Noista kovista mäistä tulee mieleen myös Wellington eli Uuden Seelannin ainoa jäljellejäänyt johdinautokaupunki.
Palatakseni sitten takaisin asiaan, tuo Wellingtonin tapaus onkin mielenkiintoinen.
Kaupungissa on 11 trollikkalinjaa, joita viikonloppuisin todella liikennöidään yleensä dieselbusseilla. Tällainen toiminta tietenkin herättää kysymyksiä, kuten Bergenin tapauksessakin. Mikähän mahtaa olla syynä Wellingtonin tapauksessa? Kustannuserot dieselbussiliikenteeseen nähden?
Vanhempi trollikkakalusto on alustaltaan Volvoja, lähinnä malleja B58 sekä B10M. Aika mielenkiintoista, että tästä suomalaisillekin tutusta, todella tavallisesta dieselbussi-alustasta on olemassa myös sähköversioita. Uusia telirakenteisia trollikoita on toimitettu vuodesta 2007 lähtien. Tätä ennen myös Wellingtonissa oli trollikkaliikenne kovin katkolla, johtuen sen suuremmista kustannuksista dieselbusseihin nähden, mutta kasvanut myötätunto ympäristöystävallistä joukkoliikennettä kohtaan sai aikaa uusien trollikoiden tilaamisen ja liikenteen säilyttamisen.
Pari linkkiä Wellingtonin trollikoista:
http://en.wikipedia.org/wiki/Trolleybuses_in_Wellington
http://www.myweb.net.au/mottram/trolleybus/nztb/nztb.htm
--------------
Löytyi myös linkki, ja vastaus, koskien tuota trollikoiden viikonloppuliikennettä Wellingtonissa ja tämän, tänä kesänä julkaistun uutisen mukaan, trollikkoiden viikonloppuliikennettä ollaan palauttamassa 10 vuoden tauon jälkeen mahdollisesti vuonna 2011. Syykin viikonloppuliikenteen puuttumiseen on ollut hyvin yksinkertainen: trollikoiden ajojohdot vaativat huoltotöitä myös viikonloppuisin ja tämän vuoksi täytyy aina olla ammattihenkilöstöä valmiudessa myös viikonloppuisin, viikonloppulisineen, ongelmien varalta. Nämä kustannukset haluttiin leikata pois ja jo yli 10 vuoden ajan trollikkaliikenne hoidetaan ja sen huoltotyöt tehdään vain arkisin ja niinpä viikonloppuisin ajetaan dieselbusseilla. Trollikkaliikenne viikonloppuisin piti aloittaa jo aiemmin, mutta tällä hetkellä näkemyserot kustannuksista sai Wellingtonin päättäjät lykkäämään hanketta sillä perusteella, ettei se viikonlopun trollikkaliikenne olisi veronmaksajien rahojen arvoista. Nyt on kuitenkin tähtäimessä sopimus, jolla trollikkaliikennettä voitaisiin hoitaa kaikkina viikonpäivinä vuodesta 2011, mutta kaikki riippuu sen hinnasta.
Linkki uutiseen:
http://www.gw.govt.nz/story31962.cfm