Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: Idea etätunnistimien käytöstä lippujärjestelmässä

  1. #1
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Idea etätunnistimien käytöstä lippujärjestelmässä

    En tiedä onko jossain tällainen. Mutta sain seuraavanlaisen idean lippujärjestelmään, koskien kaikkea julkista liikennettä. Eli kehitetään kortit sellaisiksi, että ne toimivat etälukijan avulla. Tällöin kortti voi olla koko ajan taskussa, eikä mitään erillisiä kortin näyttämisiä ja napin painamisia tarvita.

    Homma menisi metroissa niin, että nykyisten asemahalleissa olevien rullaportaiden yläpäähän laitettaisiin etätunnistimet. Kun menet metrolle niin matkakorttiin tallentuu lähtötieto ja kun poistut niin kortilta häipyy juuri tietty summa rahaa.

    Junissa ja busseissa homma menisi teknisesti niin, että oviin etätunnistimet jotka tallentaisivat kortille sekä lähtö että määränpää tiedot, ja poistuttaessa kortilta lohkeaa tietty rahasumma pois.

    Enää ei tarvittaisi Puistolasta Tikkurilaan maksaa seutua, vaan hinta olisi sama kuin Malmilta Tapanilaan. Vyöhykeajattelu voitaisiin unohtaa kokonaan ja myös aikaa sisältävät kuukausiliput. Kuitenkin matkan pituuteen liittyvä taksa tehtäisiin niin pieneksi, että paljonkin matkustavien kuukausimenoiksi tulisi suunnilleen sama kuin nykyään aikakuukauden hinta. Kuitenkin vähemmän tai lyhyempää matkaa käyttävien kuukausittainen menoerä pienenisi. Eli maksettaisiin vain siitä mitä käytetään.

    Lisäksi suurimmille metroasemille portit, vähentämään spurgujen tuloa juniin. Ainakin kantakaupungin kaikkiin ja idän pahimpiin. Portit aukeaisivat automaattisesti, jos kortilla arvoa.

  2. #2
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Idea etätunnistimien käytöstä lippujärjestelmässä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    En tiedä onko jossain tällainen. Mutta sain seuraavanlaisen idean lippujärjestelmään, koskien kaikkea julkista liikennettä. Eli kehitetään kortit sellaisiksi, että ne toimivat etälukijan avulla. Tällöin kortti voi olla koko ajan taskussa, eikä mitään erillisiä kortin näyttämisiä ja napin painamisia tarvita.

    Homma menisi metroissa niin, että nykyisten asemahalleissa olevien rullaportaiden yläpäähän laitettaisiin etätunnistimet. Kun menet metrolle niin matkakorttiin tallentuu lähtötieto ja kun poistut niin kortilta häipyy juuri tietty summa rahaa.

    Junissa ja busseissa homma menisi teknisesti niin, että oviin etätunnistimet jotka tallentaisivat kortille sekä lähtö että määränpää tiedot, ja poistuttaessa kortilta lohkeaa tietty rahasumma pois.
    Tein juuri tuollaisia havaintoja viime viikolla Singaporessa työmatkalla ollessa. Siellä on käytössä älykorttisysteemi (käytännössä arvokortti), jota käytetään portin lukualueen tuntumassa sekä sisään että ulos kävellessä. Kummassakin tapauksessa kone näyttää jäljellä olevan saldon.

    En ole varma ymmärsinkö toiminnan oikein, mutta mielestäni kone näytti seuraavalla kerralla sisään mennessä saman summan kuin edellisellä kerralla ulos tullessa, mikä viittaisi siihen, että sisäänmeno on alkukuittaus rahastusjärjestelmään ja ulos tullessa tapahtuu veloitus sen mukaan minkä kahden aseman välinen matka oli kyseessä. Tariffitaulukossa oli esitetty kaikkien asemien väliset hinnat, joten tämä tukee tuota näkemystä. Näytti toimivan ihan OK käytännössä. Tosin henkilökohtaisesti pitäisin jonkinlaista vyöhykejärjestelmää silti selkeämpänä matkustajan kannalta.

  3. #3
    jph
    jph ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    25.10.2005
    Viestejä
    6

    oletus Kokeiluja Saksassa

    Saksassa Saksin alueella Verkehrsverbund Oberelbe ja Dresdner Verkehrsbetriebe ovat yhteistyössä laitevalmistajien kanssa kokeilleet etätunnistustekniikkaan perustuvia lippuja. Tässä linkissä asian englanninkielinen lehdistötiedote. Saksaksi löytynee enemmänkin tarinoita:

    http://www.intermobil-dresden.de/Int...n_englisch.pdf

  4. #4
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Idea etätunnistimien käytöstä lippujärjestelmässä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Kuitenkin matkan pituuteen liittyvä taksa tehtäisiin niin pieneksi, että paljonkin matkustavien kuukausimenoiksi tulisi suunnilleen sama kuin nykyään aikakuukauden hinta.
    Toivottavasti hinta olisi sitten yhtä edullinen. Koska minä matkustan paljon busseilla huviksenikin. Samalla opin bussien reittejä ja voin sitten neuvoa niitä tuttavilleni, jotka eivät ole yhtä perehtyneitä. Voin itsekin käyttää joukkoliikennejärjestelmää parhaalla mahdollisella tavalla, kun huvikseni matkustellessani olen oppinut reitit hyvin. Ei tarvitse pyytää autoa lainaksi, jos menee jonnekin vieraammalle alueelle.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  5. #5

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Idea etätunnistimien käytöstä lippujärjestelmässä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Homma menisi metroissa niin, että nykyisten asemahalleissa olevien rullaportaiden yläpäähän laitettaisiin etätunnistimet. Kun menet metrolle niin matkakorttiin tallentuu lähtötieto ja kun poistut niin kortilta häipyy juuri tietty summa rahaa.

    Junissa ja busseissa homma menisi teknisesti niin, että oviin etätunnistimet jotka tallentaisivat kortille sekä lähtö että määränpää tiedot, ja poistuttaessa kortilta lohkeaa tietty rahasumma pois.
    Tuon kaltainen systeemi edustaa ajattelua, että jokainen eri välineellä kuljettu pätkä on erillinen matka. Siis paluuta muinaiseen systeemiin, jossa kaikki liikennevälineet toimivat erillään.

    Mitenkäs ratkaistaan se, että nykyaikaisessa ajattelussa tehdään myös vaihtoja välineestä toiseen. Toimivan joukkoliikennejärjestelmän edellytys on, ettei kaikkia mahdollisia yhteysvälejä varten tarvitse olla suoria linjoja, vaan sujuviilla vaihtoyhteyksillä eri linjat ja liikennevälineet verkottuvat yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Ostamme matkustusaikaa järjestelmässä, emme kilometrejä. (Paikasta A paikkaan B voi päästä useitakin eri pituisia reittejä.)

    Jos tuo etätunnistus onnistuisi toimimaan niin, että vaihto uuteen välineeseen määräajassa paluttaa kortille edellisessä päätöslaskutuksessa lohkaistun summan ja jatkaa alkuperäismatkaa, niin ok.

    Ongelmana vain taitaa olla sen takominen laitesuunnittelijoiden päähän, kun monet heistä eivät käytännössä kulje joukkoliikennejärjestelmässä, vaan ajelevat vain kilometerjä henkilöautollaan. Siltä ainakin tuntuu, kun helppokäyttöistä ja selkeää laittetta ei näy eikä kuulu.

    Ai niin, eihän kerralla kannatakaan tehdä kunnollista, jotta voi jatkuvasti rahastaa aina uusilla versioilla ja koneilla.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Idea: Ratikka Jyväskylään
    kirjoittanut eph foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 17.10.2011, 11:08
  2. HKL: Linjalta J92 pysäkki pois käytöstä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 04.11.2009, 17:00
  3. TKL:n kaluston numerointi-idea raitiovaunujen kanssa
    kirjoittanut ultrix foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 30.09.2009, 13:28
  4. HKL: HKL:n internetsivut poissa käytöstä perjantaina
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.09.2009, 15:50
  5. Tosi-TV -idea
    kirjoittanut Rbnqss foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 20.10.2006, 15:13

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •