Sörnäistentunneli

Sen johtopäätöksen teki nimemerkki Salomaa. Linkkaamani HS:n juttu antaa ymmärtää, että helsinkiläisten demareiden enemmistö ymmärtää tunnelin olevan huonoista vaihtoehdoista vähiten huono.

Jos ymmärsin oikein niin: Salomaan johtopäätös oli että on todennäköistä että valtuustoryhmä myös jakaantuu nyt kun hallituksen jäsenet olivat eri mieltä. Hän sanoi toivovansa että valtuustossa olevat eivät päästä tunnelia läpi mutta johtopäätös ei ollut se että suurin osa varmasti vastustaa tunnelia vaan se että jonkinmoinen osa vastustaa tunnelia.
 
Päätöksiä tehdään jossain vaiheessa, mutta ehkä ei kannata haukkua vastakkaista kantaa typeräksi. Kyllähän tästäkin jutusta näkee että demarien sisällä on useampikin kuin yksi demari vastustamassa hanketta.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008414635.html

Keskustatunnelia demarit pitkään kannattivat, mutta sitten tulivat toisiin ajatuksiin. Tämä käytännössä merkitsi että tunnelia ei tule. Vapaudenkatu oli tulossa pitkään, mutta arvomaailma ympärillä muuttui keskustelun jatkuessa. Kannattaako joku vielä Vapaudenkatua ?

Isosta asiasta ei pitäisi tehdä päätöstä yhden tai kahden äänen enemmistöllä, valtuustohan vai esittää lisäselvityksiä, jolloin päätöstä puolesta tai vastaan ei tehdä lähitulevaisuudessa.

Vaikea ennustaa miten demarit valtuustossa käyttäytyvät, mutta ihme olisi jos koko ryhmä äänestäisi tunnelin puolesta. Asian palauttaminen valmisteluun olisi siten heidänkin kannaltaa hyvä vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Päätöksiä tehdään jossain vaiheessa, mutta ehkä ei kannata haukkua vastakkaista kantaa typeräksi.

Kun tilaa ei typerien päätösten vuoksi ole maan pinnalla, on pakko mennä maan alle. On omaa luokaansa olevaa typeryyttä olla myöntämättä tätä tosiasiaa.

Miltä näyttää?

https://yle.fi/uutiset/3-12194711

Vai pitäisikö Redi ja vähän muuta purkaa? (Olisi pitänyt rakentaan aivan toisella tavalla, mutta se on myöhäistä nyt.)

---------- Viestit yhdistetty klo 22:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:37 ----------

Asian palauttaminen valmisteluun olisi siten heidänkin kannaltaa hyvä vaihtoehto.

Mitäpä hyötyä asian taikinoinnista oikeasti olisi kenenkään kannalta? (ei nyt lasketa poliittisten irtopisteiden keräily-yrityksiä)
 
Kun tilaa ei typerien päätösten vuoksi ole maan pinnalla, on pakko mennä maan alle. On omaa luokaansa olevaa typeryyttä olla myöntämättä tätä tosiasiaa.

Miltä näyttää?

https://yle.fi/uutiset/3-12194711

Vai pitäisikö Redi ja vähän muuta purkaa? (Olisi pitänyt rakentaan aivan toisella tavalla, mutta se on myöhäistä nyt.)

Hermannin rantatie–Työpajankatu–Sörnäisten rantatie -reitillä pitäisi olla tarpeeksi tilaa jos sen järjestelee uudestaan. Esimerkiksi Lautatarhankatu ja Vanha talvitie voitaisiin muuttaa umpikujiksi jolloin Työpajankadulta poistuu risteyksiä. Lisäksi jos kaikki bussit siirretään kulkemaan metroaseman ohi Koksikadulle ja siitä edelleen Vilhonvuorenkadulle niin Työpajankadulle ei tarvitsisi jättää bussipysäkkejä. Totuushan on muutenkin se ettei Hermannin rantatien suunta tarvitsee enempää kuin yhden kaistan suuntaansa risteysalueiden ulkopuolella (terveisin nykyiset järjestelyt). Tilaa on siis ihan tarpeeksi.
 
Tilaa on siis ihan tarpeeksi.

Jos Tynnyrintekijänkatu katkaistaan, kuten on kaavailtu ja Vantaan suunnan bussien päätepysäkit tulevat Kalasatamaan, niin tilaa ei ole tarpeeksi.

Vanha talvitie oli pitkään umpikuja ja sen katkaiseminen teksi tilanteen hyvin hankalaksi.

Redin ja metroaseman välinen katuosuus korotettuine liikennevalottomine suojateineen ei sovellu merkittävän läpiajoliikenteen väyläksi.
 
