Johdinautot

"Lisäksi on mahdollista, että osa raitioliikenteen suunnitelluista laajennuksista ajettaisiin johdinautoilla", HKL:n suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski kertoi.

Tuo on jo aika vanha uutinen, joka ei käytännössä edusta uuden HSL:n eikä Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston mielipidettä. Uutisessa sanotaan "on mahdollista", ei varsinkaan, että raide-Jokeri olisi jäissä. Johdinautojen hankeselvitys erinäisille linjoille saattaa toki vielä syntyä, mutta tällä hetkellä HSL:ssä näyttää olevan enemmän innokkuutta raitioteiden laajentamiseen mm. linjalle 14.

Todellinen poliittinen suuntaviiva raide-Jokerille syntyy HLJ 2011:n valmistuessa. Ennustan vahvasti, että raide-Jokeri nousee siinä aikaisemmasta kolmoskorista ykköskorin hankkeeksi, täysin riippumatta, mitä johdinautorintamalla tapahtuu. Jos johdinautoja Helsinkiin halutaan, 1-Jokeri ei ainakaan niille ole soveltuvin kokeilukohde. Siitä taas vallitsee tällä hetkellö jo hyvin vahva mielipide, että Jokeri-pikaraitiotiellä saadaan linjaa vietyä merkittävästi eteenpäin.

Summa summarum: raide-Jokeri ei todellakaan ole jäissä, eikä varsinkaan lainaamasi uutisen perusteella.

---------- Viesti lisätty kello 21:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:36 ----------

Eikö johdinauton kapasiteetti riitä Jokeri-linjalle ?

Tämä liikennöi Sveitsissä. Jonkin verran tässä autossa on kapasiteettia.

www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article32125.ece

Jokerillä kävi jo göteborgilainen kaksinivelbussi, joka todettiin aika yksimielisesti huonoksi. Ei sitä millään tavoin paremmaksi tee se, että laitetaan vielä sähkölangat päälle.
 
tämä on lehtijuttu Helsingin Sanomista. Ja kaiken yllä esitetyn näen järkevänä
Et laittanut päivämäärää, mutta muistaakseni tuo on viime syksyltä. Sen jälkeen on vettä virrannut Vantaassa. Konsulttifirma WSP on tekemässä jo toista johdinautoselvitystä, ja tällä kertaa vähän tukevammalta pohjalta kuin ensimmäistä. Mikään raitioverkon laajennussuunnitelma ei kuitenkaan ole muuttumassa johdinautoiksi.

Tämä liikennöi Sveitsissä. Jonkin verran tässä autossa on kapasiteettia.
Jokerilla kokeiltiin jo 2-nivelistä johdinautoa 2 vuotta sitten. Päätettiin, ettei oteta, koska tulee halvemmaksi ajaa nivelettömillä busseilla. Nyt kokeillaan yhden nivelen bussia, ja valistunut arvaukseni on, että lopputulos on sama kuin 2 vuotta sitten.

Eli johdinauto ei ole ratkaisu sinne, missä kysyntää on niin paljon, että raitiotie on tarpeen. Eikä se ole ratkaisu silloinkaan, kun halutaan luoda raitiotien avulla parempaa ja houkuttelevampaa kaupunkiympäristöä kuin mitä bussit ja autoilu merkitsevät. Johdinauto on keino poistaa bussien paikalliset pakokaasupäästöt ja moottorimelu. Johdinauto on ympäristöystävällisempi bussi kuin polttomoottoribussi, ei mitään muuta.

Antero

PS: Elmo ehtikin jo sanoa oikeastaan kaiken sillä aikaa kun kirjoitin tätä. :(
 
"Jos osa uudesta liikenteestä hoidettaisiin johdinautoilla, vältettäisiin 25 miljoonan investointi raitiovarikon laajennukseen", Lehmuskoski sanoi. Hänen mukaansa johdinautovarikko on raitiovarikkoa edullisempi vaihtoehto.
Mihinköhän tämäkin perustuu?
 
Tämä liikennöi Sveitsissä. Jonkin verran tässä autossa on kapasiteettia.

www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article32125.ece
On totta, että Sveitsissä on käytössä neljällä paikkakunnalla Hess BGGT-N2C -kaksiniveljohdinbusseja. Paikkakunnat ovat Genève, Zürich, St. Gallen ja Luzern (kuvan ajoneuvo). Lisäksi on todettava, että kyseinen ajoneuvo poikkeaa sekä ajo- että koriteknisesti aika laillakin Göteborgin dieselkäyttöisistä kaksinivellinja-autoista. Hessissä on kaksi vetävää akselia (ja näin ollen paljon edullisempi kitkapaino) sekä sähkökäytön tarjoama mahtava vetokyky. Hess kiihtyy ikään kuin varkain, täysin huomaamatta Volvon kitkutellessa vaihteelta toiselle pykälä pykälältä. Koriteknisesti merkittävä ero on siinä, että Hess on matala tuulilasilta takaseinälle ja autoon on saatavilla peräti viidet pariovet, mikä lyhentää ratkaisevasti pysäkkiaikoja. Mutta, ja iso mutta: Sveitsiläisissäkään johdinautokaupungeissa ei hoideta linjan 550 kaltaisia valtasuonia yleensä trolleybussein eikä käsittääkseni oikein muuallakaan. Linja on sangen pitkä ja yhä useammin varsin ylikuormittunut. Jos nykyisiä telibusseja suurempia linja-autoja sinne halutaan, nähdäkseni kysymys on korkeintaan lyhyehköstä välivaiheesta. Raide-Jokerin huomattava lykkääminen (tai korvaaminen jättikokoisilla busseilla) ei ymmärtääkseni voi olla kestävä ratkaisu.
 
Hessissä on kaksi vetävää akselia (ja näin ollen paljon edullisempi kitkapaino) sekä sähkökäytön tarjoama mahtava vetokyky.

Sveitsin joukkoliikenteessä tavoitteena ei olekaan tarjota mahdollisimman halpaa, vaan mahdollisimman hyvää. Winterhuriin kesästä alkaen toimitettavat 21 yksinivelistä Hess Swisstrolley 3:t maksoivat 26 miljoonaa Sveitsin frangia eli lähemmäs 845 000 euroa kappaleelta tämän päivän kurssilla. Nämä ovat edullisempaa versiota, jossa vain takimmainen akseli vetää. Kaksinivelisenä ja kahdella vetävällä akselilla hintaa voi vain arvailla, mutta miljoonan hujakoilla luultavasti liikutaan. Hyvää ei saa halvalla.

Johdinautoselvityksen havainnekuvassa esiintyvää Bombardierin uraohjattua viritystä ei enää valmisteta, mutta kappalehinta oli niilläkin miljoonaluokassa. Uraohjauksella oli tietysti varmasti osansa hinnassa. Hiukan vastaavasti tyylitellyt Irisbusin Cristalis-nivelet maksoivat yhden löytämäni lähteen mukaan luokkaa 750 000 euroa diesel-sähköisinä. Johdinautoversion hintaa en tunne. Kulkuominaisuudet näillä napamoottorisilla autoilla ovat kuulemma aika kehnot.

Mutta, ja iso mutta: Sveitsiläisissäkään johdinautokaupungeissa ei hoideta linjan 550 kaltaisia valtasuonia yleensä trolleybussein eikä käsittääkseni oikein muuallakaan.

Kuten tiedämme esimerkiksi Zürich päivittää johdinautolinjoja raitiolinjoiksi, jos matkustajamäärä kasvaa riittävästi. Raitiokalusto siellä on 35 metrin pituusluokassa. Tärkeää olisi toki meilläkin pyrkiä suunnittelemaan raitioliikenteeseen hyvin kuormitettuja runkolinjoja, joilla voidaan hyödyntää kilpailukykyisen kokoisia vaunuja. Verkon ollessa pitkälti rakennettuna voi kuitenkin olla kustannustehokasta liikennöidä myös runkolinjojen kanssa osin päällekkäin kulkevia täytelinjoja samalla liikennemuodolla. Katutilassa infran varaaminen sekä ratikoille että busseille tuottaa sekin omat hankaluutensa.
 
Sveitsin joukkoliikenteessä tavoitteena ei olekaan tarjota mahdollisimman halpaa, vaan mahdollisimman hyvää. Winterhuriin kesästä alkaen toimitettavat 21 yksinivelistä Hess Swisstrolley 3:t maksoivat 26 miljoonaa Sveitsin frangia eli lähemmäs 845 000 euroa kappaleelta tämän päivän kurssilla. Nämä ovat edullisempaa versiota, jossa vain takimmainen akseli vetää. Kaksinivelisenä ja kahdella vetävällä akselilla hintaa voi vain arvailla, mutta miljoonan hujakoilla luultavasti liikutaan. Hyvää ei saa halvalla.
Myös Solarikselta saa niveltrolleybusseja sekä yhdellä että kahdella vetävällä akselilla. Solariksen hintataso on jo sellainen, että Baltian maidenkin pääkaupungeilla löytyy rahkeita hankkia niitä. Solaristen laatu näkyy kelpaavan myös itävaltalaisille (Salzburg) ja sveitsiläisille (La Chaux-de-Fonds ja Winterthur).
 
Kustannuksissa on suuri ero. Olen kaivanut eri lähteitä ja havainnut että johdinautolinja on kustannuksiltaan 20 - 50 % raitiovaunulinjan kustannuksista. Ja vielä: pysäkki tulee jalankulkuystävälläisesti jalkakäytävän laitaan ja samalla linjatunnuksella voi liikennöidä samalla reitillä myös kaasu- tai dieselbussi. Ja siitä puhumattakaan kuinka johdinauto väistää esim väärinpysäköidyn auton.

Tuossa ehdittiinkin jo melkein mainita, että hyvää ei saa aina (tai koskaan), jos ostetaan halvinta. Helsinkiläiseen tapan kuuluu toki ostaa aina halvinta, jotta saadaan sitten tehtyä tynkäjärjestelmille mittavat muutos- ja parannustyöt seuraavien sukupolvien aikana. Nythän kaupungissa on jo raitiotiet ja tiedetään aika tarkalleen, millaisilla hinnoilla mitäkin saa. Ennen kuin Helsingissä on raitioliikenteen kanssa samankokoinen johdinautojärjestelmä, ei muualta otetut esimerkkihinnat ole oikein hyvä perustelu.

Miksiköhän raitiotien pitäisi aina olla autokaistojen välillä? On sitä parempiakin järjestelyjä nähty. Paras niistä on se, että jalankulkuystävällisesti ei autoja ole edes näköpiirissä, toiseksi paras on, kun molempiin suuntiin vievät raiteet on samalla puolella tietä omalla nurmiradallaan. Johdinauto väistää ehkä väärinpysäköidyn auton, mutta oikein rakennetuilla raitioteillä ei pitäisi edes olla autoja, ei pysäköityjä eikä liikkeessä olevia, eikä edes huoltoajoa.
 
Jokerilla kokeiltiin jo 2-nivelistä johdinautoa 2 vuotta sitten. Päätettiin, ettei oteta, koska tulee halvemmaksi ajaa nivelettömillä busseilla. Nyt kokeillaan yhden nivelen bussia, ja valistunut arvaukseni on, että lopputulos on sama kuin 2 vuotta sitten.
2-nivelinen johdinauto Helsingissä?
Anyway, CapaCityssä on hyvänä puolena ainakin 2 vetävää akselia sekä ohjautuva taka-akseli + yksi nivel vaatii vähemmän huoltoa kuin kaksi ja kapasiteettia löytyy bussista lähes kaksinivelen verran.
 
Summa summarum: raide-Jokeri ei todellakaan ole jäissä, eikä varsinkaan lainaamasi uutisen perusteella.

---------- Viesti lisätty kello 21:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:36 ----------



Jokerillä kävi jo göteborgilainen kaksinivelbussi, joka todettiin aika yksimielisesti huonoksi. Ei sitä millään tavoin paremmaksi tee se, että laitetaan vielä sähkölangat päälle.

Otin kaupasta mukaan Helsingin uutiset . Siitä löytyy HSL:n ilmoitus joka on päivätty 27.2.2010 tekstistä löytyy: " ...ja eräänä tulevaisuuden vaihtoehtona on pohdittu, että linjalla siirryttäisiin raideliikenteeseen. HSL kokeilee CapaCityn avulla , onko pitkällä nivelbussilla mahdollista päästä raitiotiemäiseen liikenteeseen."

Summa summarum: Jokerin raiteistamien on yksi vaihtoehto ja tulevaisuudessa !
Tämä taas tarkoittaa sitä että kaasu/diesel - busseilla ajetaan toistaiseksi ja johdinautomahdollisuus pysyy mukana tutkittavana vaihtoehtona.

---------- Viesti lisätty kello 16:12 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:09 ----------

Eli johdinauto ei ole ratkaisu sinne, missä kysyntää on niin paljon, että raitiotie on tarpeen. Eikä se ole ratkaisu silloinkaan, kun halutaan luoda raitiotien avulla parempaa ja houkuttelevampaa kaupunkiympäristöä kuin mitä bussit ja autoilu merkitsevät.

Kerro Antero raitiovaunusta, joka ei pidä kolinaa risteyksissä ja vaihteissa.

---------- Viesti lisätty kello 16:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:12 ----------

2-nivelinen johdinauto Helsingissä?
Anyway, CapaCityssä on hyvänä puolena ainakin 2 vetävää akselia sekä ohjautuva taka-akseli + yksi nivel vaatii vähemmän huoltoa kuin kaksi ja kapasiteettia löytyy bussista lähes kaksinivelen verran.

On totta että olen nähnyt monta revennyttä haitaria ja ei ole helppoa rakentaa kestävää haitaria kiinteiden osien väliin. Luulisi että Mercedec on pohtinut ongelmaa
ennenkuin tarjoa CapaCityä esittelykäyttöön. Vai pitääkö sekin tuomita ennenkuin on asiaan perehdytty. Käyn itse matkustamassa autolla huomenna.
Martti

---------- Viesti lisätty kello 16:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:18 ----------

.....hetkellä HSL:ssä näyttää olevan enemmän innokkuutta raitioteiden laajentamiseen mm. linjalle 14.

Jos linjan 14 raiteistamisesta aletaan puhua tosissaan, niin tämä tarkoittaisi nykyisen raideleveyden käyttöä Pitäjänmäentiellä. Olisi kohtuullista että Jokerin raiteistamisen kannattajat ottavat esille raideleveyden sekä onko kyse tavallisesta raitotiestä vai pikaraitiotíestä. Pikaraitiotiestä on puhuttu, mutta onko sillä silloin nykyinen raideleveys ? Jos ei ole, puhutaan kokonaan uudesta liikennemuodosta ja siitä olemme varmaankin yksimielisiä että ensiksi kiinnostus ja investoinnit kohdistuvat toiseen. Uuden raideleveyden ja johdinautoliikenteen samoihin vuosiin sijoittuvaa käyttöönottoa kukaan ei kai näe unissakaan
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Summa summarum: Jokerin raiteistamien on yksi vaihtoehto ja tulevaisuudessa !
Tämä taas tarkoittaa sitä että kaasu/diesel - busseilla ajetaan toistaiseksi ja johdinautomahdollisuus pysyy mukana tutkittavana vaihtoehtona.

