Vaan eipä sellainen olisikaan tärkeysjärjestyksessä missään tapauksessa kärjessä. Jyväskylän rata ei kulje sieltä, missä väki asuu ja kulkee. Varrellahan on vaan etupäässä teollisuutta ja Vehmainen, minkä asukaspohja on aivan liian pieni lähijunaliikennettä ajatellen - puhumattakaan Kangasalan asemanseudusta, Ruutanasta ja Suinulasta ym.
Höpsis. Aiemmassa ketjussa muistaakseni totesin, että Tampere-Suinula-rataosan väestöpohja ja maankäyttö on vähintään yhtä hyvää kuin Espoo-Kirkkonummi-rataosalla. Messukylän aseman pohjoispuolella on erittäin tiiviisti rakennettu ja korkeahko Jankan kerrostaloalue, joka tukeutuisi täydellisesti raideliikenteeseen. Hankkion pellot todennköisesti kaavoitetaan ennen vuotta 2025 täyteen tiivistä asutusta, ja radan eteläpuolella onkin jo paljon työpaikkoja, jotka hyötyisivät lähijunasta.
Vehmainen on historiansa vuoksi pientaloalueeksi varsin tiiviisti radan varteen rakentunut, ja Nattarin kerrostalot ovat varsin lähellä entisiä Vatialan ja Lemetyn seisakkeita. Kangasalan asemanseutu on vähäväkinen, mutta sekin tiiviisti radassa kiinni. Alueen joukkoliikenneyhteyksiä ei kannata muulla kuin raideliikenteellä yrittääkään kehittää, ja lähijuna olisi autoiluunkin nähden erittäin kilpailukykyinen.
Ruutana ja Suinula ovat ysitien lähellä, mutta linjan 95 täydentäjänä nopea lähijuna keräisi taatusti matkustajia. Ruutanassa täydennysrakentamista ei enää tarvitsekaan kuin korkeintaan seisakkeelta pohjoiseen, mutta toisaalta taas Suinula pikkukylänä suorastaan vaatii lisää omakotitaloja, jotta lähijunalle vanhassa asemakylässä on perusteet.
Siinä asiassa olet toki oikeassa, että Yvi-Sui-lähijuna on vasta toissijainen hanke, ihan ensinnä on saatava kannattavimmat ratikan peruslinja ja lähijunan ensimmäinen linja avattua. Ja niihinkin näköjään mennee vielä yli 10 vuotta.
Ylöjärven suunnalla taas ainoa teoreettinen pysähdyspaikka olisi Harjuntausta. Sen jälkeen ei liene ainakaan tällä hetkellä mitään paikkaa, jossa olisi edes teoriassa minkäänlaista järkeenkäypää syytä pysähdellä. Ja ainakaan minun tietääkseni Mäkkylään ei ole suunnitteilla minkäänlaista rakennustoimintaa, vaan lähivuosien kasvu painottunee Vasamaan ja muualle Ylöjärven keskustan tuntumaan ja taakse.
Tuskinpa Mäkkylässä ihan turhaan viime vuonna jökötti jonkin rakennusliikkeen "rakennamme tähän uutta uljasta Mäkkylän aluetta"-kyltti? Mikäli alueelle tulee riittävä asukaspohja, on seisake syytä perustaa. Samoin Teivon alueella, Vihattulan aluetta voisi helposti levittää lännemmäs, jos olisi takeet lähijunaseisakkeesta.
Muuten olen kyllä lopputulokseen melko tyytyväinen. Lähijunien ja katuraitiotien yhdistetty järjestelmä kun vaikuttaa minusta tällä hetkellä ehdottomasti parhaimmalta.
Itse olen ollut tuota mieltä jo ainakin kesästä lähtien.