Näytetään tulokset 1-4/4

Viestiketju: Raitiotie Matinkylä–Suurpelto–Leppävaara

  1. #1
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7709

    oletus Raitiotie Matinkylä–Suurpelto–Leppävaara

    Hesari kertoo, että Espoo ilmeisesti ihan tosissaan on nyt edistämässä kaupungin toista raitiolinjaa. Mukana ei ole karttaa, mutta kun Leppävaara mainitaan, lienee selvää, että se lähtisi jokerin kiskoilta Leppävaarasta (aseman tienoilta?). Reitti kulkee Suurpellon läpi ja Matinkylään.

    Reitti varmaan tarkentuu jatkossa, mutta tuntuisi loogiselta aloittaa pohjoisessa jostain Perkkaan uumenista, jolloin saataisiin tasokas raideliityntä Leppävaaran asemalle ja vastaavasti Matinkylässä mennä metroaseman ohitse Matinkylän uumeniin, jolloin saataisiin sieltäkin sitten hyvä liityntä metroasemalle.

    Marja kuvaa noin kymmenkilometristä rataa uuden MAL-sopimuksen kärkihankkeeksi ja toteaa, että kärkihankkeet ovat yleensä toteutuneet hyvin.

    https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009177757.html

    PS. Meillä on olemassa vuodelta 2008 ketju Suurpellon raitiotiestä, mutta minusta tässä on nyt kyse paljon enemmästä kuin vain Suurpellosta, ja kun se aiempi on ollut enemmän foorumilaisten omia haaveita kuin virallista suunnittelua, niin ehkä tästä oikeasta hankkeesta olisi oma ketju nyt paikallaan kuitenkin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #2
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1268

    oletus Vs: Raitiotie Matinkylä–Suurpelto–Leppävaara

    Epäilen vähän artikkelissa esitettyä optimistisuutta hankkeen eteenpäin notkahtamisesta vain koska se sisältyy uuteen MAL-sopimukseen. Se nimittäin sisältyi jo edelliseen, mutta mitään ei ole tapahtunut pitkään aikaa. Edellisen MAL-sopimuksen solmimisen aikaan lupailtiin, että tulisi joku Matkinkylästä pohjoiseen johtavan ratayhteyden tarkastelu julkaistavaksi, mutta sellaista ei ollut missään edes vuosi sitten, kun kolusin Keraan liittyvät asiat Espoon sivuilta kouluprojektia varten.

    Reitit ja vaihtoehdot näkee Espoon joukkoliikenteen tavoiteverkosta vuodelle 2040 https://static.espoo.fi/cdn/ff/4eJpL...lle%202040.pdf Kartta on noin vuoden vanha, eli ilmeisesti on edelleen auki nuo reittivaihtoehdot Karakallion ja Nihtisillan kautta kulkemiseen.

    Lueskelin artikkelin aamulla ja rupesin etsimään löytyykö jokin juuri julkaistuun pruju tai uutissähke, jonka perusteella artikkelikin on kirjoitettu, mutta HSL:n sivuilla ei ainakaan ole mitään luonnosta sopimuksesta vielä, eli ilmeisesti toimittajalle on annettu tietoa suoraan.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7709

    oletus Vs: Raitiotie Matinkylä–Suurpelto–Leppävaara

    Joo, sitä on aina todella vaikea analysoida, että onko joku raportissa esiintyvä asia sellainen, jonka virkamiehet oikeasti haluavat viedä toteutukseen, vai onko vaan muodon vuoksi jotain haaveiltu aanelosille. Koska tässä tapauksessa on kyse nimenomaan HS:n omista tiedoista eli käytännössä siitä, että Marja on jutellut jonkun virkamiehen kanssa, niin uskoisin, että jotain tässä taustalla on.

    Muistelisin, että noissa MALleissa homma on mennyt perinteisesti niin, että niissä on yksi iso joukkoliikennehanke, joka oikeasti tehdään, ja loput on haavehumppaa. Nyt, kun metro ja jokeri on tehty, niin jää nähtäväksi, mikä sitten on se seuraava iso hanke. Voihan olla niinkin, että Espoo haluaa kilpailla Vantaan kanssa valtion rahasta. Vantaa tosin on suunnittelunsa kanssa jo niin yksityiskohtaisella tasolla, että on sillä aikamoinen etulyöntiasema.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #4

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1172

    oletus Vs: Raitiotie Matinkylä–Suurpelto–Leppävaara

    Espoon kepulaiset kokoomuslaisten vaatteissa ovat laskeneet, että joukkoliikennehankkeet ovat pks:n kunnalle, sen taloudelle ja toisaalta maalaiskokoomuksen viiteryhmälle hyvin edullisia/kannattavia nykyisellä mallilla, jossa HSL:n lipputuloista katetaan 25-50 pinnaa investointikuluista. Maan arvoinnousu jää suuremmilta osin maanomistajille itselleen ja se on käytännössä tulonsiirto jl:n käyttäjiltä.

    Ts. tämä(kin) Espoon jl-hanke pysähtyy kuin seinään, jos investointien rahoitus HSL:n lipputuloista saadaan päättymään, kuten järkevää olisi. Kannustimet ovat nykyisessä rahoitusmallissa, eivät hankkeessa itsessään.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Linjan 172 aikatauluihin muutoksia osuudella Kirkkotallintie-Matinkylä 8.4. alkaen
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.03.2019, 13:40
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.09.2018, 08:40
  3. HSL: Uusi linja 544 Leppävaara–Kivenlahti aloittaa 5.3.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 25.02.2018, 14:46
  4. HSL: Matinkylän pysäkki (Matinkylä M) Espoossa siirtyy Piispansillalla maanantaina 14.8
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.08.2017, 16:10
  5. HSL: Linjalle 502 Merihaka-Leppävaara uusi pysäkki Hakaniemessä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.06.2017, 15:40

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •