Sivu 12 / 138 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 289101112131415162232527292112 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 166-180/2063

Viestiketju: Johdinautot

  1. #166
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Trollikat tekevät paluuta Helsinkiin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    ...Tässä mielessä johdinautoliikenne ja raitiovaunuliikenne ovat osin aidosti vastakkain. Totuuden nimissä on jopa sanottava, että nykyisellä raitioliikenteen toimintavalla johdinautoliikennette saattaisi joillakin linjoilla olla jopa parempi ratkaisu. Ratikoiden strategiset eduthan liittyvät muun muassa kalustokokoon, mutta nykyiset ratikat ja nykyinen ratikkalinjasto eivät tätä etua käytä. Kehittää tietysti voisi, mutta onko siihen tarvittavaa halua ja näkemystä olemassa?
    Tässä on minusta ydinkysymys: minkälainen linjastosuunnittelun näkemys otetaan lähtökohdaksi.

    Nykyinen periaate on pienten yksikköjen strategia. Sen etuna ovat mahdollisimman lyhyet vuorovälit ja soveltuminen henkilöautoille tehtyyn liikenneverkkoon. Jos tässä strategiassa halutaan pysyä, johdinauto ja hybridit ovat oikea tie pyrittäessä vähentämään energian kulutusta ja päästöjä. Sillä muita keinoja ei olekaan.

    Minusta tämä autoilun jäljittely joukkoliikenteellä vain on vanhentunut strategia, joka tukee enemmän autoilun kuin joukkoliikenteen menestymistä. Ja näinhän pk-seudulla on käynyt, kun liikenne on kasvanut autoiluna ja joukkoliikenteen osuus on laskenut ilmeiselle käytännölliselle minimitasolle.

    Nykyaikaa on joukkoliikenteen kehittäminen joukkoliikenteen etujen pohjalta erillään autoliikenteen verkosta ja matkimatta autoilun ominaisuuksia, joiden avulla autoilun ongelmia liiasta ajoneuvomäärästä (= ruuhka) saadaan myös joukkoliikenteen riesaksi.

    Johdinautojen historia on voittopuolisesti varsin tyly. Vaikka muutamissa kaupungeissa johdinautojen motiivi on perusteltu (esim. Friscossa jyrkät mäet, Salzburgissa ympäristösyyt), johdinautojen kulta-aika oli raitiovaunujen hävittämisessä. Trollit olivat ”pehmeä” siirtyminen sähkökäyttöisistä raitiovaunuista dieselbusseihin, joiden etu oli sopeutuminen autojen liikennejärjestselmään. Siirtyminen kesti yhden johdinautohankinnan iän, kuten oli Helsingin ja Tampereenkin johdinautojärjestelmien elinikä. Ja kun trollilla on sama ”vika” kuin ratikallakin, eli vaunu kestää niin kauan, että siitä tuleen vanhanaikaisen näköinen, on helppo saada poliittinen päätös vanhentuneiden johdinautojen korvaamisesta uudenaikaisilla dieselbusseilla.

    Kaikissa hyvinkin suunnitelluissa joukkoliikenneverkoissa jää ohuita liikennevirtoja, joille raideliikenne on kallis ratkaisu siksi, että katu on tehtävä joka tapauksessa. Kun minimoidaan päästöjä, näitä ohuita virtoja voidaan hoitaa johdinautoilla ehkä taloudellisemmin kuin teknisesti mutkikkaammilla ja kalliimmilla hybrideillä. Taloudellisestihan näiden ero on kysymys siitä, investoidaanko ilmajohtoon vai hybridin polttomoottori- ja akkuteknologiaan.

    Antero

  2. #167
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2204

    oletus Vs: Johdinautot

    Täältä voitte lukea lisää nykyaikaisesta johdinautoilusta: TrolleyMotion

    Suositellaan!

  3. #168
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2204

    oletus Vs: Johdinautot tieteen näkökulmasta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Neuvostokortin vetäminen keskusteluun kuulostaa jo koomiselta.
    En ihan ymmärrä mitä tuo tarkoittaa tai mitä sillä halutaan tuoda esille, mutta mm. johdinlinja-autoliikenteen perustaminen SNTL:ssä (Tallinnassa aloitettiin liikenne v. 1965) oli viimekädessä NKP:n Keskuskomitean päätösvallassa. Moskovassa istunut NKP:n Keskuskomitea oli valtakunnan korkein kollektiivinen johtoelin puoluekokousten välisinä aikoina.

    SNTL:ssä kaupunkiliikenne oli hyvin keskushallintojohtoista ja eri liikennevälineet päätettiin kaupunkien asukaslukujen perusteella. Tietty asukasmäärä edellytti metroratoja, raitiotiet olivat sallittuja tietyn kokoisille kaupungeille, samoin johdinautot.

    Kuten tiedämme, Viipurin raitiotiet lakkautettiin v. 1957 juurikin tämän säännön perusteella. Kaupunki ei täyttänyt asukasmäärältään raitiotien vaatimaa asukaslukua, kasvua oli odoteltu runsaat kymmenen vuotta. Uusviipurilaisia oli liian vähän ja on yhä edelleenkin. Suomen tasavallan aikana kaupunki oli nykyistäkin suurempi, saati mitkä mittasuhteet siellä olisikaan nyt, jos sitä ei olisi menetetty neuvostoliittolaisille. Kaupunki olisi selkeästi Suomen kakkoskaupunki ennen Tamperetta ja Turkua.

    JK. Ravintolaillan jälkeen "dagen efter" voi sitten taas joku ilmoittaa, että tämä juttu oli ratkihauska lukea...

  4. #169
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2204

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Voi herranen aika mitä tekstiä! Vaikka olinkin yöhön asti ravintoloissa riekkumassa ja nyt väsyttää, ei röhönaurujen ilmoillepääsyä olisi voinut estää edes Allahin tai Jahven läsnäolokaan!
    Kolumnityyppinen kirjoitukseni siis toimi, hyvä! Foorumilla olevat kirjoitelmat ovat usein liiaksi insinöörien teekkarijargonia, ja jos tänne kirjoittaa tosiasioihin pitäytyen hieman vivahteikkaammin, se näemmä toimii näin. Siis: otetaanpa porukalla hieman jäykkyyttä pois ja harrastetaan rennommin.

    Skål!

  5. #170
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Kolumnityyppinen kirjoitukseni siis toimi, hyvä! Foorumilla olevat kirjoitelmat ovat usein liiaksi insinöörien teekkarijargonia, ja jos tänne kirjoittaa tosiasioihin pitäytyen hieman vivahteikkaammin, se näemmä toimii näin. Siis: otetaanpa porukalla hieman jäykkyyttä pois ja harrastetaan rennommin.

    Skål!
    En viitsisi noita kaikkia spårafriikkien trollikkavastaisia "tosiasioita" allekirjoittaa... Totta kyllä on nuo Neuvostoliitossa käytetyt suunnitteluperiaatteet, mutta eihän se tee johdinautoista huonoja kulkuvälineitä!
    Toisekseen juovuksissa en tänne kirjoittele, kun silloin voi tulla kirjoitettua typeryyksiä, jotka kääntyvät kirjoittajaansa vastaan. Ja huumorinkin tulisi olla sellaista, jonka voi huumoriksi tunnistaa.
    Kuten todettua, on varsin ikävää, että keskustelu on vajonnut alas parin spårafriikin tunteellisten itkuvirsien ryydittämänä. Yritykset mollata trollikat ryssän vehkeiksi ovat huvittavia ja kertovat ennemminkin siitä, että faktatieto trollikoita vastaan loppui!
    Hedelmällisempää ja kiinnostavampaa olisi keskustella, mitkä linjat Helsingissä olisivat trollikoille sopivia eli millainen verkosto olisi toimiva ja millaista kalustoa on tarjolla.
    Jos tämä ei kiinnosta, ei tarvitse kirjoittaakaan!
    Annetaan trollikkalinjojen mahdollisesta rakentamisesta päättää kaupungin näitä asiota varten olevien päättävien elinten. Jos tämä keskustelu pysyisi rakentavalla pohjalla, tästä voi olla hyötyä myös kaupungin päätösten tueksi, jos nyt kukaan enää tätä vaivautuu lukemaan...
    Viimeisin muokkaaja Camo Lissabone; 22.03.2009 kello 11:49.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  6. #171
    EmilB avatar
    Liittynyt
    09.03.2008
    Sijainti
    Helsinki/Budapest
    Viestejä
    65

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    En viitsisi noita kaikkia spårafriikkien trollikkavastaisia "tosiasioita" allekirjoittaa... huumorinkin tulisi olla sellaista, jonka voi huumoriksi tunnistaa.

    Kuten todettua, on varsin ikävää, että keskustelu on vajonnut alas parin spårafriikin tunteellisten itkuvirsien ryydittämänä.

    Hedelmällisempää ja kiinnostavampaa olisi keskustella, mitkä linjat Helsingissä olisivat trollikoille sopivia eli millainen verkosto olisi toimiva ja millaista kalustoa on tarjolla.

    Jos tämä ei kiinnosta, ei tarvitse kirjoittaakaan!

    Annetaan trollikkalinjojen mahdollisesta rakentamisesta päättää kaupungin näitä asiota varten olevien päättävien elinten. Jos tämä keskustelu pysyisi rakentavalla pohjalla, tästä voi olla hyötyä myös kaupungin päätösten tueksi, jos nyt kukaan enää tätä vaivautuu lukemaan...
    Täyttä asiaa Camo Lissabone, kiitokset

  7. #172
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    815

    oletus Vs: Trollikat tekevät paluuta Helsinkiin

    Sanonpa minäkin muutanan sanasen.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut EmilB Näytä viesti

    Näiden seikkojen lisäksi ovat silmiä hiveläviä kuten raitiovaunut ja komeita niinkuin bussitkin ovat,
    ainakin joukkoliikenteen ystävän silmässä
    Täysin samaa mieltä!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Johdinautoilla on polttomoottoribusseihin verrattuna tietyt selkeät edut:
    - Sähkökäyttöisyyden tuottama energiatehokkuus ja energian tuotantotavan vapaa valinta
    - Hiljaisuus
    - Dieselautoja suurempi matkustusmukavuus
    Tässä ovat johdinautojen edut esitetty kiistatta. Siksi hyvät perustelut johdinautoja vastaan ovat melko vähissä. On ensiarvoisen tärkeää, että johdinautojen paluuta selvitetään tosissaan ja ilman ennakkoluuloja. Tässä(kin) on kuitenkin sorruttu jo puhumaan omia näkemyksiä, jotka valitettavasti vaikuttavat päätöksentekoon. Sanoihan Lehmuskoski, että "tämä on vain 20 vuotta vanhan suunnitelman [joka tehtiin nimenomaan sillä ajatuksella, että johdinautot ovat vanhoja, epäkäytännöllisiä ja muutenkin tuhia, joten liikenne lopetetaan ja uusien johdinautojen kehitystyö pysäytetään] päivitys, mutta tuskin johdinautot tekevät paluun". Siis mitä! Näin puhuu mies, jonka nimenomaan pitaäisi olla asian suhteen täysin neutraali, ennenkuin (tämäkin) selvitys on valmis.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Johdinautojen arvo on erityisesti siinä, jos pyritään toteuttamaan mahdollisimman korkeatasoinen ja vähäpäästöinen bussien päälinja, jolla ei eri syistä ole perusteita raideliikenteeseen.
    Niillä voi olla aivan järkevä sovellusalueensa esimerkiksi paikallisjunien ja metron syöttölinjoilla.
    Kun (toivottavasti) päädytään johdinautojen palauttamiseen esikaupunkeihin (ja myöhemmin myös enemmänkuormitetuille linjoille), ehdottaisin Itä-Helsingin linjastosta seuraavaa:
    • Johdinlinja I Linjan 81 reitti jatketaan jokerin varteen ja toinen pää katkaistaan Herttoniemeen. (81B Herttoniemenrantaan) 81:een yhdistetään linjat 82 ja 94.
    • Johdinlinja II Linjat 92 ja 95 yhdistetään
    • Johdinlinja III Linja 98A
    • Johdinlinja IV Jollas-Laajasalon keskus-Santahamina. Bonuksena saadaan sähköiseen joukkoliikenteeseen perustuva eko-Laajasalo


    Tähän toki kuuluu muutamia lisäoletuksia (joista keskustellaan toisissa ketjuissa), kuten: raidejokeri jatketaan Östersundomiin (97:ää ei tarvitse johdinautolinjana), Laajasalossa tarvitaan vain yksi raitioliikenteen liityntälinja ja raitiovaunut kulkevat Herttoniemeen.

    Muun kaupungin johdinautolinjoista visioin toiste.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tässä on minusta ydinkysymys: minkälainen linjastosuunnittelun näkemys otetaan lähtökohdaksi.

    Nykyinen periaate on pienten yksikköjen strategia. Sen etuna ovat mahdollisimman lyhyet vuorovälit ja soveltuminen henkilöautoille tehtyyn liikenneverkkoon. Jos tässä strategiassa halutaan pysyä, johdinauto ja hybridit ovat oikea tie pyrittäessä vähentämään energian kulutusta ja päästöjä. Sillä muita keinoja ei olekaan.
    Ongelmahan on juuri se, että nykyinen liikennepolitiikka perustuu pitkälti päättäjien amatööritouhuiluun, ja seuraukset ovat sen muksisia. "Uudet opit" Tulevat Keski-Euroopasta 50-100 vuotta jäljessä, ja niitäkin saa todistella sitten, että kyllä on totta, että raitiovaunu voi olla pidempi, kuin 20m! Toiminta on myös valtaosin lyhytnäköistä, muutosvastaista ja autokeskeistä. Siksi tärkeät linjaukset, kuten raitioliikenteen yksikkökokojen kasvattaminen unohtuu muun touhuilun sekaan.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Johdinautojen historia on voittopuolisesti varsin tyly. Vaikka muutamissa kaupungeissa johdinautojen motiivi on perusteltu (esim. Friscossa jyrkät mäet, Salzburgissa ympäristösyyt), johdinautojen kulta-aika oli raitiovaunujen hävittämisessä. Trollit olivat ”pehmeä” siirtyminen sähkökäyttöisistä raitiovaunuista dieselbusseihin, joiden etu oli sopeutuminen autojen liikennejärjestselmään. Siirtyminen kesti yhden johdinautohankinnan iän, kuten oli Helsingin ja Tampereenkin johdinautojärjestelmien elinikä. Ja kun trollilla on sama ”vika” kuin ratikallakin, eli vaunu kestää niin kauan, että siitä tuleen vanhanaikaisen näköinen, on helppo saada poliittinen päätös vanhentuneiden johdinautojen korvaamisesta uudenaikaisilla dieselbusseilla.
    Tässä syy sille, miksi olemme tässä tilanteessa. Nykyäänkin on edelleen muotia puhua johdinautoista vain pahaa. "Ilmajohdot pilaavat kaupunkikuvan" tai "vain Neuvostoliitossa ja muissa kehittymättömissä maissa ollaan alenntuut käyttämään niinkin huonoa kaksintöä kuin johdinauto" tai "Johdinautot ovat kalliita (unohtaen kuitenkin mainita niitten käyttöikä) ja oman infrastruktuurin rakentaminen ei kannata" selityksissä kyllä aina riittää!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kaikissa hyvinkin suunnitelluissa joukkoliikenneverkoissa jää ohuita liikennevirtoja, joille raideliikenne on kallis ratkaisu siksi, että katu on tehtävä joka tapauksessa. Kun minimoidaan päästöjä, näitä ohuita virtoja voidaan hoitaa johdinautoilla ehkä taloudellisemmin kuin teknisesti mutkikkaammilla ja kalliimmilla hybrideillä. Taloudellisestihan näiden ero on kysymys siitä, investoidaanko ilmajohtoon vai hybridin polttomoottori- ja akkuteknologiaan.
    Tässäkin johdinauto esittää etunsa. Kun investoidaan ajojohtoihin, niitä ei tarvitse rakentaa enää uudelleen. Toki ylläpitohuoltoa pitää tehdä, mutta hybriditeknologiaan investoidut rahat (autojen hinta) päätyy 15 vuoden kuluttua pyrkaamolle, ellei vanhuuden tekniset ongelmat päätä bussin uraa jo aiemmin.
    Viimeisin muokkaaja GT8N; 22.03.2009 kello 19:09.

  8. #173
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2204

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Annetaan trollikkalinjojen mahdollisesta rakentamisesta päättää kaupungin näitä asiota varten olevien päättävien elinten.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Sanoihan Lehmuskoski, että "tämä on vain 20 vuotta vanhan suunnitelman [joka tehtiin nimenomaan sillä ajatuksella, että johdinautot ovat vanhoja, epäkäytännöllisiä ja muutenkin tuhia, joten liikenne lopetetaan ja uusien johdinautojen kehitystyö pysäytetään] päivitys, mutta tuskin johdinautot tekevät paluun".
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Lehmuskosken mukaan nyt on tarkoitus päivittää 25 vuoden takainen selvitys.
    - Tekniikka on kehittynyt sen jälkeen sekä infrastruktuurin että kaluston osalta. Todennäköisesti selvitys päätyy kuitenkin siihen, että johdinautojen käyttö ei edelleenkään ole tarkoituksenmukaista.
    Kuluneiden vuosien aikana polttoaineen hinta on noussut huomattavasti. Lehmuskosken mukaan tämä tuskin on kynnyskysymys, koska myös sähkön hinta on noussut.
    - Ennemminkin kyse on ympäristöarvoista, jotka ovat muuttuneet tärkeämmiksi.
    ...
    Koko Helsingin alueella johdinautoja ei nähtäisi, vaikka ne päätettäisiinkin ottaa käyttöön. Lehmuskosken mukaan niillä voitaisiin ajaa lähinnä esikaupungeissa, koska johdinautot sopivat heikosti yhteen raitiovaunujen kanssa.
    Eiköhän tuossa ole riittävästi kirjoituksia trollikoiden "paluusta" Helsinkiin. Selonteoilla saadaan aikaiseksi vain muiden toimivampien ratkaisujen siirtyminen hamaan tulevaisuuteen ja lopputulema on, ettei muuteta sitä mikä jo on. Sitä mieltähän näyttää olevan HKL.

  9. #174
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    815

    oletus Vs: Johdinautot

    Tässä juuri ongelma onkin, että HKL ajattelee liikenteen "kehittämistä" täysin yksisilmäisesti. Jos tulee hybridit, ei tule johdinautoja, jos tulee johdinautot, raitioliikennettä ei kehitetä jne. Eikös kaikkien liikennemuotojen pitäisi muodostaa, kattava, toimiva ja riittävä verkko, jossa eri kulkuvälineet tukevat toisiaan? HKL:n mielestä ilmeisesti ei. Ei pidä tuijottaa yhtä asiaa, vaan pitää nähdä kokonaisuus, myös käyttäjien, niinkuin ympäristönkin kannalta.

    Olen sataprosenttisesti johdinautojen kannalla, mutta jos johdinautot nähdään vain raitioliikenteen kehittämisen esteenä, en voi sanoa suuntaan enkä toiseen. Eli niinkauan kuin ajatellaan kokonaisuutta, jossa johdinautot tukee raideliikennettä, kuitenkaan korvaamatta, tai estämättä tulevia raideliikennehankkeita olen johdinautojen kannalla.

  10. #175
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    236

    oletus Vs: Johdinautot

    Toivon, että Helsingissä päästään vielä jonainpäivänä "päristelemään" johdinautoillakin! Olisihan johdinautot jo kaupungin imagolle hieno juttu ja näyttäähän ne aika sympaattisiltakin

    Olen käsittänyt, että HKL ei suinkaan ole raitiovaunusuunnitelmiaan korvaamassa johdinautosuunnitelmilla vaan nyt vain johdinautot ja hybridit taistelee keskenään paikastaan. Omien - vähäisien - järjenlahjojeni mukaan olisi viisasta ottaa kerralla molemmat! Johdinautolinja sopisi hyvin juuri jollekkin h82/94 tyyppiselle ratkaisulle ja hybridillä olisi viisasta ajella jotain h76A/B linjaa?

    Kaikkialle Helsingissä ei kannata edes vetää ratikkaraiteita, vaan johdinautolla voisi hyvin ajaa mm. Itä-Helsingin linjoilla kuten GT8N ehdottikin! Ja lankojakaan ei kannata laittaa pienimmille kujille vaan sinne sitten niitä hybrideitä.

    Olen käsittänyt, että letkujohdinautot ovat varsin yleisiä maailmalla, voitaisiin saada siis stadiinkin taas letkuliikennettä jälleen kerran! Wiima N202 letkuja on nimittäin varsin kova ikävä jo!

    Maailman täytyy kehittyä jotta menneitä aikoja olisi kiva muistella!

  11. #176
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4852

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Puolimatala Näytä viesti
    Olen käsittänyt, että HKL ei suinkaan ole raitiovaunusuunnitelmiaan korvaamassa johdinautosuunnitelmilla vaan nyt vain johdinautot ja hybridit taistelee keskenään paikastaan. Omien - vähäisien - järjenlahjojeni mukaan olisi viisasta ottaa kerralla molemmat!
    Itse asiassa Ylenaikaisen nettisivulla suunnittelujohtaja Lehmuskoski toteaa:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ylenaikainen
    Lehmuskosken mukaan hybridit ja trollikat eivät kuitenkaan kilpaile keskenään.
    Matkustin itse Volvon hybridiautolla Lasipalatsin takapihalta Vantaan Kaivokselaan. Esittelymatkalla pysähdyttiin sekä liikennevaloissa että pysäkeillä. Hybridiauto ajaa sähkövedolla vain liikkeellelähdön yhteydessä muutaman sekunnin ajan nopeuden ollessa suunnilleen 0 - 20 km/h. Polttomoottori sammuu pysähdyksen ajaksi ja se käynnistyy uudelleen lyhyen alkukiihdytyksen jälkeen. Auton voimansiirto on mekaaninen I-Shift. I-Shift vastaa rakenteeltaan pitkälti nk. keppivaihdetta, mutta toimii kokonaan automaattisesti. Hydraulista momentinmuunninta ei ole. Sen vuoksi kiihdytys on portaattaista vastaten manuaalivaihteista ajoneuvoa. Näin toteutettu hybridiauto ei ole mikään todellinen vaihtoehto sähkökulkuneuvolle. Hybridi on kuitenkin yksi tapa vähentää päästöjä.

  12. #177
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Matkustin itse Volvon hybridiautolla Lasipalatsin takapihalta Vantaan Kaivokselaan. Esittelymatkalla pysähdyttiin sekä liikennevaloissa että pysäkeillä. Hybridiauto ajaa sähkövedolla vain liikkeellelähdön yhteydessä muutaman sekunnin ajan nopeuden ollessa suunnilleen 0 - 20 km/h. Polttomoottori sammuu pysähdyksen ajaksi ja se käynnistyy uudelleen lyhyen alkukiihdytyksen jälkeen. Auton voimansiirto on mekaaninen I-Shift. I-Shift vastaa rakenteeltaan pitkälti nk. keppivaihdetta, mutta toimii kokonaan automaattisesti. Hydraulista momentinmuunninta ei ole. Sen vuoksi kiihdytys on portaattaista vastaten manuaalivaihteista ajoneuvoa. Näin toteutettu hybridiauto ei ole mikään todellinen vaihtoehto sähkökulkuneuvolle. Hybridi on kuitenkin yksi tapa vähentää päästöjä.
    Hybridi vähentää myös polttoaineenkulutusta sen ollessa suurimmillaan liikkeellelähdössä. Itseäni arveluttaa kuitenkin systeemin kestävyys ja toimivuus pidemmän päälle. Tekniikka kehittyy kun saadaan käyttökokemuksia, mutta mielestäni on venäläisen ruletin pelaamista jos nyt yhtäkkiä päätettäisiin ostaa iso läjä hybridejä... Liian "hienojen" kulkuvälineiden hankinnasta Helsingissä on jo ikäviä kokemuksia!
    Trollikoiden tekniikka on yksinkertaisempaa ja, ennen kaikkea, koeteltua sarjatuotantotavaraa!

    Itse näen hyvänä trollikkaliikennealueena Haagan, Kannelmäen, Konalan, Malminkartanon eli linjat 39, 40, 41, 43, 45 ja mahdollisesti 42 jos kalusto sekä ajojohdot suovat riittävän nopean kulun Hämeenlinnanväylällä. Ruskeasuon varikko on näppärästi reitistön varrella. Malminkartanosta linjoja voi jatkaa Myyrmäkeen.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  13. #178

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Johdinautoilla on polttomoottoribusseihin verrattuna tietyt selkeät edut:
    - Sähkökäyttöisyyden tuottama energiatehokkuus ja energian tuotantotavan vapaa valinta
    - Hiljaisuus
    - Dieselautoja suurempi matkustusmukavuus
    Johdinautojen matkustusmukavuus ei omien kokemuksieni mukaan ole dieselbusseja parempi. Olen matkustanut johdinautoilla sekä itä- että länsi-Euroopassa ja todennut niissä seuraavia epäkohtia:
    - Ne kiihtyvät nykien. Tämä lienee korjattavissa paremmilla tehonsäätölaitteilla.
    - Seisten matkustaessa ei pysty moottorin äänen perusteella ennakkoon aavistamaan milloin bussi on lähdössä liikeelle, vaan se lähtee "varkain" ja kiihtyy usein niin kovaa että meinaa kaatua
    - Istuenkin matkustaessa iskee matkapahoinvointi johdinautossa herkemmin johtuen äänettömyydestä, matkustaja ei pysty aavistamaan milloin ollaan tulossa mutkaan
    - Johdinautot ovat malliltaan lähes aina nivelbusseja, johtuen siitä että niitä käytetään kustannussyistä raskaimmin kuormitetuilla reiteillä, ja jos joutuu matkustamaan takavaunussa, matkapahoinvointi-riski senkun kasvaa. Jos ne olisivat nivelettömiä niin asia olisi siltä osin ok, mutta ovatko ne silloin epätaloudellisia?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    En näe johdinautojen selvittämistä Helsingin seudulla lainkaan hyödyttömänä. Niillä voi olla aivan järkevä sovellusalueensa esimerkiksi paikallisjunien ja metron syöttölinjoilla.
    Tästä olen samaa mieltä. Jos johdinautolinjoja jonnekin rakennettaisiin, niin rauhallisemmilla esikaupunkireiteillä nissä on mukavempi matkustaa kuin keskustan mukulakivikaduilla.

    t. Rainer

  14. #179

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2245

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Johdinautojen matkustusmukavuus ei omien kokemuksieni mukaan ole dieselbusseja parempi. Olen matkustanut johdinautoilla sekä itä- että länsi-Euroopassa ja todennut niissä seuraavia epäkohtia:
    - Ne kiihtyvät nykien. Tämä lienee korjattavissa paremmilla tehonsäätölaitteilla.
    - Seisten matkustaessa ei pysty moottorin äänen perusteella ennakkoon aavistamaan milloin bussi on lähdössä liikeelle, vaan se lähtee "varkain" ja kiihtyy usein niin kovaa että meinaa kaatua
    - Istuenkin matkustaessa iskee matkapahoinvointi johdinautossa herkemmin johtuen äänettömyydestä, matkustaja ei pysty aavistamaan milloin ollaan tulossa mutkaan
    - Johdinautot ovat malliltaan lähes aina nivelbusseja, johtuen siitä että niitä käytetään kustannussyistä raskaimmin kuormitetuilla reiteillä, ja jos joutuu matkustamaan takavaunussa, matkapahoinvointi-riski senkun kasvaa. Jos ne olisivat nivelettömiä niin asia olisi siltä osin ok, mutta ovatko ne silloin epätaloudellisia?
    Ainakin kolme ensimmäistä on korjattavissa metromaista ulinaa tuottavalla tehonsäätimellä, joka paitsi toimisi tasaisesti myös antaisi audiivista palautetta laitteen toiminnasta.

  15. #180

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Ainakin kolme ensimmäistä on korjattavissa metromaista ulinaa tuottavalla tehonsäätimellä, joka paitsi toimisi tasaisesti myös antaisi audiivista palautetta laitteen toiminnasta.
    Varmaan, mutta onko missään päin maailmaa sellaisia laitteita käytössä trollikoissa?

    t. Rainer

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 10:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 03:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 14:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 21:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 18:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •