HS: Suurten kaupunkien valtionrahoitus 20 - 25 M€ / v

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Tämän päivän HS uutisoi, että suurille kaupungeille (Helsingin, Turun ja Tampereen seudut sekä mahdollisesti Oulu) on tulossa ministeriön toiminta- ja taloussuunnitelmaan 20 - 25 M€ vuosittainen tuki.

HS 22.2.2007

Lisäraha tulisi ministeriön ehdotuksen mukaan nimenomaan palvelutason lisäämiseen. Tuen edellytyksenä olisi että kaupungit säilyttäisivät nykyisen rahoitustason. Raha ei tulisi ensisijaisesti lipunhinnan alennuksiin. Se edellyttäisi myös rakenneuudistuksia eli todennäköisesti seudullisten joukkoliikenneviranomaisten perustamista myös Turkuun ja Tampereelle.

Tämän eteen on tehty kovasti töitä Helsingissä, Tampereella, Turussa sekä eri järjestöissä. Allekirjoittanut on myös ollut näissä talkoissa mukana. Toivottavasti raha saadaan hallitusohjelmaan ja sitä kautta budjettiin vuodesta 2008 alkaen.

Turussa ja Tampereella raha todennäköisesti riittäisi laajemman runkobussijärjestelmän toteuttamiseen jopa seudullisena, kun otetaan huomioon se, että palvelutason lisääminen myös nostaisi matkustajamääriä.
 
Kuullostaa hienolta. Mutta miksi tyytyä vain pelkästään neljän suurimman kaupunkiseudun tukemiseen? Mukaan voisi myöhemmin ottaa myös esimerkiksi Lahden, Jyväskylän, Kuopion, Hämeenlinnan ja Porin seudut, tosin näillä kaupunkiseuduilla jutussa mainittua seudullista tilaajaviranomaista olisi melkoisen vaikeaa saada aikaiseksi. Mutta yhtä kaikki Oulussakaan ei sellaista ole edes kaupungin sisällä. Tukea tarvittaisiin kuitenkin myös muuallekin kuin pelkästään suurimmille kaupunkiseuduille.
 
Kuullostaa hienolta. Mutta miksi tyytyä vain pelkästään neljän suurimman kaupunkiseudun tukemiseen? Tukea tarvittaisiin kuitenkin myös muuallekin kuin pelkästään suurimmille kaupunkiseuduille.


Muualla kuin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa valtio tukee jo nyt joukkoliikenteen järjestämistä.
 
Muualla kuin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa valtio tukee jo nyt joukkoliikenteen järjestämistä.

Kuinka kauan näin on ollut, ja kuinka isot nämä tuet ovat olleet? Meinaan vaan, että siltikin pk-seutu, Turku ja Tampere ovat Suomessa (lähes) ainoita kaupunkeja, joissa on autoon nähden kilpailukykyinen joukkoliikenne. Ilmastotavoite 2050 -julkaisun mukaan esimerkiksi Jyväskylässä ja Oulussa joukkoliikenteen osuus henkilöliikenteen matkamääristä on vaivaiset 2-6% kun taas pk-seudulla se on sentään 39 %. Turusta ja Tampereesta en tiedä.

Tietysti hienoa, että valtio on ottanut tehtäväkseen joukkoliikenteen tukemisen.
 
Olen kyllä varsin tietoinen siitä, että valtio tukee keskisuurten ja pienempien kaupunkien joukkoliikennettä. Mutta onkin sitten eri asia, mitä tällä rahalla saadaan aikaiseksi. Kaikkihan tietävät varsin hyvin, että esimerkiksi kaupungeissa joiden paikallisliikenteen hoitaa eräs suuri konserni, paikallisliikenteen ja varsinkin sen kaluston taso on varsin heikko. Toisin sanoen tällaisessa tapauksessa valtio voisi yhdessä näiden kaupunkien kanssa saada paljonkin parempaa vastinetta rahoilleen organisoimalla joukkoliikenteen näissä kaupungeissa hieman uudella tavalla. Ja samaan syssyyn voisi sitten antaa näille kaupungeille myös lisätukea. Ajatelkaapa minkälaiset vaikutukset tällaisella remontilla voisikaan mahdollisesti olla...
 
LVM on ehdottanut myös nk. keskisuuriin kaupunkeihin nimenomaan Epun tarkoittamia organisaatiouudistuksia. Tästä asiasta lisää eri ketjussa:
Linkki
 
Vs: HS: Suurten kaupunkien valtionrahoitus 20 - 25 M€ / v

Asiasta lisää Turun Sanomissa 23.2.2007

"- Turulle 2 - 3 miljardia voisi olla realistinen toive, Korte sanoo."

Tuolla summalla rakentaisi jo kattavan pikaraitiotieverkon. Ilmeisesti kuitenkin vaan pianovihre.
 
Takaisin
Ylös