Sivu 33 / 138 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 132329303132333435363743537393113133 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 481-495/2063

Viestiketju: Johdinautot

  1. #481
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7830

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ja huomio, jonka tein: vuonna 2025 Zürichin kaikki nykyiset trollikkalinjat näyttäisivät olevan tämän vision mukaan muutettuja pääosin raitiolinjoiksi ja jäljellejääneet osuudet normaaleiksi bussilinjoiksi.
    Niin, tämä on suuntaus Länsi-Euroopassa. Niissä kaupungeissa, joissa on raitiotie, trolleja lakkautetaan ja ratikkaa laajennetaan. Ne kaupungit Länsi-Euroopassa, joihin uusia trollisysteemejä on perustettu, ovat lähes poikkeuksetta sellaisia pikkukaupunkeja, joissa ei ole (ja joihin ei kannattane perustaa) raitiotietä.

    Vain Helsinki (tai oikeammin vain HKL) ui vastavirtaan.

  2. #482
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4048

    oletus Vs: Johdinautot

    Itse näen hieman ristiriitaa:

    Miksi Zürichiin kuitenkin hankitaan 35 uutta trollikkaa (18 nivel- ja 17 kaksiniveltrollikka)? Onko kyse vain vanhemman kaluston korvaamisesta? Kaksiniveltrollikan hinta on 1,1 miljoonaa euroa, joten aika outoa olisi "tuhlata" tuollaisia rahoja vain tilapäisratkaisuun.

    Tietystikään tuo visiokartta ei kerro kaikkea, mutta kaksi asiaa havaitsin siitä: 1) usean nykyisen trollikkalinjan reitillä (tai ainakin osittain) on ratikkalinja 2) kartaan ei ollut merkittynä trollikkalinjoja muusta bussiliikenteestä erottelevaan tyyliin, vaan nekin, jotka ovat nyt trollikkalinjoina, on merkitty normaaleiksi bussilinjoiksi.

  3. #483
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4852

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Tietystikään tuo visiokartta ei kerro kaikkea,...
    Helsinginkin osalta on olemassa erilaisia visiokarttoja, esimerkiksi sellaisia, joissa metro menee lentokentän kautta Tuusulaan ja Pasilan kautta Viikkiin.

  4. #484
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4048

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Helsinginkin osalta on olemassa erilaisia visiokarttoja, esimerkiksi sellaisia, joissa metro menee lentokentän kautta Tuusulaan ja Pasilan kautta Viikkiin.
    Toki niin, mutta tällaiseen Sveitsin tapaukseen on helpompi uskoa, sillä siellä on jo nyt joukkoliikenne järjestetty hieman eri periaatteella ja siihen todella satsataan jo nyt. Puhumattakaan siitä, että sen käyttöaste on jotain ihan muuta. Itse muistan esimerkiksi Baselin asemalla ihastelleeni jatkuvaa sitä jatkuvaa matkustajavirtaa, joka soljui tuon aseman läpi.

    Tuossa Sveitsiä läpi kahlatessani wikipediassa ja erityisesti juuri Zürichiä (johon hieman ihastuin) tuli eteeni monta kertaa sellainen joukkoliikenteen järjestämismalli kuin "Zürich model". Tämän mallin kohdat pätevät ko. kaupungissa myös trollikkaliikenteeseen ja mm. niiden liikenne on hyvin tiheää (5-7min).

    Erittäin mielenkiintoista tekstiä ko. aiheesta tässä linkissä:
    Zurich Case Study

    Pari lainausta sieltä:
    "Zürich established a network of exclusive transit lanes with traffic signal priority created one of Europe's best transit systems for less money than constructing just one or two subway lines."

    "The objective, which has largely been achieved, is to give public transport vehicles unhindered passage: they only need to stop to pick up and set down passengers. An incidental consequence of the scheme has been to reduce the amount of time at traffic signals, and roadspace, available for private cars."

    Tällä varjolla koko joukkoliikenteen etuuksien järjestäminen pitäisi olla ensiarvoisen tärkeää ja prioriteetti numero yksi riippumatta siitä, mikä joukkoliikenneväline on kyseessä. Zurichissä huomasin bussien ja erityisesti trollikoiden käyttävän yleisesti raitiotiekaistoja.
    Myös joukkoliikennematkojen alhainen hinta mainitaan erittäin tärkeänä matkustajia lisäävänä tekijänä.

  5. #485
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Miksi Zürichiin kuitenkin hankitaan 35 uutta trollikkaa (18 nivel- ja 17 kaksiniveltrollikka)? Onko kyse vain vanhemman kaluston korvaamisesta? Kaksiniveltrollikan hinta on 1,1 miljoonaa euroa, joten aika outoa olisi "tuhlata" tuollaisia rahoja vain tilapäisratkaisuun.
    Vuoteen 2025 mennessä nyt hankittavat uudet trollit on ajettu loppuun.

