Laajasalon linjastosuunnitelma (Kruunusillat)

Liittynyt
17 Kesäkuu 2020
Viestit
729
Tälle ei tainnut vielä olla olemassa omaa ketjuaan, joten luodaanpa sellainen.

HSL on tänään julkaissut ensimmäisen luonnoksen Laajasalon uudesta bussilinjastosta, joka tulisi käyttöön Kruunusiltojen yhteydessä. Tässä linkki.

Muutokset lyhyesti:

84 - lakkautetaan
85 - siirtyy pois Kuvernöörintieltä
86 - siirtyy pois Kuvernöörintieltä, kääntyy Koirasaarentielle ja sieltä Reiherintielle korvaten 84:ää
87 - uusi linja Herttoniemestä Kruunuvuorenrannan perälle. Reitti kulkee Laajasalontietä Reiherintielle/Gunillantielle asti korvaten 86:n poistuvaa pätkää. Reitti jatkuu Gunillantietä pitkin Koirasaarentielle korvaten 84:ää.
88 - reitti siirtyy takaisin Yliskylän lenkille, reitti tekee lyhyen kierroksen Kruunuvuorenrannassa Haakoninlahdenkadun ja Astridinkadun kautta
89 - ei muutoksia

Yöbussilinjoihin 85N, 86N ja 87N ei ehdoteta muutoksia.

Vuorovälit ovat 10/15/15/15 kaikilla linjoilla paitsi 88 ja 89 joiden vuorovälit ovat 20/30/30/30 (tuplaavat toisensa Yliskylässä). Näin mahdollistetaan kätevät vaihdot pikaratikkaan/pikaratikasta joka liikennöi 5/7,5/7,5/7,5 vuorovälillä.

laajasalon-linjastoehdotus.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Siis eikö sen sillan kautta ajeta yöbusseja? Hölmöintä mistä kuullut aikoihin, jos totta.

Merihaansillan kautta ajaminen ei oikein onnistu, joten bussien pitäisi kiertää Vilhonvuorenkadun kautta takaisin Nihtiin. Sitten täytyisi myös järjestää korvaavaa liikennettä Kulosaareen ja Herttoniemenrantaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että pikaratikka liikennöi 20 minuutin vuorovälillä kahteen asti yöllä. Silta on siis pois joukkoliikenteen käytöstä vain noin kahdesta kuuteen, jolloin bussitkaan eivät juuri liiku.
 
Merihaansillan kautta ajaminen ei oikein onnistu, joten bussien pitäisi kiertää Vilhonvuorenkadun kautta takaisin Nihtiin. Sitten täytyisi myös järjestää korvaavaa liikennettä Kulosaareen ja Herttoniemenrantaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että pikaratikka liikennöi 20 minuutin vuorovälillä kahteen asti yöllä. Silta on siis pois joukkoliikenteen käytöstä vain noin kahdesta kuuteen, jolloin bussitkaan eivät juuri liiku.

Tuo on selvästi nopeampi reitti silti ja Kulosaaressa ja Herttoniemenrannassa on helppo kierrättää muita busseja kuin 85N ja 86N. Toinen vaihtoehto on ajaa siltojen kautta (Nihdistä eteenpäin) linjaa 87N, sillä Kruunuvuorenrantaan matka nopeutuu enemmän kuin muualle saareen, ja ajaa linjoja 85N ja 86N nykyisiä reittejä, vaikka nekin hieman nopeutuisi.

Silloin kun raitiovaunut eivät liiku 85N ja 87N kyllä liikkuvat viikonloppuöisin. Molempia ajetaan 30 minuutin vuorovälillä ja linjat on synkronoitu keskenään. Linjan 85N viimeinen lähtö on tällä hetkellä 4.21 ja linjan 87N kello 4.36.

Jos siltojen kautta ei aja yöbusseja luulen, että tullaan kuulemaan vielä paljon valitusta muutamaa viikkoa ennen liikennöinnin alkamista, kun linjaston rakenne on tavallisen kansan tiedossa. Jos Kruunuvuorenranta on kehittynyt sosioekonomisesti hyväksi alueeksi saattaa jokin linja myöhemmin jopa alkaa ajamaan siltojen kautta, vrt. esimerkiksi Länsiväylän suorat bussit ja Westend Express 104 Lauttasaaren metroasemalle Tapiolan metroaseman sijaan.
 
