Sivu 85 / 135 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 52545657581828384858687888995105125 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1261-1275/2013

Viestiketju: Johdinautot

  1. #1261
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Johdinautot

    Fribourgissa näyttäisi olevan (olleen?) mahuri-Volvoja muutenkin melkoisesti; (duo-)johdinautojen lisäksi normaaleja dieselbussejakin. Nivelinä ja kaksiakselisina.

    http://www.youtube.com/watch?v=jM7ETqXMGcc

    Huomaako joku muuten jotain poikkeavaa noissa nivel-Volvo B10M:issä (toki korin lisäksi, joka lienee Hess), vaikkapa Helsingin tai Tampereen alueella olleisiin verrattuna?

    ---------- Viesti lisätty kello 14:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:20 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Duoautojen sarvet nostetaan ylös ohjaamosta nappia painamalla erityisen ohjaimen kohdalla. Toimenpide on hyvin nopea, vastaa suunnilleen ovien avaamista / sulkemista.
    http://www.youtube.com/watch?v=D4mc1WfVf-o
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #1262
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Huomaako joku muuten jotain poikkeavaa noissa nivel-Volvo B10M:issä (toki korin lisäksi, joka lienee Hess), vaikkapa Helsingin tai Tampereen alueella olleisiin verrattuna?
    Takimmainenkin akseli on nelipyöräinen?
    Viimeisin muokkaaja vko; 15.05.2010 kello 22:32. Syy: lainausta siivottu

  3. #1263
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Takimmainenkin akseli on nelipyöräinen?
    Juu, paripyörät myös perävaunussa, jossa ei siten ole ohjaavaa taka-akselia (kuten esimerkiksi Helsingissä oli).
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #1264

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Kuinka paljon noita johdinautoja pitää ladata? Eli kuinka paljon pitää olla johdollista linjaa ja minkä verran voi olla johdotonta?
    Kustannuskysymys, sanoisin. Epäilemättä akkutehoja voi olla vaikka niin paljon, että akuilla voidaan ajaa useampi tunti. Kysymys kuuluu silloin, miten kalliiksi bussi tulee. Kun bussiliikenteen kaikki muut kulut ovat raideliikennettä korkeammat, niin hankintakulut eivät saisi olla kohtuuttomat.

    Itse veikkaisin tällä hetkellä hybridibussien puolesta. Olettaisin, että muutaman vuoden kuluessa kaupunkiliikenteessä siirrytään pitkälti hybrideihin. Tämä tietenkin laittaa koko johdinautokuvion uusiksi: tulevaisuudessa tuskin kannattaa rakentaa uusia johdinautoverkostoja. Sen sijaan osassa hybridibusseja olisi virroittimet katolla ja vilkkaimmilla reiteillä olisi johdot kadun päällä.
    Ville

  5. #1265
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Kustannuskysymys, sanoisin. Epäilemättä akkutehoja voi olla vaikka niin paljon, että akuilla voidaan ajaa useampi tunti. Kysymys kuuluu silloin, miten kalliiksi bussi tulee. Kun bussiliikenteen kaikki muut kulut ovat raideliikennettä korkeammat, niin hankintakulut eivät saisi olla kohtuuttomat.
    Akut ovat kallis osa sähköbussissa kuten henkilöautossakin. Sadan kilometrin ajoon riittävä akkupaketti voi maksaa 10–20 % bussin hinnasta, mutta todellista kustannusta lisää lataus- tai vaihtojärjestelmä. Vertaa tätä polttonestetankin hintaan! Henkilöautossa akku voi olla kiinteä, mutta jatkuvasti ajossa olevassa bussissa ei tulla toimeen bussin seisonta-aikaisella latauksella.

    Nykyiset akut eivät ole bussissa myöskään kovin pitkäikäisiä. Litiumakut kestävät noin 3000 latausta. Latauskertoja kuluttaa myös hyötyjarrutus. Tästä syystä kondensaattoriratkaisut ovat kiinnostavia nimenomaan hybridikäytössä, mutta niiden hinta kapasiteettiin nähden on vielä kalliimpi.

    Akkuteknologia on kehittynyt viime vuosina ja epäilemättä kehitys jatkuukin. Mutta se, että akkukäyttöiset laitteet ovat muuttuneet käyttökelpoisiksi työkaluiksi johtuu enemmän kuin puoliksi siitä, että laitteiden virrankulutus on laskenut. Busseissa kuten joukkoliikenteessä muutenkaan tämän kehityksen potentiaalia ei juuri ole. Sähkökulkuneuvon hyötysuhde on jo suuri, eikä massasta ja kulkuvastuksesta ole mahdollista tinkiä kuin joitain prosentteja. Ilmastoinnin vuoksi energian kulutus on pikemminkin ollut nousussa. Akkubussille siis riittää haastetta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Itse veikkaisin tällä hetkellä hybridibussien puolesta. Olettaisin, että muutaman vuoden kuluessa kaupunkiliikenteessä siirrytään pitkälti hybrideihin. Tämä tietenkin laittaa koko johdinautokuvion uusiksi: tulevaisuudessa tuskin kannattaa rakentaa uusia johdinautoverkostoja. Sen sijaan osassa hybridibusseja olisi virroittimet katolla ja vilkkaimmilla reiteillä olisi johdot kadun päällä.
    Hybridien tulevaisuus riippunee paljolti siitä, mitä ne käyttävät polttoaineenaan. Arvelen, että pysyvänä ratkaisuna vain biomassasta tuotettu polttoneste voi tulla kysymykseen. Ajojohdot ja voimalaitossähkö voivat olla silloin halpa ratkaisu.

    Antero

  6. #1266

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Hybridien tulevaisuus riippunee paljolti siitä, mitä ne käyttävät polttoaineenaan. Arvelen, että pysyvänä ratkaisuna vain biomassasta tuotettu polttoneste voi tulla kysymykseen. Ajojohdot ja voimalaitossähkö voivat olla silloin halpa ratkaisu.
    Epäilemättä juuri näin. Pidemmällä tähtäyksellä. Jos tarkasteluväliksi otetaan 10 - 20 vuotta, hybridit ovat ykkösiä, koska sähkön edut raskaan liikenteen voimanlähteenä ovat ilmeiset, mutta varsinaiset johdinautoverkot tuskin koskaan tulevat olemaan kovin kattavia. Tällä aikavälillä dieselin hinta korkeintaan kaksin- tai kolminkertaistuu.

    Sitä paitsi hybridit ovat luonteva osa kehityspolkua kohti sähköistä kumipyöräliikennettä. Johdinauto, hybridibussi ja akuilla tai superkondensaattorilla toimiva bussi ovat oikeastaan saman perusratkaisun modifikaatioita. Jos hybridibussit lyövät kunnolla itsensä läpi, samalla saadaan myös edullisia puhtaasti sähkökäyttöisiä busseja. Sähkömoottori on polttomoottoria yksinkertaisempi ja siten johdinauton kuuluisi olla dieselbussia edullisempi. Ja kun näin ei ole, niin syynä voi olla vain johdinautojen huomattavasti pienemmät valmistussarjat dieseleihin verrattuna. Mutta jos perusratkaisuksi tulee sähköbussi joko dieselgeneraattorilla tai ilman, niin kuvio on aivan toinen. Ajan kanssa varsinaiset dieselhybridit sitten marginalisoituvat maaseudun liikenteeseen ja kaupunkien bussiliikennettä hallitsevat johdinautot ja erilaiset akkukäyttöiset bussit.
    Ville

  7. #1267
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Sähkömoottori on polttomoottoria yksinkertaisempi ja siten johdinauton kuuluisi olla dieselbussia edullisempi. Ja kun näin ei ole, niin syynä voi olla vain johdinautojen huomattavasti pienemmät valmistussarjat dieseleihin verrattuna.
    Tämä on tärkeä asia, jota ei oteta huomioon erilaisissa tulevaisuudensuunnitelmien kannattavuusarvioissa. Onhan auto itsessään halventunut valtavasti satavuotisen historiansa aikana vain siksi, että valmistus on pitkälle kehittynyttä ja niin laajaa, että kaikki skaalaedut ovat käytettävissä. Jos samassa mitassa valmistettaisiin mitä hyvänsä muuta kulkuvälinettä, tilanne olisi sama. Mutta nyt pienissä erissä valmistettavat paljon yksinkertaisemmat laitteet ovat autoja kalliimpia.

    Sähkökulkuneuvojen kalleus, kuten juuri johdinauto verrattuna dieselbussiin, on mitä suuremmassa määrin kiinni öljyriippuvaisen teknologian vahvasta asemasta. Todellisuudessa sähkökulkuneuvot ovat yksinkertaisempia ja siten halvempia. Vain akkutekniikka tekee tästä poikkeuksen – toistaiseksi. Akuissa tarvitaan kalliita materiaaleja, joiden saatavuuskin laajassa mitassa on vielä avoin kysymys. Mutta asian kehitystä voi miettiä vaikka sen kautta, miten kallis olisikaan ollut nykyaikainen auto 100 vuotta sitten kaikkine nykyisine materiaaleineen.

    Antero

  8. #1268
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: Johdinautot

    Aika mielenkiintoinen juttu muuten, että nykyään sähköskootterit alkavat olla jo samaa hintaluokkaa bensamopojen kanssa (n. 1500-2000 e). Veikkaan, että tähänkin syynä ovat skaalaedut: Kiinassa kuulemma ei enää myydä käytännössä yhtään polttomoottoriskoottereita vaan pelkkiä sähköskoottereita.

    Siinä on muuten potentiaalinen omakotialueiden paikallisliikenteen tappaja, vuositasolla tulee taajamakulkuvälineenä huomattavasti halvemmaksi vakuutuksineen kuin joukkoliikenteen kausilippu, toki itse laitteen ostohinnan kuoletus ottaa aikansa (4-5 vuotta).
    Sakari Kestinen

  9. #1269
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Siinä on muuten potentiaalinen omakotialueiden paikallisliikenteen tappaja, vuositasolla tulee taajamakulkuvälineenä huomattavasti halvemmaksi vakuutuksineen kuin joukkoliikenteen kausilippu, toki itse laitteen ostohinnan kuoletus ottaa aikansa (4-5 vuotta).
    Meillä on kumminkin talvi ja sateita. Suurempi uhka on mielestäni mopoauto, koska siinä on koppi ja sillä saa ajaa ilman ajokoetta 15-vuotiaasta lähtien. Toki hinta on 10 x skootteri, mutta autojen hinta ei ole koskaan este. Kuluttajan kustannusmielikuva on polttoaine, ei mitään muuta.

    Mopoautoja ei vielä tehdä sähköisinä, koska mopoautossa kuljetetaan 400–500 kg omaa massaa eli energiankulutus ja akkukapasiteetti ovat vielä ongelma. Mutta sitten kun on koppimopo joka kulkee sähköllä eikä paina auton verran, ylikapasiteetilla tai kehnolla palvelutasolla hoidettu liityntäjoukkoliikenne alkaa olla ahtaalla.

    Antero

  10. #1270

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Johdinautot

    Sähköskootteri on oikein sivistynyt kaupunkikulkuneuvo. Ei saastuta, vie vähän energiaa, vähän tilaa, on hiljainen, ja jalankulkijoiden kannalta autoon verrattuna turvallinen kun massaa on vähemmän, jarrutusmatkat lyhyemmät ja ohjattavuus huomattavasti parempi. Liityntäliikenneratkaisuna vaikka sähköskootterivaunu junaan :-) Sähköavusteinen polkupyörä lähestyy muuten minusta polkumopoa.

  11. #1271
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Johdinautot

    Itse olen Helsingissä nähnyt kun sähkömopoilija tuli Kurvin ratikkapysäkillä Variotramin kyyttiin ja sijoitti sen nätisti pyörätuolisyvennykseen, jossa se toki vie tilaa jonkin verran. Tuota sähkömopoa ajaneen kaverin mukaan hän oli menossa akun vaihtoon jonnekin. Sattumalta paikalla olivat myös lipuntarkastajat, jotka vain tyynesti hieman hymyilivät, kun tuo mopokuski esitti voimassa olevan matkakorttinsa (kokoajan mopossaan istuen) ei mitään ongelmia. Minustakin toiminta oli sympatiaa herättävää, kun mopokuskikin omasi hyvän huumorin.

    Sitten vain, oliko se nyt Paavalin kirkon pysäkillä pois ja ko. kaveri jatkoi matkaansa "moottoripolkupyöränä", ilmeisestikin sinne akkuhuoltoon tms.

    Koko näkymäni ja kertomani, hieman poikkeuksellinen joukkoliikenteenkäyttö sai ainakin minut varsin hyvälle tuulelle.

    Mutta, mutta: ainakin Kiinassa noiden sähkömopojen akut ovat kasvava ympäristöongelma.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 22.05.2010 kello 22:43.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #1272
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5998

    oletus Vs: Johdinautot


  13. #1273

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tekniikka & Talous
    Johdinautolinja on raitiotiehen verrattuna halpa rakentaa. Raitiolinjan vetäminen maksaa 5–10 miljoonaa euroa kilometri, johdinautolinja maksaa vain kymmenesosan tästä.
    Hiukan erikoista minusta, että jätetään täysin huomioimatta bussin vaatimat tiheät katuremontit ja keskitytään vain väylän perustamiskustannuksiin. En oikein jaksa uskoa, että kysymys olisi unohtamisesta, vaan tuntuu siltä, että tämä esitystapa on tarkoituksellinen.
    Viimeisin muokkaaja Matkalainen; 13.08.2010 kello 16:23. Syy: Muokkasin tekstini hiukan vähemmän provosoivaksi.

  14. #1274
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Johdinautot

    Huomatkaa jonkinverran muuttuneet suunnitelmat mahdollisten johdinautolinjojen suhteen (verrattuna edelliseen selvitykseen):

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tekniikka & Talous
    Lehmuskosken kriteeristö sopii ainakin linjoille 14, 16, 18, 55, 57, 65, 68 ja 71. Mikäli hankkeesta tulee totta, johdinautoja nähtäisiin tulevaisuudessa muun muassa Munkkivuoren, Pitäjänmäen, Eiran, Oulunkylän, Pihlajamäen ja Viikin suunnilla.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  15. #1275
    TKK
    TKK ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    31

    oletus Vs: Johdinautot

    Jos tuossa ehdotetut linjat toteutetaan johdinautoilla, tarkoittaa se käytännössä sitä, että raitioliikenteen kehittäminen nykyiseltä alueelta pohjoiseen loppuu.

    Pidän kuitenkin raitioliikennettä sujuvampana vaihtoehtona kantakaupungissa, koska se ei juutu ruuhkaan kuten bussikaistoja käyttävät johdinautot.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 11:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 04:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 15:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 22:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 19:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •