Pieksämäki: häntä heiluttaa koiraa

Liittynyt
13 Helmikuu 2009
Viestit
157
Pieksämäen aseman laitureiden uusiminen on alkamassa (Sinun Savo 26.1. http://sinunsavo.fi/asemanseudunsuurhankekaynnistyykevaanaikana). Sen tärkein osa on neljän laiturin korottaminen (raiteet 1, 3, 4 ja 6). Ongelmana on, että on vain yksi välilaituri (3/4), mikä hankaloittaa vaihtoyhteyksiä. Nykyaikataulussa ja kolmituntirytmissä Savonradan junat kohtaavat Markkalassa noin 25 km pohjoiseen, jolloin ne ovat Pieksämäellä noin 40 min välein. Päävaihtosuuntaan (Jyväskylä-Kuopio) junat voivat olla vierekkäin välilaiturilla, muilla yhteyksillä vaihtoaika pitenee tai yhteys katkeaa kokonaan.

Johtuuko tällainen aikataulurakenne vain Pieksämäen laiturialueen puutteista? Tämä on nurinkurista. Eikö infra pitäisi rakentaa liikenteen vaatimusten mukaan eikä toisin päin.

Kunnollisessa aikataulussa junat kohtaisivat Pieksämäellä, jolloin kaikkien kesken on välitön yhteys. Edellyttää että välilaitureita on kaksi. On yksi läpi kulkeva linja (Savonrata) ja kaksi päättyvää (Jyväskylään ja Joensuuhun). Laiturikompleksi kannattaisi järjestää H-muotoon: ulkolaidoilla pitkät laiturit Savonradalle ja niiden välissä neljä päätylaituria (Bay Platform) päättyville linjoille. Tällöin kaikki vaihdot tapahtuvat samassa tasossa.

Uuden välilaiturin rakentaminen tietysti maksaisi melkoisesti enemmän kuin nyt laitureiden korottamiseen varatut 5 milj. euroa. Uudesta välilaiturista saatava hyöty olisi kuitenkin melkoinen vaihtoyhteyksien parantuessa.
Juha
 
Johtuuko tällainen aikataulurakenne vain Pieksämäen laiturialueen puutteista?
Eiköhän tuollainen aikataulurakenne johdu Kouvolasta. Junaliikenne suunnitellaan niin, että vaihdot toteutuvat Kouvolassa. Karjalan radan junista pääsee vaihtamaan Savon suuntaan ja myös toisinpäin. Kun Kouvolan lähtöajat ovat sidotut, riippuvat kohtauspaikat Savon radalla junien nopeudesta ja vuorovälistä. Tästä siis johtuu, etteivät junat kohtaa Pieksämäellä halutulla tavalla.

Suomessa on muutamia sellaisia risteysasemia, joissa kaikkiin suuntiin menevien junien pitäisi olla samanaikaisesti vaihtojen nopeuttamiseksi. Tampereen ja Kouvolan lisäksi näihin kuuluvat ainakin Pieksämäki ja Seinäjoki.
 
Kouvolan ja Mikkelin välillä olen ihmetellyt hidasta ajonopeutta ja pysähdyksiä. Toisen junan kohtaamisia ne tietysti on. Oikorata Lahdesta Mäntyharjuun on ollut puheena ties kuinka montakymmentä vuotta, mutta ehkä en sitä rataa koskaan näe.

Onkohan se olemassa oleva Kouvola-Mikkeli väli missä kunnossa ?
 
Eiköhän tuollainen aikataulurakenne johdu Kouvolasta. Junaliikenne suunnitellaan niin, että vaihdot toteutuvat Kouvolassa. Karjalan radan junista pääsee vaihtamaan Savon suuntaan ja myös toisinpäin. Kun Kouvolan lähtöajat ovat sidotut, riippuvat kohtauspaikat Savon radalla junien nopeudesta ja vuorovälistä. Tästä siis johtuu, etteivät junat kohtaa Pieksämäellä halutulla tavalla.

Suomessa on muutamia sellaisia risteysasemia, joissa kaikkiin suuntiin menevien junien pitäisi olla samanaikaisesti vaihtojen nopeuttamiseksi. Tampereen ja Kouvolan lisäksi näihin kuuluvat ainakin Pieksämäki ja Seinäjoki.

Tätä juuri tarkoitin: nyt infran rajoitteet määräävät aikataulun, kun pitäisi olla toisinpäin. Tätä voisi kutsua dynaamiseksi liikennesuunnitteluksi. Ensin laaditaan juna-aikataulu ja sen perusteella määritellään tarvittava infra – niin kiinteä (rata) kuin liikkuvakin (junat).
Kun idässäkin siirrytään liikennöimään kahden tunnin välein, ihannekulkuajat Kouvolasta Pieksämäelle ovat vähän alle 1½ h. Silloin saavutetaan hyvät yhteydet kaikissa kolmessa solmupisteessä. Valitettavasti edellyttää melkoisia parannuksia varsinkin Savonradalla.
Aikatauluteknisesti Pieksämäki ja Oulu ovat tärkeimmät solmupisteet. Tampereella, Seinäjoella ja Kouvolassa on enemmän joustovaraa, vaikka matkustajamäärät ovatkin suurempia.
Juha

---------- Viestit yhdistetty klo 19:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:07 ----------

Kouvolan ja Mikkelin välillä olen ihmetellyt hidasta ajonopeutta ja pysähdyksiä. Toisen junan kohtaamisia ne tietysti on. Oikorata Lahdesta Mäntyharjuun on ollut puheena ties kuinka montakymmentä vuotta, mutta ehkä en sitä rataa koskaan näe.

Onkohan se olemassa oleva Kouvola-Mikkeli väli missä kunnossa ?

Huippunopeus taitaa olla koko välillä vähintään140 km/h, Mäntyharjulta Otavaan kuitenkin paikoin 170 km/h, Pendolinoilla enemmänkin. Väliaikaisista nopeusrajoituksista en tiedä.
Juha
 
Takaisin
Ylös