Jokerin raiteistamiselle on niin paljon perusteluja, että se on pakko joskus tehdä. Toivottavasti tätä ei vaan ymmärretä liian myöhään.

Kerro Antero raitiovaunusta, joka ei pidä kolinaa risteyksissä ja vaihteissa.

En ole Antero, mutta sanon vain, että enpä ole itse ainakaan kuullut meluttomista busseista. Johdinauto toki on raitiovaunua hiljaisempi, mutta sillä ei ainakaan Jokeria voi perustella.

Jos linjan 14 raiteistamisesta aletaan puhua tosissaan, niin tämä tarkoittaisi nykyisen raideleveyden käyttöä Pitäjänmäentiellä. Olisi kohtuullista että Jokerin raiteistamisen kannattajat ottavat esille raideleveyden sekä onko kyse tavallisesta raitotiestä vai pikaraitiotíestä.

Tuskin raideleveydestä tulee este, vaikka sllä kuinka yritettäisiin hidastella. En ole täysin perillä, missä raideleveysasiassa tällä hetkellä mennään, mutta pahemmin ei järkeviä perusteita 1524 mm:lle taida olla.

Olisi parempi, että kaikki ottaisi huomioon sen, että pikaraitiotie on raitiotie, ei mitään muuta. Jos oikein tahdotaan erotella jotain raitiotietä, on se Helsingin tämänhetkinen raitiotie ja se on hidasraitiotie. Sitä hidastetaan huonoilla etuisuuksilla ja selityksillä. Maailmalta ei kohta enää montaa vastaavaa löydy, eikä toivottavasti löydy kohta Helsingistäkään.

Uuden raideleveyden ja johdinautoliikenteen samoihin vuosiin sijoittuvaa käyttöönottoa kukaan ei kai näe unissakaan

Niinpä. Kuitenkin samoille vuosille on kaavailtu Länsimetroa, Kehärataa, Laajasaloa... Onneksi sentään keskustatunneli putosi pois. Satojen miljoonien projektit voi sijoittaa vapaasti mille tahansa ajalle, mutta heti, kun puhutaan kahdesta vähän vaatimattomammasta hankkeesta, vedetään se alas haaveiluna.
 
JEn ole Antero, mutta sanon vain, että enpä ole itse ainakaan kuullut meluttomista busseista. Johdinauto toki on raitiovaunua hiljaisempi, mutta sillä ei ainakaan Jokeria voi perustella.
En tiedä, mutta en nyt ihan heti osta ajatusta bussista jonka renkaat eivät pidä melua tai tuota katupölyä. Rengasmelu toki on kovasti riippuvainen nopeudesta.
 
2-nivelinen johdinauto Helsingissä?
Anyway, CapaCityssä on hyvänä puolena ainakin 2 vetävää akselia...
No olisikin ollut 2-nivelinen JOHDINauto.. :smile: Mutta ei kai CapaCityssä vedä kuin perävaunun etummainen akseli.

Otin kaupasta mukaan Helsingin uutiset . Siitä löytyy HSL:n ilmoitus joka on päivätty 27.2.2010 tekstistä löytyy: " ...ja eräänä tulevaisuuden vaihtoehtona on pohdittu, että linjalla siirryttäisiin raideliikenteeseen. HSL kokeilee CapaCityn avulla , onko pitkällä nivelbussilla mahdollista päästä raitiotiemäiseen liikenteeseen."
Eiköhän kannattaisi perustaa käsitykset siihen, mitä lautakunnat päättävät ja virastot tekevät tai teettävät. Tiedottajat kirjoittavat kivoja juttuja, koska se on niiden duuni. Mutta aina eivät tiedottajat ole ihan kaikesta perillä.

Kerro Antero raitiovaunusta, joka ei pidä kolinaa risteyksissä ja vaihteissa.
Se on sellainen, jossa on leveä pyörä ja se kulkee syväuraisissa vaihteissa. Se ei aja vaihteessa laipan varassa. Kohtisuorassa risteyksessä se ajaa laipan varassa, jotta ei paukahda laippauran yli ajaessaan. Mutta laipalla ajettavan uran pohja pidetään suorana ja tasaisena. Sitä ei hiota hiomakoneella käsivaralla kuten Helsingissä. Vaihteissa suoraan ajettaessa tämä vaunu ei hiljennä vauhtiaan vaihteen vuoksi. Jos on tarpeen, sillä on sellainen vaihde, jossa voi poikkeavallekin raiteelle ajaa hiljentämättä.

Mutta sellaista bussia en ole nähnyt, joka ei ala rämistä ja kitistä. Polttomoottoribussissa se alkaa nopeammin kuin johdinautossa. Mutta ei kadun aiheuttama rasitus bussin kevytrakenteiseen koriin esty sillä, että bussi kulkee sähköllä. Tervetuloa erityisesti tänne esikaupunkikaduille ajamaan vuoden vanhalla bussilla polanteiseksi painunutta lumipintaista katua. Vaikka on niitä polanteita kantakaupungissakin.

Jos linjan 14 raiteistamisesta aletaan puhua tosissaan, niin tämä tarkoittaisi nykyisen raideleveyden käyttöä Pitäjänmäentiellä. Olisi kohtuullista että Jokerin raiteistamisen kannattajat ottavat esille raideleveyden sekä onko kyse tavallisesta raitotiestä vai pikaraitiotíestä. Pikaraitiotiestä on puhuttu, mutta onko sillä silloin nykyinen raideleveys ?
Raideleveydellä ei ole mitään merkitystä sille, onko se raitiotie pika vai ei. Sen asian ratkaisee raitiotien liikennöintiympäristö. Esim. Pietari on täynnä 1524 mm:n raitioteitä, jotka ovat etanaraitioteitä vaunujen seistessä liikkumattomien henkilöautojen keskellä.

Jos ei ole, puhutaan kokonaan uudesta liikennemuodosta ja siitä olemme varmaankin yksimielisiä että ensiksi kiinnostus ja investoinnit kohdistuvat toiseen. Uuden raideleveyden ja johdinautoliikenteen samoihin vuosiin sijoittuvaa käyttöönottoa kukaan ei kai näe unissakaan
Raidejokerin rakentamiskustannuksiin ja ajankohtaan ei ole mitään merkitystä raideleveydellä. Eikä sillä ole suoranaista merkitystä myöskään kaluston leveyteen. Suuri osa vanhoista keskieurooppalaista raitioteista on 1435 mm:n raideleveydellä mutta 2,3–2,4 m vaunun leveydellä.

Raitioteitä laajennetaan joka tapauksessa, eikä se estä mitenkään sitä, että samaan aikaan jossain rakennettaisiin johdinautoille ilmajohtoja. Helsingin uusien alueiden (entiset satamat ja Östersundom) rakentamisen työmäärä ja kustannukset ovat kokonaisuudessaan toisessa kertaluokassa kuin muutama kilometri ratikan rataa. Eli kunnallistekniikka ylipäätään maksaa aivan muuta kuin joukkoliikenteen väylät. Ja juuri siinä laadukkaan joukkoliikenteen ydin onkin: Hyvin tehty joukkoliikenne säästää moneen kertaan oman arvonsa muun kunnallistekniikan ja liikenneverkon kustannuksissa.

Antero
 
En tiedä, mutta en nyt ihan heti osta ajatusta bussista jonka renkaat eivät pidä melua tai tuota katupölyä. Rengasmelu toki on kovasti riippuvainen nopeudesta.

Meinasinkin ideaalitilannetta. Suora, tasainen asfalttitie ja sähkömoottorilla varustettu auto, jossa ei ole niveltä. En vain halua maalata liian ruusuista kuvaa raitiotiestäkään, kun kokemuksen mukaan se ei Helsingissä kuitenkaan toteutuisi.
 
Siitä löytyy HSL:n ilmoitus joka on päivätty 27.2.2010 tekstistä löytyy: " ...ja eräänä tulevaisuuden vaihtoehtona on pohdittu, että linjalla siirryttäisiin raideliikenteeseen. HSL kokeilee CapaCityn avulla , onko pitkällä nivelbussilla mahdollista päästä raitiotiemäiseen liikenteeseen."

Kyllä olen itsekin lukenut tuon, onhan se tämän foorumin uutisissakin. Ja kuten Anterokin totesi, tuon käytännön merkitys on häviävän pieni eikä se indikoi oikeista päätöksistä asian suhteen yhtään mitään. Tiedottaja on varmasti halunnut käyttää sanamuotoa, jossa pitkien bussien kokeilu myös kuulostaa mahdollisimman järkevältä. Ei olisi ollut järin fiksua kirjoittaa tiedotteeseen kuitenkaan, että CapaCityä kokeillaan, mutta hyvin todennäköisesti Jokerilla siirrytään joka tapauksessa raitioliikenteeseen. Sehän saisi koko kokeilun kuulostamaan kovin turhalta.

Asioiden saamat painoarvot tiedotusteksteissä riippuvat aina myös paljon asiaa hoitavien ihmisten henkilökohtaisista mieltymyksistä. Tiedotetekstin pohja on varmasti tullut asiaa pohtivalta henkilöltä, joka ei ole halunnut nostaa pikaraitiotietä esiin, koska se olisi oman työn tärkeyden vähättelyä. Eikä siinäkään puhuta raide-Jokerin laittamisesta jäihin, kuten aikaisemmin väitit, vaikka vähättelevää sanamuotoa onkin käytetty.

Mutta kuten sanoin, Jokerin toteutusajankohdan merkittävin päätös hierottaneen HLJ 2011 -prosessissa. Sitä indikoi jo tämäkin viime lokakuun uutinen:
http://jlf.fi/f34/3936-uusi-jokeri-linja-kulkee-kiskoilla/

"Toteutusajankohdasta päätetään Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman HLJ 2011 yhteydessä."

Tuossa ei mainita johdinautoista sanaakaan, joten oliko logiikkasi mukaan johdinautoselvitys siis lokakuussa jäissä?

HLJ 2011:n valmistumiseen mennessä lienee johdinautoistakin valmistunut jonkinasteinen uusi selvitys. Itse uskon, että sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Mikäli Jokeria jatkettaisiin isojen bussienkin kanssa, on silti epätodennäköistä, että siitä tehtäisiin johdinautolinja. Se ei ole sille mitenkään erityisen hyvä pilottikohde, toisin kuin vielä perustamaton Jokeri II voisi hyvin olla. Jokeri I:llä tarve on nimenomaan joko säilyttää bussien hyvä joustavuus kokonaan tai sitten rakentaa reilusti muusta liikenteestä eristetty linja. Ja sellaisen rakentaminen bussikatu-johdinautolinjaksi ei varmasti ole millään mittapuulla edullisempaa kuin pikaraitiotie.

---------- Viesti lisätty kello 18:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:54 ----------

Olisi kohtuullista että Jokerin raiteistamisen kannattajat ottavat esille raideleveyden sekä onko kyse tavallisesta raitotiestä vai pikaraitiotíestä

No mene vain lukemaan raide-Jokeria käsittelevää ketjua. Siellä on asioita otettu esille monen sadan viestin edestä. Käytännössä vallitsee konsensus, että raide-Jokeri on keskieurooppalaistasoinen pikaraitiotie lähes kaikkialla omalla urallaan tai kaistoillaan (asia selviää katsomalla alustavaa yleissuunnitelmaa) sekä 1000 mm raideleveydellä ja kaksisuuntavaunuilla.
 
Takaisin
Ylös