Sivu 8 / 135 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4567891011121828486888108 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 106-120/2013

Viestiketju: Johdinautot

  1. #106

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    319

    oletus Vs: Johdinautot

    Aika pienellä osuudella niitä pylväitä tuolla reitillä on: Nekalantie ja pikku pätkä Jokipohjantietä. Yhteensä ehkä 15 prosenttia koko Kaukajärvi-Nekala-keskustori -reitin pituudesta. En tiedä onko tuollaisilla pylväillä enää käyttöä, vaikka johdinlinja päätettäisiinkin rakentaa.

    Aiemmin prosentti oli isompikin, kun linjan reitti kulki Muotialantietä pitkin. Pari vuotta sitten linjaa siirrettiin, joten tältäkään osin 15 ei olen ihan takuustabiili linja, jota Ultrix edellytti.

    Lisäksi kannattaa huomata, että linjan matkustajamäärät ovat aika nihkeät noin tiheälle liikenteelle. Joten jos Tampereen talous tiukkenee, linjan 15 harventaminen ei ole ihan mahdoton ajatus. Bussit kulkee nykyisin suurimmaksi osaksi melko vajaina.

    Matkustajamäärät voivat Laulumaan rakentamisen myötä hiukan kasvaa, toisaalta Nekalassa matkustajat vähenevät.

    Mutta sinänsä hyvä ajatus, kehittelisin sitä vain jollekin muulle linjalle.

  2. #107
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus Vs: Johdinautot

    Oli johdinautoliikenteen uudelleenaloituspaikkakunta sitten mikä tahansa, niin tällä kertaa kannattaisi samointein rakentaa verkosto, eli vähintään viiden linjan kattava linjasto. Näin ei tarvitsisi tuijottaa niin kovasti yksittäisen linjan matkustajamääriin yms. ja onhan nyt kaikinpuolin järkevämpää hyödyntää tietotaitoa ja tekniikkaa isommalle alueelle/ pitemmälle matkalle kuin lyhyelle tyngälle.
    Johdinautojen hyvistä puolista on täällä jo keskusteltu aiemminkin, joten en toista enää itseäni. Totean vain sen verran, että nykyään kalustoa olisi taas saatavissa moneltakin eri tuottajalta ja kaikki nykyajan vaatimukset täyttävinä. Tässäkin asiassa vain tarvittaisiin ennakkoluulotonta rohkeutta tarttua sarvijaakkoa sarvista, eikä pähkäillä ja jahkailla perisuomalaiseen valtuustotyyliin vuosikymmeniä.
    Vauhtia vaunuun!

  3. #108
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika Näytä viesti
    Aiemmin prosentti oli isompikin, kun linjan reitti kulki Muotialantietä pitkin. Pari vuotta sitten linjaa siirrettiin, joten tältäkään osin 15 ei olen ihan takuustabiili linja, jota Ultrix edellytti.
    Sikäli onkin harmi, että Muotialantien linja 11 lakkautettiin (eli yhdistettiin linjaan 15). En tiedä, onko Kuoppamäentiellä enemmän matkustajia kuin Muotialantiellä, mutta jos Muotialantiellä on tai tulee enemmän matkustajia, kannattaa sitten pysyväksi suunniteltu 15:n linja siirtää siltä osin, mikäli siitä tehdään rollikkalinja joskus.

    15:n pysyvyydellä tarkoitan juurikin sitä, että linjastomuutoksessa 2006 haettiin runkolinjaa, joka pysyy vuodesta toiseen samana. Apulinjaa 31 voidaan käyttää joustavasti paikkaamaan niitä aukkoja, joita runkolinja jättää, kuten Muotialantien ja Sampolan yhteyksiä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Multsun poika Näytä viesti
    Lisäksi kannattaa huomata, että linjan matkustajamäärät ovat aika nihkeät noin tiheälle liikenteelle. Joten jos Tampereen talous tiukkenee, linjan 15 harventaminen ei ole ihan mahdoton ajatus. Bussit kulkee nykyisin suurimmaksi osaksi melko vajaina.
    Oma käsitys 15:n kuormituksesta on erilainen. On myös huomattava, että mikään osa linjasta ei ole päällekkäinen suunniteluun raitiotien kanssa -kuten ei toki myöskään monella muulla linjalla - mutta jos raitiotie tulee, se ei millään lailla ainakaan negatiivisesti vaikuta linjan matkustajamäärää. Toisaalta linjaa ei, kuten sanoin ole tarvis näkyvissä olevassa tulevaisuudessa muuttaa raitiotieksi.

    Jos rollikkaa halutaan nimenomaan kokeilla, on 15 optimaalinen linja juuri Nekalan hallin läheisyyden ja senkin vuoksi, että kokeilua voidaan harrastaa rauhassa muista linjoista sivussa. Jos kokeilu onnistuu, voidaan sähkölangat vetää monille muille linjoille, nykylinjoista ainakin 16:n itäpää, 22, Atalan, Ojala-Lamminrahkan ja Nurmi-Sorilan runkolinjat jne.

  4. #109
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus "Strömberg" -johdinautot

    "Strömberg" -johdinautot liikkuvat edelleen maailmalla.
    1982-83 Winterthuriin valmistuneista kymmenestä Saurer / FHS / Strömberg GT560/640-25 -johdinautosta on kahdeksan käytössä Baia Maressa Romaniassa.
    http://ivanfurlanis.altervista.org/a..._Baia_Mare.pdf
    PDF on italiaa mutta yksi kuva on kuitenkin Strömberg-johdinautosta.

  5. #110

    Liittynyt
    02.04.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    50

    oletus Vs: "Strömberg" -johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    "Strömberg" -johdinautot liikkuvat edelleen maailmalla.
    1982-83 Winterthuriin valmistuneista kymmenestä Saurer / FHS / Strömberg GT560/640-25 -johdinautosta on kahdeksan käytössä Baia Maressa Romaniassa.
    http://ivanfurlanis.altervista.org/a..._Baia_Mare.pdf
    PDF on italiaa mutta yksi kuva on kuitenkin Strömberg-johdinautosta.
    Tuo linkki ei näköjään enää toimi..

  6. #111
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: "Strömberg" -johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vainma Näytä viesti
    Tuo linkki ei näköjään enää toimi..
    Toimii, kun kopioi URLin selaimen osoiteriville ja painaa itse enteriä. Suoraan linkkinä se ei toimi.

  7. #112
    Puolimatala avatar
    Liittynyt
    21.11.2007
    Sijainti
    Itä-Helsinki, Kontula
    Viestejä
    209

    oletus Vs: Johdinautot

    Tämähän nyt vaan on jossittelua vaan, mutta... Olen joskus vähän fiilistellyt, että jos johdinautoliikenne olisi säilynyt Helsingissä ja sitä olisi hiljalleen kehitetty niin olisiko meillä liikenteessä jopa sarvijaakko Wiima S202 ja SN202(?) linjureita S = sähkö, N = nivel. Noo tuopa oli kysymys johon ei varmaan koskaan saa vastausta, mutta aina täytyy fiilistellä
    Volvo B10M Wiima K202 - Korkeatasoista kaupunkiliikennettä jo vuodesta 1984!

  8. #113
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Puolimatala Näytä viesti
    Tämähän nyt vaan on jossittelua vaan, mutta... Olen joskus vähän fiilistellyt, että jos johdinautoliikenne olisi säilynyt Helsingissä ja sitä olisi hiljalleen kehitetty niin olisiko meillä liikenteessä jopa sarvijaakko Wiima S202 ja SN202(?) linjureita S = sähkö, N = nivel. Noo tuopa oli kysymys johon ei varmaan koskaan saa vastausta, mutta aina täytyy fiilistellä
    Itse olin Sisulla duunissa silloin, kun SWS1 tehtiin. Lähtökohtana oli standardituote, eli alusta olisi ollut mahdollisimman pitkälle sama kuin dieselbussissa. Samaan aikaan oli myös toinen projekti, Sisun ainoaksi jäänyt nivelbussi. Siinäkin oli sama idea, eli samoista palikoista tehtiin näitä molempia protoja kuin silloin vielä sarjatuotannossa olleita dieselalustoja.

    Edellisen perusteella voi olettaa, että jos johdinautosta olisi jotain tullut, varmaan olisivat fiilistelyt toteutuneet. Mutta en ihmettele, ettei toteutunut. Kun myyjä ei ollut halukas valmistamaan johdinautoja ja ostaja ei ollut halukas ostamaan niitä. Koko projektin todellinen tavoite oli osoittaa, että kotimainen johdinauto on liian kallis ja toimii huonosti.

    Johdinautoja halusivat poliitikot ja liikennelaitoksen lautakunta. Toimitusjohtaja laamanen ei halunnut, vaan osti johdinautorahoilla dieselbusseja. Naapurissa asui silloin ajojohtopuolella töissä ollut mies, joka odotti vain, että päästään purkamaan johdot pois. Strömberg olisi ollut halukas myymään johdinautojen sähkökäyttöjä, joita se myi menestyksellä Ranskaan ja Sveitsiin. Mutta meillä haluttiin vain ruotsalaisia dieselbusseja. Niiden myyjät halusivat myydä ja pitivät huolen siitä, että asiakas halusi ostaa.

    Antero

  9. #114
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: "Strömberg" -johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    "Strömberg" -johdinautot maailmalla.
    Tässä yksi Ikarus -yritys The IK-284 - Strömberg trolleybus (IK-284.T1)
    Sivulla viimeisenä!!

  10. #115
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Itse olin Sisulla duunissa silloin, kun SWS1 tehtiin. Lähtökohtana oli standardituote, eli alusta olisi ollut mahdollisimman pitkälle sama kuin dieselbussissa. Samaan aikaan oli myös toinen projekti, Sisun ainoaksi jäänyt nivelbussi. Siinäkin oli sama idea, eli samoista palikoista tehtiin näitä molempia protoja kuin silloin vielä sarjatuotannossa olleita dieselalustoja.
    Niin, SWS:n lähtökohta oli hyvin raskaana tunnettu Sisun kaupunkituuppari BT-69 (alaversiot BT-69CR ja BT-69BVT). Sisun nivel taas jalostettiin aivan toisenlaisista lähtökohdista eli 1980-luvun uudesta mahurialustasta BK-XXXD. Kaksiakseliset ajanmukaiset mahurialustat olivat matalaviritteinen BK-160D ja korkeaviritteinen BK-190D. Nivelalusta sai tyyppimerkinnäkseen BK-200D.

    Sarjatuotanto-SWS ei luultavasti myöhemmin enää olisi perustunut BT-69-konstruktioon. On huomattava, että SWS:n rakentaminen alkoi jo vuonna 1977, jolloin BT-69:ää modernimpaa alustaa ei ollut käytettävissä.

  11. #116
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Niin, SWS:n lähtökohta oli hyvin raskaana tunnettu Sisun kaupunkituuppari BT-69 (alaversiot BT-69CR ja BT-69BVT). Sisun nivel taas jalostettiin aivan toisenlaisista lähtökohdista eli 1980-luvun uudesta mahurialustasta BK-XXXD. Kaksiakseliset ajanmukaiset mahurialustat olivat matalaviritteinen BK-160D ja korkeaviritteinen BK-190D. Nivelalusta sai tyyppimerkinnäkseen BK-200D.

