Sivu 38 / 135 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 182834353637383940414248587898118 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 556-570/2013

Viestiketju: Johdinautot

  1. #556
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1318

    oletus Vs: Johdinautot

    Minäkään en moottoreista juuri mitään tiedä, mutta mitenköhän mahtaisi tuollainen iso henkilöauton dieselkone kestää bussikäytössä. Pääkaupunkiseudulla busseilla ajetaan 16 vuoden käyttöikänsä aikana hyvinkin 1 - 1,5 miljoonaa km raskasta taajama-ajoa. Henkilöautoissa kone taitaa olla jo muutaman sadan tonnin jälkeen aika finaalissa.

  2. #557

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Se, mikä auttaisi kaupunkibussien tärinään, olisi V8 moottorin käyttö. Se tärisee vähemmän kuin kuutonen ja sen äänikin on miellyttävämpi.
    Hmm? Eikös se juuri ole toisin päin? Ainakin Wikipedian sivu http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_..._two_cylinders väittää, että erityisen värinättömiä ovat rivikuutonen, V12 ja bokserikoneet (pl. yksikampiakselinen bokserinelonen). V8 taas on listattu erityisen ongelmalliseksi moottoriksi värinän suhteen (muutoinhan se on varsin mainio).

  3. #558

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kari Näytä viesti
    Tietenkin bussiinkin voitaisiin laittaa tuollainen "kierroskone", mutta siinä tulee sitten äkkiä ongelmia vaihteiston ja kytkinten kanssa. Ei ole aivan triviaalia siirtää tuhansia kierroksia minuutissa pyörivältä akselilta tehoa pyörimättömään renkaaseen.
    Jos systeemi ei muuten pysy kasassa, diesel-sähkö hybridi ratkaisee tehonhallintaongelmat. Ja jos yhden suuren matalataajuuksisen moottorin hiljentäminen on turhan vaikeaa, voidaan diesel- sähkö tai maakaasu-sähkö ratkaisussa asentaa bussiin monta pienempää. Toki tuollainen tekniikka maksaa enemmän kuin tavanomainen moottori-, vaihteisto- ja voimansiirtoyhdistelmä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kari Näytä viesti
    Toinen asia on se, että matalat taajuudet ovat merkittävästi vaikeammin vaimennettavissa kuin korkeat. Tämän voi jokainen havaita vaikka naapurin bilemölystä: bassoäänet sieltä läpi kuuluvat...
    Bussien melu- ja osittain tärinäongelman ratkaisuun riittävät paljon nykyistä tiukemmat melu- ja tärinämäääräykset. Henkilöautopuolella on nähty ties kuinka monta kertaa, että määräysten kiristäminen pakottaa tekemään parempia kulkuneuvoja.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 24.05.2009 kello 14:24.

  4. #559
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Hmm? Eikös se juuri ole toisin päin? Ainakin Wikipedian sivu http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_..._two_cylinders väittää, että erityisen värinättömiä ovat rivikuutonen, V12 ja bokserikoneet (pl. yksikampiakselinen bokserinelonen). V8 taas on listattu erityisen ongelmalliseksi moottoriksi värinän suhteen (muutoinhan se on varsin mainio).
    Ainakin nimimerkki Petterin mielestä rivikuutonen tärisee, meluaa ja haisee. Toiseksi sen verran olen kuunnellut amerikkalaisen V8 henkilöauton ääntä, että siitä ei aina tiedä käykö se vai ei.

    Tuossa vähän tarinaa Scanian V8:sta:
    http://www.scania.fi/About_us/Events...nia-V8_40v.asp

    Värinästä ei tosin ole mitään mainintaa.

  5. #560
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Minäkään en moottoreista juuri mitään tiedä, mutta mitenköhän mahtaisi tuollainen iso henkilöauton dieselkone kestää bussikäytössä.
    No eipä juuri mitään. Henkilöauton moottorin kuormitus on kaikissa henkilöautoissa sama auton massasta riippuen. Ja bussin moottorin kuormitus monta kertaa kovempi kun bussin massakin on monta kertaa suurempi. Nykyaikaisetkin henkilöautodieselit pitävät kyllä mekkalaa, jos kuski sattuu revittelytuulelle. Eli ääntä tulee enemmän, jos tehoakin käytetään enemmän. Ja bussi käyttää sitä tehoa koko ajan enemmän kuin mikään henkilöauto, vaikka myynninedistämistarkoituksessa henkilöautossa olisikin samantehoinen moottori.

    Antero

  6. #561

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Ainakin nimimerkki Petterin mielestä rivikuutonen tärisee, meluaa ja haisee. Toiseksi sen verran olen kuunnellut amerikkalaisen V8 henkilöauton ääntä, että siitä ei aina tiedä käykö se vai ei.
    Korjataanpas vähän, minun mielestäni nykyisten kaupunkibussien moottorit meluavat ja tärisevät tolkuttomasti, mutta mukavuusongelmia voidaan merkittäviltä osin ratkaista kehittämällä moottoreita, voimansiirtoa sekä ääni- ja tärinäeristystä. Ja bussien hiukkaspäästöjäkin voidaan puhdistaa merkittävästi.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 24.05.2009 kello 14:43.

  7. #562
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Korjataanpas vähän, minun mielestäni nykyisten kaupunkibussien moottorit meluavat ja tärisevät tolkuttomasti, mutta mukavuusongelmia voidaan merkittäviltä osin ratkaista kehittämällä moottoreita, voimansiirtoa sekä ääni- ja tärinäeristystä. Ja bussien hiukkaspäästöjäkin voidaan puhdistaa merkittävästi.
    Onhan busseihin kokeiltu joskus turbiinimoottoriakin. Sen polttoainetalous ei vaan ole sieltä parhaasta päästä, joten se V8 olisi kyllä ihan käyttökelpoinen.

  8. #563

    Liittynyt
    04.07.2007
    Viestejä
    148

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Bussien melu- ja osittain tärinäongelman ratkaisuun riittävät paljon nykyistä tiukemmat melu- ja tärinämäääräykset. Henkilöautopuolella on nähty ties kuinka monta kertaa, että määräysten kiristäminen pakottaa tekemään parempia kulkuneuvoja.
    Olennaisestihan kehitystä ohjaavat lähinnä käyttäjien tarpeet, verotus ja normit. Mutta onko nyt sitten joitakin aivan erityisiä syitä olettaa, että nimenomaan melu- ja tärinärajojen kehittäminen ohjaisi kokonaisuuden kannalta parempaan tulokseen, esimerkiksi vaikka nykyisyyteen verrattuna? Kyllähän melu on nykyisinkin YTV:n kilpailutusperusteena, eikä kai voida sanoa etteivätkö bussien melu ja tärinätasot olisi pienentyneet kuluneiden vuosikymmenten kuluessa.

    Kannattaisi muistaa, että normit voivat olla myös haitallisia. Joukkoliikenteestä mieleen tulee esimerkiksi Vario-ratikat. Vaatimukseksihan otettiin 100 % matalalattiaisuus, mutta käytännössä on ilmennyt lukuisia ongelmia, vaikka "teknisestihän tämä oli ratkaistavissa oleva juttu". Kokonaisuuden kannalta oltaisiin päästy parempaan tulokseen, kun oltaisiin kelpuutettu esimerkiksi 70 % matalalattiaisuus.

    Jos melunormeja nyt tuntuvasti kiristettäisiin, niin mikä takaa sen, ettemme saa riesaksemme puuttuvia bussivuoroja, kohoavia kustannuksia, pulaa pätevästä huoltohenkilökunnasta ja kaikenlaista muuta harmia?

    Kysehän on lopulta kokonaisuudesta. Ei kaikkea, mikä on (ehkä) teknisesti mahdollista toteuttaa, kannata toteuttaa.

    Kari

  9. #564
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Ahaa. No siinä tapauksessa meillä Mansessa on uudempaa tai muuten parempaa kalustoa.
    Kalustoa voi vertailla täällä ja täällä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Eipä ole ei. Sensijaan dieselin tärinä ja haju eivät tunnu lainkaan bussin etuosassa.
    Ihmettelen ylipäätään tätä keskustelua siitä, kuinka diesel haisee. Nimittäin dieselin haju sisällä kertoo yleensä huollon laiminlyönnistä. Bussissa voi pikemminkin haista ehkä moottoriöjy tms. Tämä on kuitenkin tapauskohtaista. Pikemminkin jokaisessa autossa on oma ominaishajunsa. Wiima K202 tuoksuu erilaiselta kuin vaikka Carrus City L. Carrus City U taas tuoksuu erilaiselta, maakaasukäyttöisenä taas aivan toisenlaiselta. TKL:n City U -nivelet puolestaan tuoksuvat aivan erilaiselta kuin muut tavalliset City U:t. Haistakaa vaikka itse.

    Ja mitä tärinään tulee, moottori ei ole yksin syypää. Pelkästään jo huono kiinnitys tai loppuunkuluneet tukikumit voivat selvästi kasvattaa rungon tärinää. Lisäksi jotkin vaihteistot ravistavat bussia melkoisesti, varsinkin vaihde päällä tyhjäkäynnillä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Muuten. Kun sitä lankabussin lähipäästöttömyyttä aina ylistetään, niin eikö sen sähkön tuottava hiilivoimala päästele ilmoille saman verran päästöjä (pienhiukkasia) kuin dieselbussikin. Ehkä jopa enemmän. Mikä trollikan hyötysuhde on silloin kun myös sähkön tuotanto luetaan mukaan ?
    Vaikka johdinautojen kuluttama sähkö tuotettaisiinkin hiilivoimalla, tuottaa se vähemmän päästöjä, kuin jos kaikissa olisikin polttomoottorit. Asia selittyy jo pelkästään sähkömoottorin hyötysuhteella, joka aivan toisella tasolla kuin polttomoottorin. On nimittäin vähän eri asia jos voimalaitoksessta, jossa tuotetaan jatkuvasti paljon sähköä, menisi pieni osa johdinautoille, kuin että kaikissa (yli sadassa) se tuotettaisiin erikseen. Mitä muuta voi sähkömoottorista sanoa, on se, ettei se liikennevaloissa jauha tyhjäkäynnillä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Se, mikä auttaisi kaupunkibussien tärinään, olisi V8 moottorin käyttö. Se tärisee vähemmän kuin kuutonen ja sen äänikin on miellyttävämpi.
    Mitä tulee V8:aan, kuulostaahan se tyylikkäältä lotkottaessaan jossain jenkkiraudassa, mutta tulevaisuuden kaupunkibusseihin se tuskin on oikea ratkaisu. Mm. TKL:n Jätti-Wiimoissa oli Allisonin automaatti (MT654CR) ja Volvon rivikuutonen (THD101GC tai THD102KF). Tähän kun lisää kulkua vakauttavan telin, saa pehmeämmin kulkevaa autoa hakea. Tosin on monia muitakin hyviä, mutta esim Scalat häviää Jätti-Wiimoille 6-0, varsinkin Hämeenkadulla.

  10. #565
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Hmm? Eikös se juuri ole toisin päin? Ainakin Wikipedian sivu http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_..._two_cylinders väittää, että erityisen värinättömiä ovat rivikuutonen, V12 ja bokserikoneet (pl. yksikampiakselinen bokserinelonen). V8 taas on listattu erityisen ongelmalliseksi moottoriksi värinän suhteen (muutoinhan se on varsin mainio).
    Olettaisin myös että V8 veisi tilaa tolkuttomasti jolloin matalalattiabussien takaosa tulisi vielä nykyistäkin korkeammaksi.
    "Juna toisi huumeet."

  11. #566
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Ihmettelen ylipäätään tätä keskustelua siitä, kuinka diesel haisee. Nimittäin dieselin haju sisällä kertoo yleensä huollon laiminlyönnistä. Bussissa voi pikemminkin haista ehkä moottoriöjy tms. Tämä on kuitenkin tapauskohtaista.
    Nuo tuoksut, joita nimität hajuiksi, tuovat mieleen kesän, koivut, lämmön ja Auringonpaisteen.
    Nimittäin Viikinsaaren laivoissa tuoksuu usein polttoöljy ja jonkin verrran myös moottoriöljy.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Vaikka johdinautojen kuluttama sähkö tuotettaisiinkin hiilivoimalla, tuottaa se vähemmän päästöjä, kuin jos kaikissa olisikin polttomoottorit. Asia selittyy jo pelkästään sähkömoottorin hyötysuhteella, joka aivan toisella tasolla kuin polttomoottorin. On nimittäin vähän eri asia jos voimalaitoksessta, jossa tuotetaan jatkuvasti paljon sähköä, menisi pieni osa johdinautoille, kuin että kaikissa (yli sadassa) se tuotettaisiin erikseen. Mitä muuta voi sähkömoottorista sanoa, on se, ettei se liikennevaloissa jauha tyhjäkäynnillä.
    Väität siis, että hiilivoimalalla on parempi hyötysuhde kuin dieselillä. Tuotetun sähkön määrällähän ei ole mitään tekemistä hyötysuhteen kanssa:

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Dieselmoottori

    "Parhaimmillaan dieselvoimaloiden hyötysuhde on jopa 60 prosenttia ja ne kilpailevat tavanomaisten hiilivoimalaitosten kanssa."

    http://fi.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6yryvoimala

    "Sähkön tuotannon maksimoimiseksi lauhdevoimaloissa käytetään muun muassa välitulistusta ja syöttöveden esilämmitystä väliottohöyryllä. Sähköntuotannon ja samalla koko laitoksen hyötysuhteeksi saadaan korkeintaan 44%.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Mitä tulee V8:aan, kuulostaahan se tyylikkäältä lotkottaessaan jossain jenkkiraudassa, mutta tulevaisuuden kaupunkibusseihin se tuskin on oikea ratkaisu.
    Kyllä sitä Scanian 14 litran V8:a käytetään tilaus- ja pitkän matkan busseissa. Ne eivät juurikaan tärise ja dieselinä se V8:n ääni on miellyttävämpi kuin TKL:n busseissa.

  12. #567
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Olettaisin myös että V8 veisi tilaa tolkuttomasti jolloin matalalattiabussien takaosa tulisi vielä nykyistäkin korkeammaksi.
    Ei se korkeutta kasvata. V8 on matalampi kuin rivikuutonen, ellei se 6:nen ole kallistettu. En suoraansanoen tiedä, miten se noissa tuuppareissa on laitettu.

  13. #568

    Liittynyt
    06.03.2006
    Viestejä
    7

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kari Näytä viesti
    Jos melunormeja nyt tuntuvasti kiristettäisiin, niin mikä takaa sen, ettemme saa riesaksemme puuttuvia bussivuoroja, kohoavia kustannuksia, pulaa pätevästä huoltohenkilökunnasta ja kaikenlaista muuta harmia?

    Kysehän on lopulta kokonaisuudesta. Ei kaikkea, mikä on (ehkä) teknisesti mahdollista toteuttaa, kannata toteuttaa.
    Moottorimelua voi lähteä pienentämään kahdella lähestymistavalla: eristämällä tai vähentämällä sen syntymistä alun perinkään. Jälkimmäisen suhteen on tapahtunut kehitystä niin henkilöauto- kuin raskaan liikenteenkin moottoreissa, jokainen voi itse kuulla eron 80-luvun ja 2000-luvun autoista. Tämä kehitys tuskin on loppumassa, mutta mitään mullistavia äkkihiljentymisiä ei kannata odottaa.

    Eristäminen ei sekään ole oikotie onneen. Niin henkilöautossa kuin bussissakin voidaan melko "helposti" eristää moottori matkustamosta niin, että rahina ja rohina vaimenee, mutta matalimmille taajuuksille on vaikeampi tehdä mitään. Ulos eli kadulle päin ongelma on jo huomattavasti vaikeampi johtuen moottorin tuottamasta hukkalämmöstä. Lämmön määrästä saa käsityksen, kun kävelee pysäkillä kaupukibussin konetilan ohi - osa busseista puskee todella lämmintä ilmaa sivulleen. Kesällä tätä lämpöä ei voida ohjata edes matkustamon lämmitykseen.

    Moottorinhan toki voisi koteloida 20 senttiä paksun eristeen sisään, jolloin ulkopuolelle kuuluisi vain miellyttävä matala murina, mutta tällöin lämpö pitäisi poistaa konetilasta esimerkiksi suuren kattolauhduttimen kautta, joka puhaltimineen ja nestekiertoineen ei olisi mikään äänetön ratkaisu, puhumattakaan vikaantumisherkkyydestä.
    Viimeisin muokkaaja vko; 31.07.2009 kello 21:53. Syy: lainausta siivottu

  14. #569
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Johdinautot

    Eikös scania 14-litrasia moottoreita ookkin jossain bussseissa? (eli se pienempi vinkkelikone)
    Huom! Kabus käyttää kevytmetallikorisissa autoissa Cummins Duramax-tyyppisiä pakettiauton moottoreita. Mut nekin on yli viis litrasia. Tais olla osittain Isuzun suunnittelua se kone. Automaattilaatikko, se se vasta paljon syö tehoa. Olis vaan suorahampaisella Fullerilla kaikki kaupunkibussit, nii menis ainaki 15% vähemmän naftaa. Katit kanssa pois, ne vie polttoainetta.

  15. #570
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Eikös scania 14-litrasia moottoreita ookkin jossain bussseissa? (eli se pienempi vinkkelikone)
    Joo ainakin tilausbusseissa. Sen V8:n erottaa kyllä äänestä ihan heti.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Huom! Kabus käyttää kevytmetallikorisissa autoissa Cummins Duramax-tyyppisiä pakettiauton moottoreita. Mut nekin on yli viis litrasia. Tais olla osittain Isuzun suunnittelua se kone. Automaattilaatikko, se se vasta paljon syö tehoa. Olis vaan suorahampaisella Fullerilla kaikki kaupunkibussit, nii menis ainaki 15% vähemmän naftaa. Katit kanssa pois, ne vie polttoainetta.
    Ne on sitten vähän samanlaisia kuin entivanhaset mersut. Pikkubusseissa, kevyissä umpikuormureissa ja ambulansseissa käytettiin henkilöauton konetta. Talla tiskissä niillä sai ajella lähes kaiken aikaa eikä mihinkään tahtonut päästä. Vähän samanlainen oli Mersun myymäläauto, jota joskus pääsin kokeilemaan yhden työpäivän.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 11:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 04:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 15:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 22:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 19:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •