Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: Pääkaupunkiseudun kombiratikkaverkko?

  1. #1
    jhaarni avatar
    Liittynyt
    27.10.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    93

    oletus Pääkaupunkiseudun kombiratikkaverkko?

    Tuo Vantaan liityntäliikennesuunnitelma sai taas miettimään että pääkaupunkiseudulle sopisi kyllä hiton hyvin kombiratikkameininki (siis ratikat junaraiteilla - olikohan tuo kombi edes oikea nimi moiselle..).

    Mitkä, jos mitkään, olivatkaan esteet tuollaisen toteuttamiselle täällä? Nyt kun sitä kaupunkirataa alkaa olla pariin suuntaan, niin sen voisi omistaa ratikoilla hoidetulle paikallisliikenteelle. Ja tietenkin laajentaa edelleen. Vaiko eikö?

    - Janne
    Raiteilla kohti parempaa maailmaa
    http://jannehaarni.wordpress.com/liikenne/

  2. #2
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6003

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun kombiratikkaverkko?

    YTV on tehnyt aiheesta selvityksen muutama vuosi sitten:
    http://www.ytv.fi/FIN/seutu_tulevais...tu_C2003_2.htm

    Suomen nykyiset rautateiden liikennöintikäytännöt eivät oikein tue TramTrain-tyypisten ratkaisujen käyttöönottoa kaupunkiradoilla. Koska ruuhka-aikaan kaupunkiradoille ei mahdu enää paljoa enempää vuoroja ja junien yhdistäminen/erottaminen kaupunkiliikenteen vaatimalla nopeudella ei onnistu, ei ratikkalinjoja voisi haaroittaa kesken nykyisten junalinjojen, vaan kaikkien haarojen pitäisi lähteä junien pääteasemilta.

  3. #3
    jhaarni avatar
    Liittynyt
    27.10.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    93

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun kombiratikkaverkko?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    YTV on tehnyt aiheesta selvityksen muutama vuosi sitten:
    http://www.ytv.fi/FIN/seutu_tulevais...tu_C2003_2.htm
    Kiitos paljon, tuohan on mielenkiintoinen paperi. Lähestyi aika positiivisesti kysymystä. Oman ajatukseni tavoin siinäkin lähdettiin siitä, että nykyisiä kaupunkiliikennevuoroja korvattaisiin TramTrain-vuoroilla. Paperissa suhtauduttiin kuitenkin varauksellisesti radan integrointiin nykyiseen ratikkaverkkoon mutta ei oikein perusteltu miksi - todettiin vain että "nykyisen raitiotieverkon täydentäminen kolmannella kiskolla lienee kuitenkin vaikeaa". Onko näin? Loppuuko tila raideparien välissä kesken?

    Tässähän iskee kohta taas inspiraatio..
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.02.2007 kello 13:56. Syy: lyhennetty lainausta
    Raiteilla kohti parempaa maailmaa
    http://jannehaarni.wordpress.com/liikenne/

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun kombiratikkaverkko?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Suomen nykyiset rautateiden liikennöintikäytännöt eivät oikein tue TramTrain-tyypisten ratkaisujen käyttöönottoa kaupunkiradoilla. Koska ruuhka-aikaan kaupunkiradoille ei mahdu enää paljoa enempää vuoroja ja junien yhdistäminen/erottaminen kaupunkiliikenteen vaatimalla nopeudella ei onnistu, ei ratikkalinjoja voisi haaroittaa kesken nykyisten junalinjojen, vaan kaikkien haarojen pitäisi lähteä junien pääteasemilta.
    Pk-seudun radoista vain Rantarata voisi jotenkuten soveltua Tram-Train tyyppiseen liikenteeseen, koska matkustajamäärät ja junien tiheys ovat pienemmät kuin pääradalla.

    Suomen muista kaupunkiseuduista ehkä Turun seutu, ja muutamat muut sellaiset joissa on vanhaa, vajaakäyttöistä teollisuusraidetta sellaisilla alueilla joissa on matkustajapotentiaalia.

    t. Rainer

  5. #5
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6003

    oletus Vs: Pääkaupunkiseudun kombiratikkaverkko?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jhaarni Näytä viesti
    Paperissa suhtauduttiin kuitenkin varauksellisesti radan integrointiin nykyiseen ratikkaverkkoon mutta ei oikein perusteltu miksi
    Minusta siinä tulee heti vastaan nykyjärjestelmien ulottumien ja matkustajamäärien erot. Jotta TramTrainilla voitaisiin liikennöidä nykyisellä ratikkaverkolla, pitäisi vaunuista tehdä kapeita. Kapeilla vaunuilla matkustajamäärät taas edellyttäisivät ruuhka-aikaan hiljaisimmillakin linjoilla n. 50-metrisiä junia. Ne eivät taas mahtuisi nykyiselle ratikkaverkolle ilman muutostöitä (joiden hinta toki olisi varmasti kohtuullinen, jos verrataan esim. Pisaraan).

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhdistäminen
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 229
    Viimeisin viesti: 12.10.2013, 15:56
  2. Pussinperiä pääkaupunkiseudun bussiliikenteessä
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 17.01.2011, 15:52
  3. Pääkaupunkiseudun joukkoliikennerunko 2040
    kirjoittanut sebastin foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 246
    Viimeisin viesti: 22.08.2008, 20:21
  4. Pääkaupunkiseudun lähijunien lipunmyynti
    kirjoittanut Ville O. Turunen foorumissa Junat
    Vastauksia: 50
    Viimeisin viesti: 25.07.2007, 12:53
  5. Pääkaupunkiseudun bussikuvasto
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 08.12.2005, 18:09

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •