Sivu 82 / 135 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22242627278798081828384858692102122 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1216-1230/2013

Viestiketju: Johdinautot

  1. #1216
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Juuri sehän se on, että trollikka-aiheeseen ei täällä päästä edes kunnolla paneutumaan kun jo alkaa loanheitto.
    Ja mikä on loanheittoa? Sanoa kuten asiat ovat?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Mikähän liikenneväline mahtaakaan olla se, joka eniten takkuaa?
    Oiskohan esim. bussi linjalla 65A jossain Malminrinteellä. Onhan näistä vaikeuksista kertoneet täällä bussinkuljettajat, välillä valokuvien kanssa. Sinulle tuntuu olevan hymyn aihe, minulle ei.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Toisekseen miten liikennevälineen käyttövoima vaikuttaa sen juuttumiseen ruuhkiin?
    Voinet vastata itse, kun et hyväksy sen toteamista, että ei vaikuta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Eikös johdinautosuunnitelman idea ole tuoda polttomoottoribussien tilalle melutonta ja hajutonta ja käyttövoimaltaan edullisempaa parempaa tekniikkaa?
    Minkähän vuoksi sitten HKL:n teettämässä johdinautojen käyttömahdollisuuksien selvityksessä esitetään, että raitiolinja 4:n voisi muutta johdinautolinjaksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Mitä virkamiehiin ja sen semmoisiin tulee, enhän minä voi tietojani täällä kaikille paljastaa! Joten se siitä.
    Virkamiesten työt, kuten heidän tekemänsä tai teettämänsä selvitykset ovat julkisia. Sinulle vaan näyttää olevan vaikea myöntää, ettei ole olemassa mitään sellaista, mitä väitit. Joten se siitä.

    Antero

  2. #1217
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ja mikä on loanheittoa? Sanoa kuten asiat ovat?
    Ehkäpä sinun mielestäsi. On monia, jotka realiteetit muistaen ovat eri mieltä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Oiskohan esim. bussi linjalla 65A jossain Malminrinteellä. Onhan näistä vaikeuksista kertoneet täällä bussinkuljettajat, välillä valokuvien kanssa. Sinulle tuntuu olevan hymyn aihe, minulle ei.
    Ongelmapaikkoja on käsitelty toisaalla. Tällä hetkellä ei Malminrinne toivoton paikka ole.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Voinet vastata itse, kun et hyväksy sen toteamista, että ei vaikuta.
    Se on järjestelykysymys. Pelivaraa trollikalla on.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Minkähän vuoksi sitten HKL:n teettämässä johdinautojen käyttömahdollisuuksien selvityksessä esitetään, että raitiolinja 4:n voisi muutta johdinautolinjaksi?
    Heillä lienee siihen hyvät perusteet.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Virkamiesten työt, kuten heidän tekemänsä tai teettämänsä selvitykset ovat julkisia. Sinulle vaan näyttää olevan vaikea myöntää, ettei ole olemassa mitään sellaista, mitä väitit. Joten se siitä.
    Tunteella ratikoihin suhtautuvaa sakkia on virkamiehissä. Sen sijaan trollikoihin en tiedä kenenkään suhtatuvan tunteella vaan järkisyin.

    Siis kun ajatellaan, että miksi nyt ollaan vakavissaan harkitsemassa johdinautoliikenteen käynnistämistä Helsingissä, niin täytyyhän siihen olla vankat perusteet, eikö vain? Ja näin kuitenkin tapahtuu!
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  3. #1218
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Sen sijaan trollikoihin en tiedä kenenkään suhtatuvan tunteella vaan järkisyin.
    Se, että sinä et tiedä, ei tarkoita sitä, etteikö niin voisi olla.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #1219

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Jaa kiusaamista nääs?
    Olen tämän maininnut ennenkin, eli mitä se sitten on, kun tässä ketjussa on useaan otteeseen yritetty keskustella johdinautoista ja niille sopivista linjoista, tekniikasta yms., niin aina siihen puuttuvat ratikkafanit mollaamisineen "ratikka tuohon parempi", "en halua matkustaa pomppivassa bussissa", "suoraan Neuvostoliitosta",... ja taas menee asiallinen keskustelunyritys läskiksi.
    Tuota... Otithan nyt huomioon sen, että tässäkin ketjussa on monta viestiä, jotka on siirretty mm. ketjuista "Tampereen pikaratikkahanke" sekä "Raide-Jokeri"?

    Sitä asiallisempaa keskustelua johdinautoista löytyy mm. tämän ketjun alkupäästä, mutta koska muihin ketjuihin on ilmestynyt provosointeja ja ne keskustelut on siirretty tähän ketjuun, jatkuu kinastelu täällä. Nyt siis johdinautoilla muissa ketjuissa provosoineet saavat nauttia kirjoitteluidensa hedelmistä. Kyllä se asiallinen keskustelu siinä vähenee, kun lähdetään asiaankuulumattomiin ketjuihin riehumaan. Asiallinen viesti saattaa helposti syntyä fillistelylläkin, mutta ei silloin, kun siihen otetaan mukaan väärät aseet. Jos toinen pystyy perustelemaan oman näkemyksensä, oli siinä tunnetta tai ei, tulisi tähän vastata yhtä asiallisesti ja mieluiten yhtä hyviä perusteluja käyttäen. Perusteluitta kinasteleminen ei synnytä asiallista keskustelua. Ja vaikka viestiin lataisi tunnettakin, ei se tee välttämättä asiasisältöä tyhjäksi. Ei haaveilu ole pahasta, siitä ne ideat usein syntyy.

    Sekä johdinautoja että ratikoita, kuin myös muitakin välineitä on kehuttu adjektiivein, mutta unohtamatta asiaa. Tällöin keskustelu on ollut hedelmällistä. Tämänkin ketjun alkupäästä löytyy monia johdinautoja fiilistelyllä kehuvia viestejä, mutta näistä ei ole kuitenkaan syntynyt väittelyä tai kinastelua, koska asiat on hyväksytty niin kuin ne on.

    Nuo "ratikka tuohon parempi", "en halua matkustaa pomppivassa bussissa", "suoraan Neuvostoliitosta" -kommentit ei ole ihan menneet kuten annat ymmärtää.

    Ratikan "paremmuuteen" on käytetty ihan asiallisia ja totuudenmukaisia perusteluja. Yleensä vain tuohon perusteluun vastataan... no, vähemmän perustellen tai täysin perustelematta. Se, että tosissaan haluttaisiin korvata bussiliikenne johdinbussiliikenteellä kapasiteettiongelmien vuoksi, ei vain mene minulle jakeluun. Kiistaton tosiasia on, että kiskoliikenteellä saadaan kapasiteettia nostettua. Ei tässä ole kyse siitä, kumpi on parempi, vaan siitä kumpi on sopivampi. Tämä on niin yksinkertainen asia, ettei mitään kummoisempia perusteluita edes tarvitsisi.

    Pomppivaan bussiin on viitattu monesti, koska johdinautosta on tarkoituksella annettu kuva, että sen kulkuominaisuudet jotenkin merkittävästi poikkeisivat muista busseista. Moni jättää jatkuvasti ja ilmeisen tahallaan huomioimatta, että infrasta se on kiinni paljon johdinautojenkin kulku. Niitä asiaperusteita, joita johdinautoista on kerrottu, on ollut myös "ratikkafriikkien" tiedossa eikä niitä olla kiistetty. Sen sijaan ollaan kiistetty se, että useimmat täällä foorumilla ymmärtää tasan tarkkaan raitioliikenteen ongelmat, vaikka jatkuvasti (ja vielä kaikissa mahdollisissa ketjuissa) annetaan toista ymmärtää.

    Neuvostoliitto-asiaakin on mielestäni perusteltu tarpeaksi hyvin kertomalla, että osalle kansasta on jäänyt niistä sellainen mielikuva. En itsekään ihmettele tätä mielikuvaa, jos Länsi-Euroopassa niitä ei juurikaan ole, mutta Itä-Euroopassa näky on raitiovaunua yleisempi. Myös ZIU-kokeilu lienee vahvistanut tuota mielikuvaa. Toki voi olla, että joidenkin suomalaisten mielestä johdinautot olivat aikoinaan suomalainen huipputuote, tai että siitä tulisi todella voimakas mielikuva länsimaiden nykyaikaisesta bussiliikenteestä. Tällöin ymmärtäisin vasta-argumentin tuolle Neuvostoliitto-vertaukselle. Näin ei kuitenkaan ole. Tietenkin ne, jotka ovat nykyaikaisia johdinautoja nähneet, tietää, että nuo mielikuvat syntyy historiasta ja johdinautoliikenne on muuttunut paljon ja sopii oikein hyvin myös Suomeen. Tätä ei ole kukaan kiistänyt. Sen sijaan on kiistetty se, että mielikuva ratikoistakin johtuu historiasta, ja että maailmalla, ja etenkin Länsi- ja Keski-Euroopassa on paljon esimerkkejä täysin erilaisesta ratikkaliikenteestä.

  5. #1220
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Juuri sehän se on, että trollikka-aiheeseen ei täällä päästä edes kunnolla paneutumaan kun jo alkaa loanheitto.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ja mikä on loanheittoa? Sanoa kuten asiat ovat?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Ehkäpä sinun mielestäsi. On monia, jotka realiteetit muistaen ovat eri mieltä.
    Ja toinen esimerkki:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Toisekseen miten liikennevälineen käyttövoima vaikuttaa sen juuttumiseen ruuhkiin?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Voinet vastata itse, kun et hyväksy sen toteamista, että ei vaikuta.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Se on järjestelykysymys. Pelivaraa trollikalla on.

    Näyttää siltä, että tarkoituksesi on häiriköidä, ei kirjoittaa mitään asiaa. Heittelet väitteitä ja valituksia, mutta et edes vastaa siihen, mikä on mielestäsi väärin. Kun syytät toisia loanheitosta, ei luulisi olevan vaikea yksilöidä, mikä on loanheittoa. Kun et sitä osoita, ei ilmeisesti mitään loanheittoa ole ollutkaan.

    Aivan sama pätee väiteeseesi tunteilevista virkamiehistä ja vääristellyistä raporteista. Kunhan vain kirjoitat väitteitä, mutta sivuutat kehotukset perustella. Muilta vaadit kyllä perusteluita, vaikka esitetyt perustelut eivät sinulle edes kelpaa.

    On aivan selvää, ettei ole väittämiäsi ratikoista tunteilevia virkamiehiä eikä vääristeltyjä ratikkaraportteja. Myönnät nämä asiat itse sillä, että sivuutat itsellesi hankalat kysymykset jättämällä vastaamatta tai kirjoittamalla vastaukeksi jotain näsäviisastelua.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Siis kun ajatellaan, että miksi nyt ollaan vakavissaan harkitsemassa johdinautoliikenteen käynnistämistä Helsingissä, niin täytyyhän siihen olla vankat perusteet, eikö vain? Ja näin kuitenkin tapahtuu!
    Eiköhän tähän sovi sinulle oma vastauksesi:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Heillä lienee siihen hyvät perusteet.
    Jos ei sinulla ole mitään sanottavaa, älä sano sitä tällä asiallisuudessa pysyvällä foorumilla.

    Antero

  6. #1221
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    On aivan selvää, ettei ole väittämiäsi ratikoista tunteilevia virkamiehiä eikä vääristeltyjä ratikkaraportteja.
    Mistäs tämä alkoi? No siitä, että toin esille erään Helsingin kaupungilla töissä olevan ratikkaliikenteen kehittämissuunnitelman tekijän, joka tällä foorumilla kirjoittelee negatiiviseen sävyyn trollikoista. Entä jääviyskysymys tässä tapauksessa?
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  7. #1222
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Entä jääviyskysymys tässä tapauksessa?
    Jääviys? Mitä henkilökohtaista hyötyä kaupungin virkamies voi saada siitä, jos ratikkaverkko laajenee? Tai vastaavasti, mitä etua hänelle on siitä, että kaupunkiin ei tehdä trolliverkkoa? Jotta jääviysongelma syntyisi, pitäisi olla oma lehmä ojassa ja oikein kunnolla.

    Jos jokainen kaupungin virkamies, joka on osallistunut yhden selvityksen, raportin tai selonteon tekoon, olisi jäävi kommentoimaan kaikkia muita suunnitelmia, niin jopa olisi hauska tilanne. Miltähän näyttäisi Laajasalon kanssa tällä hetkellä, jos Seppo Vepsäläinen ja/tai Paavo Vuonokari eivät olisi ahkerasti kommentoineet toistensa tekemiä ja teettämiä selvityksiä? Tai mikä olisi Jätkäsaaren tilanne, jos KSV:n ja HKL:n virkamiehet eivät olisi kommentoineet toistensa tekemiä laskelmia ja suunnitelmia niin kauan, että yhteinen sävely löytyi?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  8. #1223
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jääviys? Mitä henkilökohtaista hyötyä kaupungin virkamies voi saada siitä, jos ratikkaverkko laajenee? Tai vastaavasti, mitä etua hänelle on siitä, että kaupunkiin ei tehdä trolliverkkoa? Jotta jääviysongelma syntyisi, pitäisi olla oma lehmä ojassa ja oikein kunnolla.

    Jos jokainen kaupungin virkamies, joka on osallistunut yhden selvityksen, raportin tai selonteon tekoon, olisi jäävi kommentoimaan kaikkia muita suunnitelmia, niin jopa olisi hauska tilanne. Miltähän näyttäisi Laajasalon kanssa tällä hetkellä, jos Seppo Vepsäläinen ja/tai Paavo Vuonokari eivät olisi ahkerasti kommentoineet toistensa tekemiä ja teettämiä selvityksiä? Tai mikä olisi Jätkäsaaren tilanne, jos KSV:n ja HKL:n virkamiehet eivät olisi kommentoineet toistensa tekemiä laskelmia ja suunnitelmia niin kauan, että yhteinen sävely löytyi?
    Totesin jo alkuun, että kuka haluaisi suunnitelman, jota on tekemässä, jäävän toteutumatta?
    Sehän on ihan normaali juttu, että suunnitelmista keskustellaan suunnittelijoiden kesken konttoreissaan. Ei siinä mitään. Mutta kuuluuko muiden kaupungin suunnitelmien arvostelu kilpailevan suunnitelman tekijän toimesta yleiselle nettipalstalle? Herää kysymyksiä...
    !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM !sillöM

  9. #1224

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Mutta kuuluuko muiden kaupungin suunnitelmien arvostelu kilpailevan suunnitelman tekijän toimesta yleiselle nettipalstalle?
    Mielestäni kuuluu, siinä kuin kaikkien muidenkin toimesta. Demokratia perustuu vapaaseen keskusteluun, ja ne suunnitelmat julkaistaan juuri siksi, että niitä voisivat kaikki kommentoida.

    Erityisesti tälläisellä asiantuntijuuteen pyrkivällä foorumilla (oltiin sitten harrastajia tai ammattilaisia, lähes kaikki pyrkivät ymmärtämään aiheita joista puhuvat) on erityisen hienoa jos suunnitelmia itse tehneetkin voivat tuoda panoksensa keskusteluun. Pitäisin vihjailuja ja vaiennuspyrkimyksiä erittäin epätoivottavina.

    Itse olen toki vain satunnainen sivustahuutelija, mutta uskoisin tässä asiassa useimpien täällä jakavan mielipiteeni.

  10. #1225
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Totesin jo alkuun, että kuka haluaisi suunnitelman, jota on tekemässä, jäävän toteutumatta?
    Se on ihan eri asia kuin joku jääviysjuttu. Jääviydestä on kyse, jos voidaan olettaa, että saadaan jotain konkreettista hyötyä. Hyöty ei ole se, että mahdollisesti näkee selvitysten, joita on ollut tekemässä, realisoituvan käytännössä. Totta kai varmaan kuka tahansa virkamies, joka tekee virkatyötään sydämellä, toivoo saavansa aikaan muutakin kuin vain suunnitelmia. Ja saa siitä iloa, muttei konkreettista hyötyä eli rahaa tai muita hyödykkeitä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Mutta kuuluuko muiden kaupungin suunnitelmien arvostelu kilpailevan suunnitelman tekijän toimesta yleiselle nettipalstalle? Herää kysymyksiä...
    Minusta avoin ja rehellinen keskustelu on parempaa kuin aataminaikainen "ei korppi korpin silmää noki" -ajattelu. Ja niin kauan kuin keskustelijat ovat asiallisia ja pysyvät faktapohjalla, niin ei kenenkään pitäisi olla syytä loukkaantua siitä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Itse olen toki vain satunnainen sivustahuutelija, mutta uskoisin tässä asiassa useimpien täällä jakavan mielipiteeni.
    Näin minäkin uskoisin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #1226

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Siis kun ajatellaan, että miksi nyt ollaan vakavissaan harkitsemassa johdinautoliikenteen käynnistämistä Helsingissä, niin täytyyhän siihen olla vankat perusteet, eikö vain?
    Päivän paras. Tokihan keskiverto liikennehankeen esiselvitys on puolueetonta faktaa ja varsinkin luvut on kiistattomia tosiasioita. Sitäpaitsi pastori Smithiä mukaillen, selvityksen lukeminen tekee niin helposti puolueelliseksi. Puhumattakaan siitä että olisi jotain mieltä asiasta, ja vielä virkamies.

