Sivu 41 / 138 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2131373839404142434445516181101121 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 601-615/2063

Viestiketju: Johdinautot

  1. #601
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka Näytä viesti
    Tuo hajonneen vaunun ohitusmahdollisuus on sinänsä ihan totta - Kuinka helppo vaan on saada "sarvet" takaisin kiinni ajolankoihin?
    Sarvet on varustettu naruilla, joilla ne voi vetää tarvittaessa alas. Samoin naruilla ohjaamalla ne asetetaan takaisin langoille. Ainakin Pietarissa olen useita kertoja nähnyt tämän operaation - joku vääräleuka voisi sanoa, että se kertoo vain ilmajohtojen ja etenkin vaihteiden ja risteysten kunnosta.

    Olikohan myös niin, että jos virroittimet irtoavat langoista, naruissa on kelat, jotka vetävät virroittimet automaattisesti alas, ettei synny vaurioita. Nämä kelat pitää sitten virittää ennen matkan jatkumista.

    Huonokuntoisimmat langat olen nähnyt Tjumenissa Venäjällä. Täytyypä laittaa asiasta kuva. Niitä lankoja katsellessa tuli kyllä mieleen, että kuinka tämä liikenne voi vielä pyöriä.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  2. #602
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4852

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Sarvet on varustettu naruilla, joilla ne voi vetää tarvittaessa alas. Samoin naruilla ohjaamalla ne asetetaan takaisin langoille.
    Tällainen käytäntö siis jatkuu useilla "vanhoilla" johdinautojärjestelmillä. Tekniikka, joka mahdollistaa virrotintankojen nostamisen ja laskemisen nappia painamalla kuljettajan paikalta, on ollut olemassa ainakin neljännesvuosisadan ajan. Varsinkin duojärjestelmissä tätä mahdollisuutta on hyödynnetty kirjaimellisesti johdonmukaisesti.

  3. #603

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    700

    oletus Vs: Johdinautot

    Kyllä sen trollikan peräpäässä olevan kelan tarkoitus on ainoastaan vetää löysät narut sisään.
    Mikäli sarvet vedetään alas on ainoa konsti vetää käsin narusta ja sarvi asetetaan koukkuun.
    Samoin ylöspäin nostettaessa joutuu käsin etsimään narun avulla ajolangan.

  4. #604
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4852

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Mikäli sarvet vedetään alas on ainoa konsti vetää käsin narusta ja sarvi asetetaan koukkuun.
    Samoin ylöspäin nostettaessa joutuu käsin etsimään narun avulla ajolangan.
    Tämä on täsmälleen näin perinteisellä tavalla varustetuissa johdinautoissa. On olemassa kehittyneempiäkin tekniikoita.

  5. #605
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Kyllähän kolinaa esiintyy likimain kaikkialla kaupunkialueiden urakiskovaihteissa ja -ristikoissa aina Karlsruhesta Kölniin. Metelin taso vain vaihtelee jossain määrin.
    En ole kaikkialla tullut seuranneeksi, käytetäänkö syvä- vai matalauraisia vaihteita. Mutta vaihdemeteli on ensisijaisesti kiinni siitä. Asiaa voi hyvin havainnollistaa Kaivokadun–Mannerheimintien risteyksen muutaman syväuraisen vaihteen kanssa. Nyt, kun kapeiden pyörien vuoksi risteysten kärjet ovat painuneet kuuluu risteyksestä ajosta lähinnä pieni napsahdus.

    Helsingin kulunein vaihde- ja risteysryhmä taitaa olla tällä hetkellä Bulevardin ja Fredrikinkadun risteyksessä. Siellä laippaurat ovat kuluneet niin syviksi, että käytännössä ajetaan sekä laipan että kulkukehän varassa. Ja silloin paukkuu laippauran ylityksessä. Lisäksi vaihteiden kielet ovat aivan loppu ja kielen kohdalla on kiskoonkin kulunut kantti. Siinä on meteliä kerrakseen, erityisesti Varioiden kanssa.

    Leveän pyörän ja syväuraisten vaihteiden kanssa meteli vaihteissa on raitiovaunuilla yhtä suurta tai pientä kuin metrolla ja paikallisjunissa. Katuverkkoon jää kuitenkin kohtisuoria risteyksiä, joiden vuoksi laipalla ajo säilyy. Mutta kun risteys pidetään hyvässä kunnossa (uranpohjaa ei hiota käsin perunapelloksi), tämäkin paikka on lähes äänetön. Verratkaapa Kaivokatua ja Oopperan risteystä!

    Johdinautolle vastaava tilanne on kadun epätasaisuus. Bussi – johdinauto mukaanlukien – ei pidä melua kumin ja tienpinnan välillä kuten koliseva raitiotieristeys, mutta bussin jousituksesta ja korista riittää räminän ja kolinan lähdettä, jota taas ei ole raitiovaunuilla.

    Antero

  6. #606
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4852

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    ..mutta bussin jousituksesta ja korista riittää räminän ja kolinan lähdettä,...
    Tämähän on ihan yleisesti tiedossa. Samoin kuin sekin, että linja-autoissa on merkeittäin ja tyypeittäin huomattavia eroja varsinkin tässä asiassa. Pääkaupunkiseudulla nyt käytössä olevista linja-autoista epäonnistunein autotyyppi tässä suhteessa lienee Scania L94 / Ikarus, joka nykyisenkuntoisilla kaduilla paukkuu ja kolisee varsin onnettomalla tavalla. On todettava, että yksikään tuntemani Euroopan markkinoilla oleva johdinautomalli ei ole ominaisuuksiltaan tällainen. Toivottavasti sellaisia ei tule jatkossakaan.

  7. #607

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2245

    oletus Vs: Johdinautot

    Menee aiheen vierestä, mutta tarjoaako HKL tahi YTV liikennöitsijälle bonareita hiljaisesta bussikyydistä?

  8. #608
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2204

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Eiköhän juuri tuo lähtökohtainen asenne kuvaa aika hyvin koko vuodatuksen jatkoakin.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ajattelin juuri samaa tuota lukiessani.
    Onko Suomen kolmas johdinautofriikki nyt lomalla, kun ei ole kommentteja.

    Muuthan eivät jlf-luetun-ymmärrykseni-pohjalta niitä tänne juurikaan halaja... vaan:

    vaikkapa ratikoita, pikaisia tai sitten perinteisiä. Tai sen sijaan metroja!

    Kesänjatkoja

  9. #609

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Olikohan myös niin, että jos virroittimet irtoavat langoista, naruissa on kelat, jotka vetävät virroittimet automaattisesti alas, ettei synny vaurioita. Nämä kelat pitää sitten virittää ennen matkan jatkumista.
    Eivät ne kelat taida ihan niin toimia, tai riippuu mallista ja kunnosta. Olen nähnyt Riiassa kun johdinauton virroitin irtosi ajolangoista ja lensi viereisen kaupan markiisikatoksen päälle, lensi uudestaan päin lankoja niin että valokaaret sinkosi ja uudestaan markiisiin kaataen sen kokonaan. Itse oli n 20 m päässä samalla jalkakätävällä kuin kauppa jonka markiisit johdinauto rikkoi. Oli kerrankin tuuri, mutta jotenkin herkiltä hajoamaan vaikuttavat ainakin itäjohdinautot. Katukin oli tosi kuoppainen ja siitä se tapahtuma sai alkunsa.

    Johdinautot vaativat toimiakseen kunnolla parempaa katujen ylläpitoa kuin mitä Stadissa keskimäärin on.

    t. Rainer

  10. #610
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Eivät ne kelat taida ihan niin toimia, tai riippuu mallista ja kunnosta.
    Kyllä ne niin toimivat (jos siis toimivat). Itse olen muutaman kerran Hesassa ollut ihan kohdalla kun keppi irtosi. Ei päässyt virroitintanko mihinkään "seikkailemaan".
    Viimeisin muokkaaja vko; 31.07.2009 kello 21:07. Syy: lainausta siivottu

  11. #611
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7830

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Itse olen muutaman kerran Hesassa ollut ihan kohdalla kun keppi irtosi.
    Muutaman kerran? Kuinka usein tuollaista oikein tapahtuu jos noin usein jouduit sitä todistamaan?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #612
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4852

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Itse olen muutaman kerran Hesassa ollut ihan kohdalla kun keppi irtosi. Ei päässyt virroitintanko mihinkään "seikkailemaan".
    Vanhojen trollikoiden kohdalla en tuollaista nähnyt kertaakaan (asuimme 1966 - 73 melko lähellä 14:n reittiä ja käytimme johdinautoja jonkin verran). Sitävastoin myöhemmin, eli SWS:n aikana olin kerran kyydissä niin, että toinen virroitintangoista lipesi langalta Caloniuksenkadun risteyksen ajojohtoviidakossa. SWS:n aikana ajojohtimet ja niihin liittyvä infra olivatkin varsin huonossa kunnossa. Toki Valmetienkin aikana johtimet lipesivät langalta silloin tällöin, kuten Albert kertoo omista havainnoistaan. Samalla tavoin "silloin tällöin", miten raitiovaunuja välillä joudutaan bukseeraamaan linjalta halliin. Ei nyt ihan joka hetki, mutta aina joskus.

  13. #613
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Toki Valmetienkin aikana johtimet lipesivät langalta silloin tällöin, kuten Albert kertoo omista havainnoistaan. Samalla tavoin "silloin tällöin", miten raitiovaunuja välillä joudutaan bukseeraamaan linjalta halliin. Ei nyt ihan joka hetki, mutta aina joskus.
    Kerroin vain sen kelan toimivuudesta. Ei ollut tarkoituksena verrata mitään mihinkään.
    Toki siihen nähden, että aika harvoin olin linjan 14 varrella, näin/koin tapahtuman aika monta kertaa. Mutta tämähän on sattumaa, "tilastollista harhaa". Lisäksi oltiin jo lähenemässä johdinautoliikenteen varsinaista loppua (koeliikenne ja HKL 1 on eri asia). Ilmajohtoverkosto ja kalusto eivät ehkä enää olleet parhaassa iskussa.

  14. #614
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus Vs: Johdinautot

    Matkusteltuani tässä kahden viikon aikana useampaa kertaan erilaisilla trolleilla täällä Budapestissä, voin yhtyä ylläolleisiin mielipiteisiin moniltakin osin. Tiivistän ne tietoon siitä kuinka bussi on bussi oli voimanlähde mikä vain ja kuinka katuverkon kunto vaikuttaa paljon, tosin trolli saa saasteettomuudellaan ja muilla hyvillä puolillaan niin paljon noita haittoja anteeksi, että kyllä se silti on kiva kulkuneuvo Ja sopisi se Helsingin kuormitetuille linjoille vallan hyvin.
    Vauhtia vaunuun!

  15. #615

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Kerroin vain sen kelan toimivuudesta. Ei ollut tarkoituksena verrata mitään mihinkään.
    Toki siihen nähden, että aika harvoin olin linjan 14 varrella, näin/koin tapahtuman aika monta kertaa. Mutta tämähän on sattumaa, "tilastollista harhaa". Lisäksi oltiin jo lähenemässä johdinautoliikenteen varsinaista loppua (koeliikenne ja HKL 1 on eri asia). Ilmajohtoverkosto ja kalusto eivät ehkä enää olleet parhaassa iskussa.
    Vaikka minä asuin suurimman osan lapsuudesta ja nuoruusesta aivan muualla, niin kyllä minullakin on joitakin muistikuvia Helsingin linjasta 14, että virroittimet olivat tippuneet ja jonkun kerran peräti että kuski oli auton katolla nostamassa niitä ylös.

    t. Rainer

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 10:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 03:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 14:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 21:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 18:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •