Et laittanut päivämäärää, mutta muistaakseni tuo on viime syksyltä. Sen jälkeen on vettä virrannut Vantaassa. Konsulttifirma WSP on tekemässä jo toista johdinautoselvitystä, ja tällä kertaa vähän tukevammalta pohjalta kuin ensimmäistä. Mikään raitioverkon laajennussuunnitelma ei kuitenkaan ole muuttumassa johdinautoiksi.
Jokerilla kokeiltiin jo 2-nivelistä johdinautoa 2 vuotta sitten. Päätettiin, ettei oteta, koska tulee halvemmaksi ajaa nivelettömillä busseilla. Nyt kokeillaan yhden nivelen bussia, ja valistunut arvaukseni on, että lopputulos on sama kuin 2 vuotta sitten.
Eli johdinauto ei ole ratkaisu sinne, missä kysyntää on niin paljon, että raitiotie on tarpeen. Eikä se ole ratkaisu silloinkaan, kun halutaan luoda raitiotien avulla parempaa ja houkuttelevampaa kaupunkiympäristöä kuin mitä bussit ja autoilu merkitsevät. Johdinauto on keino poistaa bussien paikalliset pakokaasupäästöt ja moottorimelu. Johdinauto on ympäristöystävällisempi bussi kuin polttomoottoribussi, ei mitään muuta.
Antero
PS: Elmo ehtikin jo sanoa oikeastaan kaiken sillä aikaa kun kirjoitin tätä.![]()