Helsingin, Uudenmaan ja Itä-Suomen raideliikenteestä

Metron sillat eivät kestä lähijunien painoa, joten lähijunien ehdoilla ei voi mennä.

Metron laiturit ovat liian korkeita. Metrolla ei ole ilmajohtovirroitusta. Asemat ovat liian lyhyitä. Tunnelit ovat liian pieniä. Lähijunien ehdoilla ei voi mennä.
 
Metron sillat eivät kestä lähijunien painoa, joten lähijunien ehdoilla ei voi mennä.

Metron laiturit ovat liian korkeita. Metrolla ei ole ilmajohtovirroitusta. Asemat ovat liian lyhyitä. Tunnelit ovat liian pieniä. Lähijunien ehdoilla ei voi mennä.

Tajusikohan Timppak kommentoivansa melkein neljä vuotta vanhaa viestiä? Metron ja lähijunien integroinnista on sittemmin jauhettu pitkään ja hartaasti omassa ketjussaan.

Noista edellä mainituista suurin/kallein ongelma taitaa olla Länsimetron tulevat asemat, jotka ovat käsittääkseni vain 90 m pitkiä, kahdelle vaunuparille suunniteltuja. Yksi Sm5 Flirt-yksikkö kerrallaan mahtuisi silti laiturin vierelle. Asemat ovat kaikki tunnelissa, joten niiden pidentäminen olisi perin kallista ja rakennusajan liikennöinin kannalta hankalaa. Virroituksen muuttaminen olisi aivan mahdollista ja rataa voi myös nostaa asemilla suht helposti 45 cm siten, että päästään rautateiden laiturikorkeuteen. Metron siltojen vahvistaminen tai uusiminenkaan ei liene mikään ylivoimainen urakka, jos sitä verrataan vaikka meneillä oleviin tunnelihankkeisiin.
 
Takaisin
Ylös