    Tätä voi verrata vaikka vuoden 1968 metrosuunnitelmiin Helsingissä. Kun oli pakko myöntää, että raitioliikennettä on jatkettava vielä yli 30 vuotta (vuoteen 2000), oli myös pakko myöntyä hankkimaan uutta kalustoa lopetettavaa liikennettä varten.

    Konkreettisempi vertaus lienee tässä: Vaikka lähdet myymään autoa romuttamolle, on pakko ostaa siihen bensaa romuttamomatkaa varten.

    Antero

  6. #486
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4048

    oletus Vs: Johdinautot

    Kehittelin tässä uuden Helsingin johdinautolinjasto-vision, joka toteutettaisiin eräänlaisen “Zürichin mallin” mukaan, yhdessä raitioliikenteen ja muun raideliikenteen kehittämisen kanssa.

    Laaja bussiliintyntä otataan käyttöön ja mm. Pitäjänmäen, Huopalahden sekä Käpylän asemilla ja myös keskeisiä raitiolinjoja ohjataan niihin. Mikko Laaksosen mainitsemia raitiolinjojen lyhyitä laajennuksia toteutettaan nykyisiä linjoja pidentämällä tai muutamalla. Raitioliikenteen kanssa päällekkäin olevia bussilinjoja karsitaan tai päätetään liityntäasemille.

    Trollikkalinjat visiossani ovat seuraavat:
    36 Kamppi-Pajamäki
    39 Kamppi-Konala-Malminkartano
    Voisikohan kaksi edellamainittua jopa yhdistää?

    41 Kamppi-Kannelmäki (kuten nykyäänkin)
    52, joka jatketaan Arabianrantaan saakka
    57, joka jatketaan idässä Kontulaan saakka
    64, joka ajetaan niin Käpylästä Pohjolanaukion kautta ja siitä keskustaan Elielinaukiolle nykyisen linjan 69 reittiä, joka puolestaan muutetaan liintyntälinjaksi Käpylän asemalle (kuten muutkin koillissuunnan bussilinjat)

    Nämä linjat olen valinnut sen mukaan, että ne ovat mahdollisimman vähän päällekkäisiä raitiolinjojen kanssa, mutta hyvin keskeisiä bussilinjoja kuitenkin.

    Raitioliikenteessä toteutetaan sen laajennukset nykysuunnitelmien (Laajasalo, Hernesaari, Sompasaari, Jätkäsaari) mukaan. Mutta myos nykyiset bussilinjat 14, 18, 55 ja 65 toteutetaan raitiolinjoina ainakin osittain, mutta se saattaisi tarkoittaa melkoisesti uudisratoja lisää.

    Taitaa mennä hieman unelmoinniksi taas, mutta tässä taas luu purtavaksi.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 13.05.2009 kello 11:52.

  7. #487

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    700

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti

    Trollikkalinjat visiossani ovat seuraavat:
    36 Kamppi-Pajamäki

    Raitioliikenteessä toteutetaan sen laajennukset nykysuunnitelmien (Laajasalo, Hernesaari, Sompasaari, Jätkäsaari) mukaan. Mutta myos nykyiset bussilinjat 14, 18, 55 ja 65 toteutetaan raitiolinjoina ainakin osittain, mutta se saattaisi tarkoittaa melkoisesti uudisratoja lisää.

    Taitaa mennä hieman unelmoinniksi taas, mutta tässä taas luu purtavaksi.
    No eikös tuo ole ristiriistaista Pajamäen osalta; uusi trollikkalinja 36 ja uusi ratikkalinja bussi 14 tilalle. Ja Vielä kaikenlisäksi Jokerilinjan pysäkkikin.

  8. #488
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4048

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    No eikös tuo ole ristiriistaista Pajamäen osalta; uusi trollikkalinja 36 ja uusi ratikkalinja bussi 14 tilalle. Ja Vielä kaikenlisäksi Jokerilinjan pysäkkikin.
    Nykyinen h14:han on ex-h14+ex-h36.

    Ajattelin lähinnä, että linja 14 keskustan osuus olisi korvattu raitiolinjalla. Tottahan se olisi hienoa ratikkalinja aina Pajamäkeen saakka, mutta taitaako olla kannattavaa? Latekin totesi tuossa aiemmin, että ei ennen raide-Jokeria ainakaan.

    Totta puhuen, ei tämä trollikkavisiointi mitään helppoa ole, jos ei halua astua raitioliikenteen laajennusten varpaille. Siis Jätkäsaari tai Laajasalo esimerkiksi. Eikä sekään ole helppoa.

