
Alunperin kirjoittanut
339-DF
Vaunun kääntöaika on silmukassa huomattavasti lyhyempi kuin kääntöraiteella. Se (ja perävaunujen helpompi käyttö) olivat aikanaan syynä siihen, että Helsinki ja monet muut kaupungit siirtyivät kaksisuuntaisesta kalustosta yksisuuntaiseen. Nyt ympyrä (vai silmukka?) on sulkeutumassa, kun palataan taas osin kaksisuuntavaunuihin ja kääntöraiteisiin.
Kaikkein paras hyöty kaksisuuntaisista vaunuista on tilanteessa, jossa rata potentiaalisesti jatkuu. Esimerkiksi Jätkäsaaressa on rakennettu ties kuinka monta tilapäistä silmukkaa, kun taas kaksisuuntakalustolla olisi voitu jatkaa linjaa vaikka pysäkinväli kerrallaan. Siellä nytkin ysi kulkisi Atlantinkadulle sillankorvaan. Hernesaaressakin olisi voitu jättää ERA rakentamatta ja edetä pysäkinväli kerrallaan kohti kärkeä, kun sen aika on.
Toisaalta tilanteessa, jossa rata joka tapauksessa tulee päättymään, eli vaikkapa Haakoninlahdessa, missä tulee meri vastaan, silmukka on luonteva ja liikennöintikustannuksiltaan edullisempi ratkaisu riippumatta siitä, onko vaunussa ohjaamo yhdessä vai molemmissa päissä. Saattaapa olla edullisempi myös rakennuskustannuksiltaan, ratametreistä ja vaihteiden määrästä riippuen. Rusinapuistoonhan ei tule edes sivuraidetta kalliine vaihteineen.
Haakoninlahden kohdalla pelkään hiukan sitä, että jos Kruunusilloista pitää oikeasti merkittävästi säästää, niin jää koko haararata rakentamatta.