Sivu 39 / 135 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 192935363738394041424349597999119 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 571-585/2013

Viestiketju: Johdinautot

  1. #571
    mra
    mra ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    07.07.2005
    Viestejä
    5

    oletus Vs: Johdinautot

    Hei!

    Aamulehden mielipidesivuilla Ritva Asula-Myllynen virittelee keskustelua johdinauton uudesta tulemisesta Tampereelle. Perinteiseen paperilehteen käsiksi pääsevien kannattaa lukea kirjoitus lehdestä, jolloin pääsee näkemään ilmeisesti Aamulehden toimituksen kuvitukseksi valitseman kaksoisnivelhybridijohdinlinja-auton (melkein yhtä pitkä sana kuin auto...) kuvankin.

    Muut voivat lukea kirjoituksen oheisen linkin takaa Aamulehden blogista...
    http://aamulehdenblogit.ning.com/pro...-ovella-al-265

    No niin, näin johdin(sic!) keskustelua dieselmoottorien kiehtovasta äänimaailmasta takaisin otsikon alle...

    Mra
    Matti Rainio

  2. #572
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Johdinautot

    Sorry, yksi poikkeama vielä OT:n puolelle:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Joo ainakin tilausbusseissa. Sen V8:n erottaa kyllä äänestä ihan heti.
    Ikävää tuottaa pettymys, mutta Scanian tuotevalikoimassa ei ole ollut V8-moottorilla varustettua bussia sitten BR146-mallin, eli joskus 70-luvun. Kuorma-autopuolella sitä on vielä mallistossa. Bussipuolella moottorit ovat 9- ja 11-litraiset vitos- ja kutosmoottorit.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Scania
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #573
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Sorry, yksi poikkeama vielä OT:n puolelle:

    Ikävää tuottaa pettymys, mutta Scanian tuotevalikoimassa ei ole ollut V8-moottorilla varustettua bussia sitten BR146-mallin, eli joskus 70-luvun.
    Taisi se vapaasti hengittävällä V8-koneella (D14) ollut bussialusta BR145 jäädä pois n. vuonna 1978 uuden BR116S -alustan myötä, jossa oli 11-litrainen turbokone (DS11). Tuo Scanian V8 ei tainnut olla taloudellinen bussissa, nimittäin jonkin verran niitä koneita vaihdettiin liikennöitsijöiden toimesta pois ja tilalle laitettiin DS11.
    Mersu taasen alkoi 80-alusta lähtien tarjota omaa V8-moottoriaan busseihin (mm. mallit O 303, OH 1625L, O 404, O 350 Tourismo, isommat Setrat) mutta nykyään tarjotaan lähinnä rivikuutosia... Omakohtainen kokemus MB O 303:sta eli STA:n auto 341: siististi ajaen varsin taloudellinen kone, taisi olla STA:n täysikokoisten tilausajoautojen pienin polttoaineenkulutus!
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  4. #574
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Sorry, yksi poikkeama vielä OT:n puolelle:

    Ikävää tuottaa pettymys, mutta Scanian tuotevalikoimassa ei ole ollut V8-moottorilla varustettua bussia sitten BR146-mallin, eli joskus 70-luvun. Kuorma-autopuolella sitä on vielä mallistossa. Bussipuolella moottorit ovat 9- ja 11-litraiset vitos- ja kutosmoottorit.

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Scania
    Taisin muistaa väärin. Mersullahan niitä V8:ja on.

  5. #575
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Väität siis, että hiilivoimalalla on parempi hyötysuhde kuin dieselillä. Tuotetun sähkön määrällähän ei ole mitään tekemistä hyötysuhteen kanssa:

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Dieselmoottori

    "Parhaimmillaan dieselvoimaloiden hyötysuhde on jopa 60 prosenttia ja ne kilpailevat tavanomaisten hiilivoimalaitosten kanssa."

    http://fi.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6yryvoimala

    "Sähkön tuotannon maksimoimiseksi lauhdevoimaloissa käytetään muun muassa välitulistusta ja syöttöveden esilämmitystä väliottohöyryllä. Sähköntuotannon ja samalla koko laitoksen hyötysuhteeksi saadaan korkeintaan 44%.
    Korjataanpas nyt saman tien ennenkuin joku vielä levittää lisää tätä kvastitietoa.

    Dieselmoottorin hyötysuhde ei ole 60 %, sillä termodynaaminen eli teoreettinen hyötysuhde ei voi olla noin suuri. Tarkistamatta muistelen, että dieselmoottori pääsee teoriassa n. 44 %:iin kuten höyryvoimalaitoskin. Ja nyt puhutaan vertailukelpoisista hyötysuhteista, eli mekaanisesta energiasta laitoksen akselilla.

    Wikipedia on sellainen laitos, että sitä lukiessa pitää itse tietää, mitä siellä sanotaan. Viittaamasti Wiki-artikkeli sanookin, että 60 % hyötysuhde on mahdollinen, jos pakokaasulämmöllä käytetään höyryvoimalaa. Että sellainen tarina dieselmoottorin hurjasta hyötysuhteesta.

    Vaan jos palataan johdinauton hyötysuhteeseen, se riippuu ratkaisevasti siitä, tuleeko sähkö vastapaine- vai lauhdevoimalasta. Eli tekeekö voimala pelkästään sähköä ja lämmittää ympäristöä vai tekeekö voimala myös kaukolämpöä. Kaukolämpöä tekevän laitoksen hyötysuhde on yli 90 %, josta saatavan sähkön osuutta voidan säätää lämmön tarpeen mukaan.

    Dieselmoottorin ja höyryvoimalan yhdistelmästä voidaan saada öljystä sähköksi suurempi osa kuin höyrykattilalaitoksella, mutta höyrykattilalaitos voi käyttää polttoaineenaan vähän mitä vaan. Kaasulla toimivalla voimalaitoksella on sama yhdistelmämahdollisuus kuin dieselmoottorilla, ja pienempien häviöiden ansiosta taitaa voittaa dieselkombivoimalan sähkön osuudessa.

    Dieselbussilla on talvietu johdinautoon siinä, että bussin lämmitys saadaan ilmaiseksi dieselmoottorin hukkalämmöstä. Johdinautoa varten on jauhettava sähköä myös lämmitykseen. Olikohan tätä(kään) otettu johdinautoselvityksessä huomioon?

    Mutta johdinauton ylivoimainen etu on kuitenkin siinä, että se voi toimia vesi-, tuuli- ja aurinkovoimalla, jolloin ei ole edes olemassa termisen hyötysuhteen käsitettä. Jos taas ajatellaan bioenergiaa, siinäkin johdinauto on parempi, koska biomassaa ei tarvitse jalostaa nesteeksi.

    Antero

  6. #576
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Johdinautoa varten on jauhettava sähköä myös lämmitykseen.
    Osa kai saadaan kuitenkin jarrutusenergiasta. Ja jostain syystä varikoilla polttomoottoribussit kytketään sähkötolppaan öiksi, varsinkin talvisin. Miksi muuten polttomoottoribusseissa on yhtenä varusteena Webasto-lisälämppärit?

  7. #577
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Miksi muuten polttomoottoribusseissa on yhtenä varusteena Webasto-lisälämppärit?
    Siksi, että polttoaine on niin halpaa, että kaikkea hukkalämpöä ei kannata ottaa talteen. Kustannuskysymys siis.

  8. #578
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Siksi, että polttoaine on niin halpaa, että kaikkea hukkalämpöä ei kannata ottaa talteen. Kustannuskysymys siis.
    Ja eiköhän ajoneuvon lämmittäminen ole ekologisempaa Webastolla kuin tyhjäkäyttämällä. Tyhjäkäyttäminen pidempään on tietenkin laitontakin.

  9. #579
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Ja eiköhän ajoneuvon lämmittäminen ole ekologisempaa Webastolla kuin tyhjäkäyttämällä. Tyhjäkäyttäminen pidempään on tietenkin laitontakin.
    Kyllä näin on, mutta Webastoja käytetään myös ajon aikana.

  10. #580
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ertsu Näytä viesti
    Kyllä näin on, mutta Webastoja käytetään myös ajon aikana.
    Ja tämä taas syö näennäisen edun johdinautoon nähden, että muka vain johdinautoa joudutaan lämmittämään muulla tavoin kuin moottorin hukkalämmöllä...

  11. #581
    Ertsu avatar
    Liittynyt
    15.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Ja tämä taas syö näennäisen edun johdinautoon nähden, että muka vain johdinautoa joudutaan lämmittämään muulla tavoin kuin moottorin hukkalämmöllä...
    Kyllähän se näin on. Dieselin pakokaasujen lämpöä voisi kyllä hyödyntää lämmityksessä. Teknisiä esteitä ei ole. Polttoaine on vain liian halpaa siihen. Mitens johdiautossa ? Lämmitetäänkö se kokonaan sähköllä, vai käytetäänkö myös Webastoa apuna ?

  12. #582
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Dieselmoottorin hyötysuhde ei ole 60 %, sillä termodynaaminen eli teoreettinen hyötysuhde ei voi olla noin suuri. Tarkistamatta muistelen, että dieselmoottori pääsee teoriassa n. 44 %:iin kuten höyryvoimalaitoskin. Ja nyt puhutaan vertailukelpoisista hyötysuhteista, eli mekaanisesta energiasta laitoksen akselilla.
    Rudolf Dieselin mukaan painesytytykseen perustuvan moottorin teoreettinen maksimihyötysuhde on yli 70 %. Käytännössäkin parhaat dieselmoottorit pääsevät nykyään yli 50 % hyötysuhteeseen. Eivät tosin autoissa, koska niissä moottori ei voi käydä jatkuvasti edullisella kierrosluvulla.

  13. #583

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Johdinautot

    Johdinautoissa vaatimus erilliselle ilmastoinnille on itse asiassa plussa. Hukkalämpöä on vain nimellisesti, joten jo Suomen lämmin kesä tuo merkittäviä säästöjä: ilmastoinnin ei tarvitse taistella auringon lisäksi myös moottorin lämpöä vastaan. Talvella tehokkuus onkin sitten samaa luokkaa dieselien kanssa. Jarrutusenergian käyttö ilmastoinnin ensisijaisena energianlähteenä voi lisätä tehokkuutta entisestään, mutta tiedä sitten onko se teknisesti toimivaa.

  14. #584

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Jarrutusenergian käyttö ilmastoinnin ensisijaisena energianlähteenä voi lisätä tehokkuutta entisestään, mutta tiedä sitten onko se teknisesti toimivaa.
    Toimii ainakin metro- ja raitiovaunuissa lämmitysilmastoinnissa. Vain kylmimmillä talvikeleillä joudutaan käyttämään lisälämpövastuksia.

  15. #585
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Toimii ainakin metro- ja raitiovaunuissa lämmitysilmastoinnissa. Vain kylmimmillä talvikeleillä joudutaan käyttämään lisälämpövastuksia.
    Jarrutusenergian käyttö lämmitykseen on yksinkertaista, koska lämpöä on helppo varastoida massiivisiin jarruvastuksiin. Ja tätä on tehtykin iät ja ajat jo. Ilmastoinnin kanssa on hankalampaa, sillä jarrutuksesta saatava syklinen virta sopii huonosti ilmastointilaitteille, jotka käyttävät mieluiten jatkuvaa virtaa. Ilmastointi voi myös toimia jääkaapin tapaan syklisesti, mutta niitä syklejä on hankala sovittaa jarrutuksen sykleihin.

    Silloin kun lämmitystä ei tarvita, jarruenergian ajo takaisin verkkoon on paras ratkaisu. Mutta tässä tarkoitan sähkönjakeluverkkoa, en pelkästään ajojohtoa. Sillä aina ei samalla syöttöjaksolla ole kuormaa. Ei edes silloin, kun jaksolla on muita raitiovaunuja tai johdinautoja. Sillä ei niissä ole koko ajan veto päällä, kun kiihdytyskin eli sähkön kuluttaminen on syklistä. Suuren osan liikkeelläoloajastaanhan raitiovaunu rullaa ilman sähkönkulutusta. Johdinauton ratikkaa suuremman kulkuvastuksen vuoksi johdinauto tarvitsee ajosähköä tiheämmin kuin raitiovaunu.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 11:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 04:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 15:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 22:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 19:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •