Idea etätunnistimien käytöstä lippujärjestelmässä

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
En tiedä onko jossain tällainen. Mutta sain seuraavanlaisen idean lippujärjestelmään, koskien kaikkea julkista liikennettä. Eli kehitetään kortit sellaisiksi, että ne toimivat etälukijan avulla. Tällöin kortti voi olla koko ajan taskussa, eikä mitään erillisiä kortin näyttämisiä ja napin painamisia tarvita.

Homma menisi metroissa niin, että nykyisten asemahalleissa olevien rullaportaiden yläpäähän laitettaisiin etätunnistimet. Kun menet metrolle niin matkakorttiin tallentuu lähtötieto ja kun poistut niin kortilta häipyy juuri tietty summa rahaa.

Junissa ja busseissa homma menisi teknisesti niin, että oviin etätunnistimet jotka tallentaisivat kortille sekä lähtö että määränpää tiedot, ja poistuttaessa kortilta lohkeaa tietty rahasumma pois.

Enää ei tarvittaisi Puistolasta Tikkurilaan maksaa seutua, vaan hinta olisi sama kuin Malmilta Tapanilaan. Vyöhykeajattelu voitaisiin unohtaa kokonaan ja myös aikaa sisältävät kuukausiliput. Kuitenkin matkan pituuteen liittyvä taksa tehtäisiin niin pieneksi, että paljonkin matkustavien kuukausimenoiksi tulisi suunnilleen sama kuin nykyään aikakuukauden hinta. Kuitenkin vähemmän tai lyhyempää matkaa käyttävien kuukausittainen menoerä pienenisi. Eli maksettaisiin vain siitä mitä käytetään.

Lisäksi suurimmille metroasemille portit, vähentämään spurgujen tuloa juniin. Ainakin kantakaupungin kaikkiin ja idän pahimpiin. Portit aukeaisivat automaattisesti, jos kortilla arvoa.
 
En tiedä onko jossain tällainen. Mutta sain seuraavanlaisen idean lippujärjestelmään, koskien kaikkea julkista liikennettä. Eli kehitetään kortit sellaisiksi, että ne toimivat etälukijan avulla. Tällöin kortti voi olla koko ajan taskussa, eikä mitään erillisiä kortin näyttämisiä ja napin painamisia tarvita.

Homma menisi metroissa niin, että nykyisten asemahalleissa olevien rullaportaiden yläpäähän laitettaisiin etätunnistimet. Kun menet metrolle niin matkakorttiin tallentuu lähtötieto ja kun poistut niin kortilta häipyy juuri tietty summa rahaa.

Junissa ja busseissa homma menisi teknisesti niin, että oviin etätunnistimet jotka tallentaisivat kortille sekä lähtö että määränpää tiedot, ja poistuttaessa kortilta lohkeaa tietty rahasumma pois.

Tein juuri tuollaisia havaintoja viime viikolla Singaporessa työmatkalla ollessa. Siellä on käytössä älykorttisysteemi (käytännössä arvokortti), jota käytetään portin lukualueen tuntumassa sekä sisään että ulos kävellessä. Kummassakin tapauksessa kone näyttää jäljellä olevan saldon.

En ole varma ymmärsinkö toiminnan oikein, mutta mielestäni kone näytti seuraavalla kerralla sisään mennessä saman summan kuin edellisellä kerralla ulos tullessa, mikä viittaisi siihen, että sisäänmeno on alkukuittaus rahastusjärjestelmään ja ulos tullessa tapahtuu veloitus sen mukaan minkä kahden aseman välinen matka oli kyseessä. Tariffitaulukossa oli esitetty kaikkien asemien väliset hinnat, joten tämä tukee tuota näkemystä. Näytti toimivan ihan OK käytännössä. Tosin henkilökohtaisesti pitäisin jonkinlaista vyöhykejärjestelmää silti selkeämpänä matkustajan kannalta.
 
Kuitenkin matkan pituuteen liittyvä taksa tehtäisiin niin pieneksi, että paljonkin matkustavien kuukausimenoiksi tulisi suunnilleen sama kuin nykyään aikakuukauden hinta.

Toivottavasti hinta olisi sitten yhtä edullinen. Koska minä matkustan paljon busseilla huviksenikin. Samalla opin bussien reittejä ja voin sitten neuvoa niitä tuttavilleni, jotka eivät ole yhtä perehtyneitä. Voin itsekin käyttää joukkoliikennejärjestelmää parhaalla mahdollisella tavalla, kun huvikseni matkustellessani olen oppinut reitit hyvin. Ei tarvitse pyytää autoa lainaksi, jos menee jonnekin vieraammalle alueelle.
 
Homma menisi metroissa niin, että nykyisten asemahalleissa olevien rullaportaiden yläpäähän laitettaisiin etätunnistimet. Kun menet metrolle niin matkakorttiin tallentuu lähtötieto ja kun poistut niin kortilta häipyy juuri tietty summa rahaa.

Junissa ja busseissa homma menisi teknisesti niin, että oviin etätunnistimet jotka tallentaisivat kortille sekä lähtö että määränpää tiedot, ja poistuttaessa kortilta lohkeaa tietty rahasumma pois.

Tuon kaltainen systeemi edustaa ajattelua, että jokainen eri välineellä kuljettu pätkä on erillinen matka. Siis paluuta muinaiseen systeemiin, jossa kaikki liikennevälineet toimivat erillään.

Mitenkäs ratkaistaan se, että nykyaikaisessa ajattelussa tehdään myös vaihtoja välineestä toiseen. Toimivan joukkoliikennejärjestelmän edellytys on, ettei kaikkia mahdollisia yhteysvälejä varten tarvitse olla suoria linjoja, vaan sujuviilla vaihtoyhteyksillä eri linjat ja liikennevälineet verkottuvat yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Ostamme matkustusaikaa järjestelmässä, emme kilometrejä. (Paikasta A paikkaan B voi päästä useitakin eri pituisia reittejä.)

Jos tuo etätunnistus onnistuisi toimimaan niin, että vaihto uuteen välineeseen määräajassa paluttaa kortille edellisessä päätöslaskutuksessa lohkaistun summan ja jatkaa alkuperäismatkaa, niin ok.

Ongelmana vain taitaa olla sen takominen laitesuunnittelijoiden päähän, kun monet heistä eivät käytännössä kulje joukkoliikennejärjestelmässä, vaan ajelevat vain kilometerjä henkilöautollaan. Siltä ainakin tuntuu, kun helppokäyttöistä ja selkeää laittetta ei näy eikä kuulu.

Ai niin, eihän kerralla kannatakaan tehdä kunnollista, jotta voi jatkuvasti rahastaa aina uusilla versioilla ja koneilla. ;)
 
Takaisin
Ylös