Sivu 136 / 138 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 36567696116126132133134135136137138 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2026-2040/2063

Viestiketju: Johdinautot

  1. #2026
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4853

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Lyhyesti voinee todeta, että trolleissa ovat aina yhdistyneet raitiovaunujen ja bussien huonot puolet: ne ovat sidottuja omaan väyläänsä ja vaativat oman infransa kuten ratikat, mutta ovat yhtä pieniä ja matkustusmukavuudeltaan huonoja kuin tavalliset bussit.
    Tuollaista viljellään joissakin yhteyksissä ikään kuin tosiasiana. 2000-luvun länsimaisissa johdinautoissa on lähes aina apukäyttö, joko apudiesel tai sitten akkusähköbussin tai hybridibussin akku. Moderni johdinauto ei ole täysin sidottu ajolankojensa alle. Matkustusmukavuus on sitten toinen juttu, sen jokainen kokee omalla tavallaan. Tosiasia on se, että sähköllä kulkeva bussi ei haise pakokaasuille eikä öljyille, se ei melua ja kiihdytyskin tapahtuu kuin ajatus - huomaamatta ollaan jo täydessä vauhdissa.

    Helsingin ja Tampereen 1940-luvun johdinautoja ei hankittu mäkisen maaston vaan pula-ajan takia. Vanhempi sukupolvi muistaa vanhanajan trollikat siltä osin ihan perustellusti pula-ajan liikennevälineenä.

  2. #2027

    Liittynyt
    09.05.2012
    Viestejä
    157

    oletus Vs: Trolleybussit

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Pointtina nimenomaan on että tulee halvemmaksi maksaa akuista ja pikalaturista kuin johdoista, kun kaksisuuntaisen johdon kilometrihinnalla (0,5M€) saadaan 20km liikesäde akkubussille (2kpl 0,25M€ pikalaturia). Akkujen hyötysuhde on yli 90% luokkaa ja sahkön hinta niin alhaalla että sillä on vaikea tasata infran kustannuksia.
    Jos autolla ajetaan 100000 km vuodessa, tuosta tulee 5000 latausta vuodessa, jolloin LTO-akutkin happanevat 3 vuodessa. Jos tuollaista 20 km linjaa ajettaisiin 10 min vuoroväleillä, niin linjalla pitäisi olla jatkuvasti ~12 autoa ajossa ja akut kuluisivat kaikista. Paljonko maksaa varaosa-akku Linkkeriin? Hyötysuhdekin laskee, kun akkua ladataan/puretaan nopeasti.

    Riittääkö tavallisella päätepysäkillä tila pikalaturille vai tarvitaanko latausta varten lisätilaa? Pikalatureita pitäisi olla useampia kuin yksi/päätepysäkki tai muuten yksittäinen vika pysäyttäisi koko liikenteen.

    Paljonko autoja oikeasti tarvittaisiin? Varmaan jotain 16-20 kpl, jolloin hankintahinnallakin alkaa olla merkitystä. Toisaalta, 20 km ajolankoja maksaa 10 milj ja niitäkin pitää ylläpitää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Ei se varmaan monimutkainen, mutta enemmän se maksaa kuin illman. Eli jos kaupungissa on ennestään johdinverkko, niin se mahdollistaa verkon ulkopuolisen ajon halvemmalla kuin verkon laajentaminen ja välttää ainakin osan akkubussien tarvitsemien laturien rakentamisesta. Mutta jos verkkoa ei ole ennestään, niin ei ole järkeä rakentaa järjestelmää, joka yhdistää johdinautojen huonot puolet eli Infran hinnan ja akkubussien huonot puolet eli akkujen painon ja hinnan. Ja vielä lisäksi kaluston hinta olisi suurempi kuin yhdellä tavalla toimivan kaluston monitoimitilan vaatiman lisämuuntajan takia.
    Miksi Linkkeriin muuten on pitänyt keksiä oma pikalaturi omine liitäntöineen? Luulisi olevan halvempaa käyttää suoraan hyllystä löytyvää trollikkavirroitinta kuin suunnitella ja debugata oma. Jos Linkker ottaisi virtansa trollikkavirroittimella ja sisältäisi oman laturinsa (periaatteessa simppeli DC/DC-konvertteri) niin siinähän olisi akku-trolley-hybridi valmiina.


    Tässäpä vielä mukavan tekniikkapainotteinen videopätkä Vancouverista: https://www.youtube.com/watch?v=5YvAXmGJGeU
    Trolley-tekniikkaa saksaksi: https://www.trolleymotion.eu/freier-wissensbereich/

    ---------- Viestit yhdistetty klo 21:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:15 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Lyhyesti voinee todeta, että trolleissa ovat aina yhdistyneet raitiovaunujen ja bussien huonot puolet: ne ovat sidottuja omaan väyläänsä ja vaativat oman infransa kuten ratikat, mutta ovat yhtä pieniä ja matkustusmukavuudeltaan huonoja kuin tavalliset bussit. Tavallisissa oloissa ne ovat myös bussia kalliimpia. Akkubussien kovaa vauhtia kehittyessä trollit huristavat yhtä kovaa vauhtia kohti auringonlaskua.
    Ei kaikki trolleyt mitään minibusseja ole: https://www.hess-ag.ch/fileadmin/use...VBL_EN_Web.pdf
    Tuon kokonaiskapasiteetti on 220 matkustajaa. Toki pienempiäkin löytyy.

    Johdinautoilla on aika merkittävänä etuna raitiovaunuun verrattuna ~kertaluokkaa alhaisemmat infrakustannukset. Jos yksittäisissä raitiolinjoissa uuteen ympäristöön puhutaan 10-20 milj€/km+kalusto -investoinnista niin trolley-verkostoa rakentaa siihen nähden ihan taskurahoilla, minkä lisäksi trolley-verkosto ei välttämättä vaadi uutta tilaa juuri lainkaan ratikkaan verrattuna. Sen lisäksi, jos/kun tarpeet muuttuvat, trolley-linja siirtyy uuteen paikkaan kohtuukustannuksin.

    Trolley-bussien ei ole mikään pakko näyttää 1950-luvun neuvostoliittolaisilta tuotteilta: https://www.youtube.com/watch?v=xb55JUDS2NY

  3. #2028
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4853

    oletus Vs: Johdinautot

    Bergenin uusien johdinautojen toimittajaksi on valittu puolalainen Solaris. Solaris toimittaa 10 kpl 18-metrisiä niveljohdinautoja, jotka ovat omalla tavallaan akkusähköbusseja. Ne varustetaan 55 kWh:n ajoakulla, ja täten niillä voidaan liikennöidä myös ajojohtoverkon ulkopuolella. Nämä IMC-bussit (IMC=In Motion Charging) saadaan liikenteeseen syyskuussa 2020.

    Aiheesta lisää Norjan Bussmagasinetin uutisissa.

  4. #2029
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2179

    oletus Vs: Johdinautot

    Lisäten edelläesitettyihin tulee mieleen, että yhteys Lentoasemalta Mellunmäkeen voitaisiin toteuttaa johdinautolinjana. Se on tärkeä pointti, että linjan kulkureittiä voidaan tarkistaa käyttämäärien mukaan paljon helpommin kuin raitiotietä. Toisaalta myös investointikulut ovat huomattavasti pienemmät.

  5. #2030

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    941

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Lisäten edelläesitettyihin tulee mieleen, että yhteys Lentoasemalta Mellunmäkeen voitaisiin toteuttaa johdinautolinjana. Se on tärkeä pointti, että linjan kulkureittiä voidaan tarkistaa käyttämäärien mukaan paljon helpommin kuin raitiotietä. Toisaalta myös investointikulut ovat huomattavasti pienemmät.
    Eikö linjan käyttäjämäärät edellytä tarkistusta vuoroväleihin eikä reittiin?

  6. #2031
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1199

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Lisäten edelläesitettyihin tulee mieleen, että yhteys Lentoasemalta Mellunmäkeen voitaisiin toteuttaa johdinautolinjana. Se on tärkeä pointti, että linjan kulkureittiä voidaan tarkistaa käyttämäärien mukaan paljon helpommin kuin raitiotietä. Toisaalta myös investointikulut ovat huomattavasti pienemmät.
    Tuo nyt ei nähdäkseni auttaisi mitään linjan perusongelmiin, eli epäluotettavuuteen. Vuoroväli 10 minuuttia, mutta olenpa itsekin odottanut autoa parhaimmillaan 20 minuuttia.

  7. #2032
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1388

    oletus Vs: Johdinautot

    Kaupunki selvitti kaksinivelakkubussien hyödyt verrattuna ratikkaan. Investointikulut olivat tasan puolet, mutta hyödyt juuri alle. Kaksiniveljohdinautolla ei investointikulut ole ainakaan pienemmät kuin kaksinivelakkubussilla ja hyödyt samat. Kumipyörillä oltaisiin sitäpaitsi järkevän vuorovälin minimissä suurimmalla mahdollisella yksikkökoolla heti alussa ja jouduttaisiin ajamaan rinnakkaisia linjojan tai sitten vähentämään rakentamisen kaavoitusta. Ja aika todennäköisesti tekemään se ratikka joka tapauksessa.

    Ne sarvet siellä bussin päällä eivät sitäpaitsi poista nivelkaluston suurempia käyttökustannuksia kiinteeseen koriin verrattun, jonka takia HSL on ne jo ties kuinka monta kertaa hylännyt telibussien eduksi.

  8. #2033
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4853

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Kaksiniveljohdinautolla ei investointikulut ole ainakaan pienemmät kuin kaksinivelakkubussilla ja hyödyt samat.
    Tämä on muuten mielenkiintoinen kysymys. Tuplanivelakkubussi kuluttaa pitkällä runkolinjamaisella reitillä sen verran sähköä, että se ei pärjää yön yli -latauksella. Se vaatii siis kohtuukokoisten akkujen lisäksi lataustolppia. Lisäksi kalustomäärä pitää mitoittaa sen mukaan, että lataamisen takia kalustoa seisoo jossain lähes jatkuvasti. Johdinautovaihtoehtoon ei varmaan kukaan enää mieti perinteistä trollikkaa, joka edellyttää kuparilangat linjan päästä päähän, niiden aika alkaa kääntyä useassa tapauksessa loppua kohti. Mutta toisaalta ajon aikana ladattava akkubussi (IMC), joka osalla matkasta kulkee kuin perinteinen trollikka, voi olla mielenkiintoinen tutkittava. Sekin tarvitsee ajoakun, mutta ei lähellekään niin isoa ajoakkua kuin sellainen akkusähköbussi, jota ladataan yön yli tai muutaman tunnin välein. Toisaalta IMC-ajoneuvo ei vaadi ajolankoja kuin vain osalle matkaa. Kalustomäärää ei tarvitse mitoittaa sen mukaan, että osa seisoo jossain ladattavana lähes aina.

    Olisi oikeasti mielenkiintoista nähdä laskelma, kumpi tapa järjestää ajovirta suurikokoisille sähköbusseille on edullisempi, paikallaan ladattava periaate vai IMC.

  9. #2034
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2179

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Eikö linjan käyttäjämäärät edellytä tarkistusta vuoroväleihin eikä reittiin?
    Tarkoitin että saadun kokemuksen mukaan reitin ajolinjaa voidaan tarkistaa. Tämähän on hyvin yleistä perusbusseilla. Mutta raitiolinjalla vaikeampi tehdä. Mutta on helsingissä raitiolinjoja tarkistettu, käyttämättömiä kiskoja sitten jää jäljelle. Esim. Toinen linja.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 23:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:00 ----------


    Tuo ajon aikana ladattava sähköbussi eli osittainen johdinauto kiinnostaa mielenkiintoiselta. Sekin voisi olla hyvä ratkaisu Länsi-Vantaalle - johdoilla Tikkurilaan ja sieltä akuilla Mellunmäkeen.

  10. #2035

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    941

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Tarkoitin että saadun kokemuksen mukaan reitin ajolinjaa voidaan tarkistaa. Tämähän on hyvin yleistä perusbusseilla. Mutta raitiolinjalla vaikeampi tehdä. Mutta on helsingissä raitiolinjoja tarkistettu, käyttämättömiä kiskoja sitten jää jäljelle. Esim. Toinen linja.
    Raidejokerin ja Vantaan ratikan kohdalla reitti on kuitenkin kiveen ja betoniin hakattu, koska niihin liittyy niin paljon talojen rakentamista uuden kaavoittamisen myötä. Toisaalta luulisi reittien olevan todella optimaalisesti suunniteltuja.

  11. #2036

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2246

    oletus Vs: Johdinautot

    Jokerien laidunmailla lähiöissä katuverkko on niin katkonainen että reittejä ei noin vain tarkasteta. Linjojen on käytännössä pakko mennä joko kokoojakadulla tai linjaa varten rakennetulla kadulla. Myös maankäyttö keskittyy kokoojakatujen varteen.

  12. #2037
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4853

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Jokerien laidunmailla lähiöissä katuverkko on niin katkonainen että reittejä ei noin vain tarkasteta.
    Varsin mielenkiintoinen näkemys. Nimittäin runkolinjalle 550 on onnistuttu järjestämään "noin vain" neljä (vaiko viisi) samanaikaista poikkeusreittiä, joita tänä päivänäkin noudatetaan. Kaikkia samanaikaisesti: yksi Haagassa, toinen Maunulassa, kolmas Oulunkylässä ja neljäs Viikinmäessä. Itse asiassa Aalto-yliopiston paikkeilla Otaniemessä saattaa olla viideskin poikkeusreitti...

    Linja-autoja on kritisoitu kovasti juuri sen vuoksi, että yhdessä yössä reitit voivat mennä uusiksi, kun raideliikenne on pysyvämpää. Toisaalta kääntyvät etupyörät ovat juuri bussien etu, reittien tarkastaminen tarpeiden muuttuessa käy vaivattomasti.

  13. #2038

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    941

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Varsin mielenkiintoinen näkemys. Nimittäin runkolinjalle 550 on onnistuttu järjestämään "noin vain" neljä (vaiko viisi) samanaikaista poikkeusreittiä, joita tänä päivänäkin noudatetaan. Kaikkia samanaikaisesti: yksi Haagassa, toinen Maunulassa, kolmas Oulunkylässä ja neljäs Viikinmäessä. Itse asiassa Aalto-yliopiston paikkeilla Otaniemessä saattaa olla viideskin poikkeusreitti...

    Linja-autoja on kritisoitu kovasti juuri sen vuoksi, että yhdessä yössä reitit voivat mennä uusiksi, kun raideliikenne on pysyvämpää. Toisaalta kääntyvät etupyörät ovat juuri bussien etu, reittien tarkastaminen tarpeiden muuttuessa käy vaivattomasti.
    Loistava provo. 550:n työmaista johtuvat painajaismaiset kiertotiejärjestelyt ovat kyllä mahdollisia kääntyvien etupyörien ansiosta, mutta kyse ei todellakaan ole reitin tarkistamisesta reittioptimoinnin tai asiakasmäärinen vuoksi.

  14. #2039
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4853

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    550:n työmaista johtuvat painajaismaiset kiertotiejärjestelyt ovat kyllä mahdollisia kääntyvien etupyörien ansiosta, mutta kyse ei todellakaan ole reitin tarkistamisesta reittioptimoinnin tai asiakasmäärinen vuoksi.
    Tässä tapauksessa toki ei, mutta sama tekniikka mahdollistaa vaivattomat reittimuutokset muistakin syistä. Aika moni varmaan ymmärsi homman pointin.

  15. #2040
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    470

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tässä tapauksessa toki ei, mutta sama tekniikka mahdollistaa vaivattomat reittimuutokset muistakin syistä. Aika moni varmaan ymmärsi homman pointin.
    Mitä iloa siitä mahdollisuudesta muuttaa reittiä on, jos se uusi reitti ei palvele läheskään yhtä hyvin?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 10:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 03:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 14:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 21:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 18:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •