Eikös täysjohdinautoilla sitten hoidu molemmat ongelmat, kun sähköä tulee jatkuvalla syötöllä? Miksi yrittää tunkea akkubusseja juuri sinne, missä niistä löytyy eniten ongelmia?
Toistaalta yhden kappaleen testaaminen ei olisi haitaksikaan, ja Solaris saattaa perehtyä pakkasongelmiin, saa nähdä.
Muuten, kuka muistaa, oliko Jokeri-II-selvityksessä sanottu, että kakkosjokerille soveltuvimmat ajoneuvot olisivat yksiniveljohdinautoja, myös taloudellisesti? Ainakin sen muistan että yksinivelbussit laskettiin kustannustehokkaimmiksi ja soveltuvimmiksi arvioituihin matkustajamääriin ja jotain tekstiä oli myös johdinautoista.
Linja 16 olisi tärkeää sisältää ensimmäisiin mahdollisiin johdinautolinjoihin, sillä
a) se on mäkinen (ainakin mäkiä on kaduilla Munkkisaarenkatu, Kapteeninkatu, Korkeavuorenkatu, Yrjönkatu, Erottajankatu, Snellmaninkatu (loiva mutta pitkä), koko Merihaka sillasta tunneliin, Kulosaaren korkeuserot, Itäväylän liittymärampit)
b) se on pitkä, erillinen linja
c) se saisi luultavimmin paljon lisää matkustajia, sillä harva muistaa sen reittiä nykyään - 16 tarvitsisi näkyvyyttä, ehkä johtimet toisivat paremman kuvan reitistä elävään elämään.
d) se kulkee joka päivä, johdinautot eivät jäisi varikolle viikonlopuksi.
e) sitä ei ole kovinkaan järkevää ruveta muuttamaan raitiotielinjaksi, kun on paljon parempiakin vaihtoehtoja raitiovaunuverkoston kehittämiseen: Lauttasaari, Oulunkylä/Veräjälaakso, Ilmala, Linjat, Ruskeasuon asuinalue...
d) linja 11 voitaisiin lisätä ilman pitkiä johtimien lisäyksiä - hiljainen bussi antaisi hyvän kuvan kaupungin joukkoliikenteen tasosta turisteille.
Eteläpää olisi joko nyk. Munkkisaari tai Etäisen kantakaupungin ysin/kympin jatkeen reitti, riippuen siitä, kumpaan olisi varmemmin tulossa raitiotie. Pienen melunsa vuoksi ratikat voisivat ajaa mieluummin Munkkisaareen niin säästyttäisiin valituksilta.
En kyllä ymmärrä miksi se pitäisi katkaista Hakaniemeen, kyllä se ne kaksi alle kilometrin Itäväylä-osuutta pystyisi ajamaan 65 tai 70 km/h - matka-ajan muutos olisi mitätön. On paljon ihmisiä, jotka matkustavat Herttoniemestä tai Kulosaaresta eteläiseen kantakaupunkiin saakka - näin silmämääräisesti kun on tullut linjalla matkusteltua.