Viimeisin kehitys johdinautoissa mahdollistaa automaattisen virroittimen alaslaskun ja noston. Kun tähän lisätään akku- tai apumoottoriajo, niin käyttännössä johdinauton joustavuuskäsite on bussin luokkaa.
Kampin keskuksen pysäkki muutettiin kaksipaikkaiseksi ja tavanomainen näky on että 14 otettuaan matkustajat ohittaa pysäkillä olevan 39:n tai 45:n.
Raitiovaunuilla on myös oma läpäisykapasitetti pysäkillä. Oli se syy nyt mikä tahansa, nyt tällä hetkellä on näitä ongelmapysäkkejä sen verran, että jos tehdään lista, niin liian pitkä lista siitä tulee.
Näin on. Kurvin pysäkki käsittelee mahtavan bussimäärän.
Keskeisimpiä seikkoja, miksi johdinautoista tehdään selvityksiä Helsingissä (Ja myös Tampereella !), on niiden nopea tekninen kehittyminen ja lisääntyvä ja monipuolistuva sarjatuotanto. Jyken videosta näkyy selvästi, miten Zürichissä kadun samassa ajosuunnassa yläpuolella on kolmet ajojohdot. Tallinnassakin on monessa paikkaa kahdet. Samalla vidosta voi hyvin tarkkailla millä vauhdilla johdinauto saapuu risteykseen ja kuinka paljon siitä risteyksessä lähtee ääntä. Virroittimen irroittamisen uusimmasta tekniikasta kerroin aiemmin, on kuitenkin kaksi olemassaolevaa käyttökelpoista mahdollisuutta.
Tämän luvun minäkin olen nähnyt. Nyt seuraamme keskustelua, mikähän se mahtaa olla puolen vuoden päästä.(olisi reilua, vaikka länsimetro on massiivisempi, tunnustaa jo nyt tässä vaiheessa että keskustelussa ja päätöksissä olisi samoja pelisääntöjä. Muuten käy niin Jokeriasiassakin löytyy se oma Louko, joka antoi väärää tietoa)
Ollaankos me Antero yhtä mieltä siitä, että CapaCity bussia kokeiltiin linjalla 550 ? Ja eikös siitä ole pitkä matka siihen, että päätetään hankkia niitä ? Yhtenä testattavana asiana oli bussin "raitiovaunumaisuus". Tämä tarkoitti käytännössä sisään astumista kaikista ovista ja sen mukanaan tuomaa hyötyä. Lukulaitteet oli kaikilla ovilla. Yksi syy miksi hyökkäät voimakkaasti "CapaCityn kimppuun" saattaa olla sen matkustusmukavuus. Sen kyydissä havaitsee , vaikka kyydin tasaisuudessa ei päästä koskaan samaan, mutta kun otetaan kaikki tekijät yhteensä, niin CapaCityn matkustusmukavuus on niin lähellä raitiovaunua, että Sinulla on sen johdosta selvästi pieni paniikki päällä. Mukavuudesta voidaan tietysti jonkun verran enemmän maksaa, jos käyttöikä olisi jonkun verran nykyistä kalustoa pidempi, niin eihän hinnastakaan kynnyskysymystä silloin tule. Joku mainitsi että Jokeri-linjalla olisi täysi autoja Itäkeskuksesta Viikin ja Oulunkylän seuduille saakka. Päivällä käyttämissäni jokereissa Viikin ja Tapiolan välillä kaikilla on istumapaikka ja tyhjiä paikkoja on runsaasti. Työssäkäyvä voi muutaman pysäkinvälin matkustaa seisoen, toisaalta vanhemmat matkustavat päivällä saaden aina istumapaikan. Iltapäiväruuhkassa Pitäjänmäestä Oulunkylän kohdille matkustan sen verran usein, että voin sanoa että taitaa seisomaan joutuminen k.o välillä olla harvinaista.
Tässä tulee vähän se A hyvä - B huono -filosofia että ei tutkita B:tä , koska se on huono.
Martti