Sivu 92 / 135 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1232527282888990919293949596102112132 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1366-1380/2013

Viestiketju: Johdinautot

  1. #1366

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Mitäpä järkeä on muuttaa trollikaksi ratikkalinjaa, jos ratikan vaatimat investoinnit on jo tehty? -- Siis olettaen, että tuo tarkoittaa jo olemassa olevia raitiolinjoja eikä suunniteltuja.
    Itse kyllä veikkaan, että toimittaja on oikaissut ilman että olisi huomannut, että on muuttanut asiamerkityksenkin ihan toiseksi. Todennäköisesti Rihtniemi on sanonut, että trollikat korvaisivat tulevia raitiotieinvestointeja, kuten aiemminkin on julkisuudessa johdinautoista sanottu.

  2. #1367

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Johdinautot

    "HSL on jatkanut selvitystyötä yhteistyössä mm. HKL:n, kaupunkisuunnitteluviraston, Tampereen ja Turun kanssa. Selvitys valmistuu syys-lokakuussa 2010."

    Vuosi lähenee loppua, onkohan selvitys jo valmistunut?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.12.2010 kello 20:28. Syy: viestin muotoilu

  3. #1368
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    "HSL on jatkanut selvitystyötä yhteistyössä mm. HKL:n, kaupunkisuunnitteluviraston, Tampereen ja Turun kanssa. Selvitys valmistuu syys-lokakuussa 2010."

    Vuosi lähenee loppua, onkohan selvitys jo valmistunut?
    Selvitys on valmistunut, lienee lausuntokierroksella nyt. Siitä seurannee joitakin tarkennuksia selvitykseen.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.12.2010 kello 20:40. Syy: muokattu lainattua viestiä

  4. #1369
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Johdinautot

    Selailen säännöllisen epäsäännöllisesti Trolleymotion-sivustoa ja muutama päivä sitten sen uutisosastosta, tuoreista uutisaiheista, iski jotain silmään.

    http://www.trolleymotion.com/de/news.php

    Helsinki [FI] - Planungsfortschritte in Helsinki
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #1370

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Johdinautot

    Lisää salaisia kansioita, hienoa!

    Linjat siis
    14 9 672
    14B 3 102
    18 7 152
    39 6 127
    40 4 463
    57 2 413
    65A 10 837
    68 5 047
    71 7 463
    Yhteensä nousuja 56 276
    Yhteensä vuodessa (kerroin 290) 16 320 040

    Rollikoita 75, arvataan nyt 300k€/v per bussi, sanotaan johdinten kanssa 25M€/v. Eihän tuo maksa kuin 1,36€ per nousu, on se nyt halvempaa kuin Suomenlinnan lautta. Kyllä tällä talous oikenee.

  6. #1371
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Johdinautot

    Ja itä-Helsingin johdinautolinjoista ei tietoakaan näemmä. Onkohan sen suunnan potentiaalisia johdinautolinjoja edes tutkittu?

  7. #1372
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Lisää salaisia kansioita, hienoa!
    Super. Luemme tiedot ensin Saksasta. Kohta varmaan Hesarista ja sitten ensi kesänä julkaisu on netissäkin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Rollikoita 75, arvataan nyt 300k€/v per bussi...
    Ajattelit siis ostaa valkovenäläisiä niveljohdinautoja? Eihän tuolla hinnalla edes dieselniveltä – tai no, ehkä Kiinasta. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Eihän tuo maksa kuin 1,36€ per nousu,
    Mistähän tilastoista on sitten lukuja revitty, kun sanotaan, että johdintautoliikenne on puolta halvempaa kuin raitioliikenne. Tuo kun on jokseenkin tasan päin vastoin, mutta sattuuhan niitä lipsahduksia... Jos tai kun väite on lainattu salaisen kansion raportista, se osoittaa selvästi, mihin tähdätään tällä raitioliikenteen pääreiteille ehdotetulla johdinautoverkolla.

    Onhan tämä johdinautot/raitiotiet -asetelma jo kokeiltu kerran 60 vuotta sitten (siis muuallakin kuin Suomessa). Mutta 1950-luvun opeillahan meillä on menty nämä vuosikymmenet.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jykke Näytä viesti
    Ja itä-Helsingin johdinautolinjoista ei tietoakaan näemmä. Onkohan sen suunnan potentiaalisia johdinautolinjoja edes tutkittu?
    Ei tarvi, kun siellä ei ole ratikoita.

    Antero

  8. #1373

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Johdinautot

    Tässäkin Villen salainen kansio:

    http://forum.transira.ro/files/Helsinki.pdf
    Viimeisin muokkaaja Jusa; 21.12.2010 kello 22:44. Syy: painovirhe

  9. #1374

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Tässäkin Villen salainen kansio:

    http://forum.transira.ro/files/Helsinki.pdf
    Kiitos. Mistä tuo 75 trolliikkaa tulee? Kun nuo linjat on nyt 50 kokopäivä ja 33 ruuhkavuoroa, niin miten ihmeessä tousta syntyy 21 miljoonaa operointisäästöjä sillä että ne korvaa käytännössä samalla määrällä trollikoita?

  10. #1375

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    ...miten ihmeessä tousta syntyy 21 miljoonaa operointisäästöjä sillä että ne korvaa käytännössä samalla määrällä trollikoita?
    A) Laskemalla väärin, tai b) ajamalla vähemmän.

  11. #1376
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ajattelit siis ostaa valkovenäläisiä niveljohdinautoja? Eihän tuolla hinnalla edes dieselniveltä – tai no, ehkä Kiinasta. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä!
    Tarkoittikohan teme liikennöintikustannuksia? 300k€/v viittaisi minusta siihen, tuo kun on koko lailla yhden kokopäiväbussivuoron vuosikustannus. Mutta jos trolliliikenne on 20% kalliimpaa kuin muu bussiliikenne, niin pitäisi tietysti olla 360k€/v.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Tässäkin Villen salainen kansio:
    Tuolla on muuten aika hauska vertailu, jota en ole ennen nähnytkään. Ratikat kuljettavat 55 miljoonaa matkustajaa vuodessa, ja päivittäisiä lähtöjä on 2550. Sen sijaan bussit kuljettavat 158 miljoonaa matkustajaa, eli vähän vajaa kolminkertaisen määrän ratikoihin nähden. Eli lähtöjä on sitten noin kolme kertaa tuo 2550? Ehei, lähtöjä on peräti 20641. Jonkinlainen tehokkuusero siis havaittavissa bussien ja ratikoiden välillä.

    Esitetyn trollilinjaston osalta odotan suurella mielenkiinnolla, miten työryhmä näkisi ajolankojen ratkaisevan ne ongelmat, jotka noihin sähköistettäviin bussilinjoihin nyt liittyvät. 18 kiinnostaa tietysti erityisesti, sillä sen ongelmat ovat tuttuja ja niitä on paljon puitu sekä täällä Munkinseudulla että HKL:ssä johtokuntaa myöten, ja tietysti täällä foorumillakin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #1377
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Johdinautot

    Tervehdys kaikille!

    Luzernissa pidetyn Trolleymotionin konferenssin esitelmät löytyvät osoitteesta http://www.trolleymotion.com/luzern/...s/Referate.zip ja tiedostot ovat julkisia. Konferenssi järjestettiin parisen viikkoa ennen joulua 2010.

    Kauan odottamanne Helsingin johdinautoliikenteen jatkoselvitys valmistuu vuoden 2011 alkupuolella. Edessä on vielä mm. HSL:n hallituksen käsittely.

    Lehmuskosken esitelmässä näkyvä linjastoehdotus ei ole mitenkään ehdottoman lopullinen. Mahdollisen johdinautoliikenteen kustannuksia on laskettu käyttämällä esitelmässä näkyviä linjoja. Osa mahdollisista johdinautolinjoista voi toki olla samoja tai samankaltaisia kuin selvitykseen mukaan otetut linjat. Hyvin todennäköistä kuitenkin on, ettei trollikka tule milloinkaan menemään Mannerheimintiellä koskaan (eli jos linjat 39 ja 40 muutetaan trollikoille, niiden linjaus muuttunee huomattavasti).

    j-lu:lle: Johdinautojen ajokustannukset ovat dieseleitä ja kaasuja alhaisemmat energiatehokkuuden ja pienemmän huollontarpeen ansiosta. Kalusto- ja pääomakustannukset toki ovat edelleisiä näkyvästi suuremmat. Johdinautoliikenteen kokonaiskustannustaso (suhteessa polttomoottoribusseihin) riippuu paljon A) järjestelmän koosta B) kuinka paljon trollikoilla ajetaan. Pienissä järjestelmissä johdinautot ovat yleensä dieseleitä kalliimpia kokonaiskustannuksiltaan (Landskrona), suurissa edullisempia (Salzburg).

    Vielä Trolleymotionin esitelmästä: Kannattaa huomioida etenkin slaidi, jossa johdinauton rooli on määritelty perinteisten 12-metristen bussien ja uusien pitkien 27-metristen ratikoiden väliin. Se kertonee, että johdinautot eivät ole pois tulevilta raitiotiehankkeilta, vaan ohjaavat raitiotierakentamista enemmän pitemmille (ja raitioteille paremmin sopiville) reiteille kuin kaupungin keskustan kaduille.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.12.2010 kello 10:10. Syy: viestin muotoilu

  13. #1378

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Vielä Trolleymotionin esitelmästä: Kannattaa huomioida etenkin slaidi, jossa johdinauton rooli on määritelty perinteisten 12-metristen bussien ja uusien pitkien 27-metristen ratikoiden väliin. Se kertonee, että johdinautot eivät ole pois tulevilta raitiotiehankkeilta, vaan ohjaavat raitiotierakentamista enemmän pitemmille (ja raitioteille paremmin sopiville) reiteille kuin kaupungin keskustan kaduille.
    Tuo on järkevää ja ei järkevää. Järkevää on se että trollikoille haetaan omaa roolia. Järkevää ei ole sitä että sitä haetaan kantakaupungista. Kysymys on yksinkertaisesti sellaisesta poliittisesta realiteetista että omat kaistat on ratikoillekin kiven takana, se että niitä pitäisi vielä jostain taikoa trollikoillekin on minusta täysin mahdotonta, ottajia hyvin rajalliselle katuleveydellä on myös leveämmät jalkakäytävät, fillarikaista ja oysäköinti. Ilman omia kaistoja saadaan sitten sellaista matelevaa liikennettä jossa ei ole mitään järkeä, ihan välineestä riippumata.

  14. #1379
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Kannattaa huomioida etenkin slaidi, jossa johdinauton rooli on määritelty perinteisten 12-metristen bussien ja uusien pitkien 27-metristen ratikoiden väliin. Se kertonee, että johdinautot eivät ole pois tulevilta raitiotiehankkeilta, vaan ohjaavat raitiotierakentamista enemmän pitemmille (ja raitioteille paremmin sopiville) reiteille kuin kaupungin keskustan kaduille.
    Näinhän se pitäisi mennä, mutta Helsingin mahdollista johdinautojen karttaa katsoessa näin ei ole. Munkkivuoren ja Viikin suunnat on pikaratikoiden sijaan hoidettu johdinautoilla ja ratikat ovat jääneet keskustan vangeiksi. Laajasalo on suunnitelmien poikkeus (toistaiseksi).

  15. #1380
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Johdinautot

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Kun nuo linjat on nyt 50 kokopäivä ja 33 ruuhkavuoroa, niin miten ihmeessä tousta syntyy 21 miljoonaa operointisäästöjä sillä että ne korvaa käytännössä samalla määrällä trollikoita?
    Johdinautohankkeen kannattavuus perustuu ratikoiden korvaamiseen trollikoilla. Ratikoiden korvaamisesta syntyvää säästöä voidaan sitten osaksi käyttää myös bussien korvaamiseen trollikoilla. Koska ratikkaliikenne on niin kallista, voidaan busseja korvata trollikoilla paljon ratikoita enemmän ja hanke on silti kannattava.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoidut johdinautot
    kirjoittanut Compact foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 16.02.2014, 11:08
  2. Johdinautot Helsingissä
    kirjoittanut JE foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 15.08.2013, 04:33
  3. Bergenin johdinautot
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 08.06.2010, 15:05
  4. Itäiset johdinautot
    kirjoittanut Tulkku foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 22:42
  5. Tänään 11.02.2006 klo 18.00: FST -- Bussit, johdinautot
    kirjoittanut PSi foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.02.2006, 19:21

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •