Sivu 4 / 135 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456781424446484104 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/2013

Viestiketju: Johdinautot

  1. #46
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Rollikat takaisin?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Minä olen nähnyt tilanteen kyllä hyvin paljon niinkin, että aikanaan rollikat valittiin Tampereelle raitioteiden korvikkeeksi. Tuolloin elettiin käsityksessä, että raitiovaunut olisivat jollain tapaa vanhanaikainen liikennemuoto.
    Luettavaa: Johdinautokaupunki Tampere 1948-1976.

  2. #47
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Rollikat takaisin?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Oikea raideliikenne lienee varmasti paljon kannattavampaa kuin johdinautoliikenne Tampereen kokoisessa kaupunkikeskuksessa.
    Itsekin kuulun raideliikenteen kannattajiin. Varsin tottahan on että rollikkat näyttäisivät olevan näinä päivinä vety ja maakasubussien rinnalla varsin vanhan aikaisia ja epäkäytännöllisiä. En ole missään vaiheessa ajatellutkaan että rollikat yrittäisivät korvata raideliikennettä, vaan olen ajatellut niitä pelkkänä bussiliikenteen parantajina melun, saasteiden ja liikenöimiskustannusten johdosta. Faktat näyttäsivät olevan rollikkoiden paluuta vastaan. Harmillista sikäli.

  3. #48

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Johdinautot

    Minä en näkisi tilannetta ihan noin huonona trollikoiden suhteen. Kaikesta huolimatta trollikka on käyttökuluiltaan selvästi halvempi kuin mikään maakaasubussi tai muukaan uusi viritelmä. Siitä ei pääse mihinkään, että sähkömoottorit ovat tuntemistamme moottoreista tehokkaimmat ja kestävimmät. Sähkömoottori on niin hiljainen nimen omaan siksi, että se ei tuota hukkaenergiaa, mikä olisi tarpeen melun ja tärinän tuottamiseen. Toisaalta taas trollikka on itsestään selvästi pääomakuluiltaan ratikkaa edullisempi, mutta yksikkökoko jää samaksi kuin busseilla. Siispä kun jonkun linjan matkustajamäärää lisätään, alussa on bussi edullisin ja lopussa ratikka. Mutta olettaisin, että tässä välissä on olemassa tietty linjan kuormitusmäärä, millä trollikka onkin edullisin. Tämän varmistaminen tietysti vaatisi tarkkoja laskelmia, mutta minun arvaus on, että tämä väli on olemassa, joskin se ei ole kovin iso.

    Oletettavasti trollikka olisi sopiva väline kaupunkeihin, jotka ovat keskittyneet melko pienelle ja yhtenäiselle alueelle, mutta jossa rakennustiheys ei ole kovin suuri. Esimerkiksi vaikka kaupunki, jolla on kohtuullisen iso kantakaupunki kivitalokortteleineen, jota ympäröi renkaana yhtenäinen tiivis pientalovaltainen esikaupunkivyö, jonka leveys ei kuitenkaan ole kovin suuri. Siis semmoinen, kun meidän isot kaupunkimme Turku, Tampere ja Oulu (ehkä, en ole käynyt) olivat 60-luvulle asti. Jos esikaupungit ovat yhtään keskittyneet lähiöiksi, joiden välissä on tyhjää, pientalolähiöihin bussi lienee tehokkain ja kerrostalolähiöihin ratikka.

    Tampere on auttamatta kasvanut trollikkakoon ohi. Periaatteessa trollikkaliikenne olisi varmaan kannattavaa ns. vanhassa Tampereessa, siis suunnilleen 60-luvulle mennessä rakennetussa, jos vaan liikenneongelmat olisivat ratkaistu. Mutta jos raitiotie joka tapauksessa rakennetaan, on linjat helppo vetää niin, että myös vanhemmat Tampereen osat tulisivat palvelluiksi. Suomessa mahdollisia trollikkakaupunkeja on vaikea löytää, kun lähiörakentaminen on niin vallitsevaa, mutta joitakin ehdotuksia: Oulu, Kuopio, Jyväskylä, Lahti ja Savonlinna. Savonlinna siksi, että yksi linja, joka haarautuu niin itä- kuin länsipäässä, riittää kattamaan koko kaupunkialueen. Jos ja kun polttoaineden hinnat lähtevät nousuun, voi tulla sekin hetki, että käytännössä lähes kaikki puhdas kaupunkibussiliikenne kannattaisi siirtää trollikoilla ajettavaksi.

    Historiasta vielä tämä huomio: aikanaan 40- ja 50-luvuilla raitiovaunut olivat varsin pieniä ja trollikka oli käytännössä yhtä iso kuin ratikka. Meurmanin Asemakaavaopissa 40-luvun lopulta todetaan yhdeksi trollikan eduksi, että se toisin kuin raitiovaunu ei vähennä kadun autojen välityskykyä, koska se pystyy liikehtimään koko kadun leveydeltä ja siten sille voidaan tehdä erilliset pysäkkisyvennykset jolloin trollikan pysähdys ei pysäytä muuta liikennettä. (Siitä tulikin mieleen, onko Helsingissä enää yhtään ratikkapysäkkiä, missä pysäkki on kadun reunassa mutta kiskot keskellä?)
    Ville

  4. #49
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    (Siitä tulikin mieleen, onko Helsingissä enää yhtään ratikkapysäkkiä, missä pysäkki on kadun reunassa mutta kiskot keskellä?)
    Bulevardilla on ainakin tällaisia pysäkkejä. Kyseisellä kadulla kukee linja numero kuusi.

  5. #50

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    (Siitä tulikin mieleen, onko Helsingissä enää yhtään ratikkapysäkkiä, missä pysäkki on kadun reunassa mutta kiskot keskellä?)
    Bulevardilla on ainakin tällaisia pysäkkejä. Kyseisellä kadulla kukee linja numero kuusi.
    Tosin Bulevardillakin on pysäköinnin takia käytännössä vain yksi ajettava kaista, joten matkustajat eivät varsinaisesti autoilijoiden tiellä ole.

  6. #51

    Liittynyt
    16.02.2006
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Johdinautot

    Minnepäin Neukkuja mahtoivat päätyä ne HKL:llä kokeiltavana olleet ZIUt?

  7. #52
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Junantuoma Näytä viesti
    Minnepäin Neukkuja mahtoivat päätyä ne HKL:llä kokeiltavana olleet ZIUt?
    Taitaa olla melko mahdotonta selvittää, koska ZIUja on edelleen Venäjällä käytössä tuhansia. Baltian maissa niitä ei ole.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  8. #53
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Junantuoma Näytä viesti
    Minnepäin Neukkuja mahtoivat päätyä ne HKL:llä kokeiltavana olleet ZIUt?
    Joskus kysyessäni asiaa entisiltä neuvostoliittolaisilta harrastajilta, kertoivat he, että vastaaminen on perin vaikeaa. Ne kolme HKL-vaunua valmistuivat vuonna 1973 ja tuskin kestivät kommunistisen suunnitelmatalouden (eli nopeakiertoisen kertakäyttötalouden) rattaissa kovin pitkälle 1980-lukua. Mitä pikemmin ne oli ajettu loppuun, sen parempi johdinautoteollisuudelle. Saatiin taas tehtyä lisää vaunuja ja viisivuotiskaudelle suuria tuotantolukuja.

    Ratkaisu löytyisi varmaankin Engelsin kaupungista osoitteesta: Työn Punaisen Lipun Kunniamerkin saanut Uritskogin Johdinlinja-autotehdas...

  9. #54
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Joskus kysyessäni asiaa entisiltä neuvostoliittolaisilta harrastajilta, kertoivat he, että vastaaminen on perin vaikeaa. Ne kolme HKL-vaunua valmistuivat vuonna 1973 ja tuskin kestivät kommunistisen suunnitelmatalouden (eli nopeakiertoisen kertakäyttötalouden) rattaissa kovin pitkälle 1980-lukua. Mitä pikemmin ne oli ajettu loppuun, sen parempi johdinautoteollisuudelle. Saatiin taas tehtyä lisää vaunuja ja viisivuotiskaudelle suuria tuotantolukuja.

    Ratkaisu löytyisi varmaankin Engelsin kaupungista osoitteesta: Työn Punaisen Lipun Kunniamerkin saanut Uritskogin Johdinlinja-autotehdas...
    Tuo ZiU -trollikoiden käyttöikä tuntuu vaihtelevan kovasti kaupungeittain. Voipi vieläkin jostain 70-luvunkin autoja löytyä. Kannattaa tutkia Olanderin sivuilta http://tallinn.mashke.org/links.html ja sieltä Teised Projektid. Helsingin ZiUista tiedetään kyllä valmistenumerot.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 24.05.2007 kello 10:31. Syy: korjattu linkki

  10. #55
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Helsingin ZiUista tiedetään kyllä valmistenumerot.
    No niinpä tiedetään, kun ne silloin ylös otettiin

  11. #56
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Johdinautot

    UITP messuilla oli tällainen

    pienoismalli johdinautosta

  12. #57
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    UITP messuilla oli tällainen pienoismalli johdinautosta
    Nykyisin pyritään tekemään busseista ratikoiden näkösiä.
    Mikäs siinä. Ihan hieno peli.

  13. #58
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    No niinpä tiedetään, kun ne silloin ylös otettiin
    Valmistenumerohan löytyy valmistajanlaatasta, jollaiset löytyvät seuraavista linkeistä.
    http://www.almaty.freenet.kz/Photo/1973.jpg
    http://www.almaty.freenet.kz/Photo/1979_1.jpg

  14. #59
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Johdinautot

    Tässä tänään kattelin Tallinnassa johdinautoja. Alkaa niillä ikä nähtävästi painamaan. Ilmeisesti on neukkuajoilta..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  15. #60
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Aleksi.K Näytä viesti
    Tässä tänään kattelin Tallinnassa johdinautoja. Alkaa niillä ikä nähtävästi painamaan. Ilmeisesti on neukkuajoilta..
    Olet siis nähnyt vain Skodia ja nekään kaikki eivät ole neuvostoajoilta. Onhan siellä uusia Solariksiakin.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 11:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 04:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 15:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 22:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 19:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •