Sivu 42 / 135 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22232383940414243444546526282102122 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 616-630/2013

Viestiketju: Johdinautot

  1. #616
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    ... ja jonkun kerran peräti että kuski oli auton katolla nostamassa niitä ylös.
    Auton katolle menemiseen ei pitäisi olla mitään tarvetta (siksi virroittimissa on narut), ei myöskään lupaa. Siellä on välitön hengenvaara. Trollin ajojohtojen kanssa on eri asia kuin ratikalla. Kumipyörin oleva korjausauto ja sen lava ovat eristetyt maasta ja korjausmies on samassa potentiaalissa ajojohdon kanssa. Mutta Trollin ajojohtimissa on rinnan 600 voltin jännite-ero, ja vaara koskettaa molempia johtimia samanaikaisesti on ilmeinen.

    Olen kyllä seurannut Budapestissä kun korjattiin katkennutta ajojohtoa virrat päällä. Ehkä siellä on eri tavat kuin meillä. Työssä olivat kuitenkin asentajat, joilla on koulutus ja kokemusta puuhastelusta ajojohtimien kanssa. Tuskin meillä asentajat edes suostuisivat moiseen, saati kuljettajat.

    Antero

  2. #617

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Auton katolle menemiseen ei pitäisi olla mitään tarvetta (siksi virroittimissa on narut), ei myöskään lupaa. Siellä on välitön hengenvaara. Trollin ajojohtojen kanssa on eri asia kuin ratikalla. Kumipyörin oleva korjausauto ja sen lava ovat eristetyt maasta ja korjausmies on samassa potentiaalissa ajojohdon kanssa. Mutta Trollin ajojohtimissa on rinnan 600 voltin jännite-ero, ja vaara koskettaa molempia johtimia samanaikaisesti on ilmeinen.
    Sellainen muistikuva mulla on joka tapauksessa, on se saattanut olla jokin korjausmies kanssa eikä kuski. Osaako joku sanoa, että jos pitää paksuja kumihanskoja käsissä, niin eristääkö se riittävästi 600 voltin virtaa?

    t. Rainer

  3. #618

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Osaako joku sanoa, että jos pitää paksuja kumihanskoja käsissä, niin eristääkö se riittävästi 600 voltin virtaa?
    Raitiovaunuissa on eristävät käsineet ohjaamossa ja niiden pitäisi eristää tuo jännite täysin, mutta ei se tarkoita että niillä olisi lupa ronkkia ajojohtoa tai tehoelektroniikkaa. Käyttötarkoitus on vain suojata kuljettajaa vaunujen yhteenkytkennässä siltä varalta että runko olisi jännitteinen.
    Viimeisin muokkaaja vko; 31.07.2009 kello 22:10. Syy: lainausta siivottu

  4. #619
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Tallinnassa on jälleen uutta trollikkakalustoa! Numeroilla 444-450 on uusia täysin nykyaikaisia ja mukavia Solaris Trollino 18 -niveliä. Myös vanhaa kalustoa on kunnostettu, Skoda 15Tr 412 valmistui pari viikkoa sitten kapitaalremondista.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  5. #620
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Tuskinpa vain. Itse näkisin ne enemmänkin esiratikkana, joiden odotetaan tulevaisuudessa kasvavan raitiovaunutasolle.
    Tampereella olisi kuitenkin myös potentiaalisia johdinautolinjoja. Esim. 2, 13, 16 (Linjan itäpää. Länsipää hoidettaisiin ratikalla) & 15.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Silloin ei kannata investoida mihinkään pysyvään, koska diesel- ja maakaasubusseillakin pärjätään aivan mainiosti, ja johdinautojen hyödyt ovat aika marginaaliset kaupungissa, jossa on myös ratikka.
    Itse voin myöntää aivan suoraan, että itselle yhtenä syynä rollikoiden palautukseen on myös silkka nostalgia, mutta kannattaa muistaa johdinauton suurin hyöty, joka kaikessa yksinkertaisuudessaan on: sähköllä kulkeva bussi. Esim. nykyisen linjan 13 varrella ei tulla näkemään runsasta lisärakentamista, vaan linjan varrella tulee olemaan varsin muuttumaton väkimäärä, joka kyseistä linjaa hyvin tiuhaan käyttää. Miksi sitten sähkö, eikä diesel, tai maakasu riitä, jos kerran kapsiteettia ei tarvitse tulevaisuudessa lisätä? Ympäristöystävällisyys, halvemmat ajokustannukset ja tässä tapauksessa jopa maastonmuodot. Linjan varrella on hyvin jyrkkiä mäkiä, joista johdinautot suoriutuvat paremmin kuin diesel-, tai maakaasubussit.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Johdinautoilla ei myöskään voitane ajaa raitiovaunukaistoilla, tai sitten Tampereen ratikat pitäisi varustaa trollereilla.
    Miksei voitaisi? Nyt on aukko sivistyksessä. Mikä on trolleri? Riikan ratikoiden johdinautomainen virroitin vai?

  6. #621

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    OK, myönnetään että voi. Kuvittelin, ettei trollikalla voida kulkea tuolla tavalla langat sivussa (kuin ehkä korkeintaan poikkeustilanteessa).

    Ja trolleri siis on anglismi (suoran käännöksen tiedon puutteessa, engl. trolley tai troller) sille trollikoiden laahainta vastaavalle osalle; juoksupyörälle, joka ottaa sähkön ajolangasta.

  7. #622

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Johdinautoilla ei myöskään voitane ajaa raitiovaunukaistoilla -.
    Ei tuota teknisesti mikään rajoita, mutta nostaa ratikkakaistan hintaa ja huonontaa kaupunkikuvaa kun pitää rakentaa pinnoite bussia varten. Nurmetusmahdollisuus käytännössä poistuu.

  8. #623
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    ...trollikoiden laahainta vastaavalle osalle; juoksupyörälle, joka ottaa sähkön ajolangasta.
    Ko. osasta nappasin pika-pikaa yhden kuvan lintuperspektiivistä. Juoksupyörää noissa ei ole tainnut olla enää viime aikoina, ainakaan laajemmassa käytössä.

  9. #624
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Ei tuota teknisesti mikään rajoita, mutta nostaa ratikkakaistan hintaa ja huonontaa kaupunkikuvaa kun pitää rakentaa pinnoite bussia varten. Nurmetusmahdollisuus käytännössä poistuu.
    Bussien sujuvampi kulku on myös koko joukkoliikenteen etu. Yhdistetyt ratikka- ja bussikaistat puoltavat mielestäni paikkaansa monin paikoin, oli se bussi sitten diesel tai trollikka.
    Itse olen muuttanut mielipidettäni pinnoite- ja urakiskoratoja kohtaan. Nimim. Rattivaunun kuvat Zürichistä osoittavat, että reikäkivipinnoite nurmella on varsin tavallinen ratkaisu myös muualla, eikä mikään erityisesti helsinkiläinen ilmiö. Avorata tuskin tulee sensijaan enää olemaan kovin todennäköisesti muualla kuin jossain aivan erityistapauksissa
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  10. #625

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Bussien sujuvampi kulku on myös koko joukkoliikenteen etu. Yhdistetyt ratikka- ja bussikaistat puoltavat mielestäni paikkaansa monin paikoin, oli se bussi sitten diesel tai trollikka.
    Itse olen muuttanut mielipidettäni pinnoite- ja urakiskoratoja kohtaan. Nimim. Rattivaunun kuvat Zürichistä osoittavat, että reikäkivipinnoite nurmella on varsin tavallinen ratkaisu myös muualla, eikä mikään erityisesti helsinkiläinen ilmiö. Avorata tuskin tulee sensijaan enää olemaan kovin todennäköisesti muualla kuin jossain aivan erityistapauksissa
    Nurmikivetys on ihan hyvä kompromissi keskusta-alueella, missä kadut eivät ole leveydellä pilattuja ja joudutaan yhdistämään bussi- ja ratikkakaistoja. En kuitenkaan usko että tällaista pakkoa on kovinkaan monessa paikassa. Ratikkakadut kannattaa pitää ratikkakatuina monestakin syystä. Myös ratikan ja bussin erilainen kulkurytmi on yksi syy: Ratikka seisoo bussin perässä pysäkeillä, ja hidastelee bussin edessä niiden välillä.

  11. #626

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Nurmikivetys on ihan hyvä kompromissi keskusta-alueella, missä kadut eivät ole leveydellä pilattuja ja joudutaan yhdistämään bussi- ja ratikkakaistoja.
    Jos puhutaan siitä, miten tähän johdinautoketjuun päädyttiin, ei nurmikivetys muutenkaan ole vaihtoehto, koska Hämeenkatu on joka tapauksessa mukulakiveä, eikä sitä todennäköisesti saa korvata nurmiradalla. Se tietysti puoltaisi enemmänkin bussien pitämistä kokonaan pois.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Ratikkakadut kannattaa pitää ratikkakatuina monestakin syystä. Myös ratikan ja bussin erilainen kulkurytmi on yksi syy: Ratikka seisoo bussin perässä pysäkeillä, ja hidastelee bussin edessä niiden välillä.
    Sittenhän riittäisi, että ratikka tulee ensin pysäkille, jolloin se saisi mahdollisen lyhyemmän pysäkkiajan ansiosta etumatkaa seuraavalle pysäkille. En kuitenkaan usko, että ero on niin suuri ja ongelmallinen. Ratikkarataa käyttävät runkobussit voidaan myös muuttaa avorahasteiseksi, Tukholman blåbussien tapaan.

    En itsekään varsinaisesti haluaisi ratikoita sotkea bussien kanssa, mutta se voisi olla hyvä alkuvaiheen kompromissi: rakennetaan starttilinja ja muutetaan lähitulevaisuuden ratikkalinjat runkobusseiksi samalle kadulle. Siitä saataisiin myös mielenkiintoinen tosielämän raidekerrointutkimus: kuinka paljon ratikan matkustajamäärät kasvaisivat, ja kuinka paljon runkobussien, jos muut muuttujat pidetään samoina?

  12. #627
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    OK, myönnetään että voi. Kuvittelin, ettei trollikalla voida kulkea tuolla tavalla langat sivussa (kuin ehkä korkeintaan poikkeustilanteessa).

    Ja trolleri siis on anglismi (suoran käännöksen tiedon puutteessa, engl. trolley tai troller) sille trollikoiden laahainta vastaavalle osalle; juoksupyörälle, joka ottaa sähkön ajolangasta.
    Juoksupyöriä taisi olla joskus ennen sotia, silloin kun virroitinhiiliä ei oltu vielä keksitty. Trolleytankovirroitin lienee paras ilmaisu, vaikka ei sekään täysin suomea ole.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  13. #628

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Johdinautot

    Muuttavatko nimenomaan virroitinhiilet värillisen virroitinmetallin ajan myötä mustaksi?

  14. #629
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ratikkarataa käyttävät runkobussit voidaan myös muuttaa avorahasteiseksi, Tukholman blåbussien tapaan.
    Tukholman sinisilläkään bussilinjoilla ei ole avorahastusta, lukuunottamatta osaa vilkkaimmista pysäkeistä, joilla on ruuhka-aikaan lipuntarkastajat nivelauton kolmannella oviaukolla. Lipuntarkastaja seisoo pysäkillä ja tarkastaa kolmannesta ovesta kyytiin nousevien liput eikä siirry bussin mukana pysäkiltä toiselle.

    Avorahastuksen puuttuminen onkin Tukholman runkobussilinjojen yksi silmminnähtävimpiä puutteita, joka hidastaa paikoin matkantekoa varsin paljon. Näen tämän asian osana runkobussiliikenteen evoluutiota, mikä osittain toteutuu jo Helsingin seudun bussijokerilla. Seuraava vaihe on luonnollisesti avorahastukseen siirtyminen.
    --
    Lauri Räty

  15. #630
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Muuttavatko nimenomaan virroitinhiilet värillisen virroitinmetallin ajan myötä mustaksi?
    Oivan aikein! Senpä takia juuri ratikoiden katot ovat usein tummuneita virroittajan takana. Eipä kannata ratikoiden kattoja kovin vaaleilla väreillä maalata.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 11:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 04:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 15:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 22:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 19:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •