Johdinautot

Malminrinne - Simonkatu 1,5 min 450m. Sekä Freda että Annankatu mietityttää, yhden valopysähdyksen tuo ajoaika kyllä kestää.

Simonkatu - Kaivokatu 1,5 min n. 300m. Mannerheimintielle varmaan seistään keskimäärin 30s, eli ei siinä mielessä ongelma.

Tuo väli on ongelmallinen, oikeastaan mitään etuuksia pystytä Mannerheimintiellä ja Fredalla antamaan nykyisellä joukkoliikenteen kuormituksella. Tosin jos bussit saadaan metron valmistuttua häädettyä maantasosta nykyiseen Espoon terminaaliin ja Lauttasaaren bussit poistuvat, niin sitten Fredan risteys sujuvoituu. Nykyisellä ratikka-, bussi- ja henkilöautokuormalla Malminrinne - Simonkatu on ennemminkin kolmen minuutin pätkä.
 
Tuo väli on ongelmallinen, oikeastaan mitään etuuksia pystytä Mannerheimintiellä ja Fredalla antamaan nykyisellä joukkoliikenteen kuormituksella. Tosin jos bussit saadaan metron valmistuttua häädettyä maantasosta nykyiseen Espoon terminaaliin ja Lauttasaaren bussit poistuvat, niin sitten Fredan risteys sujuvoituu. Nykyisellä ratikka-, bussi- ja henkilöautokuormalla Malminrinne - Simonkatu on ennemminkin kolmen minuutin pätkä.
Kaivokatu - Kamppi on kolmosen aikataulun mukaan kolme minuuttia, en nyt tiedä miksi Kaivokatu - Malminrinne olisi sen pidempi.
 
Jos on epävarmustekijöitä, kannattaisi ilmoittaa haarukka. Olisi kyllä oikeastaan hyvä tällä kertaa olla väärässä koska Antero hallitsee raitiovaunut ja ilmoitti varsin suurella varmuudella että 7 minuutissa mennään klo 15.30 raitiovaunulla Jätkäsaaresta Rautatientorille. Ja KSV on myös samaa mieltä !

Päätöksentekijät eivät yleensä kelpuuta haarukoita, joten joudutaan arvioimaan yksi lukema niin hyvin kuin pystytään. Alustavissa arvioissa summa riippuu yleensä arvioijan varovaisuudesta. Antero kuitenkin ilmoitti minusta vain 7 minuutin matka-ajan olevan mahdollinen Keski-Eurooppalaisilla järjestelyillä. Se ei ole sama asia kuin Helsingin nykyinen liikennöinti. Yksittäinen paperikaan ei välttämättä edusta mitään KSV:n virallista kantaa sen enempää kuin minun kirjoitukseni täällä.

Arvioni ratikan matka-ajaksi Rautatientorin pysäkiltä Jätkäsaaren tulevalle päättärille on 10-12 minuuttia. Matkaa on 6 pysäkinväliä (Rautatiasema-Simonkatu-Malminrinne-Ruoholahdenkatu-Ruoholahdenranta-Jätkäsaarenkallio-Länsiterminaali, ei virallisia nimiä) ja yleensä voi laskea 1,5 minuuttia per pysäkinväli eli 9 minuuttia. Loput 1-3 minuuttia sitten Mannerheimintien ja Mechelininkadun hankalista risteyksistä ja reitin epätäydellisyyksistä eli joistakin autojen kanssa yhteisistä osuuksista.

Muistelisin, että alustavia aikatauluja on laadittu 12 minuutin mukaan. Jätkäsaaren keskukseen Välimerenkatua pitkin taitaa olla yksi pysäkinväli lisää, joten matka-aika sinne on aikanaan hieman pidempi. Jos reitin valoetuudet tehdään selvästi nykyistä vakiotasoa paremmin, voidaan ajaa nopeamminkin.

Malminrinteen ja Ruoholandenkadun katusuunnitelmat ovat muuten juuri nyt Rakennusviraston sivuilla katsottavina.
 
