Ehkäpä ei kannattane pohtia näitä kalliita ja hankalia akku- ja polttokennoautoja.
Lähteeni mukaan vetypolttokennobussien ongelmia:
-eivät toimi kunnolla vaihtelevissa lämpötiloissa joten vaativat lämmönsäätöjärjestelmän ja polttokennot antavat huonosti sähkövirtaa.
-vety vaatii suuren kalliin painavan polttoainetankin.
-kallis. Tavalliseen dieselbussiin verrattuna hinta viisinkertainen.
-vedyn saatavuus ja mikä tulee olemaan sen hinta?
Akkuautoista:
-akut (tai superkondensaattorit) lisäävät painoa huomattavasti
-epäillään, ettei superkondensaattorit tule kehittymään enää kovinkaan paljoa
-akut ovat osoittautuneet lyhytikäisiksi ja niiden uusinta kallista!
-bussiliikenteessä ei pitkiä latausaikoja voi hyväksyä
-onhan keksitty pysäkeillä eri systeemeillä lataavia busseja, mutta onko siinä mitään järkeä, on jo toinen juttu.
Eli helpointa, edullisinta ja varminta tekniikkaa lähipäästöttömään bussiliikenteeseen kaupungeissa on käyttää johdinautoja!