En nyt ihan ymmärrä, että mitä järkeä olisi jättää Meilahden kääntösilmukka rakentamatta. Miten vaunut kääntyisivät siinä ympäri? Keskellä katua ei voisi olla päättäriä, sillä siitä kulkee tiheästi ratikoita jo nykyään, jatkossa enemmänkin. Silmukalla saadaan kääntöpaikka sivuun muun liikenteen tieltä, ja siinä saadaan myös synergiaedut koko muuhun kantakaupunkiverkkoon. Haluan hyvät perustelut siihen, miksi jokin muu ratkaisu pitäisi tehdä.
Silmukka on kallis rakentaa ja vaatii paljon kaupunkitilaa. Meilahteen luultavasti rakennetaan silmukka, riippuu kalustosta mitä käytetään.
Linjat 11 ja 12 toisaalta ovat pikaraitiolinjoja, joilla on uutta kaksisuunta kalustoa, joten sen päättäreille ei tarvita silmukoita, kuten esim. rautatieaseman edustalla mutta toisaalta uudet vaunut voivat käyttää silmukoita.
---------- Viestit yhdistetty klo 08:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:13 ----------
Vaunun kääntöaika on silmukassa huomattavasti lyhyempi kuin kääntöraiteella. Se (ja perävaunujen helpompi käyttö) olivat aikanaan syynä siihen, että Helsinki ja monet muut kaupungit siirtyivät kaksisuuntaisesta kalustosta yksisuuntaiseen. Nyt ympyrä (vai silmukka?) on sulkeutumassa, kun palataan taas osin kaksisuuntavaunuihin ja kääntöraiteisiin.
Kaikkein paras hyöty kaksisuuntaisista vaunuista on tilanteessa, jossa rata potentiaalisesti jatkuu. Esimerkiksi Jätkäsaaressa on rakennettu ties kuinka monta tilapäistä silmukkaa, kun taas kaksisuuntakalustolla olisi voitu jatkaa linjaa vaikka pysäkinväli kerrallaan. Siellä nytkin ysi kulkisi Atlantinkadulle sillankorvaan. Hernesaaressakin olisi voitu jättää ERA rakentamatta ja edetä pysäkinväli kerrallaan kohti kärkeä, kun sen aika on.
Toisaalta tilanteessa, jossa rata joka tapauksessa tulee päättymään, eli vaikkapa Haakoninlahdessa, missä tulee meri vastaan, silmukka on luonteva ja liikennöintikustannuksiltaan edullisempi ratkaisu riippumatta siitä, onko vaunussa ohjaamo yhdessä vai molemmissa päissä. Saattaapa olla edullisempi myös rakennuskustannuksiltaan, ratametreistä ja vaihteiden määrästä riippuen. Rusinapuistoonhan ei tule edes sivuraidetta kalliine vaihteineen.
Haakoninlahden kohdalla pelkään hiukan sitä, että jos Kruunusilloista pitää oikeasti merkittävästi säästää, niin jää koko haararata rakentamatta.
Tervetuloa 1.4.2021 mittaamaan sekuntikellolla kuinka paljon aikaa vaunun kääntyminen kestää Tampeella Pyynikintorilla. VR on jo mitannut, mutta aikaa ei ole kerrottu.
Joka tapauksessa paluuvaihteet ovat käteviä, kuten Pyynikintorin tapauksessa kun se parin vuoden jälkeen muuttuu takaisin normaaliksi paluuvahteeksi.