Kaivokatu - Kamppi on kolmosen aikataulun mukaan kolme minuuttia, en nyt tiedä miksi Kaivokatu - Malminrinne olisi sen pidempi.

Kyllähän tuo riittää hiljaisen liikenteen aikana, mutta ruuhka-aikaan häiriöitä riittää. Kolmonen kulkee tosi epämääräisesti ruuhka-aikoina ja aikataulut ovat tosi viitteellisiä. Freda ja Urho Kekkosen kadun risteyksen ympäristö on nykyään varsinainen sumppu, joka taitaa olla pahin yksittäinen kolmosen ongelmakohta.
 
Freda ja Urho Kekkosen kadun risteyksen ympäristö on nykyään varsinainen sumppu, joka taitaa olla pahin yksittäinen kolmosen ongelmakohta.

Mikä tässä risteyksessä mättää, sekö, että autot ajavat Fredalta etelästä Malminrinteeseen?

Auttaisiko, jos risteykseen saataisiin ratikkavalot, jotka pysäyttäisivät Fredalta molemmista suunnista tulevan bussi- ja autoliikenteen silloin, kun ratikka tulee risteykseen?
 
Kyllähän tuo riittää hiljaisen liikenteen aikana, mutta ruuhka-aikaan häiriöitä riittää. Kolmonen kulkee tosi epämääräisesti ruuhka-aikoina ja aikataulut ovat tosi viitteellisiä. Freda ja Urho Kekkosen kadun risteyksen ympäristö on nykyään varsinainen sumppu, joka taitaa olla pahin yksittäinen kolmosen ongelmakohta.
Ongelmahan on siinä että sitä ajokieltoa ei noudateta. Voisiko tuon ihan fyysisesti korjata: Yksinkertaisesti betoniporsaat tai muut vastaavat kiinteät esteet Fredalle Urho Kekkosen kadun ja Kansakoulunkadun välille. 14 ajaa Freda-Malminkatu - Malminrinne - Freda. Kääntymisen UKK:lta taas voilähes estää jatkamalla katukivetystä Fredalle niin että se kääntyy Malminrinteeseen päin.
 
Muistelisin, että alustavia aikatauluja on laadittu 12 minuutin mukaan [Länsiterminaali-Kaivokatu -välille, DF lisäys].

12 minuuttia satamaan tuntuu kyllä tosi pitkältä matka-ajalta. Kyllä minusta 10 minuuttia pitäisi riittää realistisesti sataman päätepysäkiltä Kaivokadulle. Mechelininkadulle toivoisin kovasti nollaviive-etuutta, niin harva liikenne sinne kuitenkin alkuvaiheessa tulee.

Samoin Ruoholahdenkadun kaksi valoristeystä pitäisi ainakin saada kytkettyä sillä tavoin yhteen, ettei ratikalle tule missään tapauksessa kuin yksi odottelu. Lapinrinteen valoilla ei edes ratikan kannalta ole mitään muuta roolia kuin jalankulkijoiden vihreän tarjoaminen, joten ratikan seisottaminen niissä pitäisi kyetä molemmissa suunnissa eliminoimaan kokonaan, jos ei muuten niin varova-ohjauksella.

Sitten onkin pitkä valoton pätkä, seuraavat liikennevalot ovat vasta Simonkadulla, ja siellähän niitä sitten riittääkin kyllästymiseen asti, eivätkä ne tunnu olevan kovinkaan hyvin synkassa keskenään. Mutta jos ajatellaan, että Kaivokadun pysäkiltä Simonkadun pysäkille olisi 3 min, niin kyllä 7 min sitten saisi riittää siitä Länsiterminaaliin.

---------- Viesti lisätty kello 16:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:18 ----------

Ongelmahan on siinä että sitä ajokieltoa ei noudateta. Voisiko tuon ihan fyysisesti korjata: Yksinkertaisesti betoniporsaat tai muut vastaavat kiinteät esteet Fredalle Urho Kekkosen kadun ja Kansakoulunkadun välille.

Mutta eivätkö autot saa ajaa Fredaa etelästä Malminrinteeseen asti? Vai alkaako ajokielto jo Kansakoulukadun kohdalta? Siinä on kuitenkin P-paikkoja, jonne täytyy päästä.
 
Mikä tässä risteyksessä mättää, sekö, että autot ajavat Fredalta etelästä Malminrinteeseen?

Auttaisiko, jos risteykseen saataisiin ratikkavalot, jotka pysäyttäisivät Fredalta molemmista suunnista tulevan bussi- ja autoliikenteen silloin, kun ratikka tulee risteykseen?

Minusta ykkösongelma on, että risteyksestä menee hyvin paljon busseja. Ja Fredalla Kampin keskuksen edessä pysäkit ovat yhä ylikuormitettuja eli pysäkille on usein jono. Ratikkavalot eivät auta, kun bussit ja ratikat seisovat samassa sumpussa. Lisäksi paikalla olla vielä paljon jalankulkijoitakin ja nopeus pitää säätää kevyen liikenteen turvallisuuden mukaan.

Ratkaisu, jossa pysäkillä olevaa bussia tai ratikkaa ei voi ohittaa on tässä kohdassa pahasti epäonnistunut. On periaatteessa hyvä idea estää henkilöautojen läpiajo, mutta nyt se on johtanut bussijonoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta eivätkö autot saa ajaa Fredaa etelästä Malminrinteeseen asti? Vai alkaako ajokielto jo Kansakoulukadun kohdalta? Siinä on kuitenkin P-paikkoja, jonne täytyy päästä.
No laittaa sen aidan siihen Fredan ja Malminrinteen risteykseen.

Pidemmän tähtäimen ratkaisuna näkisin kiskot Fredalla, 14 korvaamisen ja/tai lyhentämisen muiden bussien mukana sinne Kampin Terminaaliin jahka Länsimetro valmistuu. Onko se jo luvattu sille Kauppakeskukselle? Ja onko siellä Elielinaukiolla niin täyttä että esimerkiksi 70T ei voi ajaa sinne, varsinkin sen jälkeen kun Kehäradan valmistuttua bussimäärä vähenee?
 
vika on ainoastaan tulkitsijan ymmärryksessä.

Kysyin asiaa Anterolta kaksi kertaa ja hän vastasi kaksi kertaa. Mitä Sinä niistä vastauksista luet Anteron ilmoittamaksi matka-ajaksi Jätkäsaaresta Rautatientorille ?
Martti

---------- Viesti lisätty kello 16:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:34 ----------

Mutta eivätkö autot saa ajaa Fredaa etelästä Malminrinteeseen asti? Vai alkaako ajokielto jo Kansakoulukadun kohdalta? Siinä on kuitenkin P-paikkoja, jonne täytyy päästä.

Autonkäyttäjille on ilmoitettu tiedotusvälineissä monta kertaa että Fredalla ajamisesta Kampin metroaseman kohdalla ei sakoteta. Eli siis siitä ajaminen on periaatteessa kielletty mutta käytännössä sallittu. tämän liikennemerkin tarkoitus on miellyttää meitä joukkoliikenteen käyttäjiä, Vihreitä ja muita kaupunkisuunnittelun harrastajia.

Kun 39:ää pakataan niin yksityisautot menevät vasemman puolen ratikka- ja joukkoliikennekaistaa ohi. On ilmiömäistä tuuria, ettei jalankulkijoille ole pahempaa sattunut.

Martti
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Onko se jo luvattu sille Kauppakeskukselle?

Ei ole luvattu, mun mielestä sinne juurikin suunnitellaan päättäriä Kirkkonummen linjoille + Helsingin linjoille 39-47 + 70T ja 205. Tai sanotaanko optimistisesti 36-47... :)

---------- Viesti lisätty kello 17:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:51 ----------

Autonkäyttäjille on ilmoitettu tiedotusvälineissä monta kertaa että Fredalla ajamisesta Kampin metroaseman kohdalla ei sakoteta.

Jotenkin en yhtään ihmettele... Kuinkakohan moni on saanut sakot Mikonkadulla ajamisesta (Aleksin ja Yliopistokadun välillä)?

Kun 39:ää pakataan niin yksityisautot menevät vasemman puolen ratikka- ja joukkoliikennekaistaa ohi. On ilmiömäistä tuuria, ettei jalankulkijoille ole pahempaa sattunut

Itse olen nähnyt, kun bussi lähtee ohittamaan toista bussia Arkadiankadulla, kun ei viitsi odottaa pysäkillä seisovan perässä. Eipä ajattele suojatietä bussin edestä ylittävä, että väärästä suunnasta voisi tulla bussi ja jyrätä alleen. Ja siinä kohden ainakin on keltainen tuplasulkuviiva kadussa, ehkä on Fredallakin.

Molempiin paikkoihin tulee aidat sitten kun yksi jalankulkija, mieluiten lapsi tai edes nuori, on jäänyt alle ja kuollut. Oliko karu ja mauton lause? Varmasti, mutta pahoin pelkään, että näin siinä tulee käymään. Parempi olisi, että saataisiin aidat nyt jo, mutta eipä liene "kaupunkikuvallisesti" mahdollista.
 
Molempiin paikkoihin tulee aidat sitten kun yksi jalankulkija, mieluiten lapsi tai edes nuori, on jäänyt alle ja kuollut. Oliko karu ja mauton lause? Varmasti, mutta pahoin pelkään, että näin siinä tulee käymään. Parempi olisi, että saataisiin aidat nyt jo, mutta eipä liene "kaupunkikuvallisesti" mahdollista.
Mikäköhän kaupunkikuvallinen ongelma sellaisissa parissa graniittipaadessa olisi?
 
Itse olen nähnyt, kun bussi lähtee ohittamaan toista bussia Arkadiankadulla, kun ei viitsi odottaa pysäkillä seisovan perässä. Eipä ajattele suojatietä bussin edestä ylittävä, että väärästä suunnasta voisi tulla bussi ja jyrätä alleen. Ja siinä kohden ainakin on keltainen tuplasulkuviiva kadussa, ehkä on Fredallakin.

Molempiin paikkoihin tulee aidat sitten kun yksi jalankulkija, mieluiten lapsi tai edes nuori, on jäänyt alle ja kuollut. Oliko karu ja mauton lause? Varmasti, mutta pahoin pelkään, että näin siinä tulee käymään. Parempi olisi, että saataisiin aidat nyt jo, mutta eipä liene "kaupunkikuvallisesti" mahdollista.

Tämän saman ilmiön olen nähnyt myös tässä Hankenin kulmassa, kun bussi pysähtyy k.o pysäkillä, niin sen keula on suojatien edessä. Sitten takaa tuleva menee vastaan tulevien ratikkakaistaa pysähtymättä ohi. Jos edes pysähtyisi ?
Bussin kyydissä on järkyttävää katsella tätä touhua. Tällä foorumilla on jonkun verran bussinkuljettajia. Olkaa hyvä ja ottakaa kantaa .

Martti
 
Tämän saman ilmiön olen nähnyt myös tässä Hankenin kulmassa, kun bussi pysähtyy k.o pysäkillä, niin sen keula on suojatien edessä. Sitten takaa tuleva menee vastaan tulevien ratikkakaistaa pysähtymättä ohi. Jos edes pysähtyisi ?
Bussin kyydissä on järkyttävää katsella tätä touhua. Tällä foorumilla on jonkun verran bussinkuljettajia. Olkaa hyvä ja ottakaa kantaa.
En ole kuljettaja, mutta tuommoisesta ajamisesta pitäisi ottaa jo henkilöautoilijalta kortti pois, ammattikuljettajasta puhumattakaan.
 
Takaisin
Ylös