Sivu 7 / 135 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345678910111727476787107 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/2013

Viestiketju: Johdinautot

  1. #91
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Tämähän on ollut tiedossa kaikenaikaa, mutta ehkä se nyt vaati väitöksenkin...
    Meidän "harrastajien" tiedoillahan ei ole mitään arvoa, ne ovat vain mielipiteitä. Siksi on hyvä, että tästä tiedosta tulee tällä tavoin virallista.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Vuonna 1980 oli käytössä vain kotimainen Sisu/Wiima/Strömberg eli SWS-johdinauto nro 1. Aivan kuin väitöksessä olisi virheellisesti yhdistetty neuvostoliittolaiset ZIU-bussit ja SWS. Tai sitten tässä on vain oiottu lauseita.
    Ei siinä ole sekoitettu Ziu- ja SWS-johdinautoja. Desibeliarvot on poimittu HKL:n ympäristöraportista sekä Helsingin meluntorjuntaohjelmasta.

    Antero

  2. #92
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    http://www.villamosok.hu/troli/index.html
    Budapestin johdinautoja. Ei tarvitse osata unkaria, tekstiä on myös englanniksi, ei ihan parasta mahdollista mutta asiat tulevat selviksi. Valitettavasti sivut latautuvat hitaasti.
    Ihan mukavasti teknistä tietoa. Olipa Budapestissä myös prototyyppi trollikka-Ikarus 284.T1 suomalaisella Strömbergin tekniikalla! Menestyksekäs se ei ollut. http://www.villamosok.hu/troli/ik-28...o/strom-vk.jpg
    Toinen uudempi kuva http://www.villamosok.hu/troli/ik-280-proto/t198e.jpg
    jossa Strömberg-Ikaruksen takaa pilkistää sittemmin pitkään Tallinnassa numerolla 309 vaikuttanut Ikarus 415T -koetrollikka.
    Viimeisin muokkaaja Camo Lissabone; 26.12.2007 kello 19:09. Syy: lisätty linkki
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  3. #93
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Johdinautot

    Maailman pohjoisimpien johdinautojen linjakartta on nähtävissä osoitteessa:
    http://www.zkh.murmansk.ru/images/st...ansp/troll.gif
    Linjoja on viisi, joista neljää ajetaan joka viikonpäivä.
    Tavallisten bussien linjakartta samalta alueelta on osoitteessa:
    http://www.zkh.murmansk.ru/images/st...ransp/auto.jpg

  4. #94
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jouni Seilonen Näytä viesti
    Tavallisten bussien linjakartta samalta alueelta on osoitteessa:
    Aika paljon päällekkäisiä bussilinjoja! Melkein joka paikkaan menee kaksi tai useampi linja, jolloin vaihtojen tarve vähenee.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  5. #95
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Aika paljon päällekkäisiä bussilinjoja!
    Karttojen aiheeseen liittyviltä tekstisivuilta saan kehnohkolla kielitaidollani käsityksen, että linjat 12, 16, 21, 33 ja suurempinumeroiset ajetaan pienikokoisilla linja-autoilla ja että muut linjat (1, 5, 10, 11, 18, 19, 24, 25, 27, 29) ajetaan suurikokoisilla tai "erikoisen" suurikokoisilla busseilla. Usealla kahden linjan yhteisellä päätepysäkillä toinen linjoista näyttäisi olevan "pienoisbussilinja". Suurikokoisten bussien kerrotaan olevan seuraavia merkkejä: Volvo, Ikarus-280, Ikarus-260, LiAZ-677, LiAZ-5256, Marz. Ikarus-280-bussien maksimikapasiteetin kerrotaan olevan 165, muut 110 tai 120, johdinautot 110.

  6. #96
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    http://www.villamosok.hu/troli/index.html
    Budapestin johdinautoja. Ei tarvitse osata unkaria, tekstiä on myös englanniksi, ei ihan parasta mahdollista mutta asiat tulevat selviksi. Valitettavasti sivut latautuvat hitaasti.
    Ihan mukavasti teknistä tietoa. Olipa Budapestissä myös prototyyppi trollikka-Ikarus 284.T1 suomalaisella Strömbergin tekniikalla! Menestyksekäs se ei ollut. http://www.villamosok.hu/troli/ik-28...o/strom-vk.jpg
    Toinen uudempi kuva http://www.villamosok.hu/troli/ik-280-proto/t198e.jpg
    jossa Strömberg-Ikaruksen takaa pilkistää sittemmin pitkään Tallinnassa numerolla 309 vaikuttanut Ikarus 415T -koetrollikka.
    Nuo sivustot ovat todella mainiot muutenkin, metro linkki tosin kaikkein hitain, olisiko syynä sivujen päivityksen loppuminen. Unkariksi tarinaa on paljon enemmän, kenties jopa liiaksi asti pientä nippelitietoa teknisistä vipstaakeista yms., mutta kuvasto on jo itsessään hieno! Ikarus-fanin mieltä lämmittää
    Tuo 284 malli on sinänsä mielenkiintoinen, että sitä yritettiin polttomoottoriversiona nimenomaan saada Pohjolan markkinoillekin, BKV aikoinaan testasi yhtä autoa,mutta ei silloin vielä mieltynyt takatuuppariniveleen,vaikka myöhempi 435 sellainen malli sitten onkin. Tuosta 284 mallista sitten kehiteltiin myös vientiversio jenkkeihin ja Kanadaan.
    Mutta eikös olisi ollut hienoa jos tuota 284T mallia olisi meilläkin käytetty! Torllikoitten ja Ikaruksen ystävänä olisi ollut liki juhlaa: iso, hiljainen, tehokas, taloudellinen , saasteeton linja-auto
    Vauhtia vaunuun!

  7. #97
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Varsin HelBissä kunnossa oleva (tosin poistettu) ZiU-nivel!
    http://transit.parovoz.com/muralista...ID=3360&LNG=RU
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  8. #98
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Nykyaikaiset johdinautot

    Kun HKL:kin ilmeisesti on tutkailevinaan johdinautojen mahdollisuuksia Helsingissä, niin kannattaa sitten vilaista maapallon toiselle puolellekin.
    Jos jollakulla on käsitys siitä miltä sellainen "vanhanaikainen, hidas rotisko" näyttää, niin tutustukoon vaikka tähän:
    Wellington 331.
    Protot valmistuneet marraskuussa 2007 ja yli 60 on tilattu, siis Wellingtoniin Uuteen Seelantiin.
    Väreistä voi olla mieltä mitä tahansa. Mutta tämä on täysmatala, täysilmastoitu telibussi, joka kiihtyy ja kulkee. Valmistaja on Designline samassa maassa.

  9. #99
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Nykyaikaiset eurooppalaiset johdinautot

    Milanossa ATM:llä on ollut tällaisia 18 metrisiä Irisbus Cristalis -vaunuja vuodesta 2005. Numerot ovat 400-409. Kuvattu 2.2.2008.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  10. #100
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus Vs: Johdinautot

    Niinpä, jokapuolella muualla Euroopassa löytyy nykyaikaisia, tehokkaita ja vieläpä hyvän näköisiä johdinautoja...
    Vauhtia vaunuun!

  11. #101
    EmilB avatar
    Liittynyt
    09.03.2008
    Sijainti
    Helsinki/Budapest
    Viestejä
    64

    oletus Vs: Johdinautot

    hei, täältä löytyy kiva harrastajavideo vanhan ziu auton kyydistä. kukin saa kokea itse johdinauton tunnelmaa) vastaan tulee budapestin liikenteen koko kirjo, ikarukset, solarikset, ziut, siemensin combino jne.. http://www.youtube.com/watch?v=jcE5PaHoz3g kivasti näyttää toimivan miljoonakaupungin vilskeessä. vielä tietoa ganz/skoda konsernin johdinautoista. http://www.skoda.cz/en/skoda-holding/products/c31700 unkarin ganzin tekniikka skodan korittamana. olen matkustanut budapestin solariksen kyydissä, todella hieno kokemus olisi todella kiva saada hiljaiset, mukavat trollikat takas stadin liikenteeseen!

  12. #102
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Johdinautot

    Kiovasta löytyy uusia LAZ-trollikoita lyhyinä (ElektroLAZ 12) ja nivelinä (ElektroLAZ 20). Tuotenimellä CityLAZ liikkuu myös dieselbusseja ainakin pätkinä, niveliä en nähnyt, vaikka sellainenkin on tuotannossa.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  13. #103

    Liittynyt
    23.10.2006
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    534

    oletus Vs: Johdinautot

    Aivan ihmeellistä tämä, että Suomessa vastakkain asetetaan bussilinja ja pikaratikka. Molempien parhaat puolet yhdistävä johdinauto unohdetaan täysin. Tietysti trollikkalinja vaatii pitkän tähtäimen suunnittelua. Ei kannata ensin tehdä busseille sähköjä ja muutaman vuoden päästä sitten ratikkaa. Jos vaikka jokerilinjasta pikaratikka ja Mellunmäki-Lentoasema -välille sähköbussi. Polttoaineen hinnannousun luulisi tekevän trollikasta entistä kannattavamman. Kai se on joku asennevamma, joka estää edes puhumasta koko asiasta.

  14. #104
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LateZ Näytä viesti
    Molempien parhaat puolet yhdistävä johdinauto unohdetaan täysin.
    Kannattaa muistaa että johdinauto yhdistää osaksi raitiotien heikoimman puolen - sidottu erityiseen infrastruktuuriin - bussin heikkoihin puoliin - rajalliseen kapasiteettiin.

    Johdinauton kapasiteetti on sama kuin polttomoottoribussin. Linjasto- ja kaupunkisuunnittelussa johdinauto ei tarjoa polttomoottoribussista poikkeavia mahdolisuuksia.

    Johdinautolle vaihtoehtona olisi ehdottomasti syytä antaa puheenvuoronsa Suomessa. Olen itse esimerkiksi kutsunut Salzburgista johdinautoasiantuntija Angela Gasteinerin Suomeen, valitettavasti vierailu oli viime marraskuussa ajankohtana, jona siitä ei tullut uutista.
    Gasteinerin esitys johdinautoista

    Itse näkisin että johdinauton kiistattomina hyvinä puolina ovat:
    - Energialähderatkaisu voidaan vapaasti valita kaikkein energia- ja ympäristötehokkaimman vaihtoehdon mukaan
    - Meluton
    - Investointi on kohtuullinen
    - Käyttökustannukset ovat raskaasti kuormitetulla bussilinjalla edulliset

    Johdinauton tärkeimmät heikkoudet tulivat esille yllä.

    Johdinauto on ennen kaikkea bussiliikenteen yksi energiaratkaisu, ei bussiliikenteestä täysin poikkeava liikenneratkaisu.

  15. #105
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Itse näkisin että johdinauton kiistattomina hyvinä puolina ovat:
    - Energialähderatkaisu voidaan vapaasti valita kaikkein energia- ja ympäristötehokkaimman vaihtoehdon mukaan
    - Meluton
    - Investointi on kohtuullinen
    - Käyttökustannukset ovat raskaasti kuormitetulla bussilinjalla edulliset

    Johdinauto on ennen kaikkea bussiliikenteen yksi energiaratkaisu, ei bussiliikenteestä täysin poikkeava liikenneratkaisu.
    Johdinautot sopivat siis ainakin suurimmaksi osaksi samaa reittiä pysyvästi liikennöitäville runkolinjoille, joilla vuoroväli on ja tulee olemaan jatkossakin tiheä – eli väestöpohja on riittävä, ja joilla ei tule johdinautoinvestoinnin kuoletusaikana olemaan tarvetta linjan muuttamiseksi raideliikennepohjaiseksi.

    Erittäin hyvänä esimerkkinä sopivasta linjasta rollikalle mainittakoon Tampereen joukkoliikenteen ruuhka-aikaan 10 minuutin välein ja päivällä 15 minuutin välein liikennöitävä linja 15, jonka pysyväisluonteisen reitin varrella on valmiiksi vanhan rollikkalinjan 11 ajojohtopylväitä, ja TKL:n Jokipohjantien varikko ("Nekalan halli") on käytännössä linjan varrella. Linjaa liikennöidään pääsääntöisesti 2-akselisin bussein, mutta matkustajamäärän kasvuun kannattaisi toki sähköbussihankintoja tehtäessä varautua hankkimalla teli- tai nivelrollikoita.

    Nämä asiat tosin lienee jo todettu aiemmin tässä ketjussa (en tarkistanut asiaa), mutta kertaus ja oleellisen tiivistys ei liene pahasta.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 11:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 04:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 15:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 22:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 19:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •