Sivu 71 / 135 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 113151616768697071727374758191111131 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1051-1065/2013

Viestiketju: Johdinautot

  1. #1051
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Mikäköhän kaupunkikuvallinen ongelma sellaisissa parissa graniittipaadessa olisi?
    Jos minulta kysyt, niin ei mikään. Mutta kun minulta ei valitettavasti kysytä

    Esim. Fredallahan olisi ollut tilaa vaikka ihan reiluun metrin levyiseen erotuskaistaan eli keskikorokkeeseen siinä pysäkin kohdalla, jatkuen vaikka 0,5 metrin levyisenä etelään UKK:n risteykseen saakka. Koroketta ei niin vaan ylitettäisikään, vaikka kyllähän bussit niidenkin päältä sujuvasti oikaisevat.

    ---------- Viesti lisätty kello 17:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 17:25 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Tämän saman ilmiön olen nähnyt myös tässä Hankenin kulmassa, kun bussi pysähtyy k.o pysäkillä, niin sen keula on suojatien edessä. Sitten takaa tuleva menee vastaan tulevien ratikkakaistaa pysähtymättä ohi. Jos edes pysähtyisi ?
    Juuri tätä paikkaa tarkoitin, ja juuri näin kävi silloinkin. Jos bussi olisi pysähtynyt suojatien eteen, koskapa viereinen bussi oli alle 5 m päässä siitä, niin lakiahan se olisi sillonkin rikkonut lähtiessään ohitukseen sulkuviivan yli, mutta ainakaan ei olisi jalankulkijoiden henki vaarassa. Ruumiita tuossa vielä tulee.

    Oletko nähnyt tuota useinkin? Minä vain kerran, kun reittini ei tavallisesti kulje siitä ohi. Olin kyllä aika yllättynyt näkemästäni silloin. Olisi kiva tietää, onko tuo yleistäkin. Helbille vaan terveisiä...
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  2. #1052
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Tämän saman ilmiön olen nähnyt myös tässä Hankenin kulmassa, kun bussi pysähtyy k.o pysäkillä, niin sen keula on suojatien edessä. Sitten takaa tuleva menee vastaan tulevien ratikkakaistaa pysähtymättä ohi. Jos edes pysähtyisi ?
    Bussin kyydissä on järkyttävää katsella tätä touhua. Tällä foorumilla on jonkun verran bussinkuljettajia. Olkaa hyvä ja ottakaa kantaa .
    Arkadiankadulla sijaitseva pysäkki 0204 "Kauppakorkeakoulut" on juurikin kuvailemallasi tavalla suojatien vieressä ja jos suojatien edessä on ajoneuvo pysähtyneenä kuvailemallasi tavalla niin päiväsakkoja rapsahtaa tuollaisesta pysähtymättä ohittamisesta.

    Lisäys: Ymmärrän tilanteen tuoman kiusauksen kun pysäkille on jonottamassa useita autoja/vaunuja ja toisinaan saman vihreän vaiheen aikana ei liikennevirta "vedä" riittävästi. Silti joukkoliikenteen kuljettajan pelisilmään mielestäni kuuluu ennakointi sen suhteen, että risteyksen pystyy järkevästi ylittämään.

    Menee jo toisen ketjun aiheeseen, mutta samanlaisia ongelmapaikkoja on muuallakin. Esim. keskustaan päin Kurvin pysäkki 2410 "Vilhonvuori" Hämeentiellä on ruuhka-aikoina tukkeutumisherkkä.
    Viimeisin muokkaaja vko; 17.03.2010 kello 14:55. Syy: lainausta siivottu

  3. #1053
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    742

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Oletko nähnyt tuota useinkin? Minä vain kerran, kun reittini ei tavallisesti kulje siitä ohi. Olin kyllä aika yllättynyt näkemästäni silloin. Olisi kiva tietää, onko tuo yleistäkin. Helbille vaan terveisiä...
    Onneksi ei, mutta ne kaksi kertaa järkyttivät. Monasti 39:stä ei siinä kohtaa jää kukaan pois. Sitten jos ajaa toisen perään niin onneksi kuitenkin enemmän nähdään sitä että kuljettaja odottaa asianmukaisesti edellä olevan auton lähtemistä liikkeelle ja seuraa perässä omalla ajokaistallaan.

    Martti
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 08.03.2010 kello 22:40. Syy: siistitty lainausta

  4. #1054

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Johdinautot

    Tein eri ketjun Malminrinteen radasta, ja varsinkin Fredan ja UKK:n risteyksestä, toivottavasit kuukanko ei pahastiu.
    http://jlf.fi/f20/4275-malminrinteen...kadun-risteys/

  5. #1055

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Ja onko siellä Elielinaukiolla niin täyttä että esimerkiksi 70T ei voi ajaa sinne, varsinkin sen jälkeen kun Kehäradan valmistuttua bussimäärä vähenee?
    Mitä ideaa koko 70T:ssä on, jollei se mene Kamppiin?

  6. #1056

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Mitä ideaa koko 70T:ssä on, jollei se mene Kamppiin?
    Olenkin aina miettinyt mikä 70T:n idea on.

    Itseasiassa, mitä jos se jatkaisi Lauttasaareen?

  7. #1057

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Olenkin aina miettinyt mikä 70T:n idea on.
    Minusta se vaikuttaa erittäin tarpeelliselta, mutta minulla onkin oma lehmä ojassa. Mutta on bussissa aika paljon käyttäjiä, jotka ovat samaa mieltä kanssani. Ja Sturenkadun, Vallilan ja itäisen Alppilan yhteydet läntiseen keskustaan olisivat paljon huonommat ilman sitä. Se täydentää juuri niitä alueita, jotka 3 ja 8 jättävät paitsioon. Ja sen lisäksi vielä yhteys mainituilta alueilta Koillis-Helsinkiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Itseasiassa, mitä jos se jatkaisi Lauttasaareen?
    Periaatteessa joo, mutta ei käytännössä onnistu nykyisellä linjan laatutasolla ja ilman Sturenkadun bussikaistoja. Epäsäännöllisyyttä on ihan liikaa. Ja reitti toisi lisää päällekkäisyyttä 8:n kanssa.

    Toisaalta Lauttasaaren bussien tuominen jollekin metron kanssa vaihtoehtoiselle reitille olisi hyvä juttu, eli juurikin yksi Punavuoreen päin ja toinen Töölöä kohti. Jotta ei matkustaminen menisi siihen, että täytyy ensin tulla kaksi asemaväliä Larusta Kamppiin ja jossa vaihtaa muuhun välineeseen.

    Mutta minusta 69:nkin voisi tuoda Elieliltä Kamppiin. Nykyinen reitti Pasilan jälkeen ei kauheasti 7:sta eroa, mutta läntisestä Töölöstä ei ole suoraa yhteyttä Pasilaan. Ja suoraan "keskustaan" eli Rautatieasemalle haluaville on paljon vaihtoehtojakin Koillis-Helsingistä.

    Miten tämä liittyy johdinautoihin, en jaksa enää edes ajatella...

  8. #1058
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    742

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Olenkin aina miettinyt mikä 70T:n idea on.

    Itseasiassa, mitä jos se jatkaisi Lauttasaareen?
    Olen joskus Töölöntorin pysäkiltä, jos 8 jostain syystä viipyy ja olen matkalla Sturenkadun suuntaa, hypännyt ripeästi suojatietä pitkin 70T:n pysäkille. En tiedä montako paikallisbussilinjaa ajaa Sturenkadun päästä päähän, mutta tämä 70T on varsin kätevä.

  9. #1059
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    742

    oletus Vs: Johdinautot

    Johdinautoliikenne
    Vuonna 2007 tehdyssä ”Ympäristöystävällisen kaupunkiliikenteen kehittäminen Helsingissä” -selvityksessä esitettiin esiselvityksen laatimista johdinautoliikenteen toteutettavuudesta, hyödyistä ja kustannuksista. HKL on teettänyt syksyn 2008 ja kevään 2009 aikana 2009 johdinautoliikenteen toteutettavuusselvityksen, jonka tuloksena on esitetty tarkemman suunnittelun jatkamista johdinautoliikenteen mahdolliseksi palauttamiseksi Helsinkiin. Johdinautojärjestelmän hankesuunnittelutasoisen selvityksen laadinta on aloitettu syksyllä 2009. Aikaisintaan johdinautoliikennettä voisi olla Helsingissä vuonna 2014.
    Tämmöinen löytyi linkkinä. Jos joku ei ymmärrä sanaa "hankesuunnittelutasoisen", niin minä voin selvittää. Nyt pääsemme asiassa eteenpäin. Eli siis keskustelmaan siitä, mitkä linjat ajetaan johdinautoilla. Ja millaista kalustoa hankitaan.

    Martti
    Viimeisin muokkaaja vko; 17.03.2010 kello 14:58. Syy: turhat rivinvaihdot poistettu lainauksesta

  10. #1060

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Tämmöinen löytyi linkkinä.
    Etkä vahingossakaan viitsinyt sitten katsoa, mitä tässä ketjussa on aiemmin kirjoitettu!

    Sinulle tekisi muutenkin hyvää lukea, mitä täällä muut kirjoittelee. Täällä on lisäksesi muitakin keskustelijoita eikä todellakaan ole kivaa, jos kaikenlaisia häiriköitä käy täällä välillä meille jakamassa "tietojaan".

  11. #1061
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Tällä palstalla on toistettu että johdinauton kapasiteetti on huono ja usein rinnastetaan kapasiteetin suhteen johdinauto bussiin.
    Mutta kun johdinautossa on tismalleen saman määrä tilaa kuin dieselbussissakin. Voitko näyttää sellaisen johdinauton, jota ei saa diesel, maakaasu, hybridi, sun muuna mallina? Itse en ole ainoa ihmettelijä:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Voisitko antaa esimerkin johdinautosta, jolla on suurempi kapasiteetti kuin suurimmilla dieselbusseilla?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Kun lähdetään väittämään että johdinauto on bussi, niin siihen olen tarjonnut esimerkiksi moottorit , jotka voidaan johdinautossa laittaa pyöriin.
    Olen matkustanut bussissa jossa on ollut moottori edessä, keskellä ja takana. Miten pyörissä olevat moottorit muuttavat koko bussin käsitteen?

    Sähköbussi olisi oiva nimitys johdinautoille, mutta silloin virta voi tulla myös akuista, tai vauhtipyörästä ajolankojen sijaan. Johdinauto vain rajaa saman tien tavan millä virta saadaan. On maailmassa ollut jopa johdinkuorma-autojakin. Kerran näin kuvan Moskovalaisesta johdintaksista!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Matalalattiapinta-ala on paljon suurempi.
    Jos tekniikka on pyörissä, tai katolla niin silloin ei voiteta kuin suunnilleen yksi penkkirivi lisää tilaa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Näin voidaan poistua keskustelusta, tarvitaanko Helsgingissä johdinautoja vai ei. Tämä mahdollisesti nostaa keskustelun tasoa.
    Oman havaintoni mukaan hyvin harva on ollut 100% johdinautoja vastaan. Kysymys on ollut suurimmilta osin, siitä mitkä linjat olisivat johdinautoilla järkevä hoitaa. Helsingin tapauksessa moni keskustan linja (18, 14) on järkevämpi muuttaa ratioteiksi, joihin on jo olemassa tarvittavaa infraa. Jokerin kapasiteettiä ja liikenöimmiskuluja ei saada merkittävästi johdinautoilla paremmaksi.

    Jos jotain esimerkkejä pitää kaivaa niin sellaiset linjat kuin 79, 55 (Kumpulan jyrkkä mäki ja mutkat) ja kakkosjokeri voisivat olla hyviä rollikkakohteita.

  12. #1062
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    742

    oletus Vs: Johdinautot

    Helsinki on ottanut askeleen kohti johdinautojen mahdollista paluuta. Siellä valmistui huhtikuussa selvitys johdinautoliikenteen toteuttamisesta. Selvityksen mukaan johdinautoliikenteen kasvaminen on ollut kansainvälinen ilmiö jo noin 10 vuoden ajan eikä sen laantuminen ole näköpiirissä. Kokonaan uusia johdinautojärjestelmiä on perustettu mm. Italiaan, Ranskaan, Espanjaan ja Ruotsiin. Samalla Itävalta, Sveitsi, Viro ja Hollanti uudistavat johdinautokalustoaan ja kasvattavat johdinautoverkostoaan. Selvityksen mukaan johdinauto on diesel-telibussia vain 1,2 kertaa kalliimpi mutta laskelmissa ei huomioitu melukustannuksia, koska meluhaitan arvottaminen euroissa on vaikeaa. Melua pidetään kansainväli-sesti merkittävänä ympäristö- ja terveysongelmana sekä viihtyvyyshaittana. Helsingin laskelmissa raitiotie osoittautui 2,1 kertaa kalliimmaksi kuin johdinauto johtuen infrastruktuurikustannuksista. Pääkaupunkiliikenteeseen rollikat palaavat aikaisintaan vuonna 2014, mikäli toteutukseen päätetään ryhtyä.
    Tämä on Aamulehdestä toimittaja Asula-Myllynen kirjoitti viime keväänä. Niinkuin ilmi kävi niin Tamperelaiset täällä JLF:a ovat vielä jyrkempiä johdinautojen suhteen.
    Saadankohan noista tummennetuista keskustelua siten, että tunnustetaan se luku tai tieto joka riittävän usealta taholta osoitetaan. Jatkan sen kapasiteettikysymyksen selvittämisestä, se saattaa nimittäin Tampereella pistää paljonkin uusiksi.

    Martti

  13. #1063

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Tämä on Aamulehdestä toimittaja Asula-Myllynen kirjoitti viime keväänä.
    Johdinautojen merkittävä kasvukaan ei silti kerro yhtään mitään siitä, onko niillä silti onnistuttu korvaamaan yhtäkään uutta raitiovaunuhanketta.

    Raitiovaunuhankkeiden kasvaminen taas on ollut kansainvälinen ilmiö jo paljon pidempään ja paljon johdinautoja laajempi joka tapauksessa. Suurillakaan kasvuluvuilla johdinautot eivät voi vielä pitkään aikaan nousta marginaali-ilmiöstä vallitsevaksi trendiksi raitiovaunujen tapaan.

  14. #1064

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Tämä on Aamulehdestä toimittaja Asula-Myllynen kirjoitti viime keväänä. Niinkuin ilmi kävi niin Tamperelaiset täällä JLF:a ovat vielä jyrkempiä johdinautojen suhteen.
    Saadankohan noista tummennetuista keskustelua siten, että tunnustetaan se luku tai tieto joka riittävän usealta taholta osoitetaan. Jatkan sen kapasiteettikysymyksen selvittämisestä, se saattaa nimittäin Tampereella pistää paljonkin uusiksi.
    Minä taas olisin lihavoinut "mikäli toteutukseen päätetään ryhtyä". Sanotaan nyt näin että jos sen konsulttiparan joka tekee hankesuunnitelmaa pitää lunastaa ne selvityksen lupaukset niin sääliksi käy. Minusta yliampuvat lupaukset, tyyliin trollikka ei pidä ääntä (rengasmelu), tekee asialle lähinnä hallaa.

    Trollikoita tulee maailmalla lisää ja hyvä niin, mutta esimerkiksi siellä Zurichissä mistä tännekin on linkattu videoita uudet raitiovaunulinjat korvaavat osittain trollikoita eikä toisinpäin.

  15. #1065
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Tämä on Aamulehdestä toimittaja Asula-Myllynen kirjoitti viime keväänä.
    Ahaa... Nyt löytyi. Ja siis kyseinen kirjoitus on Aamulehden blogeista kotoisin.

    Kannattaa muuten lukea hänen kommenttinsa ajalta 27.02.2010.

    ---------- Viesti lisätty kello 23:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:59 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Tämä on Aamulehdestä toimittaja Asula-Myllynen kirjoitti viime keväänä.
    Eipä hän näytä nettisivujensa mukaan olleen koskaan toimittaja...

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 11:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 04:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 15:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 22:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 19:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •