Sivu 17 / 135 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 71314151617181920212737577797117 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 241-255/2013

Viestiketju: Johdinautot

  1. #241
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Eikös muuten Skodallakin ollut tuolloin 1970 -luvun alkupuolella johdinautotuotantoa? Onko Skoda -johdinautojen hankkimista tuolloin edes harkittu vai eikös sitä voitu tehdä poliittisista syistä?
    Skodia meni koko 1970- ja 1980-luvun ajan jopa SNTL:oon kuuluviin kaupunkeihin, kuten Tallinnaan. Vastaus on siis, että Skodalla oli j-a-tuotantoa 1970-luvun alussakin.

    Kemkim varmaan tarkoitti nykyaikaisella kotimaisella johdinautolla SWS:ää eli Sisu / Wiima / Strömbergiä. Sen aikana johdinautojen peli oli siltä erää pelattu Suomessa. Ja näin pääsiäiskevennyksen merkeissä todettakoon, että kirjainyhdistelmä SWS elää vahvaa elämää johdinautomaailmassa vielä vuonna 2009:kin. SWS:n kotisivu. Linkki johtaa saksalaisille Stadtwerke Solingenin kotisivuille. SWS liikennöi siellä kuutta johdinautolinjaa (681 - 686), ja järjestelmään ollaan tänä talvena hankkimassa 15 uutta Hess-niveltrollikkaa. Hesseillä tullaan korvaamaan loputkin 12-metriset MAN SL 172 HO -lankavaunut. Niistä ja Solingenin järjestelmästä ylipäänsä enemmän hieman myöhemmin.

  2. #242

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Johdinautot

    Pikaisella nettiselailulla kävi ilmi, ettei Škoda 9Tr-johdinautoja myyty ns. länsimaihin Norjan Bergeniin toimitettua 20 auton sarjaa lukuunottamatta. Venäjälle tai Valko-Venäjälle niitä ei myöskään toimitettu, sen sijaan SNT-liitossa Ukrainaan niitä tehtiin paljon. Baltian maiden kaikkiin neljään trollikkakaupunkiin niitä myös on toimitettu, samoin Gruusiaan.

    Sellaisen käsityksen sain, ettei tehdas päättänänyt, mihin tuotanto myydään. Ts. kiinnostusta toimittaa noita vaikkapa Suomeen olisi voinut olla, toisaalta suomalaisilla olisi ollut tilaisuus saada käyttökokemuksia Norjasta ns. Itä-Euroopan maitten lisäksi. Taisipa vaan olla niin, ettei noita ollut yksinkertaisesti saatavilla.

  3. #243
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Kummastuttaa, ettei Helsingin ZiUissa ollut tehostajaa. ZiU-9 -mallin toimitukset Budapestiin alkoivat 1975 ja käsittääkseni niissä on ollut alusta lähtien ohjaustehostin. Ettei vain Helsinkiin haluttu tarkoituksella mahdollisimman epämukava kärry, jotta maine tarkoituksella menisi... Mitä taukotiloissa entisiltä neuvostokansalaisilta olen kuullut, normaalia oli remontoida heti tuoreeltaan tehtaalta saapunutta autoa ennen liikenteeseen päästämistä.

    Mitä tuossa ohjelmassa kuultuihin haukkuihin tulee, peilit huonossa paikassa, ikävä tuulilasi, ratti huono, huonot jarrut...mikään ei ole nykypäivään mennessä muuttunut! Ihan samoja haukkuja kuulee nykykalustostakin!

    Ilmeisesti entisessä Neuvostoliitossa kaupungeilla oli mahdollisuus vaikuttaa kalustohankintoihin, kuten Tallinna osti ensimmäisen ZiU-sarjan jälkeen Skodia eikä Tallinnassa ole käytetty muualla Neukkulassa tavallisia Likinon tehtaan LiAZ-bensahetkuja, vaan laadukkaampia Ikarus-tuotteita.
    Itä-Euroopan kansandemokratiossa hankittiin, mitä onnistuttiin saamaan. Budapest hankki ZiU-9 -trollikoita kun ne olivat halvempia kuin omat Ikarus-valmisteet.
    Jugoslavia kävi sen verran kauppaa länsimaihin, jotta saatiin ostettua peräti ainakin Leylandeja ja Volvoja!
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  4. #244
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Jugoslavia kävi sen verran kauppaa länsimaihin, jotta saatiin ostettua peräti ainakin Leylandeja ja Volvoja!
    Jugoslaviahan oli niinsanotusti hylkiö-kansantasavalta. Se ei kuulunut viralliseen itäblokkiin (Varsovan liitto), vaan oli lähes tulkoon yhtä kylmässä sodassa sen kanssa kuin länsivallat. Jugoslavian naapurimaa Albania sen sijaan kuului itäblokkiin ja oli oma rautaesirippusaarekkeensa Kreikan ja Jugoslavian puristuksessa.
    Sakari Kestinen

  5. #245
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    SWS liikennöi siellä kuutta johdinautolinjaa (681 - 686), ja järjestelmään ollaan tänä talvena hankkimassa 15 uutta Hess-niveltrollikkaa. Hesseillä tullaan korvaamaan loputkin 12-metriset MAN SL 172 HO -lankavaunut.
    Hessien johdosta Burgin kääntöpöytä taitaa jäädä historiaan? Nimenomaisen kääntöpöydän takiahan ei linjalla 683 ole voitu muilla kuin MAN:neilla ajaa.

  6. #246
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Hessien johdosta Burgin kääntöpöytä taitaa jäädä historiaan? Nimenomaisen kääntöpöydän takiahan ei linjalla 683 ole voitu muilla kuin MAN:neilla ajaa.
    Jep, kyllä näin näyttää käyvän. Todettakoon, että tiettyinä liikennöintiaikoina vain osa linjan 683 vuoroista ajaa Burg Brückeen saakka, jolloin lyhyemmän reittivariaation autot kääntyvät takaisin pohjoiseen jo Krahenhöhessä. Käsittääkseni Krahenhöhessäkin kääntyvissä vuoroissa on käytännössä MANeja, koska samaan sarjaan todennäköisesti sisältyy jossain vaiheessa vuorokautta käyntejä Burgissa.

  7. #247
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Hessien johdosta Burgin kääntöpöytä taitaa jäädä historiaan? Nimenomaisen kääntöpöydän takiahan ei linjalla 683 ole voitu muilla kuin MAN:neilla ajaa.
    Aika monimutkainen viritys! Eikö tuolla ole ollut mahdollisuutta kääntää bussia muilla keinoin ympäri?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  8. #248
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Aika monimutkainen viritys! Eikö tuolla ole ollut mahdollisuutta kääntää bussia muilla keinoin ympäri?
    Paikka on sellainen jokilaakso, että ei sieltä juuri kääntöpaikan tilaa löydy. Toivottavasti kaluston uusinta ei johda siihen, että koko linja tänne saakka lopetetaan. Melkoinen maaseututrollikka tuo onkin!

    Antero

  9. #249
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    SWS:n kotisivu. Linkki johtaa saksalaisille Stadtwerke Solingenin kotisivuille.
    Korjaanpa sanomisiani, linkki vie toki SWS:stä kertoville saksankielisille wikipedian sivuille. SWS:n omat sivut ovat www.sobus.de .

    Mikäli oikein olen ymmärtänyt, MANien poistuessa linjan 683 (alkujaan 3) eteläpään kääntö hoidetaan jatkossa ilman ajolankoja (ja kääntöpöytää), eli toisin sanoen ajetaan joko akkujen tai apudieselin voimin sopivalle kääntöpaikalle. Eiköhän joen jommaltakummalta puolelta löydy sen verran tilaa. Nykyinen kääntöpaikka on ahdas ja kääntöpöytäratkaisu on aikanaan voinut tuntua "ainoalta mahdolliselta".

  10. #250
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Mikäli oikein olen ymmärtänyt, MANien poistuessa linjan 683 (alkujaan 3) eteläpään kääntö hoidetaan jatkossa ilman ajolankoja (ja kääntöpöytää), eli toisin sanoen ajetaan joko akkujen tai apudieselin voimin sopivalle kääntöpaikalle. Eiköhän joen jommaltakummalta puolelta löydy sen verran tilaa. Nykyinen kääntöpaikka on ahdas ja kääntöpöytäratkaisu on aikanaan voinut tuntua "ainoalta mahdolliselta".
    Kääntöpöytä taitaa olla tämä tässä?

    http://maps.google.fi/maps?f=q&sourc...02414&t=h&z=19
    Yöbussissa on tunnelmaa

  11. #251
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Kääntöpöytä taitaa olla tämä tässä?

    http://maps.google.fi/maps?f=q&sourc...02414&t=h&z=19
    Se on täsmälleen siinä. Ilmakuvasta eivät helposti hahmotu korkeuserot. Kuvassa kääntöpöydän alapuolella on melkoinen kalliojyrkänne, suorastaan seinämä. Asetelmaa voi aavistella kuitenkin sen perusteella, että kääntöpaikalle johtava tie jää kalliojyrkänteen luoman varjon alle tehokkaasti, vaikka varjot sinänsä eivät ole kovin voimakkaat.

  12. #252
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Johdinautot

    HS kertoo tänään HKL:n suunnittelujohtajan todellisista motiiveista: hän haluaa korvata raitioliikenteen tulevia laajennuksia johdinautoilla. Että sillä lailla.

  13. #253

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    HS kertoo tänään HKL:n suunnittelujohtajan todellisista motiiveista: hän haluaa korvata raitioliikenteen tulevia laajennuksia johdinautoilla. Että sillä lailla.
    No jos siitä jotain positiivista hakee, niin tulee mieleen pari paikkaa jossa tämä saattaisi olla kantakaupungissakin ihan järkevääkin: Lauttasaari, Bulevardi (ei joka tapauksessa omia kiskoja), Arkadiankatu, ja jokunen mäkinen osuus Kalliossa (Torkkelinmäki), Krunikassa (Kruunuvuori), ja ehkä Töölössä (Temppelinaukio).

    Esim. Sellainen johdinautolinja kuin Lauttasaari - Jätkäsaari - Lönrötinkatu - Aleksi - Kruunuvuori voisi olla ihan hyvä täydentävä linja ratikoille, ei toki niiden korvaaja. Eli siis sellaisille väleille joille on kysyntä on vähän pieni ratikalle, ei mahdu kuitenkaan omia kaistoja, on mäkiä, jne. johdinauto voisi olla ihan hyvä.

  14. #254
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Johdinautot

    Saisiko joku kaivettua esille selvitykset ja linkit niihin?

    Asiasta lienee tänään syytä keskustella aktiivisesti HS:n keskustelupalstalla ja käydä siellä läpi johdinautojen hyviä ja huonoja puolia.

    HS uutinen 22.4.2009
    HS:n keskustelu

  15. #255
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Johdinautot

    HS:n uutisen mukaan (yksi lainaus uutisesta):
    "Yksi johdinauto maksaa arvioiden mukaan 350 000–750 000 euroa. Liikennöinti on noin kymmenen prosenttia dieselbussia kalliimpaa, mutta puolet ratikoiden liikennöintikustannuksista."

    Siinä HKL-Raitioliikenteelle mietittävää ja ei kai kukaan täällä väitä, ettei tehostamismahdollisuuksia olisi.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 11:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 04:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 15:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 22:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 19:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •