Näin olettavat yleensä myös liikennemallit ja todellisuudessa niiden havaitaan menevän monilta osin pahasti metsään, vaikka kokonaisuus yleensä onkin kohtuullisen oikein. Esimerkkinä laskennallisesti ratikka 9 on hitaampi kuin bussi 17, mutta käytännössä se vetää yli 100% enemmän matkustajia lyhyemmällä reitillä.
Tämä onkin aika selvä tapaus ja vertailtaessa lukuisia eri parametreja laajalle joukolle nopeus on varmasti se vallitsevin. Mutta miten käy jos työmatkasi mukavalla joukkoliikennevälineellä kestää 32 minuuttia ja vähemmän mukavalla tai vaihdollisella yhteydellä vaihtoaikoineen 30 minuuttia? Tässä kohtaa pääsääntö ei välttämättä enää päde. Varsinkin tiheissä joukkoliikenneverkoissa tehdään jatkuvasti tämän tyyppisiä valintoja.