Rantaradan tulevaisuus

Näinhän tehtiin Landskronassakin! Landskronan keskustan rautatieasema on lakkautettu ja uudelle rautatieasemalle kuljetaan sähköbussilla.

Ah, en huomannut tuota! Minkähän takia tämä toimenpide toteutettiin vasta noin myöhään, eivätkö olleet aiemmin jo keksineet korvata sitä bussilla? Vai onko tästä jo kauankin? Ruotsissahan on sikäli hankala tilanne monella kaupungilla, että ne sijaitsevat ratalinjan päässä. Joko joudutaan turvautumaan liityntäjunaan pääreitille tai kierrättämään pääreitin junaa pitkän matkaa. Kartasta näkyy, että näin on ainakin Luulajassa, Piitimessä, Skellefteåssa ja Uumajassa. Käsittämättömän monessa kaupungissa siis. Päärata kulkee pohjoiseen sivussa asutuskeskuksista maan sisäosissa. Miten kilpailukykyinen juna voi olla tällaisessa tilanteessa? Suomessahan mikään suurempi kaupunki ei ole pistoradan päässä?
 
Sitä voisi tietysti suunnitelmissa vähän hahmotella, mitä tapahtuisi jos rata menisi Lohjan aseman sijaan Nummelan keskustasta.

Tämä on hyvä idea. Kaukojunat voisivat mennä Helsingistä Nummelan keskustan ali tunnelissa. Asema voisi olla Meritien ja Asemantien risteyksessä. Lähijunat kulkisivat myös tämän aseman kautta, mutta jatkaisivat sitten Hyvinkää-Hanko -radalla kulkien Lohjan läpi Karjaalle. Jos kaukojunien rata Nummelan ja Salon välillä olisi tarpeeksi nopea, voisiin rantaradan väli Karjaa-Salo lakkauttaa. Turusta Hankoon suuntautuva liikenne kulkisi Nummelassa vaihtaen Karjaan ja Hangon suuntaan.
 
Lohjalle se voisi olla silti kova pala nieltäväksi, vaikka lopulta on melko sama, kuljetaanko Turusta Lohjan keskustaan vaihtaen junaa Nummelassa tai Lohjan asemalla.

Vähän sama tilanne kuin nykyään Järvenpäässä, jos haluaa Haarajoelta Järvenpään keskustaan, on vaihto Keravalla. Se voi tuntua hassulta järvenpääläisistä, mutta taitaa matka-aika pyöriä samassa luokassa körötellen bussilla pikkukatuja Haarajoelta Järvenpään keskustaan tai nopealla junalla Keravan kautta kiertäen.
 
Turun moottoritien käytävä on ilmeisesti kohtuullisen suora yhteys Espoosta Saloon päin mentäessä. Toisin kuin pääradalla ja oikordalla on Turun suuntaan junien kaukoliikenteessä ainoastaan yksi päätepiste, näin ollen sekä nopea liikenne että lähiliikenne mahtuvat hyvin kahdelle rinnakkaiselle rataparille.

Veikkolan jälkeen on kaksi mahdollista vaihtoehtoa.
1. Rata haaraantuu niin, että toinen haara jatkaa kakkostietä seuraillen Nummelaan ja toinen haara jatkaa Muijalaan. Muijalassa on Lohjan ja Nummelan yhteinen kaukoliikenteen juna-asema, josta kaukojunat jatkavat Saloon ja edelleeen Turkuun ja lähijunat suuntavat Hangon rataa pitkin Lohjan keskustaan.
2. Rata ei haaraudu Veikkolan jälkeen, vaan Lohjan ja Nummelan radat eroavat vasta Muijalassa, jossa on tässäkin vaihtoehdossa alueen ainoa kaukoliikenteen asema. Turun rata jatkaa tässäkin vaihtoehdossa Muijalasta moottoritiekäytävää kohti Saloa.
 
Veikkolan jälkeen on kaksi mahdollista vaihtoehtoa.
1. Rata haaraantuu niin, että toinen haara jatkaa kakkostietä seuraillen Nummelaan ja toinen haara jatkaa Muijalaan. Muijalassa on Lohjan ja Nummelan yhteinen kaukoliikenteen juna-asema, josta kaukojunat jatkavat Saloon ja edelleeen Turkuun ja lähijunat suuntavat Hangon rataa pitkin Lohjan keskustaan.
.

Paikkurit siis menisivät reittiä Karjaa-Lohja-Muijalan kaukoliikenneasema-Nummela-Hyvinkää? Tämä olisi minusta fiksu järjestely. Voitaisiinhan se kaukoliikenne ohjata myös tunnelissa Lohjan tai Nummelan keskustan ali, vaihdottomuus olisi varmaan tärkeää kulkumuoto-osuuden kasvulle. Pitäisi vain valita selkeästi, halutaanko tukea Lohjaa vai Nummelaa. Olisihan yksi vaihtoehto myös tehdä se asema johonkin Lohjan ja Nummelan välille, vaikka nykyisen Nummelan eteläpuolelle ja rakentaa sinne kokonaan uusi, raideliikenteeseen tukeutuva suuri, tiivis taajama. Sinne sitten syöttöbussit Karkkilan, Vihti kk:n, Nummelan ja Lohjan suunnista.
 
Paikkurit siis menisivät reittiä Karjaa-Lohja-Muijalan kaukoliikenneasema-Nummela-Hyvinkää?

En varsinaisesti tarkoittanut, että Karjaa-Hyvinkää välillä olisi henkilöjunaliikennettä. Ykkös- ja kakkosvaihtoehtojen ainoana erona on siis se eroaako pistoraide Nummelaan Veikkolan jälkeen vai käytetäänkö vanhaa Hanko-Hyvinkää rataa hyödyksi myös Nummelan suuntaan.

Alueen ainoa kaukoliikenteen asema olisi siis jokatapauksessa Muijalassa, ja se palvelisi sekä Lohjaa että Nummelaa. Paikallis/Lähiliikenne suuntautuisi ainoastaan Nummelasta ja Lohjalta Helsinkiin. Joko niin että joka toinen juna Nummelaan/sta ja jokatoinen Lohjalle/lta. Tai yhteinäinen juna jonka yksiköt erotettaisiin/yhdistettäisiin joko Veikkolassa tai Muijalassa, riippuen valittavasta vaihtoehdosta.
 
En varsinaisesti tarkoittanut, että Karjaa-Hyvinkää välillä olisi henkilöjunaliikennettä. Ykkös- ja kakkosvaihtoehtojen ainoana erona on siis se eroaako pistoraide Nummelaan Veikkolan jälkeen vai käytetäänkö vanhaa Hanko-Hyvinkää rataa hyödyksi myös Nummelan suuntaan.

Minä taas näkisin, että voisi olla sekä näitä Helsingin-junia Nummelaan ja Lohjalle, että harvemmin kulkevia Karjaa-Hyvinkää -junia. Osa Lohjan paikallisvuoroista voisi lähteä Karjaalta, jolloin ne palvelisivat Lohjan nauhataajamaa lukuisilla pysäkeillään. Helsingistä ei ehkä kannattaisi ajaa suoria vuoroja Hyvinkäälle Nummelan kautta, sillä tuossa tulee jo varsin suuri mutka. Sen sijaan Karjaan, Lohjan ja Nummelan välinen bussiliikenne voitaisiin korvata junilla ainakin osittain.
 
RHK on teettänyt rantaradan ratateknisen ja liikenteellisen selvityksen:

RHK sanoi:
Rantaradan Helsinki-Turku ratatekninen ja liikenteellinen selvitys tarkastelee radan kehittämisen toiminnallisia tarpeita lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Selvitys on laadittu investointitarpeiden arviointia ja hankkeiden ohjelmointia varten sekä tarvittavien kaavavarausten selvittämiseksi.

Kaukoliikenteen nopeuttamismahdollisuudet ovat nykygeometrian puitteissa rajalliset. Ensisijainen toimenpide kaukojunien nopeuttamiseksi olisi Salo-Hajala –kaksoisraiteen rakentaminen. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteen kehittämistarpeiden määrittely ja ajoittaminen edellyttävät vielä jatkotarkasteluja Espoon kaupunkiradan ollessa kuitenkin kehittämisen ensiedellytys. Selvityksessä on myös arvioitu niitä rataverkon investointitoimia, joita maakunnallisen paikallisjunaliikenteen käynnistäminen edellyttäisi rataosilla Turku-Salo, Turku-Loimaa ja Turku-Uusikaupunki.

Raportti (PDF)
 
Takaisin
Ylös