
Alunperin kirjoittanut
vristo
Moottorin sijoituksella ja vetävien akselien paikalla voidaan vaikuttaa paljon tuohon, millaisia ovat bussin talviajo-ominaisuudet eteenkin liikeellelähtiessä. Keskimoottori- eli mahurinivelet ovat erityisen herkkiä jäämään mäkiin tms. liukkaalla. Takatuuppari ei taas ole niinkään vaikea tapaus liikeellelähdössä, mutta jotkin tyypit ovat erityisen herkkiä taas puskemaan. En tiedä mistä se johtuu, mutta saksalaiset kaupunkibussit ovat olleet ainakin minun käsittelyssäni kaikkein tasapainoisimpia talviolosuhteissa; en muista, että olisin kertaakaan jäänyt esimerkiksi ylämäkeen sellaisella kun taas Volvon perinteisellä mahuri-nivelellä vaikka kuinka monta kertaa. Myöskin ohjattavuus on aina säilynyt, kun tuota puskemistakaan ei juuri esiinny.