Keskustelijat ovat ilmeisesti ymmärtäneet toisiaan väärin. En ole kirjoittanut, että 550:sen poikkeusreitit olisi toteutettu matkustajapalvelullisista syistä. Olen ainoastaan todennut, että linjausmuutokset linja-autolla ovat teknisesti yksinkertaista järjestää (ainoat infraan liittyvät järjestelyt lienevät pysäkkipäreiden muutokset poisjääneiltä ja mukaan tulleilta osuuksilta). 550:sen Haagan muutos on yksiselitteisesti hankaloittanut minunkin liikkumistani, käytin ennen poikkeusreitin voimaantuloa paljon Huopalahden aseman pysäkkiä. Nyt lähimmät pysäkit ovat Nuijamiestentiellä ja Vihdintiellä.
Bussien pysyvämpien reittimuutosten takana on tietenkin muunlaisia syitä: Maankäytön muutokset, kysynnän muutokset, linjaston rationalisointi tai vaikkapa kunnan asettamat säästötavoitteet. Tällä foorumilla on muutama ketju, joissa käsitellään eri alueiden (Haaga, Hämeenlinnanväylä, Vihdintie) linjastosuunnitelmia. Keskustelu reittimuutoksista on ollut niissäkin vilkasta, mutta päällimmäisenä huolena en ole niissä yhteyksissä havainnut pulaa sopivista kokoojakaduista (joille bussi pitäisi linjata).