Jos autolla ajetaan 100000 km vuodessa, tuosta tulee 5000 latausta vuodessa, jolloin LTO-akutkin happanevat 3 vuodessa. Jos tuollaista 20 km linjaa ajettaisiin 10 min vuoroväleillä, niin linjalla pitäisi olla jatkuvasti ~12 autoa ajossa ja akut kuluisivat kaikista. Paljonko maksaa varaosa-akku Linkkeriin? Hyötysuhdekin laskee, kun akkua ladataan/puretaan nopeasti.
Riittääkö tavallisella päätepysäkillä tila pikalaturille vai tarvitaanko latausta varten lisätilaa? Pikalatureita pitäisi olla useampia kuin yksi/päätepysäkki tai muuten yksittäinen vika pysäyttäisi koko liikenteen.
Paljonko autoja oikeasti tarvittaisiin? Varmaan jotain 16-20 kpl, jolloin hankintahinnallakin alkaa olla merkitystä. Toisaalta, 20 km ajolankoja maksaa 10 milj ja niitäkin pitää ylläpitää.
Miksi Linkkeriin muuten on pitänyt keksiä oma pikalaturi omine liitäntöineen? Luulisi olevan halvempaa käyttää suoraan hyllystä löytyvää trollikkavirroitinta kuin suunnitella ja debugata oma. Jos Linkker ottaisi virtansa trollikkavirroittimella ja sisältäisi oman laturinsa (periaatteessa simppeli DC/DC-konvertteri) niin siinähän olisi akku-trolley-hybridi valmiina.
Tässäpä vielä mukavan tekniikkapainotteinen videopätkä Vancouverista: https://www.youtube.com/watch?v=5YvAXmGJGeU
Trolley-tekniikkaa saksaksi: https://www.trolleymotion.eu/freier-wissensbereich/
---------- Viestit yhdistetty klo 21:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:15 ----------
Ei kaikki trolleyt mitään minibusseja ole: https://www.hess-ag.ch/fileadmin/use...VBL_EN_Web.pdf
Tuon kokonaiskapasiteetti on 220 matkustajaa. Toki pienempiäkin löytyy.
Johdinautoilla on aika merkittävänä etuna raitiovaunuun verrattuna ~kertaluokkaa alhaisemmat infrakustannukset. Jos yksittäisissä raitiolinjoissa uuteen ympäristöön puhutaan 10-20 milj€/km+kalusto -investoinnista niin trolley-verkostoa rakentaa siihen nähden ihan taskurahoilla, minkä lisäksi trolley-verkosto ei välttämättä vaadi uutta tilaa juuri lainkaan ratikkaan verrattuna. Sen lisäksi, jos/kun tarpeet muuttuvat, trolley-linja siirtyy uuteen paikkaan kohtuukustannuksin.
Trolley-bussien ei ole mikään pakko näyttää 1950-luvun neuvostoliittolaisilta tuotteilta: https://www.youtube.com/watch?v=xb55JUDS2NY