Linjan vieressä olevista pysäköintipaikoistahan on helppo päästä eroon, jos ne useamman kerran rupeavat vaunun liikennöintiä häiritsemään. Eihän siitä mitään tule jos uusi ja uljas pikaraitiovaunu odottaa kun henkilöautoilija turaa autonsa kanssa.
Tämä on kyllä asia, josta on syytä olla huolissaan.
Olen ehdottanut tähän kahta ratkaisua, mutta kumpikaan ei ole ottanut tulta alleen. Ei ole rahaa, eikä oikein tunnu olevan kiinnostustakaan.
Jokeri on periaatteessa suunniteltu siten, että konfliktipisteitä autojen kanssa olisi mahdollisimman vähän. Oulunkylässä Norrtäljentiellä on kuitenkin jostain käsittämättömästä syystä pysäköintia suoraan radan vieressä. Se on ainoa paikka koko pitkällä radalla, jossa näin on, mutta raidelinjahan on juuri niin heikko kuin sen heikoin lenkki on. Toki väljyys on tuolla huomattavasti suurempi kuin vaikka jossain Liisankadulla, mutta jos runsasluminen talvi "yllättää", niin huonostihan siinä käy. Tähän esitin ratkaisua, jossa vaihteilla mahdollistettaisiin liikennöinti pysäköintipaikkojen ohitse vastasuunnan kaistalla. Helppoa ja aika edullista, mutta eipä toteudu.
Niitä tilanteita varten, joissa vaunu syystä tai toisesta hajoaa kesken matkan, se täytyy työntää pois. Siihen eivät puolenvaihtoraiteet juurikaan auta, tiellähän se on vaikka siirrettäisiin vastasuunnan kiskoille. Tähän ehdotin muutamaan paikkaan sivukadulle haarautuvaa pistoraidetta vaihteineen (samalla ajatuksella kuin San Franciscon T-linjalla on tehty). Vaunun voisi työntää sinne, jatkaa liikennettä normaalisti ja hakea sen risan vaunun sitten sopivan tilaisuuden tullen paikasta, jossa se ei olisi kenenkään tiellä. No, eipä ole tällaisiakaan tulossa.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Linjan vieressä olevista pysäköintipaikoistahan on helppo päästä eroon, jos ne useamman kerran rupeavat vaunun liikennöintiä häiritsemään. Eihän siitä mitään tule jos uusi ja uljas pikaraitiovaunu odottaa kun henkilöautoilija turaa autonsa kanssa.
Moskovassa on ilmeisesti korvattu ajolangalliset sähköbussit ajolangattomilla. Yle on tehnyt aiheesta pienen kuvajutun https://yle.fi/uutiset/3-11512761 jonka mukaan kuitenkin yksi linja vielä jäisi jäljelle järjestelmästä, joka joskus oli maailman suurin.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Näin siinä kävi ja tämä vielä jokunen vuosi sitten kiistelty hanke vietiin läpi melkoisen nopeasti.
Trollikoiden tilalle tuli tosiaan sekä akkusähkö- että polttomoottoribusseja.
Vielä 2016 ja -17 kaupunkiin tuli uusiakin sarvijaakkoja: https://www.flickr.com/photos/51934812@N03/40170526451 ja https://www.flickr.com/photos/51934812@N03/39272121865 .
Nyt taitaa sitten Minsk olla maailman johtava sarvijaakkokaupunki.
Moskovan vaiheista on juttua saksaksi Trolleymotionin uutisissa https://www.trolleymotion.eu/trolley...itrag/?id=8962
Vielä keväällä 2020 trolleylinjoja on ollut useita. Tuon mukaan johdinautoista vain pieni osa on korvattu akkubusseilla, eli on kylmästi siirrytty dieseliin - jopa euro 4:ään. Tavoitteena on toki saada liikenne hoidettua jatkossakin sähköllä.
Sitten tietänette onko Pietarissa lähdetty samansuuntaisiin suunnitelmiin ? Siis johdinautoliikenteen vähentämiseen tai lopettamiseen. Olen ainakin muutama vuosi sitten nähnyt hyvin laadukkaita esitteitä Pietarin trollikkoista ja siinä nimenomaan esiteltiin uusia johdinautoja.
Trolleymotionissa on paikkakuntakohtaiset esittelyt maailman johdinautokaupungeista, Pietarin esittely löytyy tästä linkistä. Sivun jälkipuoliskolla on listaus Trolleymotionin Pietaria koskevista uutisotsikoista, joiden takaa löytyy itse uutinenkin. Niissäkin painopiste on uusi kalusto, mukaan lukien myös ajon aikana ladattavat sähköbussit, jotka ovat akkusähköbussien ja johdinautojen risteytyksiä.
Moskovan vastaava esittely on uutisien puolesta aivan toisesta maailmasta etenkin kolmen viimeisen vuoden ajalta: supistamista supistamisien perään. Sielläkin sentään oli tavoitteena jatkaa edelleen sähköllä, vaikkakin ilman ilmajohtoja.
Tuo akkujohdinauto projekti on nyt ilmeisesti haudattu: https://www.berliner-zeitung.de/mens...hren-li.310007