamatta. Miten vaunut kääntyisivät siinä ympäri? Keskellä katua ei voisi olla päättäriä, sillä siitä kulkee tiheästi ratikoita jo nykyään, jatkossa enemmänkin. Silmukalla saadaan kääntöpaikka sivuun muun liikenteen tieltä, ja siinä saadaan myös synergiaedut koko muuhun kantakaupunkiverkkoon. Haluan hyvät perustelut siihen, miksi jokin muu ratkaisu pitäisi tehdä.
    Silmukka on kallis rakentaa ja vaatii paljon kaupunkitilaa. Meilahteen luultavasti rakennetaan silmukka, riippuu kalustosta mitä käytetään.

    Linjat 11 ja 12 toisaalta ovat pikaraitiolinjoja, joilla on uutta kaksisuunta kalustoa, joten sen päättäreille ei tarvita silmukoita, kuten esim. rautatieaseman edustalla mutta toisaalta uudet vaunut voivat käyttää silmukoita.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 08:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:13 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Vaunun kääntöaika on silmukassa huomattavasti lyhyempi kuin kääntöraiteella. Se (ja perävaunujen helpompi käyttö) olivat aikanaan syynä siihen, että Helsinki ja monet muut kaupungit siirtyivät kaksisuuntaisesta kalustosta yksisuuntaiseen. Nyt ympyrä (vai silmukka?) on sulkeutumassa, kun palataan taas osin kaksisuuntavaunuihin ja kääntöraiteisiin.

    Kaikkein paras hyöty kaksisuuntaisista vaunuista on tilanteessa, jossa rata potentiaalisesti jatkuu. Esimerkiksi Jätkäsaaressa on rakennettu ties kuinka monta tilapäistä silmukkaa, kun taas kaksisuuntakalustolla olisi voitu jatkaa linjaa vaikka pysäkinväli kerrallaan. Siellä nytkin ysi kulkisi Atlantinkadulle sillankorvaan. Hernesaaressakin olisi voitu jättää ERA rakentamatta ja edetä pysäkinväli kerrallaan kohti kärkeä, kun sen aika on.

    Toisaalta tilanteessa, jossa rata joka tapauksessa tulee päättymään, eli vaikkapa Haakoninlahdessa, missä tulee meri vastaan, silmukka on luonteva ja liikennöintikustannuksiltaan edullisempi ratkaisu riippumatta siitä, onko vaunussa ohjaamo yhdessä vai molemmissa päissä. Saattaapa olla edullisempi myös rakennuskustannuksiltaan, ratametreistä ja vaihteiden määrästä riippuen. Rusinapuistoonhan ei tule edes sivuraidetta kalliine vaihteineen.

    Haakoninlahden kohdalla pelkään hiukan sitä, että jos Kruunusilloista pitää oikeasti merkittävästi säästää, niin jää koko haararata rakentamatta.
    Tervetuloa 1.4.2021 mittaamaan sekuntikellolla kuinka paljon aikaa vaunun kääntyminen kestää Tampeella Pyynikintorilla. VR on jo mitannut, mutta aikaa ei ole kerrottu.

    Joka tapauksessa paluuvaihteet ovat käteviä, kuten Pyynikintorin tapauksessa kun se parin vuoden jälkeen muuttuu takaisin normaaliksi paluuvahteeksi.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  2. #17
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Vaunun kääntöaika on silmukassa huomattavasti lyhyempi kuin kääntöraiteella. Se (ja perävaunujen helpompi käyttö) olivat aikanaan syynä siihen, että Helsinki ja monet muut kaupungit siirtyivät kaksisuuntaisesta kalustosta yksisuuntaiseen. Nyt ympyrä (vai silmukka?) on sulkeutumassa, kun palataan taas osin kaksisuuntavaunuihin ja kääntöraiteisiin.
    Lisäksi kaksisuuntaisten vaunujen kääntöraiteet säästävät tilaa vain siinä tapauksessa, että kääntö on joka tapauksessa omalla kaistalla. Haakoninlahden silmukka on ajoradalla ja kiertää korttelin, joten se ei vie juurikaan tilaa. Jos tilalla olisi kääntöraiteet, niille pitäisi varata oma alue. Kahteen suuntaan ajettavat raiteet kun eivät oikein voi olla ajoradalla.

  3. #18

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    904

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Olisiko parempi, että 1 ajaisi Eiraan ja 4 Kirurgille? Tällöin nelosen pysäkeiltä olisi yhteys Lasipalatsin ja Ylioppilastalon pysäkeille. Ykkösen pysäkeiltä taas menee aina myös kakkonen, jolla joka tapauksessa pääsee Lasipalatsille ja Ylioppilastalolle.

  4. #19

    Liittynyt
    29.01.2021
    Viestejä
    2

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Täytyi rekisteröityä kysymään, että onko tuossa joku tekninen syy miksei Laajasalon ja Vihdintien ratikoita ole ajateltu yhdistettävän? Jos siis Laajasalon ratikoiden päätepysäkki on Rautatieaseman edessä Kaivokadulla, ja Vihdintien ratikan päätepysäkki Erottajalla, niin miksei näitä sen sijaan yhdistettäisi yhdeksi linjaksi, niin että ratikat kääntyvät Kaivokadulta Manskulle sen sijaan että on kaksi päätepysäkkiä muutaman sadan metrin päässä toisistaan. Tuntuisi kätevämmältä senkin kannalta jos joku on menossa Laajasalosta Töölöön tai toisinpäin. Tietty junasta metroon vaihtaessakin tulee melkein puoli kilometriä käveltävää, niin ehkei se Kaivokadulta Lasipalatsille käveleminenkään olisi ihmeellinen juttu tuosta näkökulmasta, vaikka se tapahtuisikin Marraskuussa sadesäässä

    Edit: tässä vielä kuva havainnollistamaan

    Nimi: linjat.jpg
Katselukertoja: 766
Koko: 157,6 KB
    Viimeisin muokkaaja kiskojäbä; 29.01.2021 kello 20:39.

  5. #20
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2229

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Oiskohan ehkä se että silloin tulisi varsin pitkä raitiolinja ja sitä myötä häiriöalttius kasvaisi. Mutta foorumimme raitiotieharrastajat osannevat tarkemmin kertoa, onko tällaista missään vaiheessa harkittukaan.

  6. #21

    Liittynyt
    05.05.2016
    Viestejä
    22

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kiskojäbä Näytä viesti
    Täytyi rekisteröityä kysymään, että onko tuossa joku tekninen syy miksei Laajasalon ja Vihdintien ratikoita ole ajateltu yhdistettävän? Jos siis Laajasalon ratikoiden päätepysäkki on Rautatieaseman edessä Kaivokadulla, ja Vihdintien ratikan päätepysäkki Erottajalla, niin miksei näitä sen sijaan yhdistettäisi yhdeksi linjaksi, niin että ratikat kääntyvät Kaivokadulta Manskulle sen sijaan että on kaksi päätepysäkkiä muutaman sadan metrin päässä toisistaan. Tuntuisi kätevämmältä senkin kannalta jos joku on menossa Laajasalosta Töölöön tai toisinpäin. Tietty junasta metroon vaihtaessakin tulee melkein puoli kilometriä käveltävää, niin ehkei se Kaivokadulta Lasipalatsille käveleminenkään olisi ihmeellinen juttu tuosta näkökulmasta, vaikka se tapahtuisikin Marraskuussa sadesäässä

    Edit: tässä vielä kuva havainnollistamaan

    Nimi: linjat.jpg
Katselukertoja: 766
Koko: 157,6 KB
    Hyvä pointti. Nythän puuttuu vaihdoton yhteys Hakaniemiestä Etu-Töölöön. Vaihto rautatieasemalla ja kävely Lasipalatsin pysäkille ei oikein ole laadukasta liikennöintiä. Jos Kruunuvuoren linjan jatko Kannelmäkeen on liian häiriöherkkä, entäs edes toisen Laajasalon linjan jatko rautatieasemalta Mannerheimintietä Töölön hallille. Sehän helpottaisi myös oopperan ja Lasipalatsin välistä tungosta.

    Hankalissa häiriötilanteissa Mikonkadun ja Kolmikulman lenkit ovat aina käytettävissä.

    Metroa edeltäneet 10 ja 7 eli Linjoilta ja Hakaniemestä Töölöön (ja Töölöstä eteenpäin) olivat tarpeelliset itäisen ja läntisen kantakaupungin yhdistäjinä.

  7. #22

    Liittynyt
    20.08.2020
    Viestejä
    10

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Haasteena tuossa on Kaivokadun ja Manskin mutka. Tuosta halutaan pääasiassa vähentää liikennettä ja sporathan kulkevat nyt harvoin kulkevaa vitosta lukuunottamatta suoraan läpi risteyksestä. Tuohon vähintään kymmenen kertaa tunnissa suuntaansa kulkeva runkoyhteys olisi äärimmäisen hankala sovittaa kaiken muun liikenteen kanssa. Muuten idea paremmasta itäisen ja läntisen kantakaupungin runkoyhteyksien integroinnista ei ole yhtään hassumpi.

  8. #23
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1206

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Butters Näytä viesti
    Haasteena tuossa on Kaivokadun ja Manskin mutka. Tuosta halutaan pääasiassa vähentää liikennettä ja sporathan kulkevat nyt harvoin kulkevaa vitosta lukuunottamatta suoraan läpi risteyksestä. Tuohon vähintään kymmenen kertaa tunnissa suuntaansa kulkeva runkoyhteys olisi äärimmäisen hankala sovittaa kaiken muun liikenteen kanssa. Muuten idea paremmasta itäisen ja läntisen kantakaupungin runkoyhteyksien integroinnista ei ole yhtään hassumpi.
    No tuota. Kaivokadulta Manskulle kääntyvät nykyään kyllä myös linjat 3 ja 6... Mutta nämä molemmat etelän suunnasta.

  9. #24
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    5092

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Butters tarkoittanee, että uutena asiana (verrattuna tämänhetkiseen) tulisi kääntyminen Mannerheimintieltä vasemmalle. En ota sinällään kantaa, onko se mielekästä, mutta nykyiseen nähden valokierrot mutkistuisivat.

  10. #25

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1207

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Ei vaadittaisi paljon raidetta, että pikaratikat kulkisivat Kaivokadulta Manskulle Postikatua pitkin. Alue suunnittelun alla muutenkin, varmasti olisi raiteet sovitettavissa.

  11. #26
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    431

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Itsekin mietin, että toimisiko tuo Asema-aukion ja Postikadun kautta kulkeva vaihtoehto. Mutta mahtaisiko sitten tulla liian monta risteyskohtaa tiiviseen pakettiin Mannerheimintielle? Että vieläkö liikenne pysyisi jotenkin sujuvana, eikä tulisi pahoja pullonkauloja?

  12. #27
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Oiskohan ehkä se että silloin tulisi varsin pitkä raitiolinja ja sitä myötä häiriöalttius kasvaisi. Mutta foorumimme raitiotieharrastajat osannevat tarkemmin kertoa, onko tällaista missään vaiheessa harkittukaan.
    Tämän ja Kaivokatu-Mansku risteyksen haasteiden lisäksi linjat ovat todennäköisesti kuormitukseltaan ei paria. Mannerheimintien linjat kulkevat Töölön tiheän rakenteen läpi ja niillä matkustetaan melko paljon läpi päivän. Laajasalon linjojen oletetaan olevan kuormitukseltaan lähempänä tavallisia esikaupunkilinjoja, joilla on selkeämmin ruuhka ja hiljainen aika.

    Aika näyttänee, onko näin.

  13. #28
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7456

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Laajasalon linjojen oletetaan olevan kuormitukseltaan lähempänä tavallisia esikaupunkilinjoja, joilla on selkeämmin ruuhka ja hiljainen aika.

    Aika näyttänee, onko näin.
    Näin aikoina tähän liittyy erityistä epävarmuutta, kun ei tiedetä, missä mittakaavasta etätyöstä ja -opiskelusta tulee pysyvää. Mitä enemmän niin käy, sitä enemmän matkustus vähenee juuri ruuhka-ajoista, jolloin ruuhka-ajan ja muun ajan välinen epätasapaino tasoittuu.

  14. #29
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1206

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Olisiko parempi, että 1 ajaisi Eiraan ja 4 Kirurgille? Tällöin nelosen pysäkeiltä olisi yhteys Lasipalatsin ja Ylioppilastalon pysäkeille. Ykkösen pysäkeiltä taas menee aina myös kakkonen, jolla joka tapauksessa pääsee Lasipalatsille ja Ylioppilastalolle.
    Kuulostaa järkevältä muutokselta.

  15. #30
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1594

    oletus Vs: Kaupunki- ja pikaraitioliikenteen linjastosuunnitelma

    Mainittujen Kaivokadun risteyksen ruuhkaisuuden ja kuormitusprofiilien erojen lisäksi myös Lasipalatsin ja Rautatieaseman pysäkkien etäisyys on hyvin lyhyt pikaraitiolinjoille. Myös sunnitellut vuoro ja linjamäärät ei vastaa idässä ja lännessä. Idässä on Yliskylän linja (5min) ja Haakoninlahden linja (10min). Lisäksi mikäli Tuusulanväylän linjasto on samanlainen kuin ViiMalle alustavasti suunnitellut kaksi 10min vuorovälin linjaa joista toinen päättyy Hakaniemeen. Idästä tulisi siis Rautatientorille 30 vuoroa tunnissa.

    Lännessä, vaikka kympistäkin tehtäisiin pikaraitiolinja, joka jatkuisi jonnekkin pohjoiseen. Saataisiin vain 20 vuoroa tunnissa, tai 24 jos Mannehreimintiellä voidaan ajaa kummallakin linjalla 5min vuoroväliä. Eli parhaimmassakin tapauksessa ainakin yhden 10min vuorovälin linjan joutuisi silti kääntämään Rautatientorilla idästä.

    Mannerheimintien pikaraitiolinjojen kulku Postikadun kautta voisi ehkä toimia Posti- ja Arkadiankatujen risteysten läheisyydestä huolimatta. Näiden välinen ryhmittymisalue pitää joka tapauksessa uusia, kun 2,4 metriä leveät vaunut eivät mahdu ryhmittäytymään pohjoiseen meneville kaistoille samaan aikaan. Leveyttä ryhmittymisalueella on välikaistojen kanssa 15 metriä ja pituutta viitisenkymmentä. Väli jäisi aika naftiksi jos samoille kaistoille käänytään sekä Postikadulta että Arkadiankadulta ja oikean kokoisen ryhmittymiskaistankin kanssa Lasipalatasilta Arkadiankadulle tulevat linjat olisivat tukkeena Postikadulle kääntyvälle linjalle.

    Kun leveyttä on 15 metriä, niin paikalle mahtuisi neljä vierekkäistä rataa eli erottelemalla Postikadun liikenne Arkadiankadun liikenteestä ratikat eivät edes kohtaisi. Pohjoisesta Mannerheimintieltä olisi yhteys kummallekkin raideparille varayhteytenä, mutta Arkadiankadulta ja Postikadulta vain toisselle eli Postikadulta ei myöskään pääsisi Arkadiankadulle. Jos Postikadulla on ongelmaa pikaratikat voi ajaa Lasipalatsin kautta ja myös sitä kautta käyttää edelleen Töölön raiteita varayhteytenä, jos Mannerheimintiellä on pohjoisempana ongelmaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Olisiko parempi, että 1 ajaisi Eiraan ja 4 Kirurgille? Tällöin nelosen pysäkeiltä olisi yhteys Lasipalatsin ja Ylioppilastalon pysäkeille. Ykkösen pysäkeiltä taas menee aina myös kakkonen, jolla joka tapauksessa pääsee Lasipalatsille ja Ylioppilastalolle.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Kuulostaa järkevältä muutokselta.
    Yleissuunnitelmassa tätä vaihtoehtoa ei käsiteltykkään. Oli ehdotettu, ja kaksi muuta, joista toisessa 1 menee Eiraan, mutta 10 Kirugille ja toisessa 4 kulkee Kirurgille, mutta 2 Eiraan ja 1 Olympiaterminaalille. Ehdotettulla oli näistä suurimmat matkustajamäärät ja alin liikennöintikustannus.

    HSL on kuitenkin blogin kommenteissa selitänyt valinnan sillä tavalla, että 4 Kirurgille ja 1 Eiraan vaatisi Ykkösen vuorovälin tihentämistä Töölön ja Kampin, sekä Kampin ja Punavuoren välillä.

    Toisaalta 6 minuutin välein kulkeva nelonen Arkadinakadulla riittäisi korvaamaan sekä linjan 1, että 2 tarjonnan, jolloin 2 voitaisiin ajaa 1 tukena Kamppiin ja siitä Simon- ja Mikonkadun kautta nykyiselle reitilleen. Yleissuunnitelma- raportissa, jossa on pelkästään kartta Aamuhuipputunnin kuormasta, välityskyky 10min vuorovälillä Kampista etelään ei ylity. Kuitenkin muistelisin yleissuunnitelman liikenteellisistä periaatteista iltaruuhkan kuormalla senkin ylittyvän, eli 1 vuoroväliä tulisi tihentää silti. Tai sitten ajaa Eiraan 1 lisäksi toista linjaa, mutta HSL on ollut melko vastahakoinen tähän asti ruuhkalinjojen perustamiseen ratikkaverkolle.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: Kaupunki pyörille 2. toukokuuta!
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.04.2016, 14:50
  2. HSL: Kaupunki pyörille 2. toukokuuta!
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.04.2016, 13:00
  3. Mikä suurin eurooppalainen kaupunki ilman junayhteyttä?
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Junat
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 02.09.2009, 16:13
  4. Kaupunki-nimen käyttäminen
    kirjoittanut ZoomZoom foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 14.07.2009, 17:33
  5. Seminaari: Kenen kaupunki - kaupunkiliikkujien puheenvuoroja
    kirjoittanut Kemendil foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.09.2008, 12:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •