Visio: Pikaraitiotie Vaasaan

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Joskus jossain oli puhetta, että myös Vaasaan suunniteltaisiin duoratikkaperiaatteella pikaraitiotietä lentoasemalle. Koska erään Airport Park-suunnitelmassa olleen maininnan lisäksi en löytänyt mitään konkreettisempaa, päätin itse tehdä suunnitelman pikaraitiotiestä Vaasan satamasta lentoasemalle. Linkki suunnitelmaan: http://www.uta.fi/~sk82151/Vaasan%20raitiotiet.png

Valitettavasti paikallistuntemukseni Vaasasta rajoittuu keskustaan ja Vanhaan Vaasaan, joten en ole aivan varma linjan optimaalisuudesta. Kommentoikaa ja ideoikaa kuitenkin!

Lisäksi kerran tunnissa liikennöitävä taajamajuna Vaasa - Seinäjoki kuuluisi pakettiin. Pysähdyspaikat:
  • Vaasa/Vasa
  • Huutoniemi/Roparnäs
  • Mustasaari/Korsholm (Vanha Vaasa)
  • Höstvesi
  • Tuovila/Toby
  • Laihia/Laihela
  • Vedenoja
  • Tervajoki
  • Isokyrö/Storkyro
  • Ylistaro
  • Impivaara
  • Seinäjoki
Paketti edellyttäisi rataosan Seinäjoki-Vaskiluoto sähköistämistä, pariraidetta ainakin rataosille Huutoniemi-Vaasa ja Wasalandia-Vaskiluoto, kaksiraiteista raitiotietä (1524 mm) Vaasan keskustaan reilun kilometrin matkalle ja Vanhaan Vaasaan niinikään kilometrin matkalle. Yksiraiteista rataosaa olisi mahdollisesti Runsorintien vierustalla Vanhasta Vaasasta Runsoriin ja edelleen Storgårdintietä lentoaseman kupeeseen (nurmirataa, 6 tasoristeystä joista yksi liikenneympyrän vieressä, mahdollisesti tarve kohtauspaikalle). Lentoaseman terminaalilla lienee tarvetta kahdelle raiteelle parinsadan metrin matkalla.

Duoraitiokalustoa tarvittaisiin 15 min vuorovälillä neljä yksikköä plus yksi varalle.

Suunnitelmieni mukaan ratikat kohtaisivat Runsorin teollisuusalueen ja Svenska yrkesinstitutetin välillä, Huutoniemen ja Laamanninpuiston (Vaasan tavara-asema) välillä, Tullikamarin kohdalla (satamaan menevä vaunu odottaa pysäkillä satamasta tulevaa, mikäli satamasta tuleva on myöhässä) ja Wasalandian ja Vaskiluodon pysäkkien välissä.
 
Joskus jossain oli puhetta, että myös Vaasaan suunniteltaisiin duoratikkaperiaatteella pikaraitiotietä lentoasemalle. Koska erään Airport Park-suunnitelmassa olleen maininnan lisäksi en löytänyt mitään konkreettisempaa, päätin itse tehdä suunnitelman pikaraitiotiestä Vaasan satamasta lentoasemalle.

Hyvä, että Vaasakin saa huomiota täällä pikaratikan reittejä suunnitellessa. Aika kaukana kulkee maankäytöstä tuo suunnitelmasi. Edellyttäisi lisärakentamistas radan varteen, jotta linjasta tulisi kannattava. Tai sitten linja pitäisi vetää lähempää maankäyttöä, vaikka silloin ei voitaisi käyttääkään hyödyksi niin paljoa valmista rautatierataa. Epäilen lisäksi lentoaseman linjausta, lentoasema kun on aika kaukana kaupungista ja sinne ei kovin moni varmaankaan ratikalla menisi, kun lentoasemalla ei ylipäätäänkään ole käyttäjiä pahemmin. Pieneltä se vaikutti, kun kerran siellä kävin.

Näkisin järkeväksi tällaisen linjauksen kaupunkiin jonkin verran tutustuttuani: Gerby-Vetokannas-Palosaari-keskusta-Huutoniemi-Ristinummi-Vanha Vaasa.

Tässä kuva:
http://suomi24.pp.fi/tramwest/vaasan_pikaratikka.PNG
 
Vaasan kaupunki tilasi pari vuotta sitten eräältä konsulttifirmalta selvityksen "pikaratikasta" Vaasaan. Tuon selvityksen teksti oli osittain kopioitu suoraan Mikko Laaksosen tekemästä Turun ratikkaselvityksestä.

Konsultin hahmotelma oli saman tapainen kuin Ultrixin suunnitelma. Konsultti vaan rakennutti lentokentälle rautatien ja suunnitteli liikenteeseen käytettävksi Sm-junia.

Kemkimin luonnos on minusta varsin perustellun näköinen. Ja siinä tuleekin esille yksi duoliikenneideoiden kanssa tärkeä piirre: jalat maahan rautatieraiteen kanssa. Ei sitä kannata käyttää, jos siitä ei ole hyötyä matkustajien kannalta. Keski-Euroopan duosovelluksille onkin tyypillistä, että rautatierataa käytetään kaupunkien välillä. Duon idea on, että junaradalta päästään vaihdotta kaupungin katuverkkoon.

Antero
 
Edellyttäisi lisärakentamistas radan varteen, jotta linjasta tulisi kannattava. Tai sitten linja pitäisi vetää lähempää maankäyttöä, vaikka silloin ei voitaisi käyttääkään hyödyksi niin paljoa valmista rautatierataa.
Toisaalta taas rautatietä käyttävä linja on nopeammin keskustassa. Olen kyllä periaatteessa samaa mieltä, jos suinkin mahdollista niin valmiiseen maankäyttöön olisi ensisijaisesti rakennettava.

Epäilen lisäksi lentoaseman linjausta, lentoasema kun on aika kaukana kaupungista ja sinne ei kovin moni varmaankaan ratikalla menisi, kun lentoasemalla ei ylipäätäänkään ole käyttäjiä pahemmin. Pieneltä se vaikutti, kun kerran siellä kävin.
Lentoasema olisi muuten lähes turha, mutta sen lähellä on tämä "Vaasa airport park", suunnitelmassani siis tuo Runsorin teollisuusalueeksi merkitty alue, jota Vaasa nimenomaan haluaa kehittää.

Konsultti vaan rakennutti lentokentälle rautatien ja suunnitteli liikenteeseen käytettävksi Sm-junia.
No niinpä tietenkin, asiantuntemus taas kohdallaan konsultilla. :roll: Onko selvitys verkossa missään esillä?

Kemkimin luonnos on minusta varsin perustellun näköinen.
Samaa mieltä, suurimmaksi puutteeksi tosin näkisin sen, ettei suoraa yhteyttä rautatie- ja linja-autoasemalle ole tarjottu. Hovioikeudenpuistikko on kuin luotu raitiotielle, joten en voinut vastustaa kiusausta linjan vetämiselle ko. reittiä pitkin. Kauppapuistikko tosin lienee kannattavampi sinänsä. Ehkä Vaasassa olisi kysyntää yhteydelle satamasta keskustan ja aseman kautta Mustasaaren Sepänkylään?

Duon idea on, että junaradalta päästään vaihdotta kaupungin katuverkkoon.
Tuota yritinkin soveltaa tässä, lisänä pisto Vanhan Vaasan/Runsorin suuntaan. Lisärakentamiselle olisi huutava tarve ehdottamallani linjalla, myönnettäköön. Aloittaa voisi Seinäjoki-Vaasan satama -taajamajunalinjalla, jota liikennöitäisiin dieselmoottorijunin. Pysähdykset mainittu edellisessä viestissäni, lisäksi Vaasan Tullikamari/sisäsatama, Wasalandia ja Vaasan satama.
 
Toisaalta taas rautatietä käyttävä linja on nopeammin keskustassa. Olen kyllä periaatteessa samaa mieltä, jos suinkin mahdollista niin valmiiseen maankäyttöön olisi ensisijaisesti rakennettava.

Lentoasema olisi muuten lähes turha, mutta sen lähellä on tämä "Vaasa airport park", suunnitelmassani siis tuo Runsorin teollisuusalueeksi merkitty alue, jota Vaasa nimenomaan haluaa kehittää.

Samaa mieltä, suurimmaksi puutteeksi tosin näkisin sen, ettei suoraa yhteyttä rautatie- ja linja-autoasemalle ole tarjottu. Hovioikeudenpuistikko on kuin luotu raitiotielle, joten en voinut vastustaa kiusausta linjan vetämiselle ko. reittiä pitkin. Kauppapuistikko tosin lienee kannattavampi sinänsä. Ehkä Vaasassa olisi kysyntää yhteydelle satamasta keskustan ja aseman kautta Mustasaaren Sepänkylään?

Tässä olisi päivitetty versio Ultrixin ja Anteron hyvien parannusehdotusten pohjalta:
http://suomi24.pp.fi/tramwest/vaasan_pikaratikka_2.PNG

Katselin matka.fi:stä, että millä alueilla näytti olevan kerrostaloja ja millä alueilla omakotitaloja. Sen mukaan linjailin tätä käyttäen hyväksi rakentamattomia alueita asutuksen lähellä ja laittaen linjan asuinalueiden keskelle pääväylien sijasta, jotta saataisiin lyhyt kävelymatka. Gerbyn jatke on vähän vaikea, kun siellä on paljon omakotitaloasutusta. Pikaratikkaa ei välttämättä kannattaisi jatkaa sinne, kun bussivuorotkin alueella ovat melko harvoja.

Toisaalta juuri vuorotiheyttä Vaasassa pitäisi parantaa, jotta joukkoliikenne saisi elinvoimaa, ja Gerby on Vaasan suurin tai vähintäänkin suurimpia asuinalueita, vaikka onkin omakotitalovoittoinen. Tässä tulisi mieleen Helsinki-tyylinen ratkaisu: pikaratikka runkolinjana keskustaan ja liityntäbussit palvelemaan omakotialueita. Jos vaihto olisi synkronoitu ja miellyttävä, voisi toimia.

Ruskea linja Gerbystä Palosaaren, keskustan, matkakeskuksen kautta, Huutoniemen läpi kartassa näkyvää rakentamatonta linjausta pitkin, Ristinummelle ja Vanhan Vaasan kautta lentoasemalle ja mahdolliselle tulevalle yritysalueelle.

Sininen linja palvelee maankäyttöä Vaskiluodon teollisuusalueelta Sepänkylään Mustasaaren kunnan alueelle. Sepänkylä lienee kuitenkin toiminnallisesti osa Vaasaa, lähellä kaupunkia kun on. Sepänkylän nykyinen vuorotarjonta on harva, painottuen koululaislähtöihin.

Siniselle linjalle oli vaikea saada yhteyttä matkakeskukseen, mutta pitäisin 400-500 metrin kävelymatkaa vielä siedettävänä. Pitäisin järkevämpänä kuin hidastaa pikaratikkaa koukkauksilla, linjata ainakin ympäryskuntien vakiovuorojen reitit siten, että vaihtaminen pikaratikkaan onnistuu mielellään useammassa paikassa. Junaa taas kovin harva käyttää päivittäin Vaasan oloissa, joten se ei ole iso ongelma. Tarvittaessa pikaratikkaverkosto voidaan integroida rautateille ja tarjota vaikka suora linja Laihialle, jossa se muuttuu taas katuratikaksi. Esimerkiksi johtamalla ruskea linja Vanhan Vaasan kohdalla rautatielle, jolloin linjalla olisi kaksi päätettä; Vaasan lentoasema ja Laihia.

Keskustassa vuorotiheys on kahden linjan summa. Kun Sepänkylän linja viedään keskustan läpi, saadaan keskustan palvelutasoa ylemmäs ja säästetään kiskotöissä kun voidaan käyttää pidemmällä matkalla yhteisiä kiskoja.

Vuoroväli voisi olla kummallakin linjalla 20 minuuttia, keskustassa siis yhteensä 10 minuuttia.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko mitannut, paljonko noihin kahteen linjaan tarvittaisiin uutta rataa? Eli mitä luokkaa olisivat väyläkustannukset?
 
Oletko mitannut, paljonko noihin kahteen linjaan tarvittaisiin uutta rataa? Eli mitä luokkaa olisivat väyläkustannukset?

Tästä ei ole tietoa. Vaskiluodosta olisi hyvä aloittaa. Kun Vaasan satama ilmeisesti siirtyy tulevaisuudessa Raippaluotoon, niin Vaskiluoto vapautuu asuinrakentamiselle, johon se kauniina merellisenä saarena onkin omiaan. Joukkoliikenneyhteyksillekin on jo runko valmiiksi olemassa, eli saaren halkaiseva rautatie, joka johtaa Vaasan keskustan kautta lentokentän tuntumaan. Järkevintä voisi olla jatkaa pikaratikkaa keskustasta esim. Ristinummen kerrostaloalueelle, jolloin linjan kumpaankin päähän saataisiin kysyntää. Lentokentälle valmistuu toki business park, mutta sinne ei vielä mene edes yhtään linja-autoa keskustasta, joten kysyntä voi olla turhan heikkoa ratikalle. Onkohan Vaasassa edes hoksattu miettiä, mikä potentiaali Vaskiluodolla voisi olla, jos sille tehtäisiin ns. Jätkäsaaret?
 
Vähän vallankumouksellisuutta peliin:

BotniaTrami

Vaasan satamasta keskustan ja Matkakeskuksen kautta lentoasemalle ehdottamaani linjausta pitkin -- mutta palaten jälleen rautatielle ja edelleen Seinäjoelle, jossa keskustan halki tiedekeskus Framiin ja aina MediWestiin tai FoodWestiin!

Lisäksi Satamasta keskustan läpi johonkin lähiöön oma linja, vaikka juuri Ristinummelle.

Seinäjoella voi olla vielä oma seutulinjansa MediWestistä tai FoodWestista Framin ja keskustan halki matkakeskukselle ja edelleen Nurmooseen.
 
Takaisin
Ylös