  9. #489

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    700

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Totta puhuen, ei tämä trollikkavisiointi mitään helppoa ole, jos ei halua astua raitioliikenteen laajennusten varpaille. Siis Jätkäsaari tai Laajasalo esimerkiksi. Eikä sekään ole helppoa.
    Kyllähän se kaiken kaikkiaan on erittäin saamatonta tämä suunnittelu täällä.
    Puhutaan kymmenien vuosien visioista. Ei haluta tehdä päätöksiä mikä liikenneratkaisu millekin alueelle olisi järkevin.
    Esimerkiksi Meilahden klinikka-alue on taas esillä kaupunkisuunnittelulautakunnassa. Vaihtoehtoja on ollut jo monet vuodet metro, pisara, raitiovaunu ja nyt trollikka. Minkäälaista päätöstä ei haluta tehdä. vetkutetaan vaan koska halutaan tutkia vaihtoehtoja.
    Kyllä ainakin isot ikäluokat ovat jo muualla silloin kun sinne jotain tulee.
    On vain toivottava, että YTV:n ottaessa vastuuta alkaisi päätöksiä syntymään, mutta nekin päätökset pitävät syntyä myös asukkaita kuunnellen.

  10. #490
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4048

    oletus Vs: Johdinautot

    Kuva Zürichistä: trollikka kulkee sujuvasti ratikoiden kanssa samoilla kaistoilla.

    http://hampage.hu/trams/TdT2/04030260.JPG

  11. #491
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Kuva Zürichistä: trollikka kulkee sujuvasti ratikoiden kanssa samoilla kaistoilla.

    http://hampage.hu/trams/TdT2/04030260.JPG
    Tuttu näky. Tässä vielä pari lisäkuvaa Zürichistä: Kuva 1 & kuva 2.

    Zürichissä kuitenkaan johdinautot eivät kulkeneet pitkiä matkoja raitioteiden kanssa päällekkäin, mutta kulkiessaan, ne oli pyritty saamaan samoille kaistoille kulkemaan.

  12. #492
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Johdinautot

    Hyviä kuvia kiitos. Tuosta kaksinivelbussista on helppo päätellä, miksi esim Tampereen Hervannan valtaväylältä poistettiin ne n.s. pysäkkitaskut. Eihän telibussilla pääse pois pysäkkitaskusta pitkän takaylityksen takia kolhimatta jotain tai törmäämättä johonkin .
    Viimeisin muokkaaja Ertsu; 15.05.2009 kello 21:05. Syy: korjaus

  13. #493
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty Näytä viesti
    Koska Baselin johdinautoliikelle on lakkautettu? Keväällä 2007 Baselissa vielä kulki johdinautoja ainakin linjalla 31.
    Vajaa vuosi sitten eli 30.6.2008.
    Lisätietoa Baselin johdinautojen historiasta (kirjoitettu ennen johdinautoliikenteen lopettamista).

    Johdinautot mitä ilmeisimmin sitten korvattiin biokaasulla kulkevilla busseilla, joilla on laskettu olevan halvemmat ajokustannukset. Tiedä sitten miten kustannukset on laskettu. Varsin outoa lakkautuksessa oli se, että Baselissa näyttää olleen kohtuullisen uutta kalustoa.

  14. #494
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    2179

    oletus Vs: Johdinautot

    Helsingissä ei ole tarvetta johdottomalle osuudelle. Ajan joskus jopa 10 bussilla päivässä Helsingissä. Mikä on tavanomainen näky ? Kadun laitaan vaurioioitunut Diesel-bussi. En Tallinnassa, En Sveitsissä enkä missään muuallakaan ole vielä nähnyt johdinauton vaurioitumista. Yksi keskeinen argumentti: johdinauton toimintavarmuus.

    Martti Salomaa

  15. #495
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Viestejä
    815

    oletus Vs: Johdinautot

    HKL:n johdinautounelmat sen kun muuttuvat yhä käsittämättömämmiksi. Tämän paivän (18.5.) Metro-lehden HKL linjalla -palstalla hehkutetaan johdinautoja perinteiseen lässynlässyn -tyyliin, mutta pahimmin korvaan särähtää kuvatekstissä oleva lause: "Tämä kaksinivelinen vaunutyyppi voisi sopia Jokeri-linjalle, jos se päätettäisiin toteuttaa johdinautona seuraavassa vaiheessa, kun linjalle tarvitaan lisää kapasiteettia." Eli jos HKL päättäisi, niin raidejokerista tulisikin pysyvästi pienemmän kapasiteetin omaava johdinautolinja. Eli HKL jatkaa haaveiluissaan jo tutuksi tullutta 2-vuotiaan tasoa.
    Viimeisin muokkaaja GT8N; 18.05.2009 kello 20:20.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 10:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 03:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 14:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 21:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 18:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •