Tämä on ollut keskustelussa koko ajan selvää. Johdinautoselvityksessä pyrittiin tarkoitushakuisesti haittaamaan raitioteiden kehittämistä. Syynä tähän on ilmeisesti ollut se, että Helsingissä eräät tahot eivät halua kehittää raitioteitä niin, että niiden taloudellisuutta ja toimivuutta haittaavat ongelmat poistuisivat.
Osa selvityksen vakavista virheistä liittyi nimenomaan siihen, että selvityksessä oli lähtöarvoja ja oletuksia manipuloimalla pyritty siihen, että johdinautot näyttäisivät raitiotietä edullisemmilta.
Esimerkiksi johdinautojen katuinfrakustannus, eli katujen investointi- ja ylläpitokustannus, oli kokonaan jätetty pois vertailusta raitiotiehen.
On lapsellinen kuvitelma, että bussiliikenne ei tarvitsisi omaa infrastruktuuria. Jokainen sentti katua, jolla kulkee Helsingissä, Tampereella ja Turussa, on rakennettu ja ylläpidetty suurin kustannuksin tämä bussiliikenne huomioiden. Tätä kustannusta ei kuitenkaan lasketa eikä tuoda esille.
Nähdäkseni kulkeen ei ole kiistänyt keskustelussa johdinautojen kiistattomia etuja:
- Johdinauto on paikallisesti saasteeton liikenneympäristössä
- Johdinauto on meluton
- Johdinauto on useimpia polttomoottoribusseja energiatehokkaampi
Sen sijaan on otettu esille seuraavat kiistattomat faktat:
- Johdinauton kapasiteetti on täsmälleen sama kuin polttomoottoribussin
- Johdinauton käytännön linjanopeus on käytännössä sama kuin polttomoottoribussin, kiihtyvyyden pieni ero ei ole ratkaiseva, kun johdinautolla on vastaavasti omat hidasteensa kuten johdinvaihteet ja se, että johdinautoilla ei voi ajaa moottoritienopeuksilla.
- Vaikka johdinauto on kiistatta meluttomampi kuin polttomoottoribussi, meluerolla ei ole suurta merkitystä Helsingin keskustan katukuiluissa, joissa pääosa liikennemelusta ei tule muista lähteistä.
- Raitiovaunun kapasiteetti on oleellisesti suurempi kuin johdinauton.
- Pääosa Helsingin raitiovaunujen teknisistä, taloudellisista ja toiminnallisista ongelmista on ratkaistavissa, ja kaikki ratkaisut säästävät kustannuksia nykytilaan verrattuna.
Valitettava tosiasia on, että olisi sotkenut. Topeliuksenkadun ja Fredrikinkadun raitiotiet ovat keskeinen osa raitioverkon kehittämistä, ja ratkaisevat useita toiminnallisia ongelmia muuallakin verkossa. 14:n muuttaminen johdinautoksi olisi ollut niiden kanssa kilpaileva. Raitiotien jatkaminen Pikku Huopalahdesta Huopalahden asemalle olisi myös varsin tehokas kehittämisinvestointi.