HELI-rata taas ajankohtainen?

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
YLEn uutisista:
Nykyistä nopeamman ratalinjauksen tarpeellisuus Helsingistä Pietariin selvitetään. Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) on antanut Ratahallintokeskuksen tehtäväksi selvittää Helsingistä Loviisan ja Kotkan kautta Luumäkeen kulkevan itäisen rantaradan tarpeen.
Lisäksi Ratahallintokeskus tutkii mahdollisuudet suorempaan linjaukseen Kotkasta Vaalimaan kautta Viipuriin. Myös ratayhteys Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta selvitetään.
http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id58776.html

Minulle pisti myös Korpisen Helsinki-raporttia selaillessani seuraava kohta silmään:
On selvää, että jo kestävän kehityksen näkökulmasta Helsingin
uusien ”liitosalueiden” tulee tukeutua raideliikenteeseen.
Tällöin on kaksi vaihtoehtoa: joko rakennetaan Heli-rata paikallisliikennettä
varten Porvooseen tai jatketaan metroa Vantaan Västerkullan
kiilan pohjoisosan läpi Sipoosta irtaantuvalle alueelle. Voidaan myös
ajatella sekä rautateitä että metroa. Tällöin metroa jatkettaisiinkin
Vuosaaresta satama-alueen läpi Talosareen.
http://www.eva.fi/files/1853_helsinki_tulevaisuuden_kaupunki_special.pdf
 

Tässä tulee nyt väkisinkin mieleen, että eikö olisi ollut helpointa rakentaa tuo oikorata Kouvolaan. Näin olisivat hyötyneet sekä harvalukuiset Venäjän-junat että muut Itä-Suomen junat. Kotkaa ja Venäjää varten tuskin kannattaa omaa rataa rakentaa ja tämä rata ei palvelisi kalleudestaan huolimatta muuta Itä-Suomea.
 
Helsinki-Pietari radan uusi linjaus

Hienoa että uusia ratoja taas suunnitellaan, liekö sitten hallituspeliä vai mitä. Mutta ihmetyttää vain että miksi radan pitäisi koukata Luumäen kautta, karttaa katsomalla asian voi todeta paremmin. Kotkasta Vaalimaan kautta Viipuriin olisi 26km lyhempi kuin ehdotettua oikaisua pitkin Luumäen kautta koukaten + että Luumäki-Viipuri rata on mutkainen ja hidas. Lisäksi Vaalimaan kautta menevä rata ei poistaisi Lahden oikoradan funktiota. Koukkaus rannasta Luumäen kautta ja takaisin rantaan kuulostaa täysin järjettömältä, vieläpä kun Lahden oikorata jäisi vähälle käytölle tämän seurauksena.

Joku voi sanoa, että Luumäeltä täytyy koukata, koska sieltä tulevat Lappeenrantalaiset ja Kouvolalaiset kyytiin. Ei ainakaan Luumäellä (Taavetti) nykyään pysähdytä Venäjän junilla. On todennäköisesti kartoitettu ja todettu että väkeä Lappeenrannan suunnalta ei tule tarpeeksi. No entä sitten Kouvola ja savosta tulevat? Kouvolastahan menee rata Kotkaan, jonne on ihan yhtä pitkä matka kuin Luumäelle, ja vaihtoasemana Kotka pesee Luumäen.

Jos kerran oikaistaan, niin sitten oikaistaan. Turha hyvää oikaisua on pilata lopussa turhalla koukkauksella jonka jälkeen kokonaismatka ei paljoa lyhene. Lyhennetään kunnolla. Mahdollisuus on suorinta reittiä jopa 52 km matkan lyhenemiseen nykyiseen Lahden kautta Kouvolaan jne Viipuriin sijasta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsinki-Pietari radan uusi linjaus

En tiedä huomasitko, mutta LVM:n sivuilla kerrotaan, että suoraa linjaustakin selvitetään:

Työn lähtökohtana on selvittää ennen muuta Heli-radan (Helsinki–Loviisa–Kotka–Luumäki) mukainen ratakäytävä. Lisäksi tutkitaan mahdollisuutta suorempaan linjaukseen, joka kulkisi Kotkasta Vaalimaan kautta Viipuriin. Samassa yhteydessä tarkastellaan, olisiko Helsingin ja Pietarin välinen ratayhteys syytä johtaa kulkemaan Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta. Rataa selvitetään ensisijaisesti henkilöliikenteen kannalta.


Siinä mielessä maantieteellisesti symmetrinen hanke, että sen myötä Helsingistä olisi rautatie kaikkiin niihin suuntiin, mihin pitkä moottoritiekin.
 
Kyllähän HELI-radan kaltainen täysin uusi ratayhteys Helsingistä Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta edelleen Venäjän puolelle toisi aivan uutta virtaa em. kaupunkien kehittymiselle. Nopean Venäjälle suuntautuvan matkustajaliikenteen lisäksi se toisi taajamajunat, joka taas lähentäisi pääkaupunkia em. kaupunkeihin. Ei olisi pelkästään bussiliikenteen varassa tuon suunnan joukkoliikenne. Varsinkin Porvoon uskoisin elävöityvän huomattavasti hyvällä joukkoliikenteellä. Kannatetaan! Siis vähintään selvityksen tekemistä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän HELI-radan kaltainen täysin uusi ratayhteys Helsingistä Porvoon, Loviisan ja Kotkan kautta edelleen Venäjän puolelle toisi aivan uutta virtaa em. kaupunkien kehittymiselle. Nopean Venäjälle suuntautuvan matkustajaliikenteen lisäksi se toisi taajamajunat, joka taas lähentäisi pääkaupunkia em. kaupunkeihin. Ei olisi pelkästään bussiliikenteen varassa tuon suunnan joukkoliikenne. Varsinkin Porvoon uskoisin elävöityvän huomattavasti hyvällä joukkoliikenteellä. Kannatetaan! Siis vähintään selvityksen tekemistä.
Joo. Minusta rata Porvooseen ja miksei Loviisaankin, tai oikeastaan oikorata koska se oletettavasti liittyisi vanhaan Porvoon rataan jossain kohti, olisi nimenomaan lähiliikenneratkaisuna toivottava.Joku viisampi voi kertoa onko tuollainen yhteiskäyttö mahdollista.

Toisaalta tässä voi olla myös kyse sitä, että hanke halutaan lopullisesti kuopata, jolloin maavaraukset voidaan poistaa kaavoista.
 
Vs: Helsinki-Pietari radan uusi linjaus

Toivotaan parasta ja pelätään pahinta, eli toivotaan ettei tämän selvityksen tarkoituksena ole haudata "Itäistä rantarataa" hankkeena lopullisesti
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Helsinki-Pietari radan uusi linjaus

Joku voi sanoa, että Luumäeltä täytyy koukata, koska sieltä tulevat Lappeenrantalaiset ja Kouvolalaiset kyytiin. Ei ainakaan Luumäellä (Taavetti) nykyään pysähdytä Venäjän junilla. On todennäköisesti kartoitettu ja todettu että väkeä Lappeenrannan suunnalta ei tule tarpeeksi. No entä sitten Kouvola ja savosta tulevat? Kouvolastahan menee rata Kotkaan, jonne on ihan yhtä pitkä matka kuin Luumäelle, ja vaihtoasemana Kotka pesee Luumäen.
Itse kannatan Luumäki-vaihtoehtoa, tai sitä että rataa oikaistaisiin nin että se menisi Simolaan (Vainikkalan vieressä), josta rakennettaisiin uudestaan vanha purettu pätkä Simolan ja Lappeenrannan välille, niin että sen suunnan junat pystyvät käyttämään uutta Heli-rataa.

Niin kauan kuin matkustaminen Venäjälle on niin byrokraattista kuin nyt, ei ole mitään mieltä rakentaa mitään rataa pelkästään Venäjälle suuntautuvalle luotijunaliikenteelle, vaan radan on samanaikaisesti palveltava myös kotimaan junaliikennettä, tässä tapauksessa Lappeenrannan-Imatran-Joensuun suuntaista.

t. Rainer
 
Vs: Helsinki-Pietari radan uusi linjaus

Niin kauan kuin matkustaminen Venäjälle on niin byrokraattista kuin nyt, ei ole mitään mieltä rakentaa mitään rataa pelkästään Venäjälle suuntautuvalle luotijunaliikenteelle.
Tässä olet oikeassa. Saataisiinko radalle tavaraliikennettä? Suomen suurimmat tavaraliikenteen määrät ovat rataosilla Vainikkala-Kouvola ja Kouvola-Kotka. Voisiko radalla Kotka-Hamina-Vainikkala tai Kotka-Hamina-Viipuri pienentää tavaraliikenteen kuormitusta näillä vilkkailla radoilla ja samalla lyhentää kuljetusmatkaa ja -aikaa?

Suora rata Kotka-Viipuri tarvitsee Venäjän hyväksynnän (elleivät lahjoita Karjalan kannasta meille). Kotka-Simola tai Kotka-Vainikkala voidaan rakentaa ilman, että venäläisille kerrotaan asiasta. Simolan linjaus on hyvä ehdotus, mutta en tiedä, voidaanko rata Simolasta Lappeenrantaan palauttaa. Ratapohjahan on jo uudella omistajalla.
 
Varsinkin Porvoon uskoisin elävöityvän huomattavasti hyvällä joukkoliikenteellä. Kannatetaan! Siis vähintään selvityksen tekemistä.

Porvoo olisi päässyt joukkoliikenteen piiriin, jos oikorata olisi tehty Porvoon kautta Kouvolaan. Kotka taas on niin kaukana, että sieltä tuskin päivittäin Helsinkiin tehtäisiin työmatkoja. Kotka on myös melko pieni kaupunki rautateiden kapasiteettiin nähden. En usko, että Heli-rata olisi kannattava rakentaa. Lähiliikennerautatie Porvooseen onkin sitten eri asia.
 
Vs: Helsinki-Pietari radan uusi linjaus

Niin kauan kuin matkustaminen Venäjälle on niin byrokraattista kuin nyt, ei ole mitään mieltä rakentaa mitään rataa pelkästään Venäjälle suuntautuvalle luotijunaliikenteelle, vaan radan on samanaikaisesti palveltava myös kotimaan junaliikennettä, tässä tapauksessa Lappeenrannan-Imatran-Joensuun suuntaista.

Eikö kannattaisi rakentaa rata siten, että liikenne nopeutuisi myös Savoon? Matkustajamäärät Lappeenrantaan ja Joensuuhun eivät ole tarpeeksi korkeat perustelemaan uutta rataa, mutta Savon ottaminen mukaan lisäisi matkustajamääriä.
 
Porvoo olisi päässyt joukkoliikenteen piiriin, jos oikorata olisi tehty Porvoon kautta Kouvolaan. Kotka taas on niin kaukana, että sieltä tuskin päivittäin Helsinkiin tehtäisiin työmatkoja. Kotka on myös melko pieni kaupunki rautateiden kapasiteettiin nähden. En usko, että Heli-rata olisi kannattava rakentaa. Lähiliikennerautatie Porvooseen onkin sitten eri asia.

Kotkan etäisyys Helsingistä on 130 km, vähemmän kuin Tampereen esim, eli kyllä mahdollisen työmatkapendelöinnin piirissä.

Ja minne Loviisa ja Hamina unohtuivat?

t. Rainer
 
Kotka taas on niin kaukana, että sieltä tuskin päivittäin Helsinkiin tehtäisiin työmatkoja.

Kyllä vaan Kotkastakin pendelöidään Helsinkiin töihin. Tästä syystä Pohjolan Liikenne markkinoi Kotkasta klo 6:55 Helsinkiin ja Helsingistä klo 17:00 Kotkaan lähteviä expressvuorojaan businessbussina. Autossa on sähköpistokkeita kannettavia tietokoneita varten ja etuosassa on nojatuolimalliset penkit istumajärjestyksellä 1+2.
 
Vs: Helsinki-Pietari radan uusi linjaus

Eikö kannattaisi rakentaa rata siten, että liikenne nopeutuisi myös Savoon? Matkustajamäärät Lappeenrantaan ja Joensuuhun eivät ole tarpeeksi korkeat perustelemaan uutta rataa, mutta Savon ottaminen mukaan lisäisi matkustajamääriä.

Savoon pääsisi Kotkasta Kouvolaan erkanevaa rataa pitkin. Ja tietysti myös Lahden kautta. Kumpikohan olisi nopeampi reitti Savoon:

Oikorataa: Hki-Lahti-Kouvola-Savo, vai HELI-rataa: Hki-Kotka-Kouvola-Savo, ottaen huomioon että junan ei tarvitse Kotkasta tullessa vaihtaa suuntaa?

t. Rainer
 
Eikö yksi vaihtoehto voisi olla tunnelin rakentaminen Helsingistä noin 50km Tallinnan itäpuolelle olevalle niemelle? Tunneli ei edes olisi juurikaan pidempi kuin suora tunneli eli noin 70km. Täältä junat voisivat sitten jatkaa joko Tallinnan kautta etelään tai itään Pietariin.

Näin suurimpiirtein kartan perusteella eteisyydet olisivat jotakuinkin:
Helsinki-Lahti-Viipuri-Pietari 400km
Helsinki-Luumäki-Viipuri-Pietari 370km
Helsinki-Vaalimaa-Viipuri-Pietari 360km
Helsinki-Tallinnan itäpuoli-Pietari 360 km

Jos Viipurissa ei tarvise käydä lyhenee matka merkittävästi.
Toki Viron kautta kulkeva linjaus maksaisi enemmän, mutta myös hyöty olisi suurempi. Nopeat junayhteydet Manner-eurooppaan olisivat askeleen lähempänä.
 
Takaisin
Ylös