Olen itse järkeillyt trolleybusseille sopivaksi käyttökohteeksi Tampereella kahden linjan linjastoa (n. 10 rollikan systeemi, 10 min linjakohtainen vuoroväli), jossa:
Olisiko tässä mitään laitaa? Onko tällainen minirollikkajärjestelmä liian pieni? Perusteina tällaiselle linjastolle pidän nyk. linjan 15 Nekalan kuormitusta (10 min vuorovälillä, 2-aks. busseilla ajetaan tällä hetkellä hyvällä, vaan ei vielä liian täydellä pokalla) yhdistettynä linjan 13 Lukonmäen ja Hermian todella suureen kysyntään (olisi jo nyt paikallaan liikennöidä 10 min välein telibussilla) sekä Lukonmäen todella jyrkkään ahteeseen, jossa dieselkalustolla on liukkaalla kelillä ja isolla pokalla vaikeuksia nousta ylös.
- toinen linjoista koostuisi nykyisen linjan 15 osuudesta Keskustorilta Turtolaan ja linjan 13 osuudesta Turtolasta Lukonmäen kautta Hermiaan sekä 2006 lakkautetun linjan 24 reitistä Keskustorilta Laukontorin kautta Eteläpuistoon (Viialan ja Kaukajärven liikenne voitaisiin tällöin hoitaa jatkamalla 21 Turtolasta Viialan kautta Kaukajärvelle sekä liikennöimällä esim. Iidesrannan bussilinja Kaukajärvelle Hervannan ratikan toteutuessa)
- toisen rollikkalinjan ollessa keskustalinjana nykyisen linjan 2 reitillä sillä erotuksella, että lännessä mennään Pyynikintorin sijaan Laukontorin ja Satamakadun kautta joko Eteläpuistoon tai Rosendahlille. (Linja 21 siirtyisi tällöin kulkemaan Pyynikinharjun kautta Tahmelaan)
- rollikkavarikko olisi olemassaolevan bussivarikon tiloissa Jokipohjantiellä.
Puoli-ilmaiseksi linjasto olisi jatkettavissa idässä Tammelan puistokadun läpi Rauhaniemeen, jonne ajetaan nyt 15 min välein perushyvällä pokalla sekä lännessä Rosendahlille tai Eteläpuistoon.
EDIT: Tokihan tämä voidaan toteuttaa myös akkubusseilla, heti kun akkubussin kantama yhdellä latauksella on vähintään noin 300 km, tai kun pääteasemalla on riittävän toimintavarma ja nopea akustonvaihtolaite. Mutta jos tämä systeemi toteutettaisiin tällä vuosikymmenellä, voisi kaluston tullessa poistoikään n. 2040-luvulla rollikkalinjat korvata sitten sen ajan langattomalla bussijärjestelmällä tai tarvittaessa raitiotiellä.
Rollikan etu tällä linjastolla olisi myös se, että HKL:n ja TKL:n periaatteessa ajokuntoiset museorollikat voitaisiin asettaa kulkuun![]()