Minusta vauhdissa ladattavilla sähköbusseilla voi olla tulevaisuudessa joukkoliikenteessä käyttöä, mutta ratikan korvaajaksi niistä ei ole.
Vauhdissa ladattavien sähköbussien pitäisi vaan täyttää muutamia ehtoja:
1) Täydellä latauksella auto pystyy liikkumaan 30-40 kilometriä ilman uutta latausta
2) Pitäisi riittää, että autoa ladataan 33-50 % käyttöajasta.
Tuolloin päästäisiin sähköbussilla esimerkiksi Rautatientorilta Hakunilaan niin, että pelkästään Hämeentiellä, Kustaa Vaasan tiellä, Hakunilantiellä ja päätepysäkillä olisi sähköt. Vaikka lämmityksen tarve Suomen talvessa voi olla tuollaiselle sähköbussille liikaa.
Tuollaisella vauhdissa ladattavalla sähköbussilla voisi ajaa varsin paljonkin linjoja kohtuullisen lyhyillä johdinpätkillä. Varsinaisilla johdinautoilla en näe olevan paljonkaan hyötyjä.