Pääkaupunkiseudun kombiratikkaverkko?

Liittynyt
27 Lokakuu 2006
Viestit
93
Tuo Vantaan liityntäliikennesuunnitelma sai taas miettimään että pääkaupunkiseudulle sopisi kyllä hiton hyvin kombiratikkameininki (siis ratikat junaraiteilla - olikohan tuo kombi edes oikea nimi moiselle..).

Mitkä, jos mitkään, olivatkaan esteet tuollaisen toteuttamiselle täällä? Nyt kun sitä kaupunkirataa alkaa olla pariin suuntaan, niin sen voisi omistaa ratikoilla hoidetulle paikallisliikenteelle. Ja tietenkin laajentaa edelleen. Vaiko eikö?

- Janne
 
YTV on tehnyt aiheesta selvityksen muutama vuosi sitten:
http://www.ytv.fi/FIN/seutu_tulevai...j_julkaisut/2003/raide_integroitu_C2003_2.htm

Suomen nykyiset rautateiden liikennöintikäytännöt eivät oikein tue TramTrain-tyypisten ratkaisujen käyttöönottoa kaupunkiradoilla. Koska ruuhka-aikaan kaupunkiradoille ei mahdu enää paljoa enempää vuoroja ja junien yhdistäminen/erottaminen kaupunkiliikenteen vaatimalla nopeudella ei onnistu, ei ratikkalinjoja voisi haaroittaa kesken nykyisten junalinjojen, vaan kaikkien haarojen pitäisi lähteä junien pääteasemilta.
 
Kiitos paljon, tuohan on mielenkiintoinen paperi. Lähestyi aika positiivisesti kysymystä. Oman ajatukseni tavoin siinäkin lähdettiin siitä, että nykyisiä kaupunkiliikennevuoroja korvattaisiin TramTrain-vuoroilla. Paperissa suhtauduttiin kuitenkin varauksellisesti radan integrointiin nykyiseen ratikkaverkkoon mutta ei oikein perusteltu miksi - todettiin vain että "nykyisen raitiotieverkon täydentäminen kolmannella kiskolla lienee kuitenkin vaikeaa". Onko näin? Loppuuko tila raideparien välissä kesken?

Tässähän iskee kohta taas inspiraatio.. :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Suomen nykyiset rautateiden liikennöintikäytännöt eivät oikein tue TramTrain-tyypisten ratkaisujen käyttöönottoa kaupunkiradoilla. Koska ruuhka-aikaan kaupunkiradoille ei mahdu enää paljoa enempää vuoroja ja junien yhdistäminen/erottaminen kaupunkiliikenteen vaatimalla nopeudella ei onnistu, ei ratikkalinjoja voisi haaroittaa kesken nykyisten junalinjojen, vaan kaikkien haarojen pitäisi lähteä junien pääteasemilta.

Pk-seudun radoista vain Rantarata voisi jotenkuten soveltua Tram-Train tyyppiseen liikenteeseen, koska matkustajamäärät ja junien tiheys ovat pienemmät kuin pääradalla.

Suomen muista kaupunkiseuduista ehkä Turun seutu, ja muutamat muut sellaiset joissa on vanhaa, vajaakäyttöistä teollisuusraidetta sellaisilla alueilla joissa on matkustajapotentiaalia.

t. Rainer
 
Paperissa suhtauduttiin kuitenkin varauksellisesti radan integrointiin nykyiseen ratikkaverkkoon mutta ei oikein perusteltu miksi
Minusta siinä tulee heti vastaan nykyjärjestelmien ulottumien ja matkustajamäärien erot. Jotta TramTrainilla voitaisiin liikennöidä nykyisellä ratikkaverkolla, pitäisi vaunuista tehdä kapeita. Kapeilla vaunuilla matkustajamäärät taas edellyttäisivät ruuhka-aikaan hiljaisimmillakin linjoilla n. 50-metrisiä junia. Ne eivät taas mahtuisi nykyiselle ratikkaverkolle ilman muutostöitä (joiden hinta toki olisi varmasti kohtuullinen, jos verrataan esim. Pisaraan).
 
Takaisin
Ylös