Itse asiassa niitä linjoja on vuosien varrella päivitetty useaan otteeseen, eikä voi sanoa niin, että sitä ja sitä määrää johdinautolinjoja on ajettu niin ja näin. Esimerkiksi nykyisen linjan 3 eteläistä puoliskoa ehdittiin ajaa eräässä vaiheessa tunnuksella 6. Kun nämä yhdistettiin heiluriksi, linjojen määrä "väheni" neljästä kolmeen liikenteen laajuuden säilyessä ennallaan. Kiertolinja 4 muuttui dieseleille jo ennen tätä päivitystä. Trollikkalinjojen määrä on siis viime vuosina ollut kolme ja ne näyttävät olevan varsin elinkelpoisia. Niiden ajolankoja ei ole oltu purkamassa.
Kaiken kaikkiaan eri paikkakuntien johdinautolinjojen lukumäärien suhteen esitetään ristiriitaisia tietoja useissa lähteissä. Jokin aika sitten totesimme tämän mm. Trolleymotionin tilastoista. Kuten osa keskustelijoista totesi, linjojen lukumäärä ei nyt ole loppujen lopuksi kovinkaan olennainen tieto.
Tuo 31 pitää vaunun tarkkuudella paikkansa, olen itse paikan päällä käynyt katsomassa tilanteen
Tuollainen noin 30 trollikan järjestelmä on ihan normaali keskikokoisissa trollikkakaupungeissa. Winterthur ei ole suinkaan mikään suurkaupunki, niin jykeviä linjoja, että sähköinen liikenne ylipäänsä on perusteltua, ei välttämättä löydy kovin monta tuon kokoiseen kaupunkiin. Sveitsissä on useita Winterthuria pienemmän kalustomäärän järjestelmiä ja elinkelpoisina nekin ovat porskuttaneet eteenpäin 70 - 80 vuoden ajan.
Rohkenisin väittää, että tuo kyllä jokseenkin väritettyä tietoa tai pikemminkin asenteellinen mielipide. Winterthurissa kyllä käytiin keskusteluja, hankitaanko korkealattiaisien Mercedeksien tilalle kaasu- vai sähkökäyttöisiä (tai muunlaisia) seuraajia, mutta laajan kustannusvertailun pohjalta päädyttiin tilaamaan Hessiltä trolleybusseja. Samalla päätettiin, että jo kauan sitten dieselöityä ja sen(kin) ansiosta alasajautunutta linjaa 4 ei kannata sähköistää uudelleen. Nyt sitten osaa johdotuksista on ryhdytty purkamaan.
Tällä hetkellä Bielin nelosta ajetaan selvästi tiheämmin. Arkisin aamulla vuoroväli on 10 minuuttia ja puolestapäivästä eteen päin 7,5 min usean tunnin ajan. Ratikan kanssa päällekkäistä linjaa ei ymmärrettävästi ole mielekästä ajaa vanhalla tiheydellä.