Kuten varmaan tiedät, Helsingissä HKL teki niin, että se osti johdinautoihin osoitetuilla rahoilla dieselbusseja. Muodollisesti tämä perusteltiin johdinautopäätöksen huolimattomalla sanamuodolla. Mutta asiallisesti HKL teki toisin kuin valtuusto oli päättänyt.
En osaa sanoa mitään Hyvien Veljien suhteista, mutta HKL:ssä oli silloin hyvin vahva henki johdinautoja vastaan. Kokeilut venäläisillä autoilla ja SWS-prototyypillä olivat HKL:n viivytystaistelua valtuuston tahtoa vastaan. Ja kuten tiedetään, HKL tämän taistelun voitti.
Kehnojen venäläisbussien kanssa onnistuttiin osoittamaan, että johdinautot ovat niin huonoja, etteivät kuljettajat suostu niitä ajamaan. SWS:n avulla taas onnistuttiin osoittamaan, että johdinauto on aivan liian kallis ja hankala. SWS:ään vaadittiin aggregaatti, koska johdinautojen vahingoksi asetettiin muka välttämätön ehto, että varikolle pitää voida ajaa ilman ajojohtoja. Lisäksi dieselbussista sähköbussiksi muutettu Sisun alusta oli ongelmallinen ja tarkoitukseen sopimaton muutenkin.
Antero