    Sarjatuotanto-SWS ei luultavasti myöhemmin enää olisi perustunut BT-69-konstruktioon. On huomattava, että SWS:n rakentaminen alkoi jo vuonna 1977, jolloin BT-69:ää modernimpaa alustaa ei ollut käytettävissä.
    Sisu BT-69BVT:n alustan massa oli ainakin autoissa 744 ja 749 5520kg. Suurin kokonaismassa sai olla 17500kg, mikä on aika suuri 70-luvun autolle. SWS on tätäkin suurempi ja sillähän taisi ollakin poikkeuslupa taka-akselipainolle.
    Vertailun vuoksi pyöreäkoriset vm.-73-75 Scania BR111M:n suurin sallittu kokonaismassa oli kuljettajan ohjekirjan mukaan 15800kg. Toisaalta vm.-72 Sisu BT-69CR/Wiima:n suurin sallittu kokonaismassa oli 15220kg.
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  12. #117
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Vertailun vuoksi pyöreäkoriset vm.-73-75 Scania BR111M:n suurin sallittu kokonaismassa oli kuljettajan ohjekirjan mukaan 15800kg. Toisaalta vm.-72 Sisu BT-69CR/Wiima:n suurin sallittu kokonaismassa oli 15220kg.
    Nyt aletaan livetä johdinautoista dieselien puolelle. Sisuissa oli järeät runkopalkit akselien välisellä alueella, kun taas Scaniat oli tehty "komponenttiautoperiaatteella", ts. yhtenäisrakenteisiksi. Monet kuvailivatkin Sisuja (BT-69) niin, että näiden mukana kulki paljon rautaa tyhjän panttina. Scanioissa takana painoa saattoivat lisätä moottoritilan äänieristyskoteloinnin pellitykset yms. varustelut. Sisun viimeinen tuupparialusta, BT-190C (/BT-210C) perustui Scanian tapaan komponenttiajatteluun. Alustaa ei käytännössä toimitettu kuitenkaan ollenkaan kaupunkiliikenteeseen.

  13. #118
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Nyt aletaan livetä johdinautoista dieselien puolelle..
    Juu, eikös pidetä tämä ketju ihan trollikoita varten?
    Niin vähän on kuitenkin siltä alalta juttua, että ei uutta ketjua tarvitsisi aloittaa.

  14. #119
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Puolimatala Näytä viesti
    Tämähän nyt vaan on jossittelua vaan, mutta... Olen joskus vähän fiilistellyt, että jos johdinautoliikenne olisi säilynyt Helsingissä ja sitä olisi hiljalleen kehitetty niin olisiko meillä liikenteessä jopa sarvijaakko Wiima S202 ja SN202(?) linjureita
    Mielenkiintoinen ajatusleikki on myös sellainen, että olisikohan SWS johdinauto ollut Tampereen rollikoille samanlainen pelastus, kuin Valmetin Nr:t Hesan ratikoille.

    No... Toivo elää yhä rollikoiden paluusta, ratikoiden kera

  15. #120
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    No... Toivo elää yhä rollikoiden paluusta, ratikoiden kera
    Historiallinen kuva jutussa. Mutta sentään mainittiin, että nykyaikainen rollikka on jotain muuta...
    Tuossa lähellä 40 minuutin päässä on kehittyvä johdinautokaupunki Riika.
    Muutama vuosi sitten tilata pläjäyttivät 150 Skoda Tr 24 Irisbus Ivecoa, joista 40 kpl dieselgeneraattorilla.
    12 m pitkä, 100% matala, invaramppi, kallistus, ilmastointi, nopea kiihdytys ja jarrutus, turvaovet sensoreilla, matkustajainformaatio (LCD-näyttö), puoliautomaattiset virroittimet. On tullut matkustettua. Ja kyyti on hyvää, kuumana päivänä pelkkää nautintoa. Kuva 1. Kuva 2. Kuvan autossa on dieselgeneraattori.
    Johdinautoliikenteen aloittaminen ei ole kuin halusta kiinni. Mitään uutta ei tarvitse keksiä, eikä kehittää. Kaikki on nykyään "hyllytavaraa".

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 11:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 04:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 15:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 22:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 19:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •