Sivu 18 / 138 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 81415161718192021222838587898118 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 256-270/2063

Viestiketju: Johdinautot

  1. #256

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    HS kertoo tänään HKL:n suunnittelujohtajan todellisista motiiveista: hän haluaa korvata raitioliikenteen tulevia laajennuksia johdinautoilla. Että sillä lailla.
    Tai sitten suunnittelujohtaja on lukenut joukkoliikennefoormia

    Mä nimittäin kuvittelin että keskustelua johdinautoista on täällä käyty enimmäkseen pilke silmäkulmassa.

    Jos nyt ihan rehellisesti sanoo niin ei minulla ole mikään erityisen kova hinku niiden perään.

    t. Rainer

  2. #257
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    HS:n uutisen mukaan (yksi lainaus uutisesta):
    "Yksi johdinauto maksaa arvioiden mukaan 350 000–750 000 euroa.
    Mikä johdinautossa maksaa enemmän kuin dieselbussissa ? Tekniikka on yksinkertaisempaa, joten sen pitäisi kaiken järjen mukaan olla halvempi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Liikennöinti on noin kymmenen prosenttia dieselbussia kalliimpaa, mutta puolet ratikoiden liikennöintikustannuksista."
    Mikä johdinauton tai ratikan liikennöinnissä on kalliimpaa ? Onko kuljettajan palkka parempi kuin dieselbussissa ? Ainakin huoltokustannukset ovat maalaisjärjen mukaan dieselbussia pienemmät.

  3. #258

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Mikä johdinauton tai ratikan liikennöinnissä on kalliimpaa ? Onko kuljettajan palkka parempi kuin dieselbussissa ? Ainakin huoltokustannukset ovat maalaisjärjen mukaan dieselbussia pienemmät.
    Johdinauton kuljettajalle saatetaan joutua maksamaan jotain "vaarallisen työn lisää" koska hän voi joutua kiipeämään katolle kiinnittämään uudestaan johdoista irronneen virroittimen.

    t. Rainer

  4. #259

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3812

    oletus Vs: Johdinautot

    Minusta ajatus, että johdinauto on hyvä raitiovaunun korvaaja on potentiaalisesti joukkoliikenteen kannalta vahingollinen, jos sen varjolla jätetään raitiovaunuinvestointeja tekemättä.

    Johdinautossa on hyvin vähän toiminnallisia etuja maakaasubussiin verrattuna. Raitiovaunulla taas on kapasiteetti- sekä raidekerroinetu. Resurssit kannattaisi käyttää raitioliikenteen kehittämiseen ja unohtaa johdinautot.

  5. #260
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7830

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Minusta ajatus, että johdinauto on hyvä raitiovaunun korvaaja on potentiaalisesti joukkoliikenteen kannalta vahingollinen, jos sen varjolla jätetään raitiovaunuinvestointeja tekemättä.

    Johdinautossa on hyvin vähän toiminnallisia etuja maakaasubussiin verrattuna. Raitiovaunulla taas on kapasiteetti- sekä raidekerroinetu. Resurssit kannattaisi käyttää raitioliikenteen kehittämiseen ja unohtaa johdinautot.
    Täysin samaa mieltä.

    Kuten olen aiemminkin sanonut, johdinautoilla saadaan bussien haitat (hyppii ja pomppii keskustan kaduilla, on yhtä pienikokoinen) ja ratikan haitat (sidottu omaan väyläänsä vaikka pystyisikin kulkemaan tilapäisesti akkuvoimalla, yksikön liikuttaminen bussia kalliimpaa) yhdessä paketissa. Eli mitä tuollaisilla tekee?

    Hauska tuo HS:n HKL:lta saama havainnekuva. Siinä vihreä-keltainen bussi (näkyykö siinä edes virroitinta?) on sijoitettu ratikkakaistalle Hakaniemessä. Luuleekohan HKL oikeasti, että maalauksella saadaan aikaan raideliikennekerrointa?

    Olisi myös mielenkiintoista kuulla ratikkamyönteisen KSV:n kanta tähän trollipelleilyyn. Luulenpa, ettei KSV tuota purematta niele ja ilman KSV:n hyväksyntää noita trolleja ei kyllä tule. Ensi vuonna, kun nykyinen HKL lakkaa olemasta, KSV:llä on vielä nykyistäkin enemmän valtaa infrahankkeissa. Toivon, että trollitouhu loppuu siihen.

    HKL:n mukaan muuten Eurooppaan avataan suurin piirtein jatkuvalla syötöllä uusia johdinautolinjoja. Totuus on kuitenkin toinen: lakkautuslista (90- ja 2000-luvuilla) on huomattavasti pidempi kuin uusien järjestelmien lista.

    Ja entä pohjoismaat? Landskrona on avannut uuden parin auton "järjestelmän", joka kokoluokkansa puolesta tuskin sopii meille referenssiksi. Bergenissä kahdesta linjasta on vielä jäljellä toinen. Köpiksessä liikenne aloitettiin 1993, mutta lopetettiin jatkuvien ongelmien jälkeen vähin äänin 1998. Ei nuo trollit ihan viimeistä huutoa kyllä tunnu olevan.

    HKL ui vastavirtaan. Miksi näin? Olenko vainoharhainen, jos väitän, että trollien tarkoitus on taas kerran viivästyttää ja estää ratikkahankkeita toteutumasta?

  6. #261
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Saisiko joku kaivettua esille selvitykset ja linkit niihin?
    Johdinautoliikenteen toteutettavuusselvitys. Löytyy myös HKL:n sivuilta: HKL-tietoa -> Julkaisut -> Selvitykset ja muistiot.

  7. #262
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    "Liikennöinti on noin kymmenen prosenttia dieselbussia kalliimpaa, mutta puolet ratikoiden liikennöintikustannuksista."

    Siinä HKL-Raitioliikenteelle mietittävää ja ei kai kukaan täällä väitä, ettei tehostamismahdollisuuksia olisi.
    Selvityksessä ei oikeasti sanota noin, vaan puhutaan "liikenteen järjestämisen kustannuksista", jotka sisältävät sekä liikennöinnin että infran. Niihin taas on laskettu trollikoilla ajolangat, ratikoilla kaikki infratyöt ja dieselbusseille ei mitään. Jokainen voinee tahollaan miettiä onko tämä järkevä laskentatapa.

    Liikennöintikustannuksiltaankin ratikka on selvityksen mukaan nykyisin muita liikennemuotoja kalliimpi, mutta ero ei ole noin suuri. Keskiarvoluku on muutenkin vähän hankala, kun esimerkkeinä on eri tyyppisiä linjoja.

  8. #263
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Täysin samaa mieltä.

    Kuten olen aiemminkin sanonut, johdinautoilla saadaan bussien haitat (hyppii ja pomppii keskustan kaduilla, on yhtä pienikokoinen) ja ratikan haitat (sidottu omaan väyläänsä vaikka pystyisikin kulkemaan tilapäisesti akkuvoimalla, yksikön liikuttaminen bussia kalliimpaa) yhdessä paketissa. Eli mitä tuollaisilla tekee?

    Hauska tuo HS:n HKL:lta saama havainnekuva. Siinä vihreä-keltainen bussi (näkyykö siinä edes virroitinta?) on sijoitettu ratikkakaistalle Hakaniemessä. Luuleekohan HKL oikeasti, että maalauksella saadaan aikaan raideliikennekerrointa?

    Olisi myös mielenkiintoista kuulla ratikkamyönteisen KSV:n kanta tähän trollipelleilyyn. Luulenpa, ettei KSV tuota purematta niele ja ilman KSV:n hyväksyntää noita trolleja ei kyllä tule. Ensi vuonna, kun nykyinen HKL lakkaa olemasta, KSV:llä on vielä nykyistäkin enemmän valtaa infrahankkeissa. Toivon, että trollitouhu loppuu siihen.

    HKL:n mukaan muuten Eurooppaan avataan suurin piirtein jatkuvalla syötöllä uusia johdinautolinjoja. Totuus on kuitenkin toinen: lakkautuslista (90- ja 2000-luvuilla) on huomattavasti pidempi kuin uusien järjestelmien lista.

    Ja entä pohjoismaat? Landskrona on avannut uuden parin auton "järjestelmän", joka kokoluokkansa puolesta tuskin sopii meille referenssiksi. Bergenissä kahdesta linjasta on vielä jäljellä toinen. Köpiksessä liikenne aloitettiin 1993, mutta lopetettiin jatkuvien ongelmien jälkeen vähin äänin 1998. Ei nuo trollit ihan viimeistä huutoa kyllä tunnu olevan.

    HKL ui vastavirtaan. Miksi näin? Olenko vainoharhainen, jos väitän, että trollien tarkoitus on taas kerran viivästyttää ja estää ratikkahankkeita toteutumasta?
    No voi möllis! Taasko se itkuvirsi alkoi?!? Jospa ei toisteltaisi vanhoja kirjoituksia. Jos asiantuntijat trollikoita suosittelevat, on loukkaavaa mollata se pelleilyksi!
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  9. #264
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ja entä pohjoismaat? Landskrona on avannut uuden parin auton "järjestelmän", joka kokoluokkansa puolesta tuskin sopii meille referenssiksi. Bergenissä kahdesta linjasta on vielä jäljellä toinen. Köpiksessä liikenne aloitettiin 1993, mutta lopetettiin jatkuvien ongelmien jälkeen vähin äänin 1998. Ei nuo trollit ihan viimeistä huutoa kyllä tunnu olevan.
    No, Baltian kaikki kolme pääkaupunkia ovat tilanneet uutta kalustoa ja ne kyllä ovat varsin miellyttäviä laitteita. Landskronassa taisi olla myös Solariksia. Kaunasissa en ole viime aikoina käynyt, joten en tiedä, onko sinne hankittu uutta kalustoa.

    Totta on toki se, ettei missään Baltian maassa kai ole laajennettu verkkoja sitten neuvostoajan.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  10. #265

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3812

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    No voi möllis! Taasko se itkuvirsi alkoi?!? Jospa ei toisteltaisi vanhoja kirjoituksia. Jos asiantuntijat trollikoita suosittelevat, on loukkaavaa mollata se pelleilyksi!
    Kuka on tuo salaperäinen "asiantuntija", jonka esitykset ovat absoluuttinen totuus?

    On olemassa paljon eri asiantuntijoita, joilla on usein eriäviä käsityksia.

  11. #266
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Kuka on tuo salaperäinen "asiantuntija", jonka esitykset ovat absoluuttinen totuus?

    On olemassa paljon eri asiantuntijoita, joilla on usein eriäviä käsityksia.
    Tutkipa itse kuka tuon selvityksen on laatinut Helsingille!
    Joidenkin mielestä on absoluuttinen totuus, että ratikka on ylitse muiden. Ja nyt muunlaisten tietojen esittäminen aiheuttaa möllistystä!
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  12. #267

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Tutkipa itse kuka tuon selvityksen on laatinut Helsingille!
    Joidenkin mielestä on absoluuttinen totuus, että ratikka on ylitse muiden. Ja nyt muunlaisten tietojen esittäminen aiheuttaa möllistystä!
    Esimerkiksi tämä on ihan asiallinen kohta
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Selvitys
    Vanhoista 20-metrisistä vaunuista suurin osa poistuu 2010-luvun alkupuolella, jolloin käyttöön tulee uusia 27,5 - 30-metrisiä vaunuja. Raitiovaunujen kokoluokka on siis kasvamassa olennaisesti bussia suuremmaksi. Pienikysyntäisillä raitiolinjoilla vaunujen kasvava koko heikentää liikenteen taloudellisuutta (tai palvelutasoa, mikäli vuoroväliä vastaavasti harvennetaan). Johdinautolle voisi Helsingin joukkoliikennejärjestelmässä luontevasti löytyä oma osansa, jossa se korvaisi joitakin bussilinjoja ja pienempiä raitiolinjoja toimien samalla ympäristöystävällisesti ja taloudellisesti tehokkaasti
    Esimerkiksi tämä taas ei ole:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Selvitys
    Taulukko 12. Jokeri 2:n infrastruktuurin vuosikustannukset.

    JOKERI 2 JOHDINAUTO RAITIOVAUNU
    Reittisuunnanpituus (km) 24,7 24,7
    Ajojohdot:
    - Uusi (km) 24,7 24,7
    - Nykyinen (km) - -
    Sähkönjakeluinfrastruktuuri
    - Uusi (km) 24,7 24,7
    - Nykyinen (km) - -
    Rata
    - Uusi (km) - 24,7
    - Nykyinen (km) - -
    Vuosikustannukset
    - Ajojohdot (€/a) 411 300 201 300
    - Sähkönjakeluinfra (€/a) 101 600 119 500
    - Rata (€/a) - 1 721 000
    Vuosikustannukset yhteensä (€/a): 512 900 2 041 800

    Taulukko 13. Linjan 4 infrastruktuurin vuosikustannukset.


    LINJA 4 JOHDINAUTO RAITIOVAUNU
    Reittisuunnanpituus (km) 8,0 8,0
    Ajojohdot:
    - Uusi (km) 2 -
    - Nykyinen (km) 6* 8,0
    Sähkönjakeluinfrastruktuuri
    - Uusi (km) - -
    - Nykyinen (km) 8,0 8,0
    Rata
    - Uusi (km) - 8,0
    - Nykyinen (km) - -
    Vuosikustannukset
    - Ajojohdot (€/a) 180 800 120 000
    - Sähkönjakeluinfra (€/a) 40 000 47 100
    - Rata (€/a) - 192 000
    Vuosikustannukset yhteensä (€/a): 220 800 359 100
    Eli siis suomeksi, johdinautojen väylät eivät ainoastaan ole ilmaisia rakentaa, ne eivät myöskään maksa mitään ylläpitää. Jokeri 2 saadan ihan ilmaiseksi! Rakennusmiehille ilmeisesti maksaa palkat metrokummin lähisukulainen johdinkummi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hs.fi
    Lehmuskoski myös kertoo Hesarissa, että ilmeisesti varikotkin ovat ilmaisia:
    "Jos osa uudesta liikenteestä hoidettaisiin johdinautoilla, vältettäisiin 25 miljoonan investointi raitiovarikon laajennukseen", Lehmuskoski sanoi.
    Mikä on melko erikoinen kanta, kun selvityksessä suunnittellaan johdinautoille varikkoa ratikkavarikoille:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Selvitys
    Johdinautot tarvitsevat huoltoa ja säilytystä varten varikon, kuten muutkin liikennevälineet... Kunnossapitovarikko ja pienet huoltotilat ovat luonteeltaan raitiotievarikon kaltainen sähkö- ja mekaaninen varikko.... Tämän projektin yhteydessä käytiin tutkimassa tarkemmin kahden varikon soveltuvuus johdinautovarikoksi. Kohdevarikoiksi valittiin Töölön raitiovaunuvarikko ja Ruskeasuon bussivarikko, joiden li23 säksi selvitettiin karkeammalla tasolla myös Koskelan varikkoa...
    Viimeisin muokkaaja vko; 24.04.2009 kello 04:46. Syy: turhat rivinvaihdot poistettu

  13. #268
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2204

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Selonteoilla saadaan aikaiseksi vain muiden toimivampien ratkaisujen siirtyminen hamaan tulevaisuuteen ja lopputulema on, ettei muuteta sitä mikä jo on. Sitä mieltähän näyttää olevan HKL.
    HKL-Suunnittelun masinoima hämmentäminen laajenee kovalla vauhdilla lähiöraitiosuunnitelmien lisäksi myös kantakaupungin raitiosuunnittelun puolelle.

  14. #269
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7830

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    HKL-Suunnittelun masinoima hämmentäminen laajenee kovalla vauhdilla lähiöraitiosuunnitelmien lisäksi myös kantakaupungin raitiosuunnittelun puolelle.
    Eipä se ollut yllätys. HKL:n kilpajuoksu aikaa vastaan taitaa kuitenkin päättyä sen tappioksi, ensi vuonna KSV on se instanssi, joka käytännössä ratkaisee, millaisella kulkupelillä mennään Laajasaloon tai Sompaan.

    KSV myös ymmärtää raideliikenteen statuksen osana asuinalueen arvoa.

  15. #270
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Hauska tuo HS:n HKL:lta saama havainnekuva. Siinä vihreä-keltainen bussi (näkyykö siinä edes virroitinta?) on sijoitettu ratikkakaistalle Hakaniemessä. Luuleekohan HKL oikeasti, että maalauksella saadaan aikaan raideliikennekerrointa?
    Sinänsä rollikan suosiota voi lisätä se, että se näyttää ratikalta. Tosin kyyti saattaa helposti koitua pettymykseksi kumipyörän tärinästä ja huojunnasta.

    Jos rollikat ovat tämän näköisiä niin antaa tulla vaan! Mutta ei ratikan korvaajaksi, kiitos. Rollikalla on oma karsinansa, eli linjat, jotka ajettaisiin enintään 10 minuutin vuorovälillä rollikkainvestoinnin kuoletusaikana. Jos suurimmalla osalla suunnitellusta rollikkalinjasta on jo kiskot, kannattaa kiskot viedä perille asti. Näin nyrkkisääntönä. Nelosta ei voi ikinä korvata rollikalla.
    Sakari Kestinen

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 10:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 03:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 14:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 21:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 18:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •