Turussa on lähitulevaisuudessa alkamassa isohko remontti, johon kuuluu koko ratapiha-alueen uudelleenjärjestely ja kaksoisraide Kupittaalle asti. Viimemainittu sisältää Aurajoen ylittävän Rautatiesillan uusimisen (eli ilmeisesti nykyisen sillan purkamisen ja uuden rakentamisen samaan paikkaan), mikä aiheuttaa Helsingin suunnan junien pääteaseman siirtymisen Kupittaalle.
Siltatyö on sen verran mittava, että Kupittaan arvellaan olevan Turun Helsingin-asema jopa parin vuoden ajan. Keskustaan tuleville tämä ei liene iso ongelma, varsinkaan, jos runkolinjasto saadaan toimimaan, jolloin Kupittaalta keskustaan kulkee jatkuvasti busseja, ja joen itäpuolelle menijäthän ovat tähänkin asti pääasiassa Kupittaan kautta kulkeneet. Yhteys satamaan on sen sijaan ongelmallisempi.
Tästä voi Turun tuntien kehittyä vielä ihan kiintoisa, ja paljon nyt odotettavissa olevaa monikerroksisempi soppa...

Lainaus:
Väyläviraston projektipäällikön Erkki Mäkelän mukaan ”todennäköisin aikaisin ajankohta” katkaisulle on 14. elokuuta 2022. Turun kaupunginhallitus totesi viime kesäkuussa, että matkustajien jatkoyhteyden Turun pääasemalle ja satamaan tulee järjestää muulla tavoin.
– Matkustajien jatkoyhteydet päärautatieasemalle ja satamaan tulee varmistaa. Järjestelyistä tulee sopia joukkoliikennetoimiston kanssa. Taksi-, saattoliikenne- ja liityntäpysäköinnin riittävyys ja toimivuus tulee varmistaa, Turun kaupunki ilmoitti.

Mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut. Väylävirastosta vahvistetaan, että mitään päätöksiä jatkoyhteyksistä ei ole tehty. Samaa sanotaan Turun joukkoliikenteestä.
– Ei ole ollut keskustelua. Varissuon Föli-linjat kulkevat sentään Turun pääaseman ja Kupittaan välillä. Mutta sataman suuntaan ei Kupittaalta ole vaihdotonta yhteyttä, sanoo Turun joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.

Turun seudun joukkoliikenne (Föli) sanoo, ettei sillä ole rahaa järjestää kuljetusta Kupittaalta Turun satamaan, joten Väyläviraston tulee se järjestää. Projektipäällikkö Mäkelä sanoo, että alun perin ratasuunnitelmassa ajateltiin liikenteen jatkuvan Turun pääasemalle asti, mutta sitten kustannukset paisuivat. Mäkelän mukaan junaliikenteen jatkumista ratatöiden aikana ei kuitenkaan turvata ”mihin hintaan hyvänsä”.

Turun Sanomia lähestynyt raideasiantuntija huomauttaa, että ”muualla Suomessa ei tällaista katkoa näin tärkeällä rataosuudella ole koskaan tehty”.
– Normaalisti katkot toteutetaan öisin, juhannuksena tai korkeintaan viikon mittaisena kuten rantaradalla joskus, hän ihmettelee. (TS)