Johdinautot

Rataa on itse asiassa halpa rakentaa, se menee siinä samalla kuin kadut muutenkin. Laajasalon sillat ovat yksittäisenä radan osana kallis kokonaisuus, mutta suhteessa muuhun kunnallistekniikan hintaan ei mitenkään ihmeellinen. Kalustoa laajennuksiin alkaa olla 3–4 vuoden kuluttua, joka asettunee aika lailla yksiin talojen rakentamisen kanssa. Ja silloin tämän hetken suhdannetilannekin on jo historiaa.

Näin siis arvioin, luvatahan ei voi kukaan.

Katselin muutamia viestiketjuja taaksepäin , moni puhui uusista raitiolinjoista , jotka olisivat nyt 2009 -2010 käytössä. Mutta nythän mainitsit että vuosina 2013 - 2014 uudet linjat VOISIVAT kulkea. Useamman näkökulman katsominen Jätkäsaaren rakentamisesta toi mieleen sen, että esimerkiksi asukkaisen vieminen bussilla Ruoholahden metroasemalle ei mitenkään poissuljettava idea, vaan lähinnä kuulostaa terveeltä maalaisjärjeltä. Varsinkin siinä tilanteessä, että suhdanteet sallivat 5 - 10 ensimmäisen talon rakentamisen ja tulisi sitten jostain syystä pitkä suvantovaihe. Mutta jos Jätkäsaari olisi saatu autottomaksi asuinalueeksi, niin siinä tapauksessa raitiolinjan rakentaminen yhdessä ensimmäisen talon kanssa olisi ollut varsin ymmärrettävää.

Martti
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Katselin muutamia viestiketjuja taaksepäin , moni puhui uusista raitiolinjoista , jotka olisivat nyt 2009 -2010 käytössä. Mutta nythän mainitsit että vuosina 2013 - 2014 uudet linjat VOISIVAT kulkea. Useamman näkökulman katsominen Jätkäsaaren rakentamisesta toi mieleen sen, että esimerkiksi asukkaisen vieminen bussilla Ruoholahden metroasemalle ei mitenkään poissuljettava idea, vaan lähinnä kuulostaa terveeltä maalaisjärjeltä.
Anteeksi nyt vaan, mutta tuo on nimenomaan se idea mitä HKL on yrittänyt säännöllisesti puskea, johdinautot on samaa jatkumoa, ja maalaisjärjellä ajatellen se on aivan järkyttävän huono. Jätkäsaaresta on keskustaan sellaiset 1,5 - 3 kilometriä. Mieti nyt, olet lähdössä Jätkäsaaresta vaikka Stockmannille. Malli HKL: kävelet bussipysäkille, odotat bussia, ajat bussilla Ruoholahteen, kävelet alas metroasemalle, matkustat kaksi asemanväliä, nouset ylös Rautatientorin metroasemalta, kävelet Stockmannille. Olisiko 20 minuuttia? Lisäksi tuosta tulee saman verran kävelyä kuin jos vaan taittaisi koko matkan jalan, Euroopan parasta joukkoliikennettä! Taloudellisesti pitää olla melkoisen todellisuuspakoinen liikennebyrokraatti että tuosta saa kannattavan, todellisuudesssa tuollainen raju huonnus liikenneyhteyksissä laskisi kaupungin omistaman maan arvoa niin paljon että syntyy tulee helposti satojen miljoonien tappiot veronmaksajille. Lyhyesti ei, ihan oikeasti EI.

KSV onneksi ymmärtää jotain asiakaspalvelun ja ylipäänsä kaupunkisuunnittelun päälle, ja onkin johdonmukaisesti tyrmännyt liitynnän.

Varsinkin siinä tilanteessä, että suhdanteet sallivat 5 - 10 ensimmäisen talon rakentamisen ja tulisi sitten jostain syystä pitkä suvantovaihe. Mutta jos Jätkäsaari olisi saatu autottomaksi asuinalueeksi, niin siinä tapauksessa raitiolinjan rakentaminen yhdessä ensimmäisen talon kanssa olisi ollut varsin ymmärrettävää.
Kaupunki on tehnyt Jätkässä tontinluovutuksista sopimuksen jossa tontin hinta määräytyy myyntihinnan mukaan, joka pienentää huonommassakin suhdanteessa rakentajan riskiä. Houkuttelevampaa rakennuspaikka on myös vaikea keksiä, eli en pidä tätä riskinä. Lisäksi suhdanteita nyt tulee ja menee.
 
Viimeksi muokattu:
Anteeksi nyt vaan, mutta tuo on nimenomaan se idea mitä HKL on yrittänyt säännöllisesti puskea, johdinautot on samaa jatkumoa, ja maalaisjärjellä ajatellen se on aivan järkyttävän huono. Jätkäsaaresta on keskustaan sellaiset 1,5 - 3 kilometriä.

Tarkoitin pääasiassa "ensimmäisten talojen osalta ". Raitiolinjaa 9 pitäisi jatkaa, myös Kalasatamaan rakennetaan, Kruunuvuorenrantaa raitiolinja ja uudisrakennusta, Sipooseen uudisrakennusta ja joukkoliikenneyhteydet, ja Hermannin tuntumassa myös rakentamista ja joukkoliikenneyhteyksiä. Kaupungilla ja rakentajilla riittää siis papua . Kerro Sinä sitten ensimmäisen raitolinjan valmistumisvuosi kuhunkin kohteeseen ja missä järjestyksessä. ?

---------- Viesti lisätty kello 20:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:56 ----------

HKL on yrittänyt säännöllisesti puskea, johdinautot on samaa jatkumoa, ja maalaisjärjellä ajatellen se on aivan järkyttävän huono.

Onkos Sinulla niin hyvä johdinautotekniikan ja kaupunki- ja yhdyskuntasuunnitelun tuntemus että tyrmää ajatuksen jo siinä vaihessa kun johdinauton käytön mahdollisuus on vasta selvityksen alla ?
 
Kerro Sinä sitten ensimmäisen raitolinjan valmistumisvuosi kuhunkin kohteeseen ja missä järjestyksessä. ?

Valtuuston hyväksymän perustamissuunnitelman mukaan linjan 8 liikenne Saukonpaateen alkaa elokuussa 2011 ja linjan 9 liikenne Kampin kautta Länsiterminaaliin elokuussa 2012. "Perustamissuunnitelman hyväksyminen" merkitsee sitä, että lopullinen päätös rakentamisesta on tehty, eli mitään käsittelyä lautakunnissa, kh:ssa tai valtuustossa ei enää tämän osalta tarvita eikä rakentamista enää voi poliittisin keinoin estää (ellei hinta-arvio oleellisesti kohoa).

Tämän vuoden aikana kiskotöitä tehdään ainakin Crusellinsillalla, Länsisatamankadulla, Malminrinteessä ja Ruoholahdenkadulla.
 
Viimeksi muokattu:
Jätkäsaaresta on keskustaan sellaiset 1,5 - 3 kilometriä. Mieti nyt, olet lähdössä Jätkäsaaresta vaikka Stockmannille. Malli HKL: kävelet bussipysäkille, odotat bussia, ajat bussilla Ruoholahteen, kävelet alas metroasemalle, matkustat kaksi asemanväliä, nouset ylös Rautatientorin metroasemalta, kävelet Stockmannille. Olisiko 20 minuuttia?
.

Kauankos ajaa raitovaunu Jätkäsaaresta kolmen sepän patsaalle tai kaivokadulle ?
(Sitä reittiä, joka nyt on piirretty)

Martti
 
Kauankos ajaa raitovaunu Jätkäsaaresta kolmen sepän patsaalle tai kaivokadulle ?
(Sitä reittiä, joka nyt on piirretty)

Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan Jätkäsaaren keskuspysäkiltä Kaivokadulle 7 min. Muita vaihtoehtoja, ml. metroliityntä, on oheisessa KSV:n piirroskaaviossa.
 

Liitetiedostot

  • ajoajat.jpg
    ajoajat.jpg
    63 KB · Lukukerrat: 186
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kauankos ajaa raitovaunu Jätkäsaaresta kolmen sepän patsaalle tai kaivokadulle ?
Varovaisella 12 km/h nopeudella noin 14 minuuttia. Todellisuudessa on mahdollisuus 10-12 min matka-aikaankin.

Ja huom. Vaihdottomana, kotioven edustalta Stockmannin edustalle.

Eli vaikka menisikin sama 20 minuuttia, ei ainakaan huonolla säällä kyllä haittaisi sitten pätkääkään.

---------- Viesti lisätty kello 19:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:22 ----------

Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan Jätkäsaaren keskuspysäkiltä Kaivokadulle 7 min.

Oho! :eek:
Mahdollinenhan tuo on, mutta Helsingissä aika optimistinen.
 
Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan Jätkäsaaren keskuspysäkiltä Kaivokadulle 7 min.

Tuo todennäköisesti on vähän yltiöoptimistinen aika, koska se edellyttäisi, että Mechelininkadun päästä ajettaisiin Kaivokadulle yli 19 km/h keskinopeudella (1,6 km/5 min). Siihen tuskin päästään sillä osuudella millään, vaikka täydelliset nollaviivevalotkin saataisiin.
 
Tarkoitin pääasiassa "ensimmäisten talojen osalta "... Onkos Sinulla niin hyvä johdinautotekniikan ja kaupunki- ja yhdyskuntasuunnitelun tuntemus että tyrmää ajatuksen jo siinä vaihessa kun johdinauton käytön mahdollisuus on vasta selvityksen alla ?
Nimenomaan niiden ensimmäisten talojen osalta tässä ei ole järjen häivää. Ja kun, metroliityntä mukaanlukien muuten, koko joukkoliikenne hoituu muutamalla lyhyellä ratikkalinjojen jatkolla niin miksi ihmeessä niin ei tehtäisi? Tämän ymmärtämiseen ei tarvita johdinautoteknikaan syväosaamista, ja se virasto jossa on kaupunkisuunnitteluosaaminen on koko ajan ajanut ratikkaa.

Ymmärrän tavallaan HKL:n kannan, jos asiaa katsoo ihan heidän budjetistaan niin lisämatkustajat on ikävä kuluerä, halvemmalla pääsee kun tarjoaa joukkoliikennettä joka ei kerää matkustajia.
 
Ja huom. Vaihdottomana, kotioven edustalta Stockmannin edustalle.
Eli vaikka menisikin sama 20 minuuttia, ei ainakaan huonolla säällä kyllä haittaisi sitten pätkääkään.
---------- Viesti lisätty kello 19:24 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:22 ----------

Oho! :eek:
Mahdollinenhan tuo on, mutta Helsingissä aika optimistinen.

Tämä vasta mielenkiintoista tämä luvuilla pelaaminen. Espoossa kysyttiin mitä kaupungintalon korjaus maksaa, no se maksaa 10 tai 13 miljoonaa tai 20 miljoonaa.
Tässähän meillä on vastauksia nyt sivuilla raitioliikenteen alkamisesta ja matkanopeudesta. Siinä on jonkun verran muutakin liikennettä tällä uudella linjalla. Mites ne KSV:sta tuollaisen luvun heittävät ? Jos ei tästä enempää sönkkäämään, "kohtahan" se nähdään.

Martti
 
Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan Jätkäsaaren keskuspysäkiltä Kaivokadulle 7 min. Muita vaihtoehtoja, ml. metroliityntä, on oheisessa KSV:n piirroskaaviossa.
Nuo kävelyajat on alakanttiin ja metron vuoroväli on odotusajasta päätelleen näköjään nolla minuuttia. (Sivuhuomio, jos nyt ensin katsottaisiin pystyykö metroa liikennöimään kahden minuutin vuorovälillä ja sitten laskettaisiin sen mukaan.) Tuo ratikan 7 minuuttia on myös ehkä vähän optimistinen, toisaalta Kamppiin saakka reitti on suht helppo.
 
. Ja kun, metroliityntä mukaanlukien muuten, koko joukkoliikenne hoituu muutamalla lyhyellä ratikkalinjojen jatkolla niin miksi ihmeessä niin ei tehtäisi? Tämän ymmärtämiseen ei tarvita johdinautoteknikaan syväosaamista, ja se virasto jossa on kaupunkisuunnitteluosaaminen on koko ajan ajanut ratikkaa.

Kyllä on lukuisia esimerkkejä kaupunkisuunnitteluviraston syväosaamisesta. Mutta on se kunnioitettavaa syväosaamista kun saadaan raitiovaunu kulkemaan Jätkäsaaresta Kaivokadulle 7 minuutissa. Arvostan sitä suuresti.

Martti
 
Sivumennen, mitä niin ihmeelistä siellä Rautatientorilla on että matka-ajat lasketaan sinne? Jos haluaa laskea vaihtoyhteydelle niin sitten paikallisjunien laitureilla tai Kaisaniemen metroasemalle (veikkaisin kokonaisuudessa nopeammaksi kuin Rautatientori). Jos haluaa keskustasta suosituimman kohteen niin ehdotan Kolmea Seppää. Tai Porthaniaa.

---------- Viesti lisätty kello 21:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:55 ----------

Kyllä on lukuisia esimerkkejä kaupunkisuunnitteluviraston syväosaamisesta. Mutta on se kunnioitettavaa syväosaamista kun saadaan raitiovaunu kulkemaan Jätkäsaaresta Kaivokadulle 7 minuutissa. Arvostan sitä suuresti.
Kaupunkisuunnittelun haukkuminen on helsinkiläisten luovuttoman perusoikeus, mutta kun penäsit niitä virallisia asiantuntijoita... Vaikka se olis 14 minuuttia se olisi se on edelleen käytännössä nopeampi kuin metroliityntä, ei kai nyt kukaan vakavissaan ole sitä mieltä että liityntäliikenne on järkevää jollain parin kilometrin matkoilla?
 
Tämä vasta mielenkiintoista tämä luvuilla pelaaminen. Espoossa kysyttiin mitä kaupungintalon korjaus maksaa, no se maksaa 10 tai 13 miljoonaa tai 20 miljoonaa.

Tässä nyt ei ole kyse samanlaisesta arvioinnista. Nyt täytyy tietää, mitkä on raitiovaunun olosuhteet, kun liikennöinti Jätkään alkaa. Jos tilanne on, kuten on tänä päivänä, en yhtään ihmettele, jos menee yli 15 minuuttia. Nyt näyttää siltä, että radan linjauksia suunnitelmissa on paranneltu, joten toivoa KSV:n arviolle on, jos vain kaikki muutkin puhaltaa samaan hiileen.

Espoon kaupungintalo on mitä on, sitä ei olosuhteet muuta. Hinta taitaa olla vähän vaikea asia, sillä rahasta puhuttaessa arviot näyttää aina tällaisilta, kun samassa lauseessa mainitaan Espoo. :lol:
 
Takaisin
Ylös