On siis kaksi perusvaihtoehtoa: vanha (nykyistä Päärataa hyödyntävä) ja uusi (kokonaan uudella linjauksella). Vetämällä reitti viivoittimella Lentoasemalta Tampereelle se kulkisi aluksi Hangonradalle asti moottoritien kupeessa, sen jälkeen hivenen lännempänä sekä ylittäisi Pääradan ja moottoritien jossakin Iittalan tienoilla. Sen jälkeen tulee kuitenkin vastaan Vanajavesi ja Rapolanharju, kumpikin ylittämätön este kulttuurihistoriallisista syistä. Ellei ruveta kaivamaan tunnelia, tarvitaan toinen linjaus. Todennäköisestä helpoiten se löytyy moottoritien kupeesta, aivan kuten Kerava-Lahti oikoradalla.
Funktionaalisesti kumpikin vaihtoehto on oikeastaan samanlainen: kaksi uutta raidetta koko matkalle, jolloin (suur)nopealle ja hitaammalle liikenteelle on oma raideparinsa. Niiden ominaisuudet – erityisesti raiteiden kallistus mutkissa – voidaan räätälöidä liikennetyypin mukaan. Erillinen linjaus olisi hivenen lyhyempi ja kaarresäde voisi olla esimerkiksi ranskalaisten suurnopeusratojen (LGV) 3300-4000 m sallien ainakin huippunopeuden 320 km/h. Nykyisellä Pääradalla kaarresäteet ovat enimmäkseen 1500-1700 m mutta paikoin alle 1000 m. Kuinka paljon pystytään oikomaan kohtuullisella vaivalla ja hinnalla?
Juha