Tuo on selvästi nopeampi reitti silti ja Kulosaaressa ja Herttoniemenrannassa on helppo kierrättää muita busseja kuin 85N ja 86N. Toinen vaihtoehto on ajaa siltojen kautta (Nihdistä eteenpäin) linjaa 87N, sillä Kruunuvuorenrantaan matka nopeutuu enemmän kuin muualle saareen, ja ajaa linjoja 85N ja 86N nykyisiä reittejä, vaikka nekin hieman nopeutuisi.

Aluksikin Kruunusiltoja kulkevaa reittiä* pitkin kestää yhtä kauan Laajasalon saarelle kuin Itäväylää pitkin**. Siltoja pitkin ajamisesta ei siis saa matka-aikahyötyjä, jos matkan päätepiste ei ole Kruunuvuorenrannassa tai jossain erittäin lähellä sitä. Ja sitä varten on olemassa ratikka ainakin kahteen asti.

*Hanasaaren pysäkiltä Vilhonvuorenkatua, 59:n reittiä ja Kruunusiltoja pitkin Kruunuvuorenrannan ensimmäiselle pysäkille. Arvioitu 59:n viimeisen iltalähdön ja 4 vuotta vanhan ratikan matka-aikakartan avulla.
**87:n reitti Hanasaaren pysäkiltä Itäniitynpolulle

Silloin kun raitiovaunut eivät liiku 85N ja 87N kyllä liikkuvat viikonloppuöisin. Molempia ajetaan 30 minuutin vuorovälillä ja linjat on synkronoitu keskenään. Linjan 85N viimeinen lähtö on tällä hetkellä 4.21 ja linjan 87N kello 4.36.

87N:ää voisi tosiaan ajaa parin tunnin ajan Kruunusiltoja pitkin. Tulisikohan tästä sitten 87NK? Joka tapauksessa 85N palvelee esimerkiksi Herttoniemenrantaa ja Yliskylää paremmin nykyisellä reitillään, joten tuntuisi aika turhalta muuttaa sitä pariksi tunniksi vain infran käyttöasteen nostamisen vuoksi.

Kuitenkin jos tämä on mielestäsi muuttamisen arvoinen asia niin suosittelen vastaamista kyselyyn linjastosuunnitelmasta. Yölinjoja ei lähtökohtaisesti olla muuttamassa, mutta se ei tarkoita, että ne olisivat rajattuna ulos linjastosuunnitelmasta ja ettei niitä voisi muuttaa.
 
Siis eikö sen sillan kautta ajeta yöbusseja? Hölmöintä mistä kuullut aikoihin, jos totta.

Merihaansillan kautta ajaminen ei oikein onnistu, joten bussien pitäisi kiertää Vilhonvuorenkadun kautta takaisin Nihtiin. Sitten täytyisi myös järjestää korvaavaa liikennettä Kulosaareen ja Herttoniemenrantaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että pikaratikka liikennöi 20 minuutin vuorovälillä kahteen asti yöllä. Silta on siis pois joukkoliikenteen käytöstä vain noin kahdesta kuuteen, jolloin bussitkaan eivät juuri liiku.

Ei kai yöbussien tarkoitus ole tarjota nopeinta mahdollista reittiä vaan tarjota mahdollisuus liikkumiseen yöllä tietyillä yhteysväleillä? Itse en sinänsä ole yöllä kahden jälkeen juuri liikkunut julkisilla, joten en tiedä, minkä verran busseille on silloin kysyntää, mutta jotenkin veikkaisin, että silloin kysyntä on kuitenkin niin minimissä, ettei yksittäisen asuinalueen yhteyden nopeus ole liikenteen järjestämisessä etusijalla.
 
Tohon yölinjastostokeskusteluun ensiksi: 85N ja 87N näyttäis kummatkin kulkevan arkiöinä vain klo 2 asti ja pe-la neljään. Raitiolinjoille on taas suunnitelmarapostissa määritelty joka päivälle yöliikenteen loppumisajaksi klo 2, joka vaikuttaa hieman oudolta ratkaisulta, kun jos arkiöisin riittää matkustajakysyntää ajaa ratikkaa klo 2 asti niin kuinka ei viikonloppuisin myöhempään.

Linjastoon liittyen oli HSL:n sivuilla kovasti kommenttia parin ensimmäisen blogipäivityksen tai niihin liityvän uutisen alla, mutta ne näyttävät hävinneet jonnekin. Yksi asia, mikä siellä toistui monessa kommentissa oli 88:n palauttaminen vanhalle reitilleen Henrik Börgströmin tien kautta. Onkohan jokin syy, ettei sitä kautta haluta bussia ajaa?

Lisäksi täytyy ihmetellä, miksi jonkin poikittaislinjan jatkaminen Laajasaloon, on HSL:lle niin myrkkyä. Kyllä sen ymmärtää, että lyhyillä liityntälinjoilla on helpompi pysyä aikataulussa kuin pitemmillä poikittaislinjoilla, mutta tarvitseeko joka ikisen bussilinjan olla pelkkä liityntälinja.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai yöbussien tarkoitus ole tarjota nopeinta mahdollista reittiä vaan tarjota mahdollisuus liikkumiseen yöllä tietyillä yhteysväleillä? Itse en sinänsä ole yöllä kahden jälkeen juuri liikkunut julkisilla, joten en tiedä, minkä verran busseille on silloin kysyntää, mutta jotenkin veikkaisin, että silloin kysyntä on kuitenkin niin minimissä, ettei yksittäisen asuinalueen yhteyden nopeus ole liikenteen järjestämisessä etusijalla.

Ainakin Elieliltä Pe ja La klo 4-5aikaan yöllä lähtevät bussit ovat usein tuulilasikuormassa, etenkin nyt kun rajoitukset ovat poistuneet.
 
Ainakin Elieliltä Pe ja La klo 4-5aikaan yöllä lähtevät bussit ovat usein tuulilasikuormassa, etenkin nyt kun rajoitukset ovat poistuneet.

Perinteisesti on tosiaan ollut niin, että kun neljään asti auki olevien baarien ym. valomerkki tulee 3.30, alkaa keskustan bussipysäkit ja taksitolpat täyttyä ja ruuhkaa kestää jonnekin 4.30 - 4.45 asti. Koillisen ja idän suuntaan kulkevilla busseilla matkustajia tulee paljon myös Kalliosta (josta joutuu kävelemään joko Hämeentien tai Sörnäisten rantatien pysäkeille), joten siinä mielessä Kalasataman kautta koukkaava yöbussi palvelee paremmin kuin sellainen, jolle pitäisi kävellä Hakaniemeen.
 
Yksi asia, mikä siellä toistui monessa kommentissa oli 88:n palauttaminen vanhalle reitilleen Henrik Börgströmin tien kautta. Onkohan jokin syy, ettei sitä kautta haluta bussia ajaa?

Olisikohan syy se, ettei tuolla asu juuri ketään. Orisaarentien ja Kumianpään asukkaille tulee pikaratikka kävelyetäisyydelle, joten liityntäbussin tarve lienee hyvin minimaalista. Aika samanlainen on tilanne myös Kaitalahdessa, missä monet asukkaat haluaisivat muutenkin päästä bussiliikenteestä eroon.
 
Olisikohan syy se, ettei tuolla asu juuri ketään. Orisaarentien ja Kumianpään asukkaille tulee pikaratikka kävelyetäisyydelle, joten liityntäbussin tarve lienee hyvin minimaalista. Aika samanlainen on tilanne myös Kaitalahdessa, missä monet asukkaat haluaisivat muutenkin päästä bussiliikenteestä eroon.

Miksi sinne Kaitalahteen muuten ajetaan tulevaisuudessakin, vaikka käytännössä kävelymatka on aika pieni ratikallekin? Kävelymatka lienee aika lailla verrannollinen Ramsinniementien seudun asuinalueisiin, jonne ajetaan vain harvalla vuorovälillä pikkubussia arkisin suunnilleen virka-aikaan. Ja tuolla Vuosaaressa on kerrostalojakin yksittäisiä vielä siellä vähän kauempanakin. Toki tuolla Laajasalossa on sopiva linja olemassa, mutta ei se mikään pikayhteys ole tulevine pidennyksineen. Luulisi ratikan olevan monelle houkuttelevampi.
 
Miksi sinne Kaitalahteen muuten ajetaan tulevaisuudessakin, vaikka käytännössä kävelymatka on aika pieni ratikallekin? Kävelymatka lienee aika lailla verrannollinen Ramsinniementien seudun asuinalueisiin, jonne ajetaan vain harvalla vuorovälillä pikkubussia arkisin suunnilleen virka-aikaan. Ja tuolla Vuosaaressa on kerrostalojakin yksittäisiä vielä siellä vähän kauempanakin. Toki tuolla Laajasalossa on sopiva linja olemassa, mutta ei se mikään pikayhteys ole tulevine pidennyksineen. Luulisi ratikan olevan monelle houkuttelevampi.

Kuten kaikilla osa-alueilla, joukkoliikenteessäkin historia vaikuttaa paljon nykytilanteeseen ja tulevaisuudesta tehtäviin päätöksiin. Kaitalahteen menee bussi 30 minuutin välein 23 asti, koska näin on ennenkin ollut. Toisessa tilanteessa taas, jossa Kaitalahti ei olisi ollut aluksi muusta asutuksesta hyvin irrallinen saareke, johon on pakko ajaa bussia päivittäin 23 asti, ei välttämättä Kaitalahteen kulkisi kuin pakettiauto kahden tunnin välein.

Toinen Ramsinniementien tapainen paikka, joka nousi aikaisemmin esiin täällä, kun keskusteltiin niistä tyhjistä pakettiautoista, on Tiilimäki ja Ritokalliontie Munkkiniemessä. Kerrostaloilta voi olla siellä 1.0 km lähimmälle pysäkille virka-ajan ulkopuolella. Jos alueelle olisi kulkenut normaali bussilinja, sitä ei luultavasti lakkautettaisi, mutta kun palvelutaso on aina ollut huono, se ei välttämättä muutu normaaliksi. Edelleen muutosta hidastaa se, että alueelle muuttavat asukkaat ottavat usein huomioon palvelutason tehdessään muuttopäätöstä. 250x250 metrin ruutuihin jaettu kartta näytti, että kyseiselle aluelle muutti pääasiassa kahden auton kotitalouksia.

Palatakseni Kruunuvuorenrantaan, edellä mainituista syistä on erityisen tärkeää, että siltaa pitkin ajaisi yöbussi kun silta aukeaa.
 
Linjastosta on päivittty versio suunnitelman blogissa. https://www.hsl.fi/hsl/suunnittelu/laajasalon-linjastosuunnitelma/ehdotus_paatoksentekoon

Jo ehdotettujen linjojen reittejä ei ole muutettu, mutta niiden lisäksi on tehty ruuhkassa 30min välein ja tunnin välein muuten arkisin kulkeva lähibussilinja 808 Tonttuvuoresta Haakoninlahteen hoitamaan saaren sisäisiä yhteyksiä. Myös linjojen 85 ja 86 arkiruuhkan ulkopuolisen ajan vuorovälejä on tihennetty.
 
Tätä kun lukee, niin vielä korostuu, miten kelvottomaksi torsoksi tuo Laajasalon ratikka on saatu typistettyä.

Ei sillä pääse keskustaan, eikä edes perille Yliskylään. Haakoninlahdesta ei pääse oikein minnekään. Kun miettii, millaisella innokkuudella ja miten hyvillä lähtöedellytyksillä tätä aikanaan lähdettiin KSV:ssä suunnittelemaan, niin ei voi kuin ihailla niitä voimia, jotka näinkin monipuolisesti ovat onnistuneet torpedoimaan tämän hankkeen. Hyvä pojat.

Mielenkiinnolla jään odottamaan, minkälaisia matkustajamääriä tällainen tynkä onnistuu keräämään.
 
Mielestäni infrasta tai liikennöinnistä ei saa raitioliikenteen osalta säästää vaan ennemmin kalustohankinnoista. Eli olisi hankittu ennemmin vaikka käytettyä kalustoa ulkomailta tai pidennetty Valmettien elinkaarta (jolloin niitä korvaavan kantakaupungin kaluston hankintaa voitaisiin siirtää). Luulisi suoran yhteyden keskustaan houkuttelevan enemmän kuin vaihdollisen yhteyden upouusilla vaunuilla. Tässä hankkeessa säästöt eivät olleet rahallisesti niin suuria, etteikö niitä olisi voinut kalustosäästöillä kompensoida. En kannata säästöjä, mutta jos haluttiin väkisin säästää niin kalustohankinnoista (ei huollosta).
 
Takaisin
Ylös