Nyt kun, tämä näyttää toteutuvan, jäädään odottamaan sitä keskustatunnelia. Nämä on jo vanhalla kartalla jaettu kahtia, todennäköisesti sen takia, että ne on helpompi nuijia pöytään, kun koko tunneli.

https://yle.fi/uutiset/3-10968127

Linkki vielä kuvaan, jota meinaan.
13-3-10968441


Tuo Keskustatunneli olis jota tässä odotellaan, ainakin allekirjoittanut.
 
Jos Tynnyrintekijänkatu katkaistaan...

Minun ehdotukseni onkin ettei sitä katkaistaisi. Autoliikenteen pääväylät ovat tuossa ruskealla ja bussien reitit sinisellä. Lisäksi merkitsin punaisella katkoviivalla poistettavat tiet (Itäväylän rampin voisi tosin jättää mutta järjestelyt olisivat yksinkertaisempia ilman sitä). Laitoin kysymysmerkin niiden teiden kohdalle joista en ole varma voiko niitä katkaista. Jos ei voi niin tuolle pätkälle mahtuu helposti 3 kaistaa (2+1 joista yksi on kääntyvä kaista).
kalasatama.jpg

Redin ja metroaseman välinen katuosuus korotettuine liikennevalottomine suojateineen ei sovellu merkittävän läpiajoliikenteen väyläksi.
Juuri siksi ehdotankin että läpiajoliikenne menee Työpajankadun kautta eikä siitä. Kalasataman rampin sulkeminen poistaa siitä myös läpiajoliikenteen Hermannin rantatieltä Itäväylälle.
 
Kun tilaa ei typerien päätösten vuoksi ole maan pinnalla, on pakko mennä maan alle. On omaa luokaansa olevaa typeryyttä olla myöntämättä tätä tosiasiaa.

Miltä näyttää?

https://yle.fi/uutiset/3-12194711

Vai pitäisikö Redi ja vähän muuta purkaa? (Olisi pitänyt rakentaan aivan toisella tavalla, mutta se on myöhäistä nyt.)

---------- Viestit yhdistetty klo 22:40 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:37 ----------



Mitäpä hyötyä asian taikinoinnista oikeasti olisi kenenkään kannalta? (ei nyt lasketa poliittisten irtopisteiden keräily-yrityksiä)

Sehän on oman asiansa vesittämistä, jos vastapuolta pitää haukkua typeräksi. Kertoo myös siitä, että pieni paniikki päällä. Olin kerran tilaisuudessa, jossa esiteltiin "maanalaista yleiskaavaa". Ihmettelin mistä tuo mies puhuu. Sitten hän heijasti sen kankaalle. Sehän tietysti oli Keskustatunneli uudella nimellä. Tämä on sitä Helsinkiläistä asioiden runnomista. Kun kummallakaan nimellä ei enää saada Helsinkiläisiä valtuutettuja syttymään hankkeeseen, niin nyt on keksitty sitten pilkkoa hanke palasiin. Kieroa meininkiä. Onneksi demareissa on alettu heräämään tähän.
 
Olin kerran tilaisuudessa, jossa esiteltiin "maanalaista yleiskaavaa". Ihmettelin mistä tuo mies puhuu. Sitten hän heijasti sen kankaalle. Sehän tietysti oli Keskustatunneli uudella nimellä.

Maanalainen yleiskaava on ollut kyllä osa Helsingin kaupunkisuunnittelua yli vuosikymmenen ja sitä edeltänyt Maanalaisten toimintojen tilavaraussuunnitelma jo 80-luvulta. Siinä on kaikki maanalainen huoltotunneleista väestönsuojiin, ei vain varaukset liikennetunneleille. Ja kyseessä on siis vain varauksia. se ei edellytä rakentamaan mitään vaan vain varaa sen tilan, ettei sitä voi käyttää muuhun ilman maanalaisen yleiskaavan muutosta.

Kuten toisessakin ketjussa keskusteltiin, siellä on varaukset Töölön metrollekkin useammalla linjauksella, vaikka ne eivät ole edenneet mihinkään vuosikymmeniin. Varausten poistaminen vaan vaatii erillisen päätöksen, eikä sellaisia viitsitä tehdä ellei ole jokin muu projekti tekeillä, joka vaatii jonkin muun varauksen poistamista.
 
Tilaisuus, josta mainitsin, pidettiin Laiturilla kaupungin esittelytilassa. kun esittelijä oli aikansa puhunut, hän heijasti kaavion, joka on ihan sama kuin LimoSWNn viestissä. Lukuunottamatta uutta Sörnäisten tunnelia.
Aikaisemmasta Keskustatunnelin versiosta se poikkesi siten että siihen oli lisätty lonkerot satamiin.

Siitä tilaisuudesta jäi vaikutelma, että muutoksia oli tehty, jotta asiaa voitaisiin ajaa paremmin eteenpäin.

Taktiikka on sama kuin Kävelykeskusta, jonka kytkemisellä tunneliin on tarkoitus saada Vihreät hankkeen taakse. Jokainen kaupunkisuunnitteluun vähänkin perehtynyt tietää, että Kävelykeskusta ei tarvitse tunnelia.
 
Tässä muuten vielä "perustelut" autoliikenteen sujuvuus -argumentille:
Screenshot 2021-11-21 at 22.22.16.jpgScreenshot 2021-11-21 at 22.22.35.jpg

Siinä voi sitten arvioida miten se sujuvuus oikeasti paranee.
 
Sehän on oman asiansa vesittämistä, jos vastapuolta pitää haukkua typeräksi. Kertoo myös siitä, että pieni paniikki päällä.

Mun mielestä tässä on toimittu yhtä typerästi kuin lattian maalaamisessa, jossa maalari jää poseen ainoaan vielä maalaamatta jääneeseen nurkaan. Typeryys on typeryyttä, vaikka sen voissa paistaisi.

"Kaiken viisauden alku on tosiasiain tunnustaminen" on muuten luettavissa J.K.Paasikiven muistomerkistä, joka onkin yksi Helsingin harvoista helmistä.

Ei mulla ole mitään paniikkia, mutta tämän maailman toimivimman kaupungin kompastelu asioissa, jotka pikkulapsikin osaisi ratkaista alkaa ottamaan pannuun ihan kunnolla.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:17 ----------

Juuri siksi ehdotankin että läpiajoliikenne menee Työpajankadun kautta eikä siitä. Kalasataman rampin sulkeminen poistaa siitä myös läpiajoliikenteen Hermannin rantatieltä Itäväylälle.

Tuossa on vaikein kohta Työpajankadun ja Hermannin rantatien risteys, jossa on bussipysäkit ja paljon jalankulkijoita. Parempi on Lahden motarille suuntaavien ajaa Vanhan talvitien kautta.
 
Tuossa on vaikein kohta Työpajankadun ja Hermannin rantatien risteys, jossa on bussipysäkit ja paljon jalankulkijoita. Parempi on Lahden motarille suuntaavien ajaa Vanhan talvitien kautta.
Bussipysäkit voi poistaa siitä kun 55 ja 56 siirtyvät metroaseman eteen ja jalankulkijat voivat odottaa liikennevaloissa silloin kun ei ole heidän vuoronsa. Toki Vanhaa Talvitietä pitkin kulkeva reitti voisi myös toimia. Siellä olisi sitten vähän enemmän tilaa Hermannin Rantatien risteyksessä.
 
Valtuusto keskustelee kohta tunnelista. Olemmeko me Helsinkiläiset äänestäjät niin epäonistuneita, että olemme valinneet valtuuston, jossa puolet tai yli puolet toimii typerästi (tässä asiassa) ?
 
Valtuusto keskustelee kohta tunnelista. Olemmeko me Helsinkiläiset äänestäjät niin epäonistuneita, että olemme valinneet valtuuston, jossa puolet tai yli puolet toimii typerästi (tässä asiassa) ?

Olemme. Vihervasemmistolla on vielä liikaa valtaa kaupungissa. Ilman Sörnäistentunnelia Kalasataman ja Hämeentien Vallilan seudun asukkaat joutuvat jatkossakin kärsimään mm. läpiajavasta sataman rekkaliikenteestä. Kyseessä on kuitenkin valtatien 4 eteläinen sisääntulo.

Tällöin ei myöskään voida toteuttaa Junatien sillan purkamista ja Itäväylän länsipään uudelleenjärjestelyjä, mitkä ovat omasta mielestänikin ihan tervetulleita ratkaisuja.

Tunnelia ei olisi tarvittu, jos läpiajoliikenteen sujuvat olosuhteet olisi turvattu keskustaa rakennettaessa. Nykyisin läpiajoliikenne valtatielle 4 kulkee tärkeän joukkoliikenteen (tulevan) solmukohdan läpi metroaseman ja kauppakeskuksen välistä ja aiheuttaa melu- ja pienhiukkaspäästöjä. Tähän kokonaisuuteen kuuluu mm. vaarallinen käännös Hermannin rantatieltä oikealle pyörätien yli keskustaan päin ajettaessa. On vain ajan kysymys, milloin joku liiskaantuu rekan alle. Mutta tämähän ei ideologiansa sokaisemia valtuutettuja haittaa.
 
Takaisin
Ylös