    Ihan vakavissaaan, minä en näe mitään syytä miksi väitteitä ei voisi ja pitäisi arvioida itsessään, eikä esittäjän spekuloitujen motiviien kautta. Semminkin kun jälkimmäiset on irrelevantteja ja epäkiinnostavia, kyökkipsykologialle varmaan löytyy omakin foorumi.

  12. #1227

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Johdinautot

    Johdiautoista on ilmeisemmin tulossa vielä lisäselvityksiä. Helsingin kaupungin kaavoituskatsauksessa 2010 sanotaan s.35 seuraavaa:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaavoituskatsaus 2010
    Osallistutaan johdinautojärjestelmän hankeselvitykseen yhdessä HSL:n kanssa.
    Googlaamalla tuli vastaan HSL:n sivuilta seuraavaa: HSL edistää kestävää kehitystä. Johdinautoista kertoo viimeinen kappale seuraavasti:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HSL edistää kestävää kehitystä
    Johdinautojärjestelmästä laadittiin vuosina 2008–2009 toteutettavuusselvitys. Selvitystä jatketaan HSL:n, HKL:n ja Helsingin kaupungin kaupunkisuunnitteluviraston sekä Turun ja Tampereen kaupunkien yhteistyönä. Johdinauton energiankulutus, lähipäästöt ja melutaso ovat bussia alhaisemmat. Raitiovaunuun verrattuna johdinauto ei ole yhtä herkkä häiriöille, melutaso on alhaisempi ja liikennöinti- ja infrastruktuurikustannukset ovat pienemmät. Haittapuolena on johdinautojärjestelmän edellyttämä ajolankaverkosto. Nykyaikaiset johdinautot voivat tosin liikkua useamman kilometrin ilman johtimia. Johdinautolla matkustaminen ei ole yhtä tasaista kuin raitiovaunulla. Myös sen kapasiteetti on raitiovaunua pienempi.
    Saa nähdä, mitä on tulossa. Tuolta sivulla sanotaan myös, että tarkoitus on vahvistaa raideliikenteen asemaa kantakaupungin alueella.

  13. #1228
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tislauskolonni Näytä viesti
    Johdiautoista on ilmeisemmin tulossa vielä lisäselvityksiä. Helsingin kaupungin kaavoituskatsauksessa 2010 sanotaan s.35 seuraavaa:
    Kaavoituskatsaus on raa'asti tiivistetty kokonaisuus siitä, mitä kaupungissa on ajateltu suunniteltavaksi vuoden 2010 aikana. Tuo johdinautoteksti viittaa käynnissä olevaan "hankesuunnitelmatasoiseen" selvitykseen, ei mihinkään muihin mahdollisiin jatkoselvityksiin. Kaavoituskatsaus ei ole kaikilta osin ihan sanatarkka eikä se ole myöskään sikäli kattava, että siellä esim. mainitaan kyllä Ilmalan ratikan suunnittelu, muttei Topeliuksenkadun-Munkkivuoren ratikan suunnittelua. Kuitenkin myös jälkimmäinen kuuluu KSV:n tämän vuoden suunnitteluohjelmaan (olkoonkin että tämän projektin vetovastuu on HSL:ssä.)

    Johdinautouutisia kuuluu taas eri puolilta Eurooppaakin, etenkin Sveitsistä, jonka johdinautoista on täälläkin paljon keskusteltu.

    Bernissä johdinautojärjestelmää ollaan lakkauttamassa. Siellä on ollut kaksi kuormitettua trollilinjaa, joiden olemassaololla on arvatenkin voitu riittävässä määrin kompensoida varikosta ym. linjojen yhteisestä infrasta aiheutuvat kulut, jolloin trolleja on ajettu sitten muillakin linjoilla. Nyt kuitenkin nämä kaksi kuormitettua linjaa muutetaan raitiolinjoiksi, ja rakennustöiden aikana niitä ajetaan dieselbusseilla. Koska kaksi tärkeintä linjaa on nyt lakkautettu, muu järjestelmä ei muodosta mielekästä kokonaisuutta. Kolmea vähän käytettyä linjaa varten ei varikon ja muun infran ylläpito kannata.

    Sveitsin Bielissä alkavat raitiotien rakennustyöt 2014. Johdinautokaupunki investoi siis kokonaan uuteen järjestelmään eikä kehitä trolleja. En tiedä, mitä tämä merkitsee trollien kannalta Bielissä.

    Sveitsin Winterthurissa ajetaan osa trollilinjoista käytännössä dieselbusseilla. Nyt on tehty päätös näiden linjojen ajolankojen purkamisesta. Kaupunkiin jää kuitenkin vielä trollejakin.

    Romaniassa Sibiu on lakkauttanut trollit viime vuonna, mutta raitiotiet ovat säilyneet. Kaupungissa oli kuusi trollilinjaa ja yksi ratikkalinja.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #1229
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Sveitsin Winterthurissa ajetaan osa trollilinjoista käytännössä dieselbusseilla. Nyt on tehty päätös näiden linjojen ajolankojen purkamisesta. Kaupunkiin jää kuitenkin vielä trollejakin.
    Sotket Winterthurin osalta asioita varsin lahjakkaasti. Winterthurin johdinautolinjoja 1, 2 ja 3 liikennöidään vain johdinautoilla. Kaksi kolmasosaa kalustosta uudistuu parhaillaan (Mersut korvataan Hesseillä). Loppu kolmannes on varsin tuoretta Solaris-kalustoa.

    Winterthurissa muutettiin kiertolinja 4 jo 1980-luvulla (muistaakseni 1986) diesellinjaksi. Nykyään sitä kierretään vain vastapäivään. Kuluvan vuoden alussa ko. linjan ajolankoja viimein alettiin purkaa, koska ne olivat huonokuntoiset ja aiheuttivat jopa vaaratilanteita. Osa langoista taitaa olla edelleen paikoillaan. Linjan 4 muuttamisesta takaisin johdinautolinjaksi on keskusteltu viime aikoina, mutta linjan vähäisien suoritteiden takia liikennöinti jatkuu dieselbussein.

    Linjan neljä dieselöinnin jälkeen Winterthurissa johdinautoliikenne on laajentunut, ei supistunut. Nykyisen linjan 3 useat osat kaupungin eteläosissa muodostavat keskeisen osan tätä laajennusta. Monet osuudet näistä valmistuivat 1990-luvulla.

    Bernin johdinautolinjat 13 ja 14 muutettiin dieseleille jo jokin aika sitten. Ko. linjat tosiaan aikanaan korvataan raitiovaunuilla. Nykyisiä johdinautolinjoja ovat 11, 12 ja 20. Linja 20 on erittäin järeä, osalla sitä vuoroväli on kaksi (2) minuuttia aamuruuhkassa. Linja 12 on seuraavaksi järein, se on heiluri toisin kuin 20 ja dieseleille muutetut 13 ja 14. Itse asiassa 13 ja 14 ovat lähes sama linja, niillä on lännessä pieni poikkeama toisiinsa nähden. Linja 11 on heiluri linjan 12 tapaan, ja sitä on käsittääkseni liikennöity sekaisin diesel- ja johdinkalustolla.

    Bielin (ransk. Bienne) johdinautojärjestelmä koostuu kahdesta linjasta, linjoista 1 ja 4. Ykkönen on kyljelleen kaadetun U:n muotoinen heiluri ja nelonen normaali heiluri. Kalusto on sangen tuoretta, noin puolet on muutaman vuoden ikäistä Hess Swisstrolleytä ja toiset puolet uunituoretta vastaavaa kalustoa. Biel on noin 50 000 asukkaan kaksikielinen kaupunki Bernin pohjoispuolella.

  15. #1230
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Johdinautot

    Winterthuriin ollaan juuri aloittamassa 21 uuden 18,7-metristen, Hess/SwissTrolley-johdinautojen toimittamista. Toki ne korvaavat vanhempaa kalustoa, mutta minusta se ei ihan kuullosta toiminnan supistamiselta kuitenkaan.

    http://www.trolleymotion.com/cities/index.php?sy_ID=276

    http://www.youtube.com/watch?v=8732sKux_nw
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 11:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 04:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 15:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 